Kirjoittaja Aihe: Galvanoidun teräspellin hitsaus?  (Luettu 2968 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 197
Galvanoidun teräspellin hitsaus?
« : 08-01-2018, 18:18:56 »
Pitäis askarrella hiomapölynpoistoa ja homma alkaa tekemällä huiomakivelle "laatikko" mallinen suoja ja siihen ajattelin askarrella samaan pölynpoiston.
jotain ton tapaista....tai integroitua
http://www.theequipmenthub.com/wp-content/uploads/2015/11/jg-151355-3.jpg

Ostin n. 50 mm putkea, mutta epäilen että se on sinkitty tms.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/148517/2-Suora-putki-2m-o51mm

Tuon koon putket/mutkat/kannakkeet jne. olis sopivaa kaliberia ja vielä kätevämpi jos sen vois hitsata. Jos se nyt sattu olemaan galvanoitua, niin sehän ei ole ollenkaan terveellistä hitsata.

Kätevää keinoa poistaa galvanointi sauman läheltä?

Jos sen hitsaa puikolla/migillä/tigillä, niin mitenkä pitkältä matkalta se sinkki pitää poistaa sauman läheltä?

Toinen vaihotehto on miettiä perinteistä mekaanista liitosta - laippaa ruuvia jne.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 694
Vs: Galvanoidun teräspellin hitsaus?
« Vastaus #1 : 08-01-2018, 18:39:16 »
Kätevää keinoa poistaa galvanointi sauman läheltä?

Jos sen hitsaa puikolla/migillä/tigillä, niin mitenkä pitkältä matkalta se sinkki pitää poistaa sauman läheltä?

Rälläkkä ja lamellilaikka. Unohda puikkohitsaus. 5-10 mm sinkkiä pois niin ei sotke hitsiä, kyllä se kauempaakin käryää mutta mitäs sitten. Harjaa ja maalia päälle, tulee liiankin hyvä  :)

Noissa pakoputkissa on aivan olematon sinkkikerros, sähkösinkitys.
« Viimeksi muokattu: 08-01-2018, 18:50:49 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 411
Vs: Galvanoidun teräspellin hitsaus?
« Vastaus #2 : 08-01-2018, 18:43:42 »
Äläkä hengitä mahdollisia sinkkihuuruja. Niistä tulee kuume. Pari kertaa kokenut ennen oppimista.
Edit: Olitkin jo asiasta ilmeisesti tietoinen.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 476
Vs: Galvanoidun teräspellin hitsaus?
« Vastaus #3 : 08-01-2018, 19:40:05 »
Osa sopivaan astiaan, annitrolia niin että pinta on halutulla korkeudella ja anna porista.
Kun kupliminen loppuu, sinkki on poissa.

Ja se on hyvä tehdä ulkona, tai pysytellä itse pois ja lopuksi tuulettaa vestas.


Eikö siellä pakarihyllyssä ollut mutkaa, muhvia ja klemmaria jos jonkinlaista?
« Viimeksi muokattu: 08-01-2018, 19:44:12 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 412
Vs: Galvanoidun teräspellin hitsaus?
« Vastaus #4 : 08-01-2018, 19:52:54 »
Tai P3-luokan naamari naamalle ja hitsaamaan.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 694
Vs: Galvanoidun teräspellin hitsaus?
« Vastaus #5 : 08-01-2018, 20:09:12 »
Tuon peltitötterön päästä poistuu sinkki tarvittavassa määrin kuudessa sekunnissa kun pyöräyttää sen ympäri vaikka katkaisulaikan kyljellä. Voihan sitä kemikaaleilla ja nasseilla pelleillä ja muuten fiilistellä jos ei halua ikinä valmista imurinputkea. Hiomalla taivaan tuuliin poistunut olematon sinkkimäärä on tarjotuista vaihtoehdoista terveellisin, toimivin ja nopein. Sinkin kanssa hitsaaminen menee osastoon onneton turaaminen, on sitä sen verran, että se häiritsee.
« Viimeksi muokattu: 08-01-2018, 20:18:31 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 868
Vs: Galvanoidun teräspellin hitsaus?
« Vastaus #6 : 08-01-2018, 21:12:39 »
Hapotus on kätevä pikkuosille, jos ei esimerkiksi ole mustia muttereita niin hapottaa kilon sekalaisia kokoja kerrallaan. Pakoputkelle taas sitten se lamellilaikka ja rälläkkä saa äänen täältäkin.

