Kirjoittaja Aihe: Peräkärryn pistoke  (Luettu 6460 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 726
Peräkärryn pistoke
« : 25-01-2018, 16:22:46 »
 Lienee joku muukin manaillut, miten hanurista ovat nuo pistokkeet. Harvoin ylipäätään edes tapaa moitteettomasti toimivaa auto/peräkärry -yhdistelmää. Taisi olla nyt kolmas kerta kun tähän vuorossa olevaan ajokkiini vaihdan pistokkeen. Tällä kertaa koetin olla hieman huolellisempi.

 Ensimmäisenä mätänettiin, josta huikean kallis, lähes kolme euroa maksava liitin mukaan. Tämän jälkeen sisätiloissa, kaikessa rauhassa, 15cm pituiset 4mm2 piuhanpätkät liittimeen ruuvien alle. Tämä jatko sen vuoksi, että auton perässä oleva kaapelinippu oli aiempien vaihtojen yhteydessä lyhentynyt liiaksi. Kun liittimen lukitusruuvit oli vedetty momenttiin saakka, epoksoin näkyvät metalliosat huolellisesti. Tämän päälle vielä nätti kerros 221 sikaa, vedonpoistoa varmistamaan.
 Pistokkeen kiinnityspelti sai uuden elämän käytyään ensin tiskikoneessa ja siitä sitten pari kerrosta sekä vasaralakkamaalia, että sinkkimaalia. Eikä edes välttämättä tuossa järjestyksessä.
 Vanhoja auton perässä olevia johtoja lyhentelin hapettumien kaikottua ja juotin liitokset huolellisesti. Sitten liitoksen pintaan injektioruiskulla pisara hydrauliöljyä. Lopuksi liitoksen ympärille vulkanoituvaa teippiä huolellisesti pyöritellen. Kaikkien juotosten jälkeen pyörittelin vielä liittimen ja vanhan kaapelin suojavaipan välin koko matkalta vulkanoituvan teipin. Teippauksen aikana ruiskautin vielä n. kuutiosentin hydrauliöljyä vaippateippauksen alle. Lopuksi ed. teipin päälle vielä kerros Alien teippiä, mekaanista lisäsuojaa antamaan.
 Ja ikään kuin kirsikkana kakun päälle, vetäisin vielä sinkkimaalin kaikkien kiinnitys pulttien ja muttereiden kannat peittoon.

 Eilen sitten oli näytön paikka ja hyvin toimi. Aika näyttää, kauanko. Mutta lienee toivottavasti kestävämpi, kuin miten nuo normaaliin tapaan askaroituna ovat olleet.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 354
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #1 : 25-01-2018, 18:07:01 »
Kokemusta on muuutaman peräkärryn pistokkeen korjaamisesta. Yleensä ne vakiot muoviset pistotulpat ei kestä kovinpitkään aktiivisessa käytössä ja samalla kun tilalla vaihtaa metallikuorisen kannattaa se johto mitoittaa siten ettei se missään tapauksessa yltä katua hankaamaan.
Silti joku joskus unohtaa kytkeä koko johdon tai kytkee sen huonosti ja pistotulppa kolistele katua.. tätähän ei pidempään kestä mikään yhdistelmä. :)
Olosuhteet siellä autonperässä on sen verran äärimmäiset että ihme kun toimivat yleensäkään kovin pitkään. Varsinkin ilman huolenpitoa ja vähällä käytöllä olevat pistokkeet on melkolailla aina heikossa kunnossa.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 726
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #2 : 25-01-2018, 19:03:51 »
 Peräkärrejä joutuu aina välillä lainaamaan ja niissä on usein sangen vaihtelevalla menestyksellä sähköt joko jotensakin kunnossa, tai sitten ei ollenkaan. Parhaimmaksi toimintamalliksi onkin osoittautunut omat magneettikiinnitteiset ledilamput, jotka nakkaa lainakärryn perään. Eivät kauheita maksa ja säästyy parhaimmillaan peräänajolta/sakoilta. Tuurillaan muutaman kerran selvisin suullisella huomautuksella, mutta nyt tuokin riesa ja ongelma on minimoitu.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 670
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #3 : 25-01-2018, 19:34:05 »
Muoviset tulpat ja pistorasiat on helpompi avata kun suolaveden kylvettämät metalliset, joskus kuitenkin niitä pitää korjailla. Liittimethän rapataan huolellisesti vaseliinilla.
Aina on selvitty!!

