Kirjoittaja Aihe: Metallisorvin kärkien kohdistus ja mittatuurna  (Luettu 8750 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 604
Vs: Metallisorvin kärkien kohdistus ja mittatuurna
« Vastaus #60 : 13-01-2018, 11:15:04 »
noniin. nyt kyrvähti omasta kiinansorvista kärkipylkän veivausmekanismi. purkasin tuon osiin ja pylkän akselissa on pieni vasenkätisellä jengalla oleva trapetsimutteri, joka on/oli kiinni kahdella pienellä pultilla. pulttien jengat pettäneet. jumittui 11mm poranterä akselia poratessa ja koitin väkisellä veivata sen ulos, mutta tulikin tuo trapetsimutteri ulos pylkän akselista..

toi trapetsimutteri oli jotain m3, tai m4 pulteilla kiini sillain, että puolet jengasta on akselissa ja puolet tuossa mutterissa. hankala paikka tehdä uusia kierteitä.

tossa funtsin, että millä sen korjaan.. pistin sitten kuumaksi ja juotin hopealla takasin kiinni. saas nähädä vetelikö koko akselin ihan kieroon. että tuleeko tuosta vielä kalua, vai tartteeko tehdä vallan uusi akseli. ei ole helppoa näiden kiinankoneiden kanssa. ei tuo alunperinkään ihan prikulleen keskellä ollut, että jos se nyt pikkasen veteli, niin uskon että menettelee silti omassa käytössäni.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 563
Vs: Metallisorvin kärkien kohdistus ja mittatuurna
« Vastaus #61 : 13-01-2018, 11:40:08 »
Yleensä nuo pylkän mutterit on tuollaisella kiinnityksellä,eikö siihen olisi voinut viereen porata uusia reikiä ja kiertää uudet pidätinruuvit.Voihan se juottamallkin pysyä mutta kun sen seuraavan kerran joutuu korjaamaan,on tiedossa vähän isompi homma.Olen tehnyt pariin vanhaan  sorviin tuollaisen uuden mutterin ja pienempään sorviin ei tuon TR mutterin teko ole helppo homma kun alkureikä on pieni ja kierteen profiili korkeampi kuin normaalissa kierteessä.Terän varsi on ohut ja ei ole paljon tilaa kun ajaa kierrettä paluuliikkeellä ulos reiästä.Voihan olla ettei tuo mutteri paljon maksa varaosanakaan kun niitä paljon tehdään.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 604
Vs: Metallisorvin kärkien kohdistus ja mittatuurna
« Vastaus #62 : 13-01-2018, 14:43:24 »
oishan tuohon voinut käyttää vähän enemmänkin harkinta-aikaa ja pohtia parhain mahdollinen ratkasu. ajattelin vain, että kiinalainen paska, että pannaan nyt kunnolla kiinni.. ja ei paljoa menetä, jos tuli korjattua paskaksi koko homma. tekee sitten vain uudet systeemit.

