Kirjoittaja Aihe: alumiiniputken vääntäminen?  (Luettu 2300 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 500
alumiiniputken vääntäminen?
« : 03-01-2018, 13:30:31 »
 Voiko esim. 20x1mm aluputkea vääntää mutkalle jousen avulla miten helposti ja jos, miten jyrkälle mutkalle putki murtumatta taipuu? Voiko ja pitääkö tässä käyttää apuna lämpöä tms. vippaskonstia?
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 476
Vs: alumiiniputken vääntäminen?
« Vastaus #1 : 03-01-2018, 13:56:29 »
Onko putki jap sähköputkea? vai jotain pinnoitettua?

Vaikka alumiinille on olemassa ulkopuoleinen jousi, itse taittelen sisäpuoleisella taivutusjousella käsin, pikkuisen yli ja takaisin niin jousi irtoaa nätisti.
Polvea vasten taitettu alkaa olla tiukin jonka saa ilman pokkaria. Pokkarilla saa sitten jo samat mutkat kun kupariselle vesiputkellekkin.

Kun katselet suurempia iv-konehuoneita niin äkkiä selviää millaisia jap sähköputkituksia pystyy tekemään.
« Viimeksi muokattu: 03-01-2018, 14:04:35 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 604
Vs: alumiiniputken vääntäminen?
« Vastaus #2 : 03-01-2018, 14:19:40 »
tuohon en osaa vastata, kun ei ole kokemusta. mutta varmaan riippuu alumiinin laadusta aika pitkälti, että kuinak paljon voi vääntää ennenkun repee.

ainakin jotain alumiinisia jarrukahvoja olen ihan onnistuneesti taivutellut takasin oikeisiin muotoihinsa lämmön avulla. kylmänä murtuu vaan. lämpö auttaa paljon tuossa hommassa, jos on kyseessä kovempaa alumiinia.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 500
Vs: alumiiniputken vääntäminen?
« Vastaus #3 : 03-01-2018, 17:35:41 »
 Ihan heitin putken koon lonkalta. Mitoituksen katsoin Rautasoinin sivuilta, eli pinnoittamatonta tavallista aluputkea oli aloituskysymykseni materiaali.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 476
Vs: alumiiniputken vääntäminen?
« Vastaus #4 : 03-01-2018, 17:51:44 »
Anodisoitupintainen "harjanvarsi" ei taitu nätisti, on jäykkää ja murtuu.

Mikäli lonkalta heitettyyn projektiin sopii jokin jap koko niin suosittelen käyttämään sitä.
Se on tavallista pinnoittamatonta halkaisijoissa 16 20 25 ja ainakin helposti väänneltävissä vieterillä.

Mitä olet tekemässä?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 500
Vs: alumiiniputken vääntäminen?
« Vastaus #5 : 03-01-2018, 19:22:38 »
 Liittyy tämmöiseen projektiin, ehkä:

http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=23137.0

 Vaihtoehtoja tässä pohdiskelen kun sattui päivä jolloin ei liikoja ole pakollisia askareita.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 500
Vs: alumiiniputken vääntäminen?
« Vastaus #6 : 04-01-2018, 01:45:48 »
 Voisiko millin seinämällä olevaa aluputkea taivuttaa tällaista jousta rehdisti hyväksikäyttäen?
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa (Piilotettu)

  • (Piilotettu)
  • Viestejä: 193
Vs: alumiiniputken vääntäminen?
« Vastaus #7 : 04-01-2018, 14:37:50 »
Yksi konsti on täyttää putki täyteen kuivalla, hienolla hiekalla, tulpata päät ja sitten vääntää mutkalle.
"... ja hännillä ori Eri Hidasteeee..."