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 348
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #4 : 25-01-2018, 19:41:26 »
Tässä pari linkkiä liittimiin joita mun tutut käyttävät ja toistaiseksi ollut kohtuullisen hyviä kokemuksia tai ongelmat ollut suhteellisen vähäisiä ?

https://www.adita.fi/verkkokauppa/tuotteet/874-nato
https://www.jussinmaki.net/autosahko/tuotteet/sahko-ja-asennustarvikkeet/pistokkeet-ja-rasiat/natopistokkeet/1180512/

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 407
  • (Piilotettu)
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #5 : 25-01-2018, 19:48:42 »
Nuo NATO pistokkeet ja rasiat vasta vekkuleja ovat, eihän ne käy standardi 7-napaisiin auton tai peräkärryn liittimiin.

Normaalisti auton pistorasiat ovat naaraspuolisia ja peräkärryn urospuoleisia, nuo NATOt ovat kaikki päinvastoin.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 726
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #6 : 25-01-2018, 19:51:51 »
 Paitsi että peräkärrypistokkeen seitsemästä liitinpinnistä puolt on naaraita ja puolet uroksia. Jakojäännös päätyy sitten jompaankumpaan puoleen, riippuen puhutaanko naaraista vai uroksista.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 348
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #7 : 25-01-2018, 19:55:23 »
Toisaalta jos? kärry on vain omassa käytössä niin onko moisella väliä kunhan liittimet kestää ja toimii ??

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 726
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #8 : 25-01-2018, 19:59:23 »
 Sittenhän sitä voi käyttää vaikka mitä toisien standardien liittimiä. Harmillisesti vain tosiasiat lyövät tässä kohden näpeille ja pakottavat käyttämään kuraliittimiä. Ja modifioimaan niitä siinä toivossa että mokomat kestäisivät edes talven yli.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 407
  • (Piilotettu)
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #9 : 25-01-2018, 20:21:50 »
Paitsi että peräkärrypistokkeen seitsemästä liitinpinnistä puolt on naaraita ja puolet uroksia. Jakojäännös päätyy sitten jompaankumpaan puoleen, riippuen puhutaanko naaraista vai uroksista.

Tarkoitin uroksella ja naaraalla sitä kumpi menee kumman sisään liittimenä, kuten on tapana ollut näissäkin. On totta, että liitinpinneistä osa on naaraita ja osa uroita. Siihen liitinparin puolikkaaseen missä nämä pinnit ovat vapaasti kosketeltavissa ei pidä jännitetta laittaa, oikosulkuvahinko on ilmeinen. Eli siksi auton puolella on se tosi naaras, jonka koloissa on koskettelulta suojassa jännitteelliset pinnit.
Vai pitäisikö nyt sitten puhua sukupuolineutraaleista liittimistä, toivottavasti ei aleta.

Toisaalta jos? kärry on vain omassa käytössä niin onko moisella väliä kunhan liittimet kestää ja toimii ??

Sangen lyhytnäköistä ajattelua nykypäivänä. Entäpä, jos oma kärry ei olekaan käytettävissä ja joutuu turvautumaan lainakärryyn?
En tiedä onko jossain asetuksessa määräystä hyväksytyistä liittimistä maantieliikenteessä käytettäviin hinattaviin ajoneuvoihin. Mutta ainakin ohjeistus seitsemän napaisen ja sen useampinapaisen liittimien kytkennästä ja johdinväreistä löytyy.
Muihin kuin pakollisten valojen kytkentään saa käyttää ihan mitä tahansa liitintä esim. peruutusvalolle.

