Kirjoittaja Aihe: Peräkärryn pistoke  (Luettu 6459 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 525
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #30 : 26-01-2018, 23:23:05 »
Asiaa pikkusen sivuten. Onhan noissa kärryissä aina kaikenmoisia sähköhäiriöitä, vaan tänään näin vian johon en ole ennen törmännyt. Ajelin kaupungille mennessäni Volvo/kärry-yhdistelmän perässä, ja huomasin risteyksessä että vilkut toimii ristiin. Volvo vilkutti oikealle ja kärry vasemmalle. Siinä ajellessa mietittiin mitä tapahtuu kun Volvo on kääntymässä sivutielle vasemmalle, kuorma peittää vetoauton vilkun ja takanatuleva lähtee ohittamaan. Seurasin yhdistelmää huoltsikan pihalle ja kävin kertomassa kuskille havaintoni, kaveri hieman kalpeni ja kiitteli kovasti varoituksesta. Olikohan jompikumpi kytketty väärin vai voiko joku häiriö aiheuttaa tuon.

Puuukko

Aikoinaan moottoripyöräkorttia ajaessa, käytiin läpi onnettomuuksia joita oli tapahtunut ja yksi oli juuri tällainen; auto oli laittanut vilkun päälle oikealle, moottoripyörä oli lähtenyt ohittamaan ja auto kääntyikin vasemmalle. Myöhemmin selvisi että kärryn vilkut toimi ristiin.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 62
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #31 : 27-01-2018, 06:51:13 »
Itsellä kärry kulkee pakun perässä viikoittain työn takia. Kun hivenen panostaa pistokkeiden puhtauteen ja suihkasee välillä esim. WD40/CRC5-56, niin hyvin pärjää (ainakin itse olen pärjännyt).  Metallisista pistokkeista on hyviä kokemuksia. Muoviset ei kestä.

Yksi ongelma on kärryn pistokkeen johto talvikäytössä (pakkanen). Johto jäykistyy kylmässä ja ulkokuori jopa murtuu.
Onkohan olemassa paremmin pakkasta kestävää johtoa? 
Spiraalijohto on toimivampi ja kestävämpi kärryssä.

Ja kannattaa myös kärryn vetokita pitää puhtaana ja voideltuna.

Poissa (Piilotettu)

  • (Piilotettu)
  • Valvoja
  • Viestejä: 2 652
  • (Piilotettu)
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #32 : 27-01-2018, 10:00:00 »
Kyllä noi 13 napaiset ovat parempia kuin ne vanhat,pysyy töpseli kiinni kun on lukitus ja tiiviimpikin on rasian ja pistokkeen liitos.Uusiin autoihin ei enää muuta laitetakkaan.
Mulla oli asuntovaunussa tuo 13-napainen valmiina ja tein siihen päinvastaisen sovituksen. Se 13-napainen kaapeli on aivan järkyttävän paksua. Ja aiemmin mainittiin että tuo 7-napainenkin on talvella jäykkä. En edes viitsinyt kokeilla tuota paksumpaa versiota. Tuosta lukituksesta ei ole kokemuksia.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 777
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #33 : 27-01-2018, 10:51:13 »
Takuulla on jäykkää....Silikonikaapelia ei taida löytyä 13- napaisena helposti,ainakaan sellaista jossa osa johdoista on niitä paksuja.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 784
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #34 : 27-01-2018, 11:00:33 »
Minulla on IKH ( Majava ) kärry siinä oli kanssa jäykkä kaapeli ja johtimet vissiin alumiiniä.
Olikin aika työ löytää oikeaa kumikaapelia. Olikohan se Malmin Fixus mistä löytyi ko. kaapelia.
Vaihdoin pätkän pistokkeelta, nyt toimii hyvin.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 472
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #35 : 27-01-2018, 11:10:39 »
Mulla on ~15 vuotta vanha pikku Muuli. Siinä on pistokkeen johto jotain karmeaa muovia. Taitekohdasta ihan palasina ja varsinaiset sähköjohdot esillä. Pakkasella varsinkin tuo muovipäällysteinen johto karmean jäykkää ja todella varoen sitä sillon käsittelenkin.

Pari kertaa on jo pitänyt valoja ja pistoketta korjata ja siltikin parkit ei meinaa toimia vasemmalla puolella läheskään joka kerta. Onneksi kuitenkin vilkut ja jarruvalot ovat toimineet moitteettomasti ja edes toisen puolen parkit. Ja harvoin on niin paljon kuormaa ettei auton valot näkyisi. Jokatapauksessa keväällä täytyy paneutua ihan ajatuksella, että miksi toisen puolen parkit toimii kovin huonosti.

