Ajattelin aloittaa oma säikeen tästä, mutta keskustelu lähtikin nopeesti käyntiin ja päästiin asiaan.
Tuossa kävikin selville, miksi tarvitaan vähintään kolme mekaanista nopeutta. Ongelmahan tuossa on että jos ajatellaan porausta, niin pahin tilanne on iso pora, iso lastuamisvoima ja pieni kierrosluku.
Poraus ei ole minulle suurin ongelma, pikkusorvilla on turha tehdä mahdottomia...vaikka teho riittää, niin jäykkyys ei riitä. Mulle riittää oikein hyvin 12 mm pora rautametalleihin. Siitä pääsee eteenpäin vaikeilla materiaaleilla ssisäsorvauksella/isommalla poralla tms. Periaatteessahan se olis jotain 250 rpm, 200W tms.
Kierteytys olisi kivaa tehdä jotain 50 rpm, mutta ne voimat ovat pienempi.
Maksimikierrokset määrää pakka ja laakerointi, joten alkuperäistä en ajatellut ylittää, eikä se ole ongelma ehkä noin 2000 rpm tms. ja 1500 rpm moottorilla ei ole suuri ongelma välitysten suhteen tai edes kenttäheikennyksen suhteen jos menee kallimpaan kolmivaiheinvertteriin.
Toisaalta yksiasteisella hihnavälityksellä ei mennä usein yli 1:6 välityksen. Se tarkoittaisi 1500 rpm moottorilla nimellis rpm/teholla n. 250 rpm karalla. Hihnapyörinen kokoakin pitäisi ajatella jos aikoo yhdellä hihnalla pärjätä.
Sorvissa olisi kätevää jos nopeudet olisivat geometrisessa sarjassa, esim. 40, 80, 160, 320, 640, 1280, 2580 rpm. Vaikea päästä hihnavälityksellä yksinkertaisesti.
Pekka