Kirjoittaja Aihe: Kaasutaso Englannista?  (Luettu 1879 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Kaasutaso Englannista?
« : 10-01-2018, 11:35:39 »
Ihme juttu, mutta kaasutasot ja varsinkin laadukkaammat sellaiset, ovat Englannissa halvempia kuin muualla Euroopassa, mm. Virossa. Muualla 450 € taso maksaa 250 € UK:ssa. Ilmeisesti sen kummempia asennusongelmia ei synny, koska kaasu menee putkea pitkin pullolle, johon meikäläinen liitin. Pietson asentaja laittaa suoraan jakorasiaan, ja kun UK:ssa on sama jännite kuin täällä, niin pitäisi mennä heittämällä.

Mutta miksi tuo hintaero? On systemaattinen, eli ei riipu juurikaan tuotteesta eikä kaupasta...
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.

Poissa (Piilotettu)

• Valvoja
Vs: Kaasutaso Englannista?
« Vastaus #1 : 10-01-2018, 12:04:29 »
Kannattaa ainakin oikea paine varmistaa.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 10-01-2018, 12:14:19 »
Mistähän tuo painetieto löytyy? Ja voiko täsmälleen sama laite käyttää erilaisia paineita?

Mulla on kämpällä saksalainen pöydän päällä oleva kaasutaso, joka käyttää suurempaa painetta kuin meillä. Se toimi ihan hyvin meikäläisellä paineenalentimella, mutta sitten hommasin Saksasta "oikean" paineenalennusventtiilin. Tehoa tuli lisää, ei yllätys.

Poissa (Piilotettu)

• Valvoja
« Vastaus #3 : 10-01-2018, 12:40:57 »
Saksalaista paineenalenninta ei vissiin saa käyttää suomessa. Käytännössähän noi eri paineilla toimivien järjestelmien tehot säädetään oikeiksi erikokoisilla suuttimilla. Samoin suuttimet on eri riippuen onko käytössä nestekaasu, vai paljon vähemmän energiaa sisältävä maakaasu. Asiantunteva Englantilainenkin myyjä voi halutessaan asentaa siihen oikeat suuttimet suomea ajatellen.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 10-01-2018, 12:56:41 »
Itse kaasutasoa hankkiessa törmäsin ainakin siihen, että myytiin kaasuputkistoon liitettävää mallia ja kaasupullolla toimivaa. Niissä oli jokin ero, mutta en muista mikä. Meillä AEG:n tasossa ihan töpseli, joka pistorasiaan. Tosin nappasin sen irti kun lapset oppi kävelemään. Nykyään sytytetään kaasuttoman varsisytkärin piezolla.

Jos olet hankkimassa ja tykkäät wokkailla, niin wokkipolttimen teho ei sitten voi koskaan olla liikaa. Meillä 3700W mutta saisi olla 5000W ainakin.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 10-01-2018, 13:00:42 »
Heh, piti ihan googlailla; http://www.zikko.fi/sub-menu-fi/wok-it  Tuolta kun ottaisi tuon 21kW polttimen niin jo alkais nuudelit paistua :)

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #6 : 10-01-2018, 13:06:04 »
Indonesiassa wok-polttimen tehonmuutto tyhjäkäynniltä täysille kuullosti hävittäjäkoneen jälkipolttimelta ja wokkausaika oli muutama sekunti.
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 10-01-2018, 13:07:58 »
Joo, osa malleista on tehtaan jäljiltä maakasulle, osa propaanille, mutta kaikki voidaan muuttaa oikealle kaasulle. Maakaasun tiheys on lähes 3 kertaa pienempi kuin propaanin, joten ero on aika iso. Kiloa kohden lämpöarvon ero on pieni, ja maakaasun hyväksi.

Mulla on ollut ILVEn taso kohta 13 vuotta. Sen pietso on kytketty jakorasiaan. Wokin teho on 4,3 kw. Sitä tehokkaampia on aika vaikea löytää (jos puhutaan 4 polttimen tasosta).