Muutama vuosi sitten kun ajoin moottoritietä joka päivä 180km, niin parissa vuodessa ehti näkemään jos vaikka minkälaista valovammaista peräkärryä. Oli diskoa, ritariässävaloja, koko ajan vilkuttavia johonkin suuntaan, täysin pimeitä jne.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 205
  • (Piilotettu)
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #36 : 27-01-2018, 12:36:36 »
Noiden PVC-kaapelien, mitkä on yleisimpiä kaapeleita, ongelma on pieni lämpötila-alue. Se on 50 astetta. Eli jos tehdään kaapeli, joka kestää -20 astetta, niin se ei kestä yli 30 asteen lämpöjä. Auringon paisteessa tuokin ylittyy helposti. Jos peräkärryä käyttää niin paljon, että kaapelin kesto on ongelma, niin yksi vaihtoehto on pistää aisaan silumiinirasia, ja vaihtaa pistoke ja tuo puolen metrin piuhan pätkä parin vuoden välein. Kyllä kaikki kaapelit kestää siellä paikallaan olevissa osissa, jos on kunnolla kiinni. Vielä kun vaihtaa kotelon ruuvit rosterisiksi, niin kestää todella kauan tuo kotelo. Läpivienneiksi kunnon holkkitiivisteet.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 784
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #37 : 27-01-2018, 12:52:39 »
Minulla on tainnut käydä tuuri, tavalliseen sähkön jakorasiaan tein jatkoksen.
Toiminut nyt lähes viisi vuotta.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 280
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #38 : 27-01-2018, 13:27:48 »
Jos peräkärryä käyttää niin paljon, että kaapelin kesto on ongelma, niin yksi vaihtoehto on pistää aisaan silumiinirasia, ja vaihtaa pistoke ja tuo puolen metrin piuhan pätkä parin vuoden välein. Kyllä kaikki kaapelit kestää siellä paikallaan olevissa osissa, jos on kunnolla kiinni. Vielä kun vaihtaa kotelon ruuvit rosterisiksi, niin kestää todella kauan tuo kotelo. Läpivienneiksi kunnon holkkitiivisteet.

Oiskos muita ehdotuksia tuommoiseen kotelointiin? Mulla on tehty niin tyhmästi (Akun kärry) että oikean ja vasemmanpuolen piuhat vedetty suoraan pistokkeelle. Miettinyt että vois laittaa jonkun jakorasian mutta en oo kaupoista tarpeeks pientä ja tiivistä löytänyt.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 153
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #39 : 27-01-2018, 13:37:52 »
Seuraavaan kärryyn ajattelin kokeilla langattomia valoja.

Ledit ei paljon kuluta sähköä, melko pieni akku riittää.

Ohuesti harmittaa nuo töpselit ja rasiat.. lampuista puhumattakaan...

Irtovaloista irtoaa magneetit ja sitten ne pyörii pitkin tietä. Onneks uudet saa parilla kympillä. Yhteen kärryyn laitoin naaras töppelin ja kiehkura välijohdon. Paras ratkaisu ikinä.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 205
  • (Piilotettu)
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #40 : 27-01-2018, 14:04:17 »
Oiskos muita ehdotuksia tuommoiseen kotelointiin? Mulla on tehty niin tyhmästi (Akun kärry) että oikean ja vasemmanpuolen piuhat vedetty suoraan pistokkeelle. Miettinyt että vois laittaa jonkun jakorasian mutta en oo kaupoista tarpeeks pientä ja tiivistä löytänyt.

Ihan kalvotiivisterasia on suht hyvä, mutta ei saa kunnollisia läpivientejä ja vedonpoistoa. Siksi ehdotin noita silumiinikoteloita. Tukeva kotelo, jonka saa kunnolla kiinni. On kunnollinen kuminen tiiviste ja ruuveilla kiinnitettävä kansi. Muovikoteloitakin löytyy, mutta niiden lämpötilan ja mekaanisen keston kanssa on vähän tuurissaan, millaisia on. Halvoissa muovikoteloissa on usein ihan hyvä tiiviste, mutta kun kiertää ruuvit kiinni, niin kansi taipuu, eikä enää tiivisty kunnolla. Tarkoitan tämän tyylisiä rasioita. https://www.selcast.fi/fi/tuotteet/23

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 407
  • (Piilotettu)
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #41 : 27-01-2018, 14:32:24 »
Seuraavaan kärryyn ajattelin kokeilla langattomia valoja.

Ledit ei paljon kuluta sähköä, melko pieni akku riittää.

Ohuesti harmittaa nuo töpselit ja rasiat.. lampuista puhumattakaan...

Taitaa mennä melkoiseksi hifistelyksi. VLANillako aiot käskyttää vilkku- ja jarruvaloja?  :coolsmiley:

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 784
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #42 : 27-01-2018, 15:11:37 »
Niin se mun rasia on ihan tavallinen pirtin seinään ruuvattava sähkön jakorasia.
E

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 726
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #43 : 27-01-2018, 18:18:11 »
 Juohtui tänään tuossa ajellessa mieleen jottei ehdotus nato -pistokkeesta ole lainkaan huono. Meinaan, että tuommoinen auton persukkeeseen ja sitten samanlaisella liittimellä modattu tämäntapainen sarja autoon kyytiin niin voi olla jo melko varma että kärrystä riippumatta aina on toimivat lamput:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/451606/Peravaunun-LED-Takavalot-magneettikiinnityksella
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 768
Vs: Peräkärryn pistoke
« Vastaus #44 : 27-01-2018, 19:17:45 »
Ennenvanhaan ainankin piti auton ja perävaunun pistokkeen olla sellainen, että kävi kaikkiin autoihin ja kärreihin, eli samanlainen kaikissa. Ristiinkytkennästä puhuttiin...
Saako nykyään olla ns. omia ratkaisuja pistokkeen suhteen?

Trafi kertoo seuraavaa,
"3.6 Vetoauton ja perävaunun välinen valaisinkytkentä
10.7.2011 tai sen jälkeen ensimmäisen kerran käyttöönotetussa O2-luokan perävaunussa ja O2-luokan perävaunun vetoon käytettävässä autossa tulee olla 13-napaiset valaisinpistokkeet perävaunun valaisimien kytkemiseksi autoon. Vanhemmissa autoissa ja O2-luokan perävau- nuissa riittää 7-napainen pistoke.
"
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.