Kirjoittaja Aihe: Saunan tervaus  (Luettu 2987 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Saunan tervaus
« : 15-01-2018, 12:33:47 »
...onko päätä tai häntää?

Terva on mielestäni niin huippuhyvän tuoksuista , mutta löylyveteen seattavat uutteet jotenkin pöljiä.. niin ajattelin että mitäpä jos lauteiden puurungot (ei siis laudelautoja) tervaisi. Pysyisi runko hyvänä ja mahtavat tuoksut.  mutta olisikohan kuitenkaan kovin viisasta? mitenkähän kauan siitä haihtuu hiilivetyjä jne
Kemia, pintakäsittelyt, (kone)entisöinnit, mekaniikka

Poissa (Piilotettu)

Vs: Saunan tervaus
« Vastaus #1 : 15-01-2018, 12:53:54 »
Voi olla aika tyrmäävä haju jo saunan lämmössä - ei ole enää tuoksu.
Aiempi nimimerkki Jagr

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 15-01-2018, 13:52:25 »
Meille annettiin lahjaksi joku kipsistä tms. tehty saunatonttu, joka oli uitettu tervassa. Se antaa mietoa tervanhajua aina kun sauna lämpenee.  Jouluna sain tervantuoksuisen kynttilän, joka laitetaan vesialtaaseen kellumaan. Saunakynttilä nimeltään.
Kannattaa harkita tuollaisia konsteja. Tai sitten kantaa vanhat sukset seinää vasten nojalleen tuoksumaan :D

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 15-01-2018, 15:29:52 »
 Kuten tuossa alla lukee, asia kannattaa ensin koeponnistaa. Parin metrin laudanpätkä tervattuna ja sen saunottaminen tuonee kosolti kokemusperäistä tietoa.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 15-01-2018, 18:09:39 »
Terva ei kai kuivu ikinä saunassa, ilman päivanpaisteen uv-säteilyä

Paikalla (Piilotettu)

• Valvoja
« Vastaus #5 : 15-01-2018, 18:31:56 »
Kyllä mun mielestä paras vaihtoehto on noi veden sekaan laitettavat tuotteet. Saa annostella just sen verran kun tykkää ja silloin kun tykkää. Ihan toimivia tuotteita. Itse kyllä tykkään tervan tuoksusta, mutta helposti siihen kyllästyykin. Mulla tervan käytön jälkeen jäi vähän tervaa pullon kylkeen. Aina hyllyn luota kulkiessa tuli tervanhaju nenään. Äkkiä tuo alkoi jo tympiä. Tervan tuoksu on parhaimmillaan sellaisena, että sen juuri ja juuri erottaa. Lauteiden rungot jos tervaa, niin saattaa olla, ettei kukaan sauno tuossa saunassa. Yksi vaihtoehto voisi olla vernissan ja tervan yhdistelmä, tervaa esim. 10%. Vernissa sitoo aika paljon tuota tervan tuoksua. Tosin sama ongelma tuon kuivumisen suhteen ilman auringon valoa.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 15-01-2018, 22:25:03 »
Saunaterva ja tervakossu ym ovat esanssilla tehtyjä ja vastaavasti aito terva on luonnontuote kovemmasta päästä. Vaikka tervanpolton myötä puusta irtoaa häkää ym, jää tervaan polton myötä paljon mustaa tökittiä.  Ja itse terveysvaikutukseen. Tämä tulee hieman sivusta: Olen tarjonnut kavereille sitä oikeaa tervakossua l. muovimukiin parin sentin paksuudelta kossua ja tippa-pari itse-tiputeltua tervaa. Kun tervaa sekoittaa kossuun, jää tervasta hieman mustaa mukin reunoihin. Ja itse makuelämyksestä: terva peittää koskenkorvan maun sekä häjun. Jos sietää ottaa totia pienen kulauksellisen  ja huitasemaan sen ruokatorveen, alkaa tuntumaan ja tuntuu  pitkälle vatsaan asti. Tuntuu siltä, että olisi polttoainetta juonut, niin närästää. Kaverit, jotka ovat käyttäneet alkoholia enemmän kuin keskimäärin väestö, ovat juoneet pientä mukillista yli tunnin. Vaikka sanotaan tervasta mitä tahansa, on se ainakin ihmiskeholle myrkkyä, myös ehkä kaasuuntuessaan. Suosittelen kokeilemaan ensin aitoa tervakossu, ennen lauderunkoon levittämistä.
Aiempi nimimerkki mattis

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 16-01-2018, 15:51:22 »
Jos saunatervalla tarkoitat löylyveteen laitettavia, niin on niitä sellaisiakin mistä jää löylykiuluun mustaa. Eli sisältää aitoa tervaa.
Itse en laita löylyveteen enää mitään - sen jälkeen kun viimeeksi vaihdoin kivet. Kivet alkoi dunkkaamaan ikävälle ja aina piti laittaa jotain "tuoksua" peittämään hajuja. En sitten tiedä johtuiko kivien hajuuntuminen tervasta, eucalyptukseta vai oluesta, mutta nyt vedetään paljaalla vedellä ja hajut eri astiasta. Kiviä on 400kg niin ei niitä ihan joka vuosi jaksa vaihtaa.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #8 : 16-01-2018, 16:43:46 »
Jos saunatervalla tarkoitat löylyveteen laitettavia, niin on niitä sellaisiakin mistä jää löylykiuluun mustaa. Eli sisältää aitoa tervaa.
Itse en laita löylyveteen enää mitään - sen jälkeen kun viimeeksi vaihdoin kivet. Kivet alkoi dunkkaamaan ikävälle ja aina piti laittaa jotain "tuoksua" peittämään hajuja. En sitten tiedä johtuiko kivien hajuuntuminen tervasta, eucalyptukseta vai oluesta, mutta nyt vedetään paljaalla vedellä ja hajut eri astiasta. Kiviä on 400kg niin ei niitä ihan joka vuosi jaksa vaihtaa.

Minäkin olen niitä tuoksuja laittanut kiukaalle... tervan eucalyptyksen,mintun,metsän,koivun jne jne... sekä tietysti oluesta potet...    ei kuitenkaan ole mitään kiviin jäänyt. tosin mulla ei ole kuin 320kg oliviinidiapaasia.

kivistä tuli mieleen... että pitäisi latoa uudelleen kivet. on vaan niin paljo ja paskamaista hommaa piippuverkosta onkia kiviä. yksikään ei tosin ole halki, vaikka n. 10v on kiuasta 3krt/vko posotettu. kyseessä siis tietenkin puukiuas.

mitä tulee lauteiden tervaukseen... taidan jättää väliin.
Kemia, pintakäsittelyt, (kone)entisöinnit, mekaniikka

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #9 : 17-01-2018, 12:44:40 »

Minäkin olen niitä tuoksuja laittanut kiukaalle... tervan eucalyptyksen,mintun,metsän,koivun jne jne... sekä tietysti oluesta potet...    ei kuitenkaan ole mitään kiviin jäänyt. tosin mulla ei ole kuin 320kg oliviinidiapaasia.

kivistä tuli mieleen... että pitäisi latoa uudelleen kivet. on vaan niin paljo ja paskamaista hommaa piippuverkosta onkia kiviä. yksikään ei tosin ole halki, vaikka n. 10v on kiuasta 3krt/vko posotettu. kyseessä siis tietenkin puukiuas.

mitä tulee lauteiden tervaukseen... taidan jättää väliin.
Itsellä kivet oli myös 10v. kun vaihdoin uusiin. Juuri yhtään ei ollut haljennut. Löylyn raikkauden huomaa parhaiten kun vaihtaa kivet. Itsellä tuli vaihtotarve ajankohtaiseksi kun paikallinen rautakauppa laittoi kivet poikkeukselliseen tarjoukseen niin hain niitä 17 laatikkoa. Kassalla hieman katselivat. Myöhemmin hain vielä hyviä Venäläisiä kiviä Viipurista 60 kiloa. Suomessa nuo halvimmat tarjouskivet on melkein kuin kadulle levitettävää sepeliä. Venäläisessä kivilaatikossa oli noin 7 kiveä/laatikko :)

Paikalla (Piilotettu)

« Vastaus #10 : 17-01-2018, 12:45:40 »
EU yritti/ yrittää kieltää tervan käytön ihan kokonaan kun se on niiiiin hirveä myrkky.  No ei se ny niin hirveä ole mutta en kyllä sitä nauttisi sen enempää hengittämällä kun juomallakaan.Sanoo vanha kansa asiasta mitä tahansa. Jos haluaa tervakeuhkon nii tupakilla se perinteisesti on hankittu.
Kari