Silloin kauan sitten, kun sai vielä itse vapaasti rakennella autoihin vetokoukkuja, niin nämä viritykset piti erikseen katsastuttaa. Katsastusmies mittasi metrimitalla vetokuulan korkeuden kuormitettuna, seisoi kuulan päällä ja yritti tihrustella mitan lukemia. Teki visuaalisen tarkistuksen runkokiinnityksille ja sitten tökkäsi mittalaitten pistorasiaan, kaikki piti olla oikein kytketty. Katsastuskonttoriltahan oli saatu tarkat kirjalliset ohjeet koko projektille.
« Viimeksi muokattu: 25-01-2018, 20:29:24 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 622
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #10 : 25-01-2018, 20:49:22 »
Ekanakaan ajoneuvokäytössä ei pääsääntöisesti juoteta johtoja vaan käytetään puristusliitoksia.

Monisäijejohto katkee juotosliitoksen vierestä värinässä. Kurjuuden maksimointia on juottaa monisäijejohdon pää ja kiinnittää se ruuvilla. Harvoista poikkeuksista yleisin on johdon jatkos sellaisella kuumaliima/kutistemuovi/juotosaine holkilla ja sen jälkeen johdon kiinnitys sukalla/nippusiteellä tms. ettei siten rikkoudu.
https://youtu.be/24FjjIVpk9U

Samoin liitosten hölväys liimoilla yms. tököteillä on veren kaivamista nenästä. Eräille liitostyypeille on rasva joita käytetään liitosta kootessa. Ideana se, että liitoksessa on erilaisia materiaaleja ja liitos hapettuu kosteudesta/ilman hapen vaikutuksesta, joten laietaan rasva väliin. Akun navat on hyvä esimerkki. WD40:n suihkutelu liitoksiin on taas huono esimerkki.

Mulla on voortissa (6v vm.2006) ja halpistraikussa (20v) kestänyt alkuperäisliittimet. Putsaan ne pari kertaa vuodessa halvalla kontaktinpuhdistusspraylla (lähinnä IPAa).

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 525
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #11 : 25-01-2018, 20:49:59 »
Tuo kaiken hölvääminen sikan tai kuumaliiman sisään ei välttämättä ole hyvä. Itse tein joskus ja kun auton rasia alkoi oikutella, selvisi että jossain oli ollut rako ja sisään oli imeytynyt kapillaarisesti suolavettä - huonolla seurauksella. Nykyään laitan johtoihin holkit, hölvään vaseliinilla ja järjestän liitokset siten että jos sisään pääsee vettä, pääsee se myös pois. Toistaiseksi toiminut 5-6 vuotta.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 444
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #12 : 25-01-2018, 21:07:00 »
Eikä edes tarvi lainata kärryä kenellekään kun muiden autoissa ei oo sellaista pistoketta. Jaa että mistäkö tiedän ;)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 525
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #13 : 25-01-2018, 21:12:39 »
Itse lainaan kärryä mielellään, vaikka välillä palautuu valo rikki tai nokkapyörän kiinnitys vääntyneenä. Saan vastaavasti lainaajilta kaikenlaista talkooapua, rakennusmateriaaleja, jne... joten mielelläni lainaan. Viimeeksi tarvin kantoapua ja järjestyi välittömästi. Välillä kärry on lainasta palatessa täynnä polttopuuta :)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 726
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #14 : 25-01-2018, 21:23:19 »
 Edellinen versio oli apikoja käyttäen tehty hässäkkä. Kesti reilun vuoden kun alkoi pätkimään ja kun avasin paketin, oli apikot aika kurjassa kunnossa. Toki, tuo ehdotus vaseliinista otetaan korvan taakse. Nyt tuon tilalla on sitä mainittua hydrauliöljyä.

 Juotetut kohdat on aika topakasti vulkanoidun teipin sisällä, mutta riskipaikka on tuo. Pakko oli vain tehdä päätös joko johtojen jatkamisesta, tai koko välijohdon uudelleen vedosta. Rosvoliittimet sun muut jätän mielelläni pois laskuista ja siksi juottamalla tein tämän.

 Kuumaliimaa en käyttänyt, vaan matalaviskoosista epoksia puhtaisiin metallipintoihin joka kokemuksesta on tuottanut aika hyvän eristeen vettä vastaan. Tuon päälle vedin sian jottei synny pistemäistä mekaanista kuormaa liimauksen rajapintaan. Sika sinällään ei pääse kosketuksiin hapettuvien metallien kanssa, koska sikä itsessään pitää sisällään vettä ja edesauttaa korroosiota.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.