aikoinaan kyselin varaosia tähän samaiseen koneeseen, niin hinnat on jotain ihan muuta, kun mitä kiinalaisen konene varaosilta vosi olettaa.. eli itte se on tässäkin kohtia kaikki tehtävä, jos ei halua köyhtyä liikaa. pari sataa ekee kahdesta kiinalaisesta hammasrattaasta oli mulle ainakin liikaa. sillä rahallahan saa jo kokonaisen kiinalaisen moottorin, missä on hammasrattaita sun muita yllin kyllin. kertoo vähän tuosta suomen myyntiedustajan varaosien katteesta.. ja kun kerta kv foorumilla ollaan, niin ittehän se on ensin ainakin yritettävä. ja korjaillaan sitten isolla rahalla, jos tarvetta tulee. onnkesi töissä on parikin sorvia, niin niillä voi tehdä varaosia, jos tällä risalla ei nyt onnistu.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 563
Vs: Metallisorvin kärkien kohdistus ja mittatuurna
« Vastaus #63 : 13-01-2018, 20:45:54 »
Tuolla viimeisellä työmaallani on sellainen kiinalainen sorvi jotain 1m kärkivälillä,siinä oli 10kW moottori joka oli 2 nopeuksinen.Nopeusaluen vaihtokytkin meni rikki ja sähkömies tuli sitä vaihtamaan.Kävi ilmi ettei sellaista kytkintä saanut muualta kuin maahantuojalta,tosin hinta oli varmaan normaaliin vastaavaan kolminkertainen.Halvemman kytkimen takia olisi sähkökaapissa tehdä uusia kytkentöjä jonkin verran,tuli vaan uusi kallis huonolaatuinen kytkin.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 604
Vs: Metallisorvin kärkien kohdistus ja mittatuurna
« Vastaus #64 : 14-01-2018, 07:58:37 »
yllättävän kiukkuseksi tämä omakin kiinalainen on osottautunut. en nyt muista kilowatteja ulkoa, mutta huomattavasti enemmän, mitä työpaikan isommassa sorvissa, harrisonissa on. se hyytyy heti, jos koittaa ottaa yhtään isompaa lastua. tässä omassani alkaa yleensä remmi luistaan ennenmmin, kun mitään isompia tuhoja tapahtuu. mutta nyt teinkin virheen, kun poranterä oli jumittinut lähes koko matkaltaan kiinni akseliin, jota sorvasin, enkä saanut sitä irtoomaan pakansuuntaa muuttelemalla ja ulosveivaamalla. stoppasin pakan ja koitin väkisellä veivata ulos. kärkipylkkä ei luistanut, vaan tuo jengan kiinnitys petti.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 007
Vs: Metallisorvin kärkien kohdistus ja mittatuurna
« Vastaus #65 : 14-01-2018, 10:27:04 »
Tuolla viimeisellä työmaallani on sellainen kiinalainen sorvi jotain 1m kärkivälillä,siinä oli 10kW moottori joka oli 2 nopeuksinen.Nopeusaluen vaihtokytkin meni rikki ja sähkömies tuli sitä vaihtamaan.Kävi ilmi ettei sellaista kytkintä saanut muualta kuin maahantuojalta,tosin hinta oli varmaan normaaliin vastaavaan kolminkertainen.Halvemman kytkimen takia olisi sähkökaapissa tehdä uusia kytkentöjä jonkin verran,tuli vaan uusi kallis huonolaatuinen kytkin.

Tähän sen verran, että kyllä sellaisen kytkimen saa tänä päivänäkin, kun vaan tarvitsee. Ei yksittäin rakennettu kytkin nyt halpa tietysti ole, mutta luultavasti laadukkaana versionakin halvempi kuin kiinalainen varaosa. Ilmeisesti tuossa kyse oli jostain Dahlander-kytketystä moottorista. Hyllyssä tuollaisia ei enää varmaan missään ole, mutta alle viikon muistaakseni kesti kun viimeiksi tilasin tuollaisen erikoiskytkimen. Jos tarvetta tuollaiselle tulee, niin voin hommata tai antaa yhteystiedot, mistä löytyy.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 64
Vs: Metallisorvin kärkien kohdistus ja mittatuurna
« Vastaus #66 : 17-01-2018, 14:58:00 »
Tämän säikeen riivaamana innostuin tilaamaan itselleni englannista RDG toolsilta oman kehysvesivaa'an, MK4 testitangon, pari kiinnikettä ja laikan oikaisuun timanttityökalun.  Maksoivat yhteensä vähemmän, kuin tuo pelkkä kehysvesivaaka täällä. Kehysvesivaaka on todellakin aivan täysin myyntikuvansa mukainen esine, ja täysin samoja esineitä myydään väärissä paikoissa jopa liki kolminkertaiseen hintaan.

https://www.rdgtools.co.uk/cgi-bin/sh000001.pl?WD=precision&PN=200mm%2dPrecision%2dEngineers%2dFrame%2dLevel%2d0%2e02mm%2dm%2d39830%2ehtml#SID=369
https://www.rdgtools.co.uk/cgi-bin/sh000001.pl?WD=bar%20lathe%20test&PN=4MT%2dTEST%2dBAR%2d787%2ehtml#SID=543

