Kirjoittaja Aihe: ns. A-traktorit tulevat  (Luettu 1342 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 333
ns. A-traktorit tulevat
« : 28-01-2018, 08:24:39 »
https://yle.fi/uutiset/3-10039322

Viimeinkin saataneen myös suomeen ruotsin mallin mukainen ns. A-traktori. Mitenkähän tuo rajoittaminen tullaan sitten toteuttamaan? Uudemmissa autoissa ei liene ongelmaa kun homman voi hoitaa pelkällä softalla mutta entäpä vanhemmat autot? Riittäisikö kierrosten rajoitin ja isompien vaihteiden lukitseminen? Toivottavasti nopeusrajoitus tulisi olemaan 60Km/h jolloin se riittäisi hyvin suurimpaan osaan kaupunki ja taajamaliikennettä. 

Mielestäni hyvä uudistus koska mopoautot ovat turvattomia ja kalliita. Lisäksi kyseinen rajoitettu normaaliauto kelpaisi hyvin perheemme kakkosautoksi, silloin voisin jopa kuvitella ostavani uuden tai lähes uuden pikkuauton kauppakassiksi.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 686
  • (Piilotettu)
Vs: ns. A-traktorit tulevat
« Vastaus #1 : 29-01-2018, 00:31:18 »
Hieno suunnitelma! Kannustan lämpimästi valitsemaan 60km/h vaihtoehdon koska pohdinnan turva-ajattelu keskittyy kapeakatseisesti vain ajoneuvon sisäpuolelle, muun liikennevirran kokonaisuutta huomioimatta. Nykyiset mopoautot ovat rakenteellisesti surmanloukkuja valtavien nopeuserojen vuoksi. YLEn uutisen maalailema ruuhkien lisääntyminen ei 60km/h rajoitettujen ajoneuvojen käyttöönotossa toteudu yhtään nykyistä pahempana. T3b-traktoreiden onnettomuuslukuja verrattuna T3a-malleihin ei ole vielä saatavilla. TraFin rekisteritietojen perusteella nuo ovat eroteltavissa toisistaan, poliittisesta tahdosta riippuu miten ja missä muodossa niitä julkaistaan.

Tekninen ajonopeuden rajoittaminen on mielestäni toisarvoinen lähtökohta koska yksikään tekninen ratkaisu ei estä ylinopeutta. Kohtalaisen kattavalla osaamisella oletan että uutisessa mainittu elektroninen vekotin liittyy enemmän ajonopeuden loggaamiseen ja sanktiointiin kuin ajoneuvon vauhdin rajoittamiseen. Plommattu keksipurkki ei estä tai edes hidasta mekaanisen välityssuhteen muutostyötä. Toisaalta LVM:n ajatukset kierolla tavalla lähestyy kaikkien muidenkin kulkijoiden ajopiirturimaista tallennustapaa. Nuorisolle kohdennettu ja yhteiskunnan yleisesti hyvksymä valvontamenetelmä on ketterästi vaiheittain laajennettavissa koskemaan myös niitä kulkijoita joita ei ensikädessä mielletä liikenteen riskiryhmiksi. Pari vuotta takaperin tuomittu team Berner/Ollila-tekniikkaa ei ole hylätty, sen tuotekehitys elää ja voi hyvin.

"On kuitenkin huomattava, että rajoitetun henkilöauton käyttöönotto lisää moottoriajoneuvojen käyttöä iässä, jossa liikennekäyttäytyminen on korostuneesti riskejä ottavaa. Ruotsin kyselytutkimuksen perusteella on melko todennäköistä, että rajoitetuilla autoilla ajetaan ylinopeutta ja niitä viritetään."
Tässä on viitattu Ruotsin kyselytutkimukseen vaikka kontekstin ilmiselvä viesti on ettei Kekkosta ole haudattu riittävän syvälle. Yhä edelleen on etsittävä ennemmin kieltäviä ja rajoittavia tekijöitä kuin mahdollisen muutoksen tuottamaa kokonaishyötyä.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 007
Vs: ns. A-traktorit tulevat
« Vastaus #2 : 29-01-2018, 06:55:25 »
Hieno suunnitelma! Kannustan lämpimästi valitsemaan 60km/h vaihtoehdon koska pohdinnan turva-ajattelu keskittyy kapeakatseisesti vain ajoneuvon sisäpuolelle, muun liikennevirran kokonaisuutta huomioimatta...

Pläräsin viime viikolla tuon aihetta käsittelevän pdf:n pikaisesti läpi ja kyllä siellä oli käsitelty turvallisuutta laajemminkin. Oli ilmaistu huoli siitä, miten 60km/h nopeudella liikkuva, nykyistä mopoautoa huomattavasti raskaampi ajoneuvo, aiheuttaa selvästi suurempaa tuhoa infrastruktuurille - kun se törmäys joka tapauksessa eittämättä on edessä.  :coolsmiley:
-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 007
Vs: ns. A-traktorit tulevat
« Vastaus #3 : 29-01-2018, 06:58:53 »

...mutta entäpä vanhemmat autot?

Tuossa lausunnossa pohdittiin päästövaatimuksena Euro5 ja maksimi-ikänä 10 vuotta käyttöönottopäivästä liukuvana, joten melko sähköisiä ohjauksia noissa jo olisi.
-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 843
Vs: ns. A-traktorit tulevat
« Vastaus #4 : 29-01-2018, 12:51:39 »
olihan se siellä sitten.
Eli ainakaan halpaa ja itsetoteuttavaa ei tule tästäkään.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 778
Vs: ns. A-traktorit tulevat
« Vastaus #5 : 29-01-2018, 15:01:31 »
kait se riippuu, kuinka se lopulta sitten toteutetaan. tai kuinka sen toteutus vaaditaan. sellanen pelkästään sähkönen rajotin ois paras, niin nuo kiihtyisikin jonnekkin. jos vain tehoa rajotetaan sen verran, että huippunopeus on 60km/h, niin eihän tollanen kiihdy edes mailin matkalle tuohon 60 vauhtiin.

mp puolella, kun työskentelin ja oli noita kuristuksia 25kW:seksi, niin uudempiin prätkiin myytiin valmiita settejä, jolla pystyi kuristaan tietyn mallin tuohon n.25kW tehoon. vanhempiin ei ollut mitään valmiita settejä, jotenka kuristukset tehtiin ihan käsin nikkaroimalla. ainoa, mitä noissa vaadittiin oli, että teho pitää mitata ja se ei saa olla yli 25kW, tai tietty teho/painokiloa kohti. en muista noita teho/paino suhteita, mutta se oli toisena merkitsevänä tekijänä. oikein kevyt kilvellinen krossipyörä saattoi jäädä jonnekkin 11 Kw tehoihin.

kuitenkin, uudemmissa, missä tuli se valmis kuristus setti, niin käytännössä nuo prätkät oli kaikki ruiskukoneita. kuristus tapahtui imupuolelta kuristamalla ilmansaantia jostain ilmanputsarin nurkilta. ja kaasuläpän aukeamaa rajotettiin enemmän, tai vähemmän riippuen moposta. vanhemmista prätkistä vain rajotettiin kaasuläpän aukeamaa ja siinä kaikki. parhaimmillaan kaasukapula kääntyi vain jotain muutamia asteita.. uudemmissa ruiskukoneissa oli se etu, että kaasuläpän aukeamaa ei tarttenut rajottaa niin raakasti, jollonka koneesta tuli paremmin alavääntöjä pihalle, vaikka teho jäikin pieneksi. kun taas vanhemmissa rajotettiin pelkästään kaasuläpän aukeamaa, niin kaikki väännöt jäi aika pieniksi.

kaikista paras tollasen henkilöauton rajottamiseen olisi juurikin se nopeuden rajotin. toivottavasti se toteutuu sellasena, eikä minään tehon rajottimena. tuolla on tienpäällä muutenkin sellasta porukkaa, kenellä kestää ikuisuus kiihdyttää esim. 80 vauhtiin. nuorisolla tuo kiihdyttäminen tuskin on ongelma, jos vain tehoja löytyy.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 347
Vs: ns. A-traktorit tulevat
« Vastaus #6 : 29-01-2018, 16:31:25 »
Vaikea rasti tulee olemaan. Kiihtyvyyttäkin voisi vähän tarkkailla tai varakas pappa ostaa lapsilleen vain parasta ja sitten on 1,5s 0-60 kiihtyviä ohjuksia lapsien käsissä.
Paras olisi laittaa sanktiot koviksi ja jos rajoitettua autoa ajetaan jostain syystä kovempaa kuin 60km/h, niin auto valtiolle. Siinä alkaa isäpapatkin vannottaa pojilleen että rajoittimeen ei puututa.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 197
Vs: ns. A-traktorit tulevat
« Vastaus #7 : 29-01-2018, 16:45:08 »
Tervehdys


Ei puolesta tai vastaan vaan muutama ajatus asiasta. Pitää muistaa että traktoreista tai mopoautoista ei makseta ajoneuvoveroa lisäksi mopoista ei kerätä käyttömaksuja. Tästä jää saamatta "verot" valtiolle. Ajokortti asetukset ovat sellaisia että T kortilla ei ole ajokoetta vaan kirjalliset. Nämä asiat pitää myös ratkaista. On perin ihmeellistä jos tässä asiassa kävellään EU määräysten yli. Sellaista tapahtuu vain viinan ja verojen kanssa. Autojen muuttaminen traktoreiksi siten että mahdolliset takuut säilyvät, sekä valmistajien "salaisuuksien suojaaminen" vaarantuisi. Autojen ECU:t ovat yksi parhainten salatuiden laitteiden joukossa (RSA 1024).Lisäksi eurooppalaiset "mopoauto valmistajat" nousevat takajaloilleen jos yhdessä jäsenmaassa sallitaan moinen "jumalaton meininki". Kukaan ei enää ostaisi mopoautoa jos saisi päättää kumman ottaisi. Hyvä jos onnistuu mutta?. Terv TK

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 946
Vs: ns. A-traktorit tulevat
« Vastaus #8 : 29-01-2018, 18:15:07 »
Jos pikkuauto muutetaan sähköisesti ja väliaikaisesti ns. mopoautoksi, siitä tuskin palautetaan autoveroa. Tavoitehan on ollut löytää vaihtoehto näille leivänpaahtimille, joita myös mautoiksi kutsutaan. Mautossa saa olla kuljettajan lisäksi vain yksi matkustaja. Saako tällä uudella vajaanopeuksisella kuljettaa täydet viisi?

Toivottavasti pian ollaan viisaampia.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 007
-     sitä saa mitä tilaa   -