Kirjoittaja Aihe: Upotussirkkelit  (Luettu 4215 kertaa)

Paikalla (Piilotettu)

Vs: Upotussirkkelit
« Vastaus #15 : 16-01-2018, 17:27:25 »
Kaikissa noissa (ainkin merkisahoissa) on kääntyvä purunpoistoputki, johon sopii imurin letku. Mulla on joku bauhuussin sireeni, jossa on orjakytkin. Siihen makitan piuha pistokkeeseen ja letku jessellä kiinni kiskosahaan.

Ei noissa purunpoistossa ole juuri keskinäistä eroa. Sen sijaan kiskosahalla ja normi "sirkkelillä" on huomattava ero: Sisällä kun tason sahaa kiskosahalla + imurilla, niin ilmassa ei ole juuri mitään, normi "sirkkelillä" kun surauttaa, niin pölyä on keittiössä, apukeitiössä, olkkarissa, pleikassa, anopin kuvan päällä ja avio-onnessa.

"Testejä" ja arvioita on todella paljon, eikä kaikki niistä ole mitenkään puolueettomia. Lue muutama ja katso mikä asia pompaa toistuvasti esille ja mitä kompromiseejä haluat tehdä.

Mutta sun olis parasta kokeilla sahaa. Toinen kysymys on se miten paljon on tarvetta? Voiko rahan käyttää paremmin?

Pekka
« Viimeksi muokattu: 16-01-2018, 18:27:10 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #16 : 16-01-2018, 17:44:23 »
No, kyllä se on tiedossa että on testejä ja testejä tämäkin on aikasen valitettavaa. Kyllähän se kuitenkin taitaa olla tosiasia että noista muutamasta merkistä kun valitsee ei
voi kovin huonoa konetta saada. Sitten on se tarve vielä selvittettävä itselle, ilmankin pärjäilee sillä pokasahalla voi taitava kaveri löytää sieltä puupölkyn sisältä virheettömän laatikon tai jonkun muun esineen. Itse tykkään koneista ja laitteista sekä muista työkaluista, myös se on tosi etten sillä pokasahalla ja puukolla löydä sieltä pölkystä muuta kuin saunapuita ja purua(sillä puukolla löyty kerran jotain lastujakin). Rahalla on aina käyttöä, muutakin kuin se laite, ilman jää kuitenkin nämä tärkiät asiat tekemättä.
« Viimeksi muokattu: 16-01-2018, 17:55:13 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #17 : 16-01-2018, 19:55:46 »
Minulla on Festool, tuli ostettua 7-8 vuotta sitten hyvin toimii.
Miten se on noissa sahoissa tuo ura kiskossa, eli se missä saha kulkee?
Festoolissa saha menee vain yhdellä tavalla kiskoon ja tuntuu, että sahaus on aina tehtävävasenkätisesti.
Devaltissa tuo ura tai harjanne on
keskellä kiskoa niin voi valita sahaussuunnan.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #18 : 16-01-2018, 21:17:20 »
Mulla myös tuo Makita ja pakko lisätä että tarkkuus on loistava juuri säätöjen takia, mulla toinen kisko jo aika kulunut mutta se ei haittaa kun edessä olevaa rullaakin saa helposti säädettyä niin ettei klappia ole. Ostin siihen aikanaan myös kiskon uraan sopivat vinkat mutten ole oikeen koskaan käyttänyt koska se pysyy kumipohjan ansiosta tosi hyvin paikallaan.

Makita on edullisista vaihtoehdoista usein paras vaihtoehto jos työkalua ei tarvitse koko ajan tai on joku muu syy säästää, vähän kuin työkalujen toyota.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #19 : 16-01-2018, 21:36:12 »
Oli Makita nyt viimeiset 4-vuotta menty Festoolilla.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #20 : 16-01-2018, 22:49:00 »
cossuesco

Miksi vaihdoit merkkiä?

Makitan ja Festoolin hinnan ero on yhdellä kiskolla n. 79 eur, hinnat netistä. Makitan toimituksesta joutuu maksamaan rahdin Festool tulee ilmaiseksi.
Kyselin tarjousta yhtenä päivänä tuosta Festoolista ja paikallinen myyjä lupasi toimittaa paketin kahdella kiskolla samaan hintaan mitä netistä tilaamalla sen saisi.

Kuitenkin syy miksi tämä kiinnostaa on se Matrixin hinta, erotusta yli 350 eur noihin ylläoleviin.
« Viimeksi muokattu: 16-01-2018, 22:52:56 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #21 : 16-01-2018, 23:28:03 »
Itellä ollut Festooli nyt muutaman vuoden. Oon rakentanu muutaman kiinteän komeron ja kaikenlaista pientä.