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 23
Vs: alumiiniputken vääntäminen?
« Vastaus #8 : 04-01-2018, 14:40:01 »
20x1 ei kuulosta siltä, että taipuu pelkällä jousella helposti ainakaan kauniisti. Jos haluaa vähän pehmittää ennen taivutusta, niin nokeaa alumiinin ensin asetyleeniliekillä ilman happea. Kun sitten varovasti kuumentaa kunnes noki palaa pois, niin noki toimii juuri sopivana lämpömittarina pehmentävälle lämpökäsittelylle.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 868
Vs: alumiiniputken vääntäminen?
« Vastaus #9 : 04-01-2018, 16:24:56 »
Voisiko millin seinämällä olevaa aluputkea taivuttaa tällaista jousta rehdisti hyväksikäyttäen?
Sähköasennusputki taitaa olla juurikin millin seinämällä ja sen taivutteluunhan se jousi on tarkoitettu.
Sähköasennusputki on todella pehmeää alumiinia, jos jotain muuta alsaa haluat taivutella niin se pitää mahdolliseati pehmennyshehkuttaa.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 500
Vs: alumiiniputken vääntäminen?
« Vastaus #10 : 04-01-2018, 18:56:32 »
 Tuo putki on onneksi edullista joten täytynee vain kokeilla mutkapalojen tekoa jossain välissä.

Yksi konsti on täyttää putki täyteen kuivalla, hienolla hiekalla, tulpata päät ja sitten vääntää mutkalle.

 No mutta tuopa onkin hyvä ajatus. Pidempi putki ja useampi mutka voi olla hankalaa jousella toteutettavaksi. Hiekka voisi varmaankin olla apuna myös taivutuskonetta käytettäessä. Hiekkaa valittaessa raekoko lie ratkaisevassa asemassa. Voisiko tässä toimia jokin muu jauhemainen materiaali? Pohdinnan alkaessa peräti osastolta vehnäjauho, suola, sokeri yms..

 Lämmitys ja tuossa asetyleeni kiinnostaa kovin. Alumiinihan ei vaihda väriään ollen siten arka varomattomalle lämmittämiselle. Täytyy ensin kokeilla ilman lämpöä.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 732
  • (Piilotettu)
Vs: alumiiniputken vääntäminen?
« Vastaus #11 : 04-01-2018, 19:30:10 »
Ei tosin putken taivutusta, mutta happi-asetyleenin käytöstä alumiinin pehmentämiseen kuitenkin: http://timohapponen.net/englishwheel/index2.html

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 991
    • Käsityöläisen kotisivut
Vs: alumiiniputken vääntäminen?
« Vastaus #12 : 04-01-2018, 19:34:05 »
Mulla on kokemusta tuosta hiekan kanssa taivuttamisesta, toimii myös teräsputkella. Hiekan pitää olla hienojakoista ja sitä pitää olla tiukasti putki täynnä. Kokeiltiin aikoinaan opiskelukaverin kanssa po. systeemiä, kääntömuotti tehtiin muistakseni vanerista. Sai aikaiseksi paljon pienisäteisempiä mutkia kuin tavallisella käsitaivuttimella.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 75
Vs: alumiiniputken vääntäminen?
« Vastaus #13 : 04-01-2018, 19:55:20 »
Teräsputkeen saa tuolla hiekkamenetelmällä yllättävän jyrkkiä mutkia, ilman että juurikaan "nikeltyy". Väännettiin menneisyydessä 2 tuuman putkesta U-muotoisia kaideelementtejä, taivutussäde luokkaa alle 20 senttiä.
Kun tiukasti toisesta päästä tulpattu putki sullottiin hiekkaa täyteen, tiukasti ja toiseenkin päähän hakattiin tiukka puutappi, saattoi putken vääntää tosi tiukalle mutkalle. Piti sitä toki vähän ahjossa "suostutella".
Aiempi nimimerkki shiraz

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 500
Vs: alumiiniputken vääntäminen?
« Vastaus #14 : 04-01-2018, 19:58:16 »
 Voisiko tuossa olla "muottina" sopiva teräsputki jonka ympärille alkaa hiekoitettua putkea pyörittämään?
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.