Kirjoittaja Aihe: Upotussirkkelit  (Luettu 4200 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Upotussirkkelit
« : 16-01-2018, 13:27:51 »
Moi

Liityin juuri tähän foorumiin, olen kuitenkin seurannut keskusteluja täällä aikaajoin.

Nyt kuitenkin tuli tarve kysellä hieman neuvoja koskien upotussahoja.

Mitä oikeaa etua saavuttaa tavallinen harrastaja, joka tykkää kuitenkin tehdä hyvää jälkeä,
ostaessaan kalliinpuoleisen "merkki" sahan verrattuna "kalliiseen" alle 200-300 eur laitteeseen.

Poissa (Piilotettu)

Vs: Upotussirkkelit
« Vastaus #1 : 16-01-2018, 14:02:58 »
Haku vois auttaa. Googlaa vaikka sahamallilla. Mulla "Makita SP6000", sillä löytää muutaman keskustelun

Mulla on Makita SP6000
http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=17987.msg177648#msg177648

Veljellä joku halpa kopio, käy normaalin rakentamiseen, mutta kaikki just pykälän heikompaa esitystä.

En mä silti väitä että alusta alkaen kaikki on pelkkää ilotulitusta ja shampanjapullon poksahtelua, mutta kun rakentelen välillä huonekaluja ja sensellaista, niin arvostan parempaa täsmällisyyttä.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 16-01-2018, 14:24:08 »
Kyllä upotussahalla kaikennäköistä tekee.
Jos pitää pieniä levyjä niin siihen kyllä soveltuu.
Itsellä kiusallisen pienet tilat niin sahautan levyt/vanerit suunnilleen mittoihin ja sitten pöytäsirkkelilla loppuun.
Upotusaha on mielestäni enemmän tuonne kalustasennuspuolelle. Sinne minä olen sen hankkinut.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 16-01-2018, 14:24:30 »
Tuo keskustelu, pekkanf  on jo tuttu. Ei kuitenkaan vastaa oikeastaan mihinkään konkreettisesti.

Miten makitalla tehty sahaus on parempaa kuin halvemmalla sahalla tehty? Tietysti se terä pitää olla vastaava molemmissa.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 16-01-2018, 14:34:49 »
Matrixx merkkisestä, joka on identtinen Scheppacin kanssa, sen verran että jousi on älyttömän jäykkä. Ja kun kahva on alkuasennossa pystyssä, pitäisi vielä peukalolla vapauttaa terän lukitus ja sahaat ylhäältäpäin levyä, joka on lattialla, alkaa käydä ranteeseen. En sitten tiedä minkälaisia nuo kalliimmat on ergonomialtaan yhdellä kädellä sahatessa.
Itse helpotin hommaa vähän, kiilaamalla puutikulla terän lukitusvivun auki-asentoon ja katkaisin palautusjousestakin kierteen pari pois, jotta on kevyempi.

Itsellä joissain tilanteissa päässyt terä jotenkin osumaan ohjuriin. En tiedä onko kalliimmissa mahdollista. Terän vaihdoin melko alkuun, tiheämpihampaiseen ja laadukkaampaan. Terän laadun huomaa kun leikkaa maalattua lastulevyä.

Tutulla on Festool ja sanoo että ohjuri pysyy paremmin paikallaan kuin Matrixissa. Sillä oli halpis vähän aikaa kun varas vei Festoolin.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 16-01-2018, 14:40:44 »
Mulla on tuollainen makitan upotussaha ollut jo useamman vuoden ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Makitan perusterä on mielestäni hyvää A-luokkaa ja sahausjälki hyvä. Käyttöaikasuhde ei ole tullut vielä vastaan toisin kuin omistamassani samankokoisessa halpis käsisirkkelissä joka käy jo kymmenenminuutin kohdalla käsinkosketellen vaarallisen kuumana.
Ensimmäinen ero saattaa olla sahan yleinen kestävyys, makita soveltuu asiallisesti käytettynä urakkahommiin ja epäilys halvempien kohdalla on että ei kestä montaa päivää..
Toinen on juttu säätöjen tarkkuus ja toistettavuus sahan omien asteikoiden perusteella. Makitan purunpoisto pölyimurilla toimii hyvin ja sillä on jopa mukava sahailla sisätiloissa.

Makita maksoi aikanaa englannista tilattuna muistaakseen noin 400€ kahdella 120cm kiskolla varustettuna.

