Kirjoittaja Aihe: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.  (Luettu 2802 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 120
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #15 : 27-12-2017, 22:04:05 »
Onko sorvissa digitaalit ?I tse kun vaihtelen rattaita kierrettävarten  kelkka tarpeeksi kauksi pakasta ,kierelukkokiini pyöräytys mootorilla.
olen tehnyt pakkaan viirun , dikitaalit nollaan pyörittää pakkakäsin kieroksen tai enemmä näkee etenemän  näytöltä.
Oli joskus sorvi johon oli tehty johtoruuvvi  joutui kokeilemaan nousuja.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 26
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #16 : 27-12-2017, 22:31:00 »
Vika oli siis että T55 ja T54 ratas oli väärinpäin. En kyllä ymmärrä miten se voi mennä väärinpäin... vahingossa. Joutuu prässää olakkeellisen holkin irti tai lukkosokat irrottaa ja kääntää laakereineen toisinpäin.
Tietysti jos haluaa olla pirullinen jollekkin niin tuo on ihan hyvä jäynä, joku vaan saa näyttötyöstä pikkusen heikomman arvosanan ku ei oikeen jenka oo kondiksessa. >:D

Tuo huono jälki johtuu siitä että kierroksia on ihan liian vähän kovapalaterälle. Sen verran vähän kierteitä tehny että pitää ajella maltilla. Pikateräksestä vois toki terotella terän niin tuo vauti olis ihan hyvä.
Terän irrotan aina kun pakittelen. Kierrekellokin toimii, ainakin jos lukitsee johtoruuvin samalla numerolla.

Todellakin tuo syötön voiman säätö ei toimi kun johtoruuvi on lukittu  :idiot2: , eli kierteen teossa ei siitä ole hyötyä.
Pienellesäädettynä konesyöttö kyllä pysähtyy kun kammesta ottaa kädellä kiinni.. mutta harvon sitä kyllä tarvii niin tekemättä mahtaa jäädä, tuossa kierrehommassa se ois ihan päällikkö  ::)

Rattaat kävi bräckliin ja fairyvesi pesussa, ja vähän rasvaa perään.

Ja hyvää uuttavuotta 2018 koko verstaan porukalle.


« Viimeksi muokattu: 27-12-2017, 22:34:15 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 374
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #17 : 27-12-2017, 23:57:47 »
Tuttavalla Jessey Studturn merkkinen sorvi ja siinä myös sama ongelma kierteiden teossa. Ei vaan täsmää taulukko koneen välityksiin.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 608
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #18 : 28-12-2017, 06:54:47 »
hyvä, että vika selvisi. itte aina tarkistan nousun ennen varsinaista kierteen tekoa työntömitalla. työntömitasta häntä pihalle ja se kelkan ja pakan väliin. sitten pakasta kierros ja tönäri samaan kohtaan ja lukeman voi katsoa näytöltä. ei tietenkään ihan absoluuttinen, mutta kertoo aika hyvin ollaanko oikeilla jäljillä. ja jos enemmän haluaa varmuutta, niin pyörittää pakkaa 10 kierrosta. se on jo tarkempi mittatapa.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 388
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #19 : 28-12-2017, 07:53:27 »
Hienoa, että ongelma ratkes. Voiko olla rattaiden eriäpäin olon synä se, että tulisi tuumasia kierteitä noinpäin.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 26
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #20 : 28-12-2017, 09:03:11 »
Hienoa, että ongelma ratkes. Voiko olla rattaiden eriäpäin olon synä se, että tulisi tuumasia kierteitä noinpäin.

En oikeen tähän usko koska kierretaulukossa olevan hammasrataskaavion mukaan tuota hammasratasta ei tarvi kääntää missään variaatiossa.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 26
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #21 : 28-12-2017, 09:08:03 »
Tuttavalla Jessey Studturn merkkinen sorvi ja siinä myös sama ongelma kierteiden teossa. Ei vaan täsmää taulukko koneen välityksiin.