Pitänee varmistaa kauppiaalta tuo painetaso  ja maakaasu/propaani -valmius.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #8 : 10-01-2018, 13:11:31 »
Itse pohtinut wokkipolttimen rakentamista kesäkäyttöön ja ulos. Käytännössä joku isohalkaisijainen metalliputki ja alareunaan kiinnitys toholle. Lisäksi polttaa plasmalla muutaman aukon.
Tehokkaan wokkipolttimen ja lieden ongelmaksi tulee tolkuton lämmöntuotto, jossa liesituuletin sulaa. Itse kaasutoholla vähän lämmittelin jotain viilapenkissä niin katonrajassa ollut muovinen loisteputkivalaisin otti vähän itteensä :)

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #9 : 10-01-2018, 13:14:22 »
Mulla on ollut ILVEn taso kohta 13 vuotta. Sen pietso on kytketty jakorasiaan. Wokin teho on 4,3 kw. Sitä tehokkaampia on aika vaikea löytää (jos puhutaan 4 polttimen tasosta).

Itsellä on AEG:n Domino eli semmonen 35cm leveä, joista voi kasailla sellaisen kokonaisuuden kun haluaa. Ennen siinä oli keraaminen taso, mutta kun löysin wokin halvalla, vaihdoin siihen. Siemensiltä löysin äsken 5kw vastaavan kotikäyttöön tarkoitetun polttimen.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #10 : 10-01-2018, 13:22:50 »
En oikein perusta nuista moduuleista, likaa kerääviä saumoja. Yhtenäinen taso on helppo pitää puhtaana, varsinkin jos siinä on kaukalo. Nykyään alkaa olla jo melko harvinaista, että jotakin kampetta tehdään ilman muutoksia 13 vuotta, mutta ILVE tekee täsmälleen samaa edelleen http://www.rdo.co.uk/ilve-built-in-gas-hob-h60cv-stainless-steel.html Tuon ainoa pikku puute on hieman liian tehokkaat pikkupolttimot.

Poissa (Piilotettu)

• Valvoja
« Vastaus #11 : 10-01-2018, 13:24:06 »
Itse pohtinut wokkipolttimen rakentamista kesäkäyttöön ja ulos. Käytännössä joku isohalkaisijainen metalliputki ja alareunaan kiinnitys toholle. Lisäksi polttaa plasmalla muutaman aukon.
Tehokkaan wokkipolttimen ja lieden ongelmaksi tulee tolkuton lämmöntuotto, jossa liesituuletin sulaa. Itse kaasutoholla vähän lämmittelin jotain viilapenkissä niin katonrajassa ollut muovinen loisteputkivalaisin otti vähän itteensä :)

Mun tekemässä kaasuahjon polttimessa on 0,8 mm Migin suutin, ja tuolla tuli muistaakseni vähän reilu 20 kW tehoksi 2 Bar paineella. Tuollaisesta olisi todella helppo tehdä myös wokkipoltin. Olisko tässä nyt ainesta seuraavaksi kotiverstas hurahdukseksi. Kesään olisi vielä sopivasti aikaakin. Ja verstashenkeen tietysti se wokkipannukin täytyy tehdä itse.  O0

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #12 : 10-01-2018, 14:11:26 »
Brittiläiset AGA emaloitua valurautaa olevat kaasuliedet ovat komeita,tosin niin hinnatkin: http://www.agaliving.com/aga-range-cookers/aga-prices
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #13 : 10-01-2018, 14:39:18 »
Mutta miksi tuo hintaero? On systemaattinen, eli ei riipu juurikaan tuotteesta eikä kaupasta...

Jos/kun on käynyt Britannissa niin huomaa, että siellä eletään vielä noin 60/70-lukua, jolloin monessa paikkaa oli vielä kaupunkikaasuverkostot. Kansa ei välttämättä ole osannut luopua kaasukäyttöisistä laitteista ja monessa paikkaa rakennuksen sähköverkko ei kestä/ole mitoitettu tehoa vaatimille laitteille (=keittolevyt / muutama kW). Eli on vielä käytettävä kaasukäyttöisiä liesiä/uuneja.

Hintataso on edullisempi kun volyymiä, tarjontaa ja kilpailua on moninkertainen määrä Suomen markkinoihin verrattuna. Samoin siellä ei pääse muodostumaan hintakartellia, kun toimijoita on isompi määrä kuin se muutama mitä Suomessa on.

Varmista ennen kuin ostat, että kaasulaite toimii myös propaanilla eikä esim. pelkästään kaupunkikaasulla. (En tiedä onko noissa eroavuuksia, mutta voi olla...)

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #14 : 10-01-2018, 15:18:42 »
Minulla tuli Siemensin kaasutason mukana kahdet suuttimet, nestekaasulle ja maakaasulle.

Helsingissäkin on vielä kaupunkikaasuverkko usealla alueella ja siellä virtaa maakaasu.