Ihan vain tiedoksi muillekin aloittelijoille kuin minä.  Minulla jäi hyvä maku suuhun tuosta firmasta. Mittatankoa en ole vielä kokeillut, se on oma lukunsa ja ihmettelyn aiheensa nyt jatkossa. Nopeasti arvioituna on mahdollista, että tuon päätykolon joutuu itse täsmäämään. En ole tuota tankoa myöskään vielä mitannut. Sorvista puuttuu myös keskituki, joka kai menee nyt sitten ostoslistalle myöskin.

T  -.-
« Viimeksi muokattu: 17-01-2018, 15:17:23 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 604
Vs: Metallisorvin kärkien kohdistus ja mittatuurna
« Vastaus #67 : 19-01-2018, 08:52:10 »
kärkipylkkä toimii taas. hopeejuotos on pitänyt ja pylkän akselikin pysy suorassa lämmityksestä huolimatta. toimii, kuten ennenkin.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 868
Vs: Metallisorvin kärkien kohdistus ja mittatuurna
« Vastaus #68 : 28-01-2018, 01:07:37 »
Ajattelin aloittaa oma säikeen tästä, mutta keskustelu lähtikin nopeesti käyntiin ja päästiin asiaan.

Tuossa kävikin selville, miksi tarvitaan vähintään kolme mekaanista nopeutta. Ongelmahan tuossa on että jos ajatellaan porausta, niin pahin tilanne on iso pora, iso lastuamisvoima ja pieni kierrosluku.

Poraus ei ole minulle suurin ongelma, pikkusorvilla on turha tehdä mahdottomia...vaikka teho riittää, niin jäykkyys ei riitä. Mulle riittää oikein hyvin 12 mm pora rautametalleihin. Siitä pääsee eteenpäin vaikeilla materiaaleilla ssisäsorvauksella/isommalla poralla tms. Periaatteessahan se olis jotain 250 rpm, 200W tms.

Kierteytys olisi kivaa tehdä jotain 50 rpm, mutta ne voimat ovat pienempi.

Maksimikierrokset määrää pakka ja laakerointi, joten alkuperäistä en ajatellut ylittää, eikä se ole ongelma ehkä noin 2000 rpm tms. ja 1500 rpm moottorilla ei ole suuri ongelma välitysten suhteen tai edes kenttäheikennyksen suhteen jos menee kallimpaan kolmivaiheinvertteriin.

Toisaalta yksiasteisella hihnavälityksellä ei mennä usein yli 1:6 välityksen. Se tarkoittaisi 1500 rpm moottorilla nimellis rpm/teholla n. 250 rpm karalla. Hihnapyörinen kokoakin pitäisi ajatella jos aikoo yhdellä hihnalla pärjätä.

Sorvissa olisi kätevää jos nopeudet olisivat geometrisessa sarjassa, esim. 40, 80, 160, 320, 640, 1280, 2580 rpm. Vaikea päästä hihnavälityksellä yksinkertaisesti.

Pekka
Tätä on nyt demottu käytännössäkin kun pistin tuohon halpaan kiinaporakoneeseen 1.5kW 1500rpm moottorin ja ACS800 tamun. Moniurahihnalla kierrokset puoleen ja tossa on kyllä riittävästi tollaselle koneelle vääntöä.
18mm poralla "kahvassa roikkuen" sai jopa yli 100% kuormitusasteen, tosin teränsuustakin murtui pala kun ahnehdin testaillessa..  Pystyy poraamaan ainakin vielä 40rpm kierroksilla nätisti.
Samaten M16 kierretapilla kierteen vääntö onnistuu.  Maksimikierrokset on tuolla moottorilla vielä testaamatta, tavoitteena on vähintään 100hz niin olis 1500rpm karalla. Vielä parempi jos 150hz niin olis 2250rpm karalla.

