Kirjoittaja Aihe: Autotallin lisäeristys  (Luettu 1259 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 30
Autotallin lisäeristys
« : 17-01-2018, 16:41:56 »
Moi

Minulla on talon yhteydessä autotalli mitat n.9x4 m ja korkeutta 3m. Haluaisin hiukan lisää eristystä lähinnä lattiaan josta varmaan aikalailla kylmää nousee koska rakenne on perinteinen roskavalu+pintavalu ilman mitään eristeitä. Koska tallissa ei autoa pidetä ja korkeus antaisi myöten niin löytyisikö järkeviä tapoja tehdä tuolle lattialle jotain, ajatuksen tasolla ollut jos laittaisin eristeen lattialle ja päälle filmivaneri mutten halua mitään kosteuspommia tehdä. Toki se tehdään jos muuta ei voi että talli tyhjäksi ja betoni palasiksi ja uudet eristeet sekä valu mutta jos jotain pystyisi tekemään niin voisi harkita.
Lähinnä mietityttää myöskin se että tavaraa on vuosien saatossa hiukan kertynyt niin tyhjennyskin on oma projektinsa, muuten kuin valamalla saattaisi pystyä tavaraa siirtelemään edestakaisin.

Tero

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 937
Vs: Autotallin lisäeristys
« Vastaus #1 : 17-01-2018, 16:45:18 »
Eriste nykyisen valun päällä ei kuulosta hyvältä. Kylmähän on jo siinä vaiheessa sisällä. Piikkaa vanha laatta pois ja tee kunnolla. Ainakin, jos aikomus asustella pidempään noilla nurkilla.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 56
Vs: Autotallin lisäeristys
« Vastaus #2 : 17-01-2018, 21:34:05 »
Yleensä samalla vaivalla tekee hyvin kuin juosten kusten. Hämmästyttävän usein.

Paikalla (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 265
  • (Piilotettu)
Vs: Autotallin lisäeristys
« Vastaus #3 : 17-01-2018, 21:44:40 »
Jos olemassa olevat laatat, siis pohja- ja pintavalut piikkaa pois, niin samalla sitten kannattaa alla olevaa sorakerrosta madaltaa liki puolisen metriä, että mahtuu nykyvaatimusten mukainen kapillaarikatko- ja eristekerros uuden valun (minimi 80 mm) alle.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 166
  • (Piilotettu)
Vs: Autotallin lisäeristys
« Vastaus #4 : 17-01-2018, 22:41:32 »
Jos piikkaa lattian pois ja maa on alla kosteaa niin kapillaarikatko on aiheellista muuten turhaa. Just piikkasin suht saman kokoisen tallin (14x4) lattian pintavalun pois ja muutamista kohdista joudun 1,5m syvyyteen kaivautumaan ja etsimään viemäriä. Maa oli pölykuivaa joten jos 70- vuotta on pysynyt kuivana niin eiköhän pysy tulevaisuudessakin. Tallin kaksi seinää on n.5m maan alapuolella. Vanha valurautaviemäri oli kuin uusi kun ei ollut koskaan käytössä  :) Kameralla kuvasin putken kaivolle asti.
« Viimeksi muokattu: 17-01-2018, 22:45:46 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 778
Vs: Autotallin lisäeristys
« Vastaus #5 : 19-01-2018, 10:04:37 »
samaa mieltä, että vanha valu piikataan pois. sen jälkeen kaivetaan maata pois ja tilalle kappillaarikatko. sen perään sitten eriste, mitä näitä nyt nykyään on.. styroksista lähtien aina parempiin ja kalliimpiin. sen jälkeen raudotus ja uusi valu.

ja tässä kohtia, ennenkun tekee mitään on hyvä pohtia haluaako sinne lattiaan laittaa lämmityksiä, tai edes varausta sille. putken vetäminen ei ole mikään iso, eikä kallis homma, jos vesikiertoista lämmitystä on joksus miettinyt. olisi siellä ainakin valmiina, jos joskus tulevaisuudessa sellasen haluaa laittaa. putken pitää olla vain happidiffuusiosuojattua, eli mikä tahansa pexi ei käy, jos hyvän haluaa. estää siis vain hapen pääsyn vesijärjestelmään. lämmin lattia on mukava, kun tallissa jotain touhuaa. ei palele varpaat, vaikka olisi vähän viileempikin ilma tallissa. ja samalla viemäröinti kannattaa miettiiä, että onko tarvetta ja jos siellä on jo jotain viemäreitä, niin onko tarvetta uusia. viemäriosatkaan ei ole mitään älyttömän kalliita. öljynerotuskaivo ehkä suositeltava, jos rassailee öljyjen kanssa.