Migillä sinkitys vielä menettelee mutta tigillä se on saatanasta.
En oo testannut mutta naoh ts kodin putkimies vois purra myös sinkitykseen?

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 96
Vs: Galvanoidun teräspellin hitsaus?
« Vastaus #7 : 08-01-2018, 21:39:50 »
Rälläkällä hiot sen 10 mm päästä sinkkiä pois ja hitsaat migillä tai tigillä O0

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 431
Vs: Galvanoidun teräspellin hitsaus?
« Vastaus #8 : 08-01-2018, 22:06:35 »
Eipä paljoakaan häirinnyt tigillä hitsausta, 6 millin reijästä hitsasin sisällä olevan laipan kiinni. Putkileikkurilla katkaistuun päätyyn hitsasin vastaavasta materiaalista painosorvatun tulpan ilman erillistä putsausta ilman täytelankaa. Tuosta reijästä hitsatessa lisäainetta oli käytössä.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 172
  • (Piilotettu)
Vs: Galvanoidun teräspellin hitsaus?
« Vastaus #9 : 08-01-2018, 22:27:35 »
Pekka aloitusviestissä ajatteli käyttävänsä Motonetin putkia.
 
Eiköhän nuo ole pakoputkien omatoimiseen askarteluun kaupattavia ohutseinäisiä putkia. Mitä olen viimevuosina tavannut pakoputkien osia ja noita Motonetin putkia, niin niissä on ollut alusinkkipinnoite. Alusinkkipinnoitteeaa on sinkin osuus ohut ja niitä markkinoidaan selaisenaan hitsauskulpoisena materiaalina, eli pinnoitetta ei tarvitse eikä pidä poistaa.
 
Omakohtaista kokemusta alusinkkipinnotteisten hitsaamisesta on hyvin vähän, muutama sauma MAGilla ja vähän enemmän vastushitsauksena (pistehitsi). Molemmilla mennyt hyvin, pistehitsillä ei tullut sinkkiviiksiä kärkiin kuten kuumasinkitystä tulee, ja onnistui perus kuparielektrodeilla.

Eli kokeilisin MIG/MAGilla ensin ilman pinnoitteen poistoa.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 197
Vs: Galvanoidun teräspellin hitsaus?
« Vastaus #10 : 08-01-2018, 23:35:59 »
Ideana oli tosissaan se että on käyriä/suppareita/suoraa putkee kaikki yhteen sopivana, niin kun vielä saa lisää sopivaa kurtuputkee, niin ei tarpee arpoo aina uusiksi kun tarvii toisen suojan - yksi ei ikinä käy kaikkeen.

Kiitos tiedoista, pitää kokeilla. Se olisikin kiva jos tarvii vain minimimäärä poistaa.

Ainakin yksi mutka näyttää minusta selkeesti sähkösinkityltä. Pitää käyttää siihen fläppilaikkaa.

Suora putki vois olla "alumiinisinkitty". Mulle aivan uusi kokemus. Sekä ei tee kakkaa hitsaukseen? Eli vain terveysvaikutus otettava huomioon.

Sinkin kanssa ei toisaan kannata leikkiä. Luin jutun missä metallitöissä kokenut mies kuoli kun poltteli sinkkejä pois romuputkista tallissa.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 431
Vs: Galvanoidun teräspellin hitsaus?
« Vastaus #11 : 09-01-2018, 09:20:40 »
Motonetin pakoputkea toi tighitsattukin oli.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 278
Vs: Galvanoidun teräspellin hitsaus?
« Vastaus #12 : 09-01-2018, 10:07:21 »
^^Kuulin tositarinaa miten alkoholisoitunut työntekijä "jossain" firmassa hitsaili tahallaan sinkkiä, jotta saa kuumeen. Sitten hakemaan sairaslomaa ja ryyppyputki sai jatkua. Kuume kuulemma iskee korkeana, mutta poistuu nopeasti. http://www.sinkki.com/sinkkikuume

Vaikka sinkitys ei haittaisikaan hitsausta niin kannattaa miettiä käyttöpaikkaa. Sinkki saattaa aiheuttaa huokoisuutta saumoissa, jotka pitäisi olla esim. nesteenpaineen kestäviä.
Itse tein prässiin adapteria sinkityistä osista, hioin sinkin pois mistä pystyin, mutta sitä jäi sisäkulmiin jäljelle ja sauma yhdestä kohtaa vähän kuohui. Senhän arvasi että koestuksessa, vuoti juuri siitä kohtaa. Silmin ei näkynyt mitään reikää, mutta niin vaan rupesi öljyntymään. Sen jälkeen luin täältä paineistetun öljyn vaaroista ja heitin virityksen roskiin ja ostin viralliset kierreliittimet.

"Sinkki ja hitsaus
Sinkkikerroksen häiritsevän vaikutuksen takia ei voida käyttää suoraan samoja
hitsausarvoja kuin mustalla teräksellä. Hitsattaessa sinkittyä terästä siinä esiintyy
seuraavia haittoja mustan teräksen hitsaukseen verrattuna ja ne ovat riippuvaisia
sinkin määrästä ja siitä tilasta missä sinkki teräksen päällä on: runsaami savun
muodostus, huokosmuodostus, roiskeiden muodostus, pienempi tunkeuma ja
lisääntyvä raerajamurtumavaara.
"
Lähde: http://helonkuumasinkitys.fi/HITSAUS.pdf

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 604
Vs: Galvanoidun teräspellin hitsaus?
« Vastaus #13 : 09-01-2018, 19:26:01 »
jos nyt sauma, tai pari tarttee vetästä, niin itte en jaksaisi murehtia mistään sinkkikuumeista, tai muistakaan terveysvaaroista. aika paljon on tullut sinkittyjä putkia hitsattua, enkä kertaakaan ole siitä edes sitä sinkkikuumetta saanut. sauhua on kyllä ilmassa ja sinkistä lähtee sellasta valkosta höttöö, mutta siinä kaikki. itse hitsausprosessiin se kyllä vaikuttaa ja sen takia sitä sinkkiä kannattaa hierasta pois sen puolisen senttiä ympäriinsä hitsattavasta kohdasta.

OT:
johan se elämä muuttuisi kovin hankalaksi, jos jokaisen terveyteen vaikuttavan asian kohdalla vetäisi "överiksi", eli minimoisi terveysvaarat. johan lähestulkoon kaikki terveellinenkin ruoka on karsinogeenistä, kunhan vain käyvät kuumalla paistinpannulla. puhumattakaan niistä paistinrasvoista.. sanoisin, ettei ihan jokaisesta pikkuasiasta kannata ressata, ellei se ole oikeasti epäterveellistä, tai muuten vaarallista.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 126
  • (Piilotettu)
Vs: Galvanoidun teräspellin hitsaus?
« Vastaus #14 : 09-01-2018, 19:46:43 »
Aikanaan hitsasin Migillä alusinkkiputkirakennelmia tuotantokokoonpanona, niin silloiselta materiaalintoimittajalta ( muistaakseni joku Santoometal)  tuli hitsausohje, jossa neuvottiin käyttään työntävää hitsaustapaa tuossa lankahitsauksessa.
Lisäaineena oli ihan normi 12.51  0,8

Hitsauskohdat pyöräytettiin sinkistä kevyesti nauhahiomakoneessa, mutta käryjä tuli siitäkin huolimatta reippaasti, ja jigiin olikin rakennettu tehokkaat kohdeimut
Ehkä tästäkin syystä suojakaasuvirtaukset oli pidettävä suht korkealla, ja kaasua meni

Pinnoitteen paksuus putken pinnalla vaihteli suuresti, ja sauman kohdalla se oli paksuin