Makitaa voi käydä sovittaessa koekäyttämässä Tuusulassa.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 16-01-2018, 15:00:47 »
Okei, tuo kestävyys on varmaankin tosiasia. Ymmärrän hyvin miten hinta vaikuttaa laatuun, kuitenkin pienet käyttömukavuus jutut ei varsinaisesti ole haitta satunnaiselle käyttäjälle.
Tietysti prioriteetti 1 on mukiin menevä sahausjälki yms. asiat ja myös sen sahauksen aikana syntyvän pölyn määrä,
joka ei mene siihen imuriin=> harmittaa siivota talli aina sahauksen jälkeen, kuten tiedetään se pöly leviää kaikkialle.
Tuo toistettavuus eli sahan hyvät säädöt ja säätöjen kohdalla pysyvyys on kyllä aika tärkeä ominaisuus.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 16-01-2018, 15:10:33 »
Minulla on käytettynä ostettu Festool ja 2 kiskoa jotka yhdistämällä saa kokonaisen rakennuslevyn halkaistua. Työmaalla oli timpurilla halpa kiskosaha jonka kiskoja ei saanut mitenkään yhdistettyä niin että sahauksesta olisi saanut suoran. Festoolilla onnistuu helposti.

Halpiksen kiskon kohdistus merkkiin oli hankalaa kun terä ei joka kerta laskeutunut samaan paikkaan (välystä vähän joka paikassa joka kulminoitui tuossa).

Halpis kuumeni aivan tolkuttomasti kun palasteltiin vanereja kuorma-auton kontin vaneroinnissa, samoin kipinöinti oli melkoista.

Halvassa jakoveitsi takerteli jatkuvasti jolloin keskeltä levyä ei voinut aloittaa sahausta.

Festoolin huono puoli on järjetön hinta uutena. Jos löytää hyvän käytetyn niin kannattaa ostaa pois kuleksimasta. Itse ostin tämän palstan kautta ja olen tyytyväinen.
Aiempi nimimerkki Jagr

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #8 : 16-01-2018, 15:40:49 »
Minulla on Makita SP6000 ja olen ollut hyvin tyytyväinen. Kaikki hyvät puolet mitä on aikaisemmin mainittu pitävät paikkaansa. Huonekalujen tekemisessä tarkkuus ja toistettavuus ovat tärkeitä,

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #9 : 16-01-2018, 16:15:35 »
Tuo keskustelu, pekkanf  on jo tuttu. Ei kuitenkaan vastaa oikeastaan mihinkään konkreettisesti.

Miten makitalla tehty sahaus on parempaa kuin halvemmalla sahalla tehty? Tietysti se terä pitää olla vastaava molemmissa.

Et kyllä kysytkään mitään konkreettista. Tarpeet voi olla erilaisia jos sahaat lastulevyjä raksalla, pirttikalustoa tai uusit keitttiöä ja teet huonekaluja.

Minulle oleellista on että sahassa on pieni auraus, jotta terän perä ei hankaa pintaa...ei mitään väliä rakennuslevyille, mutta voi vähän olla ():n kuva otassa jos repii korkapainelaminaatin pintaa. Totakin voi yrittää korjata liimamalla teipin pintaan. Piirrotushan näissä on aina lähinnä välttävä.

Mulle yksin konkreettinen asia on että ohjaimeen saa uudet teipit. Nytkin pitäisi ostaa uusi teippi reunaan, en ymmärrä miten reunan voi sahata lyhyemmäksi - pakkoko niihin säätöihin on koskee kun lainaan sahaa.

Heleppo homma:
http://www.axminster.co.uk/makita-sp6000-guide-rail-splinter-guard-3m-423360-7-501714

Liimataan kiskoon, säädöt oikein ja sahataan mittaan = terä sahaa suoraan siitä mihin ohjaimen reunan laittaa.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #10 : 16-01-2018, 16:30:11 »
No kysyin mitä etua on satunnaiskäyttäjälle ostaa kallis saha. On muutama hyvä asia tullut ilmi jo vastauksissa.

1. sahan säädöt=> tätä voi satunnais käyttäjä kiertää varmaankin mittailemalla terän ja pöydän välistä asentoa, joskin se saattaa hieman harmittaa joskus
2. kiskon asettelu=> sahaa "aina" tarkasti siitä mihin sen kiskon asettaa

Miten se sahausjälki voi erota kalliin ja halvan sahan välillä, jos terä on samanlainen? Tietysti jos siinä halvassa on jo uutena välyksiä, että terä vipottaa mihin sattuu voi jälki olla myös mitä sattuu.

