Kirjoittaja Aihe: Kölisuoja  (Luettu 1083 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 22
Kölisuoja
« : 21-01-2018, 06:37:00 »
Mo

Tulee vierailtua kesäisin hiekkarannoilla ja vene tulee vetäistyä hiekalla niin mikä suoja ja millä liimalla saisi kölin suojattua?
Onhan noita markkinoillakin valmiita paketteja, mutta kiva olisi itsekin askarrella.

Tr

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 219
Vs: Kölisuoja
« Vastaus #1 : 21-01-2018, 07:59:44 »
Etralla on ihan tohon tehtyä muoviprofiilia, oisko kölimuovi-nimikkeellä. 25 mm leveää muistaakseni. Vedin Sikalla + ruuveilla kiinni, kun on kuidutettu puupaatti.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 778
Vs: Kölisuoja
« Vastaus #2 : 21-01-2018, 09:26:24 »
juu, noita on tosiaan rosterisia ja sitten muovisia. noita muovisia aika vähän tuli aikoinaan asenneltua, mutta rosterisia tuli paljonkin laiteltua. vähän liiankin paljon, meinaan ei ole mitään maailman mukavinta hommaa olla veneen alla ja porailla lasikuitua silppua jokapaikka täyteen.. inhosin tuota köliraudan asennusta.

eli, tuo teräksinen tulee jollakin massalla + ruuvveilla kiinni. ruuveille joutuu poraan esireijät ja jos pohjassa riittää vahvuutta, niin mieluiten sillain, ettei mene läpiasti. sen verta lyhkäset ruuvvit, että menee raudasta läpi ja jonkun verran sinne paatin pohjaan, niin se riittää. tuo massa liimaa aika hyvin. jotain sikan tuotetteita, tai soudal, tai mitä näitä nyt on. työjärjestys on seuraava: ensin kölirauta peräpäästään ensimmäisestä ruuvvinreijästä kohdilleen, sitten porataan reikä ja pistetään ruuvvi perään. sitten katsotaan, että se rauta on linjassa kölin kanssa ja porataan seuraava reikä ja ruuvvi perään. näin jatketaan koko hommaa, kunnes rauta on riittävästi noussut keulassa. yleensä joutuu pätkäseen jonkun verran pois, ettei tule liian ylös. ei muuten mitään haittaa, mutta siellä on yleensä nostolenkki jossain kohtia keulaa, niin ottaa siihen kiinni jos on liian pitkä rauta.

kun reijät on saatu aikaseksi ja kölirauta on pilkottu oikeaan mittaan, niin sitten se irrotetaan. tuupataan tuota massaa jokaiseen ruuvvinreikään ja itse kölirautaan koko matkalta. sitten vaan asennetaan rauta takasin perästä alkaen. liimaa tursuaa sitten jonkun verta, riippuen siitä kuinka paljon sitä on laittanut. se on ihan hyvä, että sitä on riittävästi. lopuksi sormella, rätillä tms. pyyhitään ylimääräset pois. ja n. 24h antaa kuivahtaa ennenku tuuppaan paatin järveen, niin pitäisi riittää. purkin kyljessä varmaan on tarkemmat kuivausajat. jos liian aikasin menee laskeen venettä järvelle, niin vähintäänkin tursuilee trailerin kölirullien painaessa rautaa. tulee ruma, eikä liimaannukkaan niin hyvin.

niin ja ruuvvit tietenkin rosterisina. jos ei ole paljoa rosteriruuvvien kanssa touhunnut, niin kannattaa ottaa huomioon, että yleensä napsahtavat huomattavasti herkemmin poikki, kun tavan mustat ruuvvit. ei kannata katkoa niitä sinne veneen pohjaan.. eli joku momentin rajotin olisi hyvä olla akkuporakoneessa, tai millä nyt ikinään ne sinne veivaakin. ja kun poraa reikiä, niin joku esim. teippi terän ympärille, että menee kaikki tarpeeksi syvään, ettei ruuvvi pohjaa, muttei liian syvään, ettei mene läpiasti. eiköhän tuossa ollut kokolailla kaikki tarpeellinen.