Hyvää esimerkiksi nopea ja toimiva syvyssäätö, en tosin osaa verrata muihin merkkisahoihin. Samoin kulmasäädöt on tarkat ja luotettavat. Mukana tuli hyvä terä. Kalustelevyjen ja laminaatin sahaukseen laitoin laminaattiterän, ei tarvi teroituttaa niin usein ja hyvä jälki. Tylsällä terällä jos haluaa priiman sahausjäljen, niin kannattaa vetää millin ura takaperin eka.

Pölynpoisto on aika hyvä (erittäin hyvä silloin kun imurissa on tuote pussi...), kunhan muistaa että jos sahaa jostain alle terän leveyden verran niin laittaa jonkun rimankappaleen niin ei pääse pöly karkuun. Toimii paremmin festoolin omalla imuletkulla kuin tolla Nilfiskillä mikä mulla on, koska vaikka periaatteessa imuletkusopii suoraan, niin tolla Nilfiskin osalla tulee pitempi suora osuus joka helpolla tarraa johonkin. Tää on aika todennäköisesti niissä halpiksissa ongelma. Kiskosaha tuottaa ihan pirusti pölyä, jos se pölynpoisto ei toimi. Itellä ei ollu aluksi varaa ostaa imuria, niin sahasin ilman. Tarvi hengityssuojaimen ja tyhjän huoneen, ja siltikin kulkeutui pölyä enemmän ympäri kämppää kuin imurin kanssa avoimessa olohuoneessa sahatessa.

Mukana tuli kaksi 1400 kiskoa. Sahasin toisen kahtia, suunnilleen 80 ja 60 cm pätkiksi ja kiinnitin toiseen palan 6mm kudosbakeliittiä (sitä sattui olemaan, varmaan vanerikin käy) niin että toimii suorakulmana. Suosittelen ehdottomasti, nopeuttaa ja tarkentaa hommaa. Lisäksi lyhyempiä kiskonpätkiä on näppärä käyttää ahtaissa tiloissa. Festoolilla on vähän hienompi valmiina, mutta maksaa ihan pirusti. Siinä oli kyllä toki enempi ominaisuuksiakin. (suoran kulman lisäksi muita kulmia).

Kokeilin joskus liittää kaksi 1400 kiskoa yhteen, mutta hitaampi käyttää kuin yhdellä kiskolla. (yhdellä kiskolla yli 120cm sahatessa laitetaan toinen kisko tai pitkä linjari kiskon selkää vasten, ja sitten liu-utetaan kiskoa sitä linjaria pitkin eteenpäin, niin pysyy samalla linjalla).

Aikaa on kunnon sahalla säästynyt paljon. Jos laskee sille tuntipalkkaa, niin saha on maksanu itsensä takaisin aikaa sitten. Olennaista on että kaikki menee kerrasta kohdalleen. Jos pitää ruveta arpomaan missä päin on välykset niin tulee sutta ja aikaa palaa helposi kymmenen kertainen määrä.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #22 : 17-01-2018, 05:43:21 »
cossuesco

Miksi vaihdoit merkkiä?

Pikku juttuja. Virtapiuha, murtosuoja, ikkuna mistä näkee terän niin voi lopettaa sahaamisen tarkasti. Korkeudensäätö myös parempi.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #23 : 24-01-2018, 01:57:10 »
Itsellä ollut festoolin upotusaha 3 vuotta aktiivikäytössä. Yksi seikka mikä festossa tuo lisähintaa on systainer-laatikko, joka oli itselle yksi ostoa puoltava tekijä. Omat koneet on kaikki noissa systainereissa ja niiden käyttö helpottaa todella paljon kun lataa laatikot yhteen kasaan ja rullaa kohteeseen nokkakärryillä. Jos työskentelee verstaalla ja koneet on jatkuvasti työpisteen pöydällä tai hyllyssä kun ei ole käytössä, niin tuolle 100€ muovilaatikolle voi olla vaikea löytää järkiperusteita.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #24 : 24-01-2018, 08:14:34 »
Makitan koneissahan tulee usein myls lähes vastaavat Makpac -laatikot. Ei ne kyllä niin hyviä ole kuin Festoolsilla, mutta koneet menee niihin ja voi latoa ja päällekäin ja kiinnittää omilla salvoillaan toisiinsa.

Niin ja siis, Makitalla ne laatikot ei usein tuo kovin paljoa lisähintaa verrattuan koneeseen, jossa sitä ei tule. Toki välillä pelkkä irtokone on selkeästi paremmassa tarjouksessa.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #25 : 24-01-2018, 22:34:26 »
minulla on ollut 9 vuotta tuo makita. festoon verrattuna huono puoli on se että makitasta puuttuu se terän takana oleva peitsi. Saha siis potkaisee jos peruuttelee. festoakin olen käyttänyt ihan kelpo peli sekin. Toisaalta minulla on myös makitan jyrsimiä sopivat hyvin makitan kiskoon

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #26 : 26-01-2018, 12:52:09 »
mitä eroa on upotussahalla ja käsisirkkelillä? koitin googlailla, mutten äkkiä löytänyt mitään muuta eroa, kun että upotussahassa on joku kisko, tai ohjuri kyljessä.