Sanohhan tuttavallesi että tarkistaa tämän T55 / T54 rattaan jos sillä on samallainen tai lähes vastaava tilanne.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 342
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #22 : 28-12-2017, 11:20:11 »
Tarkka muunnos tuumaisesta milliseen on ainoastaan saavutettavussa hammaspyörillä 254/250 ja supistettuna 127/125  Onneksi tuo alkuluku, 127 on sentään järjellisen pieni. Toisaalta, jos se olisi paljon suurempi, likiarvot pelastaisivat. Tuo 55/54 antaa noin kaksi ja puoli promillea virhettä. Tarkoittaa vaikkapa 20 mm matkalla noin 0.05 mm virhettä. Kyllä sekin on suuri. Jos se on oikeinpäin, on se jopa eduksikin. Riippuu miten ruuvi ja mutteri kuormittuu.
Minä aloitin työelämässä apinahommassa. Siinä piti kahdella hammaspyöräparilla saada riittävän tarkka likiarvo toteuttamaan lauseke, missä oli yhtenä tekijänä määrätyn kulman trigonometrinen arvo, useimmiten kulman sini. Tavoiteltava tarkkuus oli 1/1000 000. Lausekkeen tulos yleensä mahtui lukujen  0.1 - 1.0 väliin. Tarvittavat hammaspyörät haettiin taulukkokirjasta, jossa oli sillä noin miljoonasosan erotuksella seuraavaan lukuun annettu ne hammaluvut A, B, C, D  ja niistä  A/B x C/D. Olihan niitä kirjojakin käytössä ainakin kolmen eri tekijän. Hauskuutta lisäsi, että silloin vuonna 1971 ei ollut funktiolaskimia. Arvot katsottiin taulukkokirjasta. Oli sekin apinahommaa.
Ainoa julkitullut virheni siinä firmassa oli (hieman) väärä laskutulos, syynä väärä kulman sini. Virheen tuloksena vahinko oli noin 9 000 markkaa, suuri summa, kun palkkani oli vajaan vuoden kokemuksella noin 1500 markkaa. Se oli noin puolet todella hyvän ylityönjohtajan palkasta. Kyseessä oli melko suuren hammaspyörän valmistus ja tuo oli viimeinen vaihe. Tiesin kyllä ehdottaa pöytälaskinta, nauhalle laskevaa. Ei moitittu yhtään ja laskukone hankittiin. Se kyllä maksoi muistaaksen minunkin muutaman kuukauden palkan. Opetin sitten muutaman oikea-asenteisen koneistajan tekemään nuo työt, siis rutiinilaskentatyöt. Toki huolehdin siitä, että heidän palkkansa oli jatkossa selvästi korkeampi kuin muiden. Minulta vapautui runsaasti aikaa ja käytin sen menetelmien kehittämiseen ja tutustumalla hammasgeometriaan syvällisemmin. Kahden ja puolen vuoden verstashommien jälkeen pyydettiinkin suunnittelijaksi ja pian minulle ohjaantui kaikki ”mielenkiintoiset” hommat. Kyllä näitä on mukava seitsenkymppiseksi juuri tänään täyttäneenä kehuskella. Iloani himmentää se, että rouva uskoo minun nauttivan näistä Haikon ylihinnoittelluista palveluista. Minä kun mietin, mitä kaikkea kivaa näilläkin pennosilla voisi hankkiaja nauttia niiden omistamisesta. Hiplata ja käynnistellä niitä silloin tällöin.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 873
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #23 : 28-12-2017, 11:30:13 »
Tuo taitaa olla senverran pro luokan sorvi että tuumaiset ja milliset kierteet tosiaan tulee senkun vipua vääntää, ainoastaan "hammaspyöränousuille" tarvii vaihtaa ratastusta.

Olisin kyllä ollut valmis ostamaan tuon vääriä kierteitä tekevän sorvin, eihän sillä mitään niin kai sen ois halvalla voinut myydä  >:D

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 223
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #24 : 29-12-2017, 18:18:02 »
Jos sorvi on hankittu amiksesta on kaikki yllätykset mahdollisia! 30 vuoden kokemus erilaisista tilanteista.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 193
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #25 : 29-12-2017, 19:30:39 »
Tervehdys


Kannattaa tarkastaa se mitä Matti zzj sanoi, voi olla kierteitä taulukon (yleensä koneessa kyljessä kyltti) mukaan tai kierteitä välityspyörästön kautta (mahdollisesti pyörästön kopan sisällä/päässä kyltti). Terv TK