Kirjoittaja Aihe: Peräkärryn pistoke  (Luettu 5912 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 277
  • (Piilotettu)
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #15 : 26-01-2018, 10:51:22 »
Ainakin osassa 7-napaisia pistokkeita ja rasioita rakenne on sellainen, että vettä pääsee pinnien johtoliitoksiin myös sieltä "paraatipuolelta", vaikka valaisi johtimien liitospuolen täyteen mitä tahansa. Yleensä ensimmäisenä kontaktihäiriöitä tulee näiden liittimien kosketinpinnien hapettumisesta. Kura ja vesi pääsee autossa pistorasian läpän alle ja peräkärryn pistokkeet makaavat maassa kärryn säilytyspaikassa.

Poissa (Piilotettu)

  • (Piilotettu)
  • Valvoja
  • Viestejä: 2 601
  • (Piilotettu)
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #16 : 26-01-2018, 11:20:17 »
Nuo on kulutustavaraa, jotka pitää välillä uusia.  :ninja:
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 347
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #17 : 26-01-2018, 11:32:59 »
Kura ja vesi pääsee autossa pistorasian läpän alle ja peräkärryn pistokkeet makaavat maassa kärryn säilytyspaikassa.

Tein omaan kärriin varta vasten pidikkeen pistokkeelle, johon se tökätään silloin kun ei ole kytkettynä. Pitäisi olla joka kärryssä vakiona tuollainen. Pahimmillaan lainakärryä hakiessa sai aikoinaan hakata pistoketta jäätyneen lammikon sisältä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 322
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #18 : 26-01-2018, 12:08:59 »
Mulla on vanha Muuli, siinä on vakiona pistokkeenpidin. Oikein hyvö keksintö.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 277
  • (Piilotettu)
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #19 : 26-01-2018, 12:35:59 »
Mullakin on/oli molemmissa kärryissä pistokkeen "pidin", aina laitan pistokkeen siihen.
  Tehdastekoisessa on vetokytkimen kahvan tyvessä jousiteräslankalenkki pistokkeelle, fiksu keksintö, ei taatusti seiso liitin vedessä. Pikku puute siinä on se pistoke ei tykkää olla siinä lenkissä, kun silmä välttää, niin heti hyppää maahan.
  Jonkun itsetekemässä oli aisan päälle hitsattu putkitötterö pystyyn. Alareunassa reilusti rakoa veden poistumiselle, kun aisa pyöreästä putkesta. Eka talvena pistoke oli kuitenkin jäätynyt siihen kiinni. Tötterö sai lähtöpassit.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 239
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #20 : 26-01-2018, 15:15:46 »
Hyviä vinkkejä ja lisää kaivataan. Nuo on ainainen riesa joten hyvät ratkaisut on tarpeen.

Mä tein kärryyn pistokkeen pitimen vanhasta auton pistokeesta. Sisuskalut vaan pois, pysyy pistoke hyvin paikallaan kun saa sen jousiläpän pitään sitä kiinni.

Katsuri sanoi että nykyään autoissa hyväksytään muunkin väriset vilkut kuin keltaiset mutta mitenhän lie kärryissä? Silloin vois saada semmoisen että 4 napainen liitin riittäis. Vähentäis vikatodennäköisyyttä, ihan hirvittää ajatus että pistokkeisiin tulee se 13 johtoa. Jäätävä työmaa fiksailla...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 347
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #21 : 26-01-2018, 15:50:08 »
Jotta saadaan keskustelu sivuraiteille niin... laitoin aisaan kiinni vetokoukun nupin. Jotkut ei käytä, mutta itse tykkään että kärryn vetokidassa on vaseliinia. Ja siksi auton vetokoukussa on suojakuppi. Kupin saa siis kärrin nuppiin siksi aikaa kun kärri on kiinni autossa. Aina aiemmin rasvainen suojakuppi pyöri joko auton takakontissa tai jäi jonnekin ja hävisi.

Poissa (Piilotettu)

  • (Piilotettu)
  • Valvoja
  • Viestejä: 2 601
  • (Piilotettu)
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #22 : 26-01-2018, 17:05:50 »
Sama ongelma oli aiemmin. Sitten ostin sellainen kumisen kupin, jossa on koukun varteen tuleva kiinnitysklipsu. Nyt roikkuu mukana koko ajan.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 617
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #23 : 26-01-2018, 17:15:57 »
 Mikä olisi tuonne kärryn nieluun sopiva voiteluaine? Entä millä pinnoittaa liittimen messinkiset liitinpinnat?

 Tuossa liittimessä, minkä askaroin paikoilleen, on liitinpalikat koneistetut. Vettä voi päästä messingin ja muovin välistä takapuolelle, mutta kun omassa versiossani messingin ja sähköjohdon raot on tilkitty epoksilla. Eli ei takapuoleltakaan pääse vesi vääriin paikkoihin.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 622
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #24 : 26-01-2018, 18:05:17 »
Asiaa pikkusen sivuten. Onhan noissa kärryissä aina kaikenmoisia sähköhäiriöitä, vaan tänään näin vian johon en ole ennen törmännyt. Ajelin kaupungille mennessäni Volvo/kärry-yhdistelmän perässä, ja huomasin risteyksessä että vilkut toimii ristiin. Volvo vilkutti oikealle ja kärry vasemmalle. Siinä ajellessa mietittiin mitä tapahtuu kun Volvo on kääntymässä sivutielle vasemmalle, kuorma peittää vetoauton vilkun ja takanatuleva lähtee ohittamaan. Seurasin yhdistelmää huoltsikan pihalle ja kävin kertomassa kuskille havaintoni, kaveri hieman kalpeni ja kiitteli kovasti varoituksesta. Olikohan jompikumpi kytketty väärin vai voiko joku häiriö aiheuttaa tuon.