Tässä videossa testaan 16 mm poralla porausta:
https://www.youtube.com/watch?v=o7gJFdcYCWE

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 95
Vs: Metallisorvin kärkien kohdistus ja mittatuurna
« Vastaus #69 : 28-01-2018, 10:57:37 »
Tuohan vaikuttaa täydelliselle ratkaisulle. Periaatteessa vaatii ainoastaan hyvän tmuuttajan. Taitaa kyllä tulla hihna ongelmia alkuperäisellä ratkaisulla.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 197
Vs: Metallisorvin kärkien kohdistus ja mittatuurna
« Vastaus #70 : 28-01-2018, 11:31:54 »
,,,,
Maksimikierrokset määrää pakka ja laakerointi, joten alkuperäistä en ajatellut ylittää, eikä se ole ongelma ehkä noin 2000 rpm tms. ja 1500 rpm moottorilla ei ole suuri ongelma välitysten suhteen tai edes kenttäheikennyksen suhteen jos menee kallimpaan kolmivaiheinvertteriin.

Toisaalta yksiasteisella hihnavälityksellä ei mennä usein yli 1:6 välityksen. Se tarkoittaisi 1500 rpm moottorilla nimellis rpm/teholla n. 250 rpm karalla. Hihnapyörinen kokoakin pitäisi ajatella jos aikoo yhdellä hihnalla pärjätä.
.....
Tätä on nyt demottu käytännössäkin kun pistin tuohon halpaan kiinaporakoneeseen 1.5kW 1500rpm moottorin ja ACS800 tamun. Moniurahihnalla kierrokset puoleen ja tossa on kyllä riittävästi tollaselle koneelle vääntöä.
18mm poralla "kahvassa roikkuen" sai jopa yli 100% kuormitusasteen, tosin teränsuustakin murtui pala kun ahnehdin testaillessa..  Pystyy poraamaan ainakin vielä 40rpm kierroksilla nätisti.
Samaten M16 kierretapilla kierteen vääntö onnistuu.  Maksimikierrokset on tuolla moottorilla vielä testaamatta, tavoitteena on vähintään 100hz niin olis 1500rpm karalla. Vielä parempi jos 150hz niin olis 2250rpm karalla.

Tässä videossa testaan 16 mm poralla porausta:
https://www.youtube.com/watch?v=o7gJFdcYCWE

Kiitos. Oikein kiva.

Mä arvoin moottorin kokoa sorviin ja tästä saakin yhden kiintopisteen. Vaikka mulla on 1.1 kW /3000 rpm moottori, niin tän perusteella päädyn 1,5kW 1500 rpm moottoriin, pitäs vaan vielä noutaa. Ja invertterikin hankkimatta.

Nyt enää arvon 2-3 välityssuhteen välillä....hidas nopeus on monesti oikein kiva ja toisaalta mun kiinasorvista (n. 550 W kondensaattorisytyttteinen moottori) loppuu lastuamisvoima noin 25-35 mm nuorrutuseräksellä. Kovapalaterällä menee liian ohueen lastuun jos nopeus on ollenkaan sopiva ja pisto ei käytännössä onnistu.

Pekka
« Viimeksi muokattu: 28-01-2018, 11:37:22 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 868
Vs: Metallisorvin kärkien kohdistus ja mittatuurna
« Vastaus #71 : 28-01-2018, 11:40:14 »
Tuohan vaikuttaa täydelliselle ratkaisulle. Periaatteessa vaatii ainoastaan hyvän tmuuttajan. Taitaa kyllä tulla hihna ongelmia alkuperäisellä ratkaisulla.

Hihna ja pyörät oli ainakin ittelle paljon helpompi ratkaista kuin uuden moottorin kiinnitys tuohon kiinalaiseen epämääräiseen valurautamöhkäleeseen aka koneen runkoon.
Moottorin kiinnityksessä meni aikaa ja tupakkia vähintään 5 kertainen määrä hihnapyörien sorvaukseen verrattuna. Tosin tuo ois ollut aika paljon helpompi jos olisi vain jostain 10mm teräslevystä plasmalla leikannut kiinnityslevyn.
Tuo on nyt vähän Colin Chapman-tyylinen ratkaisu  ;D

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 868
Vs: Metallisorvin kärkien kohdistus ja mittatuurna
« Vastaus #72 : 28-01-2018, 11:50:13 »

Lainaus

Kiitos. Oikein kiva.