Poissa (Piilotettu)

• Valvoja
  • (Piilotettu)
« Vastaus #27 : 26-01-2018, 13:20:49 »
Itse olen ottanut käyttöön sanan kiskosirkkeli, kun puhutaan noista kiskoa pitkin kulkevista käsipyörösahoista. Tuohon ohjainkiskoon käypiä on Festollakin tavallisia käsipyörösahoja sekä upotussahoja.

Upotusahalla voidaan aloittaa sahaus vaikka keskeltä levyä, sahassa on tähän sopiva konstruktio. Upotussahaa alas painettaessa sahan puukko väistää kunnes sille on syntynyt riittävästi sahattua rakoa. Upotussahassa on käsikahvassa lukko jolla vapautetaan upotuksen lukitus ja erikseen säädettävä stoppari upotussyvyydelle.

Tavallisella käsipyörosahalla voidaan ohjainkiskon avulla pilkoa esim. levyjä, kun sahaus voidaan aloittaa levyn reunasta.
Käsipyörösahassa on kiinteä puukko jonka korkeus on aina suhteessa terän korkeuteen, ei siis väistä vaan estää sahan painamisen alas keskellä levyä. Jos sahaa käyttää ilman puukkoa upotussahana niin se on hankalaa ja voi olla vaarallista, kun sahan korkeussäätö pitää olla koko ajan auki ja syvyysstoppariakaan ei ole.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #28 : 26-01-2018, 13:22:46 »
Itse kysyin täällä aikoinaan samaa; upotussahalla voi aloittaa sahaamisen myös levyn keskeltä ja tuo kisko auttaa sahaamisessa suoraan. Itse inhosin aina käsisirkkelin teräsuojusta, joka ahdisti sahausta aloittaessa. Joskus tulikin käännettyä suojus pois edestä käsin ennen aloitusta. Upotussahalla ei tätä ongelmaa.

Paikalla (Piilotettu)

« Vastaus #29 : 26-01-2018, 15:17:56 »
mitä eroa on upotussahalla ja käsisirkkelillä? koitin googlailla, mutten äkkiä löytänyt mitään muuta eroa, kun että upotussahassa on joku kisko, tai ohjuri kyljessä.

Edellä kerrottiin yksinkertaisesti. Haluaisin myös kertoa että upotussaha on 2* sekä hinta, että laatu. Periaatteessa lisäksi erona on se että kelle nämä on tarkoitettu?

Peltiset rakennussirkkelit on rakennustyömaille. Ei paljoa itketä jos peltiheikki tipahtaa katolta. Mangnesium valulla olevan upotussahan kun tipautat katolta, niin aivan varmasti on mutkalla eikä saa mitenkään oikaistua.

Periaatteessa peltisirrkeleitä käytetään talon ulkopuolella ja näitä hienompia upotusahoja sisätöissä. Siksi ne on erilaisia.

Toisaalta rakennussirkkeli on kaikkien kompromissien äiti, jolla tekee vähän kaikenlaista jotenkin, muttei mitään todella hyvin. Eli jos pitää asentaa vaikka keittötasoa yms. kalliita materiaaleja 200 €/m tms. niin mieluusti saha ei karkaa käsistä ja tiskialtaan aukko tulee oikeeseen paikkaan.

Upotussahassa on toimiva imuliitin ja kuten edellä sanottu, niin ei hirveesti pölyä ole sitten kämppä täynnä. Tämän hyödyntäminen edellyttää orjakäynnistimellä olevaa imuria ja sopivaa sovitinta tai ilmastointiteippiä jotta saa letkun kiinni imusahaan. Imuliitäntä on sen verran hyvä että kun tein ulkona puutarhakalustoa mänty/haapa lankusta, niin käytin siinäkin imuria, koska sahajauhoa ei tullut jokapaikkaan ja helteellä mukavampi ilman maskia.

Mutta jos ei ole tarvetta sahata monikerroslaminaatteja yms. kalustemateriaalia, aukottaa ja tehdä tarkkoja levyosia/liitoksia, vaan normaaleja timpurin hommia, niin kekseliäs mies kyllä muuntaa pienellä työllä rakennussirkkelin levyjen katkaisuun.

Mun makitassa ei ole veistä, joten se piti ottaa huomioon lankkuja halkaistessa.