"sahassa on pieni auraus" eli tarkoittaa ettei terä ole ihan linjassa? => onko noissa merkkisahoissa tuo auraus? Tuo on kyllä aika hyvä huomio myös.
« Viimeksi muokattu: 16-01-2018, 16:37:14 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #11 : 16-01-2018, 16:46:15 »
Vuoden verran sahailin sellaisella 150€ upotussahalla kunnes tuli vastaan edullisesti käytetty festool. Eroja festoolin hyväksi
- pienempi ja kevyempi
- purunpoisto paljon parempi
- tehokkaampi, 40mm jalavalankku oli edulliselle sahalle tiukka tinki, festool ei edes huokaise
- kaikki välykset ja säädöt parempia
--> festoolilla epäonnistumisen mahdollisuus pienempi ja käyttömukavuus monta luokkaa parempi. Halpiksella saa homman tehtyä kun on tarkkana, festoolilla homma hoituu hymyillen. Eli pärjää edullisemmallakin mutta takaisin sellaiseen olisi ikävä (mahdoton) palata.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #12 : 16-01-2018, 16:47:10 »
Erot tulee siitä miten hyvin saha istuu kiskoon (tähän on säätöjä, mutta niiden pitäis pysyä) ja sitten upotusahassa on se sahan lasku suhteessa pohjalevyyn. Jos saha ei laskedu tasaisesti ja akselointi ei ole välyksetön, niin ne näkyy monella tavalla sahausjäljessä. Kalliimmassa voi kohtuudella odottaa, että nämä asiat ovat kunnossa, ja halvemissa voi sattua aivan riittävä tai just sen verran puuteellinen että sen huomaa.

En väitä että makita on ollenkaan täydellinen, silläkin pitää osata sahata ja kun kyseessä on kuitenkin budjettiluokan kone, niin se pitää säätää ajatuksella. Oli muuten eka puutökone, jonka ohjekirjaa tuli luettua etukäteen, koska sen käyttöönotossa voi tehdä virheitä.

Lisäksi pitää huomioida mikä on käyttötarkoitus ja onko odotukset edes realistisia. Kyse on budjettiluokan puutyökalusta eikä kollimaattorista.

Luin muutaman vertailun, joissa kävi selville, että dewaltin, makitan ja feston vehkeet eivät pettäneet, mutta niissä oli eroja. Festo hinnoitteli itsensä ulos (vaikka mulla on feston käsijyrsin) ja mulla on antipatioita uusia keltaisia bläkkändekkereitä kohtaan, joten jäljelle jäi makita.

Nyt löyty tälläinen:
http://www.woodworkersjournal.com/track-saw-review/

Mutta kun omilla rahoilla ostin, niin eri veirtailujen lukemisen jälkeen Makita oli halvin jonka maltoin ostaa. Minua syytetään turhasta tarkuuteen pyrkimisestä, mutta minusta se on realismia. Sitten välillä löytyy joitakin kaapan ostajija, joilla on ihan epärealisiset odotukset raksasahan tarkkuudesta.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #13 : 16-01-2018, 17:06:00 »
Miten tuon makitan purunpoisto toimii?

Tullut jo hieman selvennystä tähän asiaan, pitää kait katsella sitten niitä "merkki"sahoja.

Jotkut hollantilaiset herrat sai omassa videopätkässä kolmikon Mafel, Festool, Bosch järjestykseen, tuossa järjestyksessä.
Hinnaltaan Festool ja Bosch sattuu samalle viivalle, toki ei sitä Makitaakaan voi huonoksi varmaan haukkua.

Tuohon upotussahaan ei vaan haluaisi ihan sitä puolta tonnia laittaa ellei siihen ole hyviä perusteita. Näissä vastauksissa on kuitenkin ilmennyt että se halpa? 200 eur
saha kannattaa jättää ostamatta.

Omat veistäjän taidot kun ovat juuri niin hyvät kun ne vehkeet ovat - valitettavasti -

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #14 : 16-01-2018, 17:22:34 »
Makitassa on ihan hyvä purupoisto imuria käytettäessä. Vähän tulee sahajauhoa päydälle ja levyn lopetuksessa pieni tupsaus. Mutta ilman imuria sahajauhoa on jokapaikassa ja ilma sakeana.

Hyvää on kierrosten säätö. Harvoin tarvitsee, mutta joskus jalopuulevyä lyhentäessä on joutunut pienentämään tosi pienelle kierrokset ettei polttojälkeä jää yhtään. Näkyvältä sivulta polttojälki on ikävä ja työläs putsata, kun muuten sahausjälki erinomainen.

Lisäksi sahaus vaatii kyllä tarkkuutta huonekalujen tekemisessä. Levyn sahauksen lopetuksessa meinaa aina lähteä ihan pikkuisen ylämääräistä levyn kulmasta. Tähänkin olen oppinut niksit kolmessa vuodessa, jos on tarpeen saada juuri se kulma näkyviin ja sahaus siltä osin virheettömäksi.

Makitan vakioterä on kyllä tosi hyvä puulevyjen katkaisuun ja laminaattilevyjen sahaukseen. Halkaisusahaukseen tarvitsee erillaisella teroituksella olevan terän.

Omalta osaltani olen tyytyväinen Makitan upotusahaan, mutta ei se mielestäni täydellinen ole.