Mä arvoin moottorin kokoa sorviin ja tästä saakin yhden kiintopisteen. Vaikka mulla on 1.1 kW /3000 rpm moottori, niin tän perusteella päädyn 1,5kW 1500 rpm moottoriin, pitäs vaan vielä noutaa. Ja invertterikin hankkimatta.

Nyt enää arvon 2-3 välityssuhteen välillä....hidas nopeus on monesti oikein kiva ja toisaalta mun kiinasorvista (n. 550 W kondensaattorisytyttteinen moottori) loppuu lastuamisvoima noin 25-35 mm nuorrutuseräksellä. Kovapalaterällä menee liian ohueen lastuun jos nopeus on ollenkaan sopiva ja pisto ei käytännössä onnistu.

Pekka
Jos sattuu edullisesti kohdalle niin harkitsisin niinkin isoa kuin 3kW moottoria siihen sun sorviin. Vähemmän tai ei ollenkaan tarvetta pyörittää sitten moottoria ylikierroksille.
Tosin jos sattuu hyvin tasapainotettu 1.5kW moottori niin se on yhtä hyvä ratkaisu.

Ja kaikki tamut eivät pelitä kovin paljon väärän kokoisten moottoreiden kanssa mutta tuo ACS800 on kiva kun moottori voi olla 1/6... 2 kertaa tamun nimellistehon kokoinen. Tuokin on 5.5kW malli eli sieltä puolelta ei virta lopu vaikka vähän hetkellistä momenttia tarvisikin.  >:D


Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 197
Vs: Metallisorvin kärkien kohdistus ja mittatuurna
« Vastaus #73 : 28-01-2018, 12:19:18 »
....
Moottorin kiinnityksessä meni aikaa ja tupakkia vähintään 5 kertainen määrä hihnapyörien sorvaukseen verrattuna. Tosin tuo ois ollut aika paljon helpompi jos olisi vain jostain 10mm teräslevystä plasmalla leikannut kiinnityslevyn.
Tuo on nyt vähän Colin Chapman-tyylinen ratkaisu  ;D

Miten se eroo Heath Robinson -ratkaisusta?

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 868
Vs: Metallisorvin kärkien kohdistus ja mittatuurna
« Vastaus #74 : 28-01-2018, 15:19:32 »
Mulla on sama Mitsubishin taajuusmuuttaja pyörittänyt 15 vuotta sekä sorvia, että jyrsinkonetta. Molemmissa on 4 kw:n moottorit. Vektorisäätö on päällä. Sorvissa on lisäksi vaihteet käytössä. Jyrsinkoneessa on 1500 rpm moottori, ja välitys joka tiputtaa nopeuden puoleen. Sorvissa ei koskaan ole ilmennyt tehon puutetta. Jyrsinkoneessakin tuolla ratkaisulla pystyy poraamaan suoraan umpi teräkseen 25 mm terällä, mutta silloin ollaan jo siinä rajoilla, riittääkö vääntö. Mutta kyllähän tuo jo useimmiten näissä harrastekoneissa riittää.  :)

Mutta saattaa tuolla 25 mm terällä jo Bilteman porakoneessa joku muu paikka antautua.
>:D

1:2 remmivälitys ja 1.5kW moottori on näemmä pikkasen enemmän kuin mihin bilhelveten kone on suunniteltu. 70mm kovametallihampainen reikäsaha ois mennyt vielä teräkseen tamun näyttäessä 150% momenttia mutta karan hihnapyörän mutteri pyrki avautumaan ja samalla huomasin että karan "booriakseli" on taipunut pretseliksi  ;D
Se oli onneksi suht helppo vääntää takaisin suoraankin. Taidampa siis pistää tamuun maksimimomentiksi 100%  :coolsmiley: