Kirjoittaja Aihe: Eräänlainen vinssi  (Luettu 2681 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 778
Vs: Eräänlainen vinssi
« Vastaus #15 : 21-01-2018, 09:37:51 »
aloin kans pohtiin, että mihinkä sitä lukkoa tarvitaan, jos on kaks vetonen auto ja molemmissa vetävissä pyörissä on naruviritykset. sillon sitä lukkoa ei tarvita. perus takavetonen, niin voimahan välittää molemmille takapyörille. jos ei ole lukkoa, vaan on ns. tavallinen tasauspyörästö, niin se pyörä, kumpi helpommin sutii, niin se sitten sutii ja voimaa välittyy sinne sutivaan pyörään enemmän. mutta, kun asennetaan naruviritykset molempiin vetäviin pyöriin, niin ei ole väliä kumpi rengas tahtoo sutia. jompaan kumpaan, tai kumpaankin renkaaseen se voima lopulta kuitenkin välittyy ja sitä kautta sitten naruviritykseen ja kas, auto nousee pois jumista.

jos on lukkoperä, niin sitten piisaa vain yksi naruviritys. oletuksena, että lukko pitää. nelivetosten kanssa vähän hankalampi antaa yksiselitteistä vastausta, että monta naruviritystä tarvitaan. esim. joku tollanen vanhempi pickuppi, missä saa kaikki lukot 100% päälle, niin piisaa yksi naruviritys. mutta sitten joku torseenipyörästöillä varustettu neliveto, niin en osaa vastata muutakun, että 4kpl ainakin pitäisi riittää..

EDIT: ja nykyajan nelivetosia kun on vaikka ja mitä. kaiken maailman sähkösesti kytkeytyviä sun muita, niin paha sanoa, että montako noita sitten tarvitaan, jotta auto nousee jumista. kun ei aina tunnu tietävän edes auton omistajakaan nelivetojärjestelmänsä toimintaperiaatetta ihan täysin. mulla oli joskus joku tollanen videon kaltanen pajero. se oli neliveto, mutta todellisessa paikassa se olikin vain kolmiveto. takana oli lukko, mutta edessä ei. kun kytki nelivedon, niin voimaa välitty taakse ja eteen, mutta edessä oli avoin tasauspyörästö. ja sopivasti sattu jäämään toinen eturengas liukkaalle ja molemmat takarenkaat sutivat, niin siinä se oli jumissa.
« Viimeksi muokattu: 21-01-2018, 09:41:55 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 615
Vs: Eräänlainen vinssi
« Vastaus #16 : 21-01-2018, 23:43:58 »
 Tuommoinen olisi ihan kiva askarrella, mutta pienempään tilaan taitaa mennä tämmöinen vekotin:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Kuormaaminen-ja-hinaaminen/Sahkovinssi/Sahkovinssi-EWP3500-2000034192/

 Lumiketjut ovat kyllä in. Melkeinpä pitäisi olla katsastusvaruste siinä missä alle 20 cm maavaralla olevat ajokit pitäisi lailla kieltää. Kaikkein naurattavimpia tuntuu olevan teinikatiskat joissa on minulle tuntemattomaksi syystä viritelty keulille lumikola joka ottaa kiinni jo toiseen riesaan, hidastetöyssyyn.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 488
Vs: Eräänlainen vinssi
« Vastaus #17 : 22-01-2018, 01:19:47 »
Tuommoinen olisi ihan kiva askarrella, mutta pienempään tilaan taitaa mennä tämmöinen vekotin:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Kuormaaminen-ja-hinaaminen/Sahkovinssi/Sahkovinssi-EWP3500-2000034192/

 Lumiketjut ovat kyllä in. Melkeinpä pitäisi olla katsastusvaruste siinä missä alle 20 cm maavaralla olevat ajokit pitäisi lailla kieltää. Kaikkein naurattavimpia tuntuu olevan teinikatiskat joissa on minulle tuntemattomaksi syystä viritelty keulille lumikola joka ottaa kiinni jo toiseen riesaan, hidastetöyssyyn.

     Siinä on vain sellainen juttu että tuolla vinssillä on käyttömukavuus  miinuksen puolella. Vetää se kyllä sisäänpäin.........mut siinä ne hyväyt asiat olikin.

saapoistaa.
Yllä on oma kapea näkemys.

Sinulla on varmaan  omasi.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 841
Vs: Eräänlainen vinssi
« Vastaus #18 : 22-01-2018, 09:25:37 »
Ei ole läpivetävää lompakkotaljan voittanutta, jos vinssin käyttö ei ole päivittäistä. Toki sähkövinssi keulalla lisää katu-uskottavuutta ja jos harrastaa offroadia niin onhan sille ihan oikea tarvekin.
Varmasti nopeampi viritellä kuin tuo renkaisiin kiinniteltävä hässäkkä, ja ennenkaikkea idioottivarma, lompakkotalja siis.
Henk.koht. pidän melko naurettavana virityksenä tuollaista, kun ajatellaan suomalaisia olosuhteita, joissa sitä oikeasti tarvittaisiin.
Itse en ole joutunut enää pitkiin aikoihin turvautumaan taljaankaan, iän myötä järki on tullut mukaan enkä laita Suzuki Jimnystä paineilmalukkoja päälle kuin tilanteesta poispäästäkseni. En etenemiseen siis.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 778
Vs: Eräänlainen vinssi
« Vastaus #19 : 22-01-2018, 09:31:59 »
Tuommoinen olisi ihan kiva askarrella, mutta pienempään tilaan taitaa mennä tämmöinen vekotin:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Kuormaaminen-ja-hinaaminen/Sahkovinssi/Sahkovinssi-EWP3500-2000034192/

 Lumiketjut ovat kyllä in. Melkeinpä pitäisi olla katsastusvaruste siinä missä alle 20 cm maavaralla olevat ajokit pitäisi lailla kieltää. Kaikkein naurattavimpia tuntuu olevan teinikatiskat joissa on minulle tuntemattomaksi syystä viritelty keulille lumikola joka ottaa kiinni jo toiseen riesaan, hidastetöyssyyn.

     Siinä on vain sellainen juttu että tuolla vinssillä on käyttömukavuus  miinuksen puolella. Vetää se kyllä sisäänpäin.........mut siinä ne hyväyt asiat olikin.

saapoistaa.

vinssejäkin on erilaisia. valitsee sellasen, missä on naru vaijerin tilalla ja sitten vielä sellanen malli, missä saa vedon vapautettua, niin voi vetää narusta sen verran narua pihalle, kun tarttee. lukitus kiinni ja napista sitten sisäänpäin. mielestäni ihan ok käytettävä.

tollanen kankea vaijeri ja pelkän moottorin voimin pyörivä kela, niin onhan se vähän sellasta pelleilyä käyttää koko vinssiä.