Puuukko

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 617
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #25 : 26-01-2018, 18:17:16 »
 Yhden samanlaisen ristiinkytketyn vilkkukärryn olen tavannut myös. Jonkun pätkää piti perässä ajella jotta sain kuskille havainnon ilmoitettua. Tyytyväiseltä ilmiantoon tuntui olevan.

 Mutta, mitenkäs kun on nyt liikkeellä tätä pistokehulluutta ja ovat joissain kärryissä tehtaalla asenneelleet useammalla liittimellä olevaa pistoketta. Oliko peräti 13 karvaa mokomassa kytketty? Joko noissa on mekaaninen kestävyys parantunut?
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 729
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #26 : 26-01-2018, 20:36:30 »
Kyllä noi 13 napaiset ovat parempia kuin ne vanhat,pysyy töpseli kiinni kun on lukitus ja tiiviimpikin on rasian ja pistokkeen liitos.Uusiin autoihin ei enää muuta laitetakkaan.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 137
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #27 : 26-01-2018, 21:22:20 »
Kyllä noi 13 napaiset ovat parempia kuin ne vanhat,pysyy töpseli kiinni kun on lukitus ja tiiviimpikin on rasian ja pistokkeen liitos.Uusiin autoihin ei enää muuta laitetakkaan.
Pakkaa vain välissä tuo lukitus jäätymään. Varsinki perjantaina, kun pitäis ehtiä tenava hakemaan hoidosta ja kello on jo neljä. Aina sen on kyllä rikkomatta saanu auki, mutta välissä on pitäny käyttää apuna manauksia ja ärräpäitä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 686
  • (Piilotettu)
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #28 : 26-01-2018, 21:43:12 »
Auton pistokkeeseen ja kärrin pistotulppaan ehdotan molemmille puolille silikonirasvaa mielummin kuin koneosaston tappivaseliinia. Korrosiosuoja on molemmilla luokkaa sama mutta silikonihyytelö ei johda sähköä napojen välillä öljypohjaisten tuotteiden tapaan. Lisäksi värivaseliini sotkee pyhähousun kulmat käsiä pyyhkiessä. SLO:ssa tuote kulkee nimellä liitinrasva, en muista tuotemerkkiä. Biltema ainakin aiemmin möi silikonirasvaa noin 100g tuubissa, ihan ok tuote muuten mutta viskositeetti on mun mielestä vähän liian juokseva. Vastaavaa jankkia myydään eri nimikkeillä myös O-renkaiden liukasteeksi, vesitiiviiden koteloiden tiivisteiden huoltoon ja RC-autojen diffeihin. Akkunaparasvat ja -vahat ei oikein tyylikkäästi sovellu liittimien kontakteihin. WD40/CRC5-56 sun muut yleislitkut menettelee kärrikontakteissa hätäapuna tai pitempäänkin jos muistaa lisätä parin viikon välein.

Käytän silikonirasvaa veneiden täkkiliittimien sisällä ja kontakteissa. Osassa liikkuu 12-24VDC käyttöjännitettä <10A kuormilla, osassa ethernettiä tai muuta can-digiä ja osassa 0..5V analogista signaalia. Näissa liitokset altistuvat merivedelle jatkuvasti. Samat jankit toimii yhtä lailla peräkärrien liitännissä. Rasvatuubin kyljessä kun lukee sanat "dielectric" sekä "transparent" niin isosti ei mene pieleen.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 091
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #29 : 26-01-2018, 21:56:49 »
Se uusi 13 napainen: kannattaa olla varovainen varsinkin sellaisen adapterin kanssa. Oli sellainen kärry lainassa jossa on 7 napainen ja autossa on 13 napainen. Näppärasti Puuiloon ja sieltä adapteri. Ihmettelin kun piti voimalla vääntää mutta meni paikalleen mutta kärryyn ei tullut valoja. Asiaa tarkemmin tutkiessa huomasin että jos adapterin laittaa vähänkin vinoon se menee väärille kierteille ja pukkaa auton pistorasian rikki niin että pinnit ei enää ota kiinni, pistiokkeen keskiosa irtoaa rungosta (keskiosa muovia vaikka itse runko on metallia). Adapteri makson 3,3€ ja uusi pistoke 15€ mutta olipa mukava räntäsateessa vaihtaa sitä pistorasiaa. Eli pitää huolella asettaa se pistoke kierteelle eikä käyttää voimaa kun vääntää sitä kiinni. Silikonirasva auttaa toiminnassa huomattavasti (ainoa paikka johon autossa laitan silikonia).
Aiempi nimimerkki Jagr