ai niin, niistä muovisista en nyt juuri muista ihan tarkalleen, kun niitä oli vain muutamia hassuja, mitä laiteltiin. olisko niissä ollut mukana joku oma liimansakkin, jollonka se vain painettiin kiinni ja thäts it. en muista merkkiä enkä mallia. rst kölirautoja tuli muistaakseni veneen valmistajalta ja hinta tietenkin pienestä lattaraudasta reikinensä oli vähintäänkin korkea. itse hakisin jostain kaupasta vastaavaa lattarautaa ja porailisin ne reijät itse. siis tuollasen valmiin köliraudan, missä on ruuvvien reijät senkkauksineen ja perästä 90 asteen kääntö sentin parin matkalta, niin jos en ihan väärin muista hintaa tollaselle on jotain 150-200e. ja asennus päälle, niin toinen mokoma. tampereella ainakin rautasoinilta löytyy rst lattaa. mahtaiskohan motonetistäkin nykyään saada. ainakin jotain lattoja ja muita rautoja ja alumiineja siellä on. tuosta rosterista en ole ihan varma.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 686
  • (Piilotettu)
Vs: Kölisuoja
« Vastaus #3 : 26-01-2018, 22:34:59 »
Veneitä on paljon eri kokoisia, muotoisia ja monesta materiaalista valmistettuja. Kölisuojaksikin on monta erilaista vaihtoehtoa ja ratkaisumallia koska +10m kuitukuulaan, tosta puolikkaaseen alumiiniruuheen, sukuperintönä kulkeneeseen viikinkijollaan tai 375 terhisailin ABS-runkoon ei sovellu samat valinnat. Kysyjän kannattaa kertoa veneestään enemmän lähtötietoja, menetelmällä voittaa enemmän vastaamisesta kiinnostuneita. Pera8x vastasi kyllä hienosti mutta muut osaajat on jostain syystä kovin hiljaisia.

En dissaa kysyjää tai vi__uile vähääkään mutta kokemusperäisesti väitän että tarkasti yksilöidyllä kysymyksellä voittaa enemmän haluttuja vastauksia. Näin rakennetulla keskustelulla on sitten myöhemmillekin lukijoille säilytettävää hyötyä.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 778
Vs: Kölisuoja
« Vastaus #4 : 28-01-2018, 14:55:38 »
veneitä on yleisestiottaen tehty alumiinista, muovista, puusta, teräksestä ja lasikuidusta. tai noiden sekotuksia. alaosa alumiinia ja yläosa lasikuitua jne. nykyään huviveneet on enemmän tai vähemmän vain alumiinisia, muovisia tai lasikuitusia. isot paati ja laivat sitten erikseen.

oletin, että kyseessä on lasikuitunen, tai muovinen paattii. alumiinisiin en ole ikinä laittanut kölirautaa, koska pohjassa on jo sellanen vähän niinku valmiina. kait oletuksena on, että alumiininen kestää tarpeeksi hyvin, kun taas muovinen, tai lasikuitunen hankautuu, tai hakkaantuu rikki ennenpitkää jos jossain kivikossa veneilee. mutta samalla tavalla kait alumiiniseenkin sen rosteriraudan laittaa, jos kokee sille tarvetta. ainoa vain, ettei tartte välttämättä liimata, ja reijät pitää kiertetyttää ja vetää pulteilla kiinni. tai koneruuvveilla..

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 686
  • (Piilotettu)
Vs: Kölisuoja
« Vastaus #5 : 28-01-2018, 23:20:52 »
Oletin myös ykkösenä että kyseessä on lujitemuovi. Veneen koosta vähän riippuu onko viisaasta vain kasvattaa gelkkarin paksuutta vai ruuvata polyeteenilistaa tai terästä suojaksi. Toisaalta Al-runko ketterästi leikkaa kiviin kiinni, niissäkin PE-lappuset liukastaa ja suojaa rakennetta jos kippoa yksinään kiskoo rannalle. Puuveneessä taas pitää huomioida veneen koosta riippuen mikä on järkevä valinta ja sen kiinnitystapa - oikein hiton "kestävä" hst-lista rikkoo rungon. Jollekin voi sopia runkosuojaksi liimalla kiinnitetty kumilista joka puolestaan tekee hitosti lisää kitkaa venettä rannalle kiskoessa. Mun mielestä ei ole olemassa yhtä kaikenkattavaa graalin maljaa tässäkään asiassa, sen vuoksi huutelen enemmän lähtötietoja.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami