Kirjoittaja Aihe: Kaakeloinnin täytteeksi  (Luettu 2304 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Kaakeloinnin täytteeksi
« : 31-01-2018, 17:45:03 »
Kylpyhuoneessa jäi lattia- ja seinäkaakelien saumaan muutaman millin reikä, oisko leveimmillään 5 mm. Siis sinne lattian puolelle. Oon muutaman kerran vaihtanut silikonit siitä mutta aina ne aukee ja vesi kulkee siellä alla ovelle asti ja kastelee kynnyksen reunaa. Kaadot ilmeisesti vähän miten sattuu.

Mitä sinne ois paras laittaa että menis kunnolla tukkoon?

Poissa (Piilotettu)

Vs: Kaakeloinnin täytteeksi
« Vastaus #1 : 31-01-2018, 20:38:01 »
Onko sinne seinän reunaan siis jäänyt rako?, vai todellakin reikä?

Kuulostaa että ainoa kunnon korjaustapa on rempata kylppäri uudestaan, ja olla tarkkana kaatojen kanssa.
Mutta jos nyt haluat jonkun pielavetisen (=virityksen) tehdä, niin kaavit vanhat silikonit pois, ja annat kuivahtaa muutaman päivän. Puhdistat sauman hyvin, ja vedät jonkun parempilaatuisen saniteettisilikonin. Ei siis mitään tarjoustalon homehtuvaa..

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 31-01-2018, 20:52:11 »
Suurin mielenkiinto kohdistuu siihen, miksi ne silkkarit aukeaa? Silikonien joustokyky on luokkaa 20%, 5mm saumalla siis 1mm. Joko rakenteet liikkuu tuota enemmän tai tartunta laatan reunaan huono. Rakenteiden liike on huolestuttavaa, tartuntaan voisi kokeilla homesuojattua MS-polymeerimassaa. Minkälaiset rakenteet lattiassa ja seinässä?

Poissa (Piilotettu)

Kaakeloinnin täytteeksi
« Vastaus #3 : 31-01-2018, 21:03:22 »
Se rempattiin n. kuusi vuotta sitten, ihan tukevaa tekoa. Betoni alla ja kivilevy seinässä. En usko että mikään siellä liikkuu. Vesieristyksen sisäpuolella siis kaikki paikat, uskoisin että mun silikoninlaitossa on menny jotain pieleen. Pitää avata saumat ja antaa jokusen päivän kuivua ja kokeilla sitten tarkasti uudestaan. Olikos niihin jotain primereitä?

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 31-01-2018, 21:14:54 »
Ei tartte primeria, mutta ruutaa se rako täyteen ennen tasoitusta. Jos laitat pienen palkon (palon) niin varmasti jää auki.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 31-01-2018, 21:28:00 »
Sitä just yritin viimeksi mutta oli muistaakseni hankalaa kun tavara sotkee ja tahmaa kun yrittää sörkkiä syvemmälle. Sillä aattelin että jos sinne sais jotain juoksevampaa jolla sais sen tukkoon ja vasta sitten sen päälle se silikoni.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 31-01-2018, 21:42:06 »
Jos rakenteet ei liiku eikä sen takia avaudu, niin sitten se silikoni on laitettu väärin ja sitä on liian vähän. Tuubin nokka pitää olla leikattu vinoon ja riittävän ISO että se on molemmin puolin laattoja vasten. Sillä leikkaamattomalla nokalla, josta tulee 2 mm liru, ei tule mitään. Se pitää tursuta ja levitä sinne rakoon. Leveä laattoja vasten nojaava nokkaa "tiivistää" sivut, jättöreuna siistii pinnan ja etupuolella massa juoksee nätisti rakoon ja leviää sinne. Tuollain onnistuu jopa 10 mm rako. Massaa menee mutta niin tekee jos rako on iso.
« Viimeksi muokattu: 31-01-2018, 21:46:16 kirjoittanut (Piilotettu) »
"Don't ask to borrow my tools - get your own f*cking tools."

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 31-01-2018, 21:47:35 »
Minä olen sumuttanut saippualiuoksen silikonin päälle ennen "pyyhkäisyä" sellaisella silikonilipsuttimella. Kokeneemmat kertoo paremmat konstit.

Poissa (Piilotettu)

• Valvoja
  • (Piilotettu)
« Vastaus #8 : 31-01-2018, 22:02:50 »
Ei oikein ole mitään juoksevampaa elastista homesuojattua raon täytettä kuin nuo saniteettisilikonit.

"muistaakseni hankalaa kun tavara sotkee ja tahmaa kun yrittää sörkkiä syvemmälle." Tuolla lauseellasi annat mielikuvan ensikertalaisen turaamisesta. Vaatii jonkin verran harjoittelua, että ilman  suojauksia tulee kerralla siistiä jälkeä. Silikonia pursotetaan juuri sauman täydeltä, kaikki ylimääräinen aiheuttaa turhaa sähläystä. No hyvä on, ammattilainenkin usein sumuttaa saippuavettä heti sauman päälle ja niistää ylimääräisen silikonin Savonia lusikan varren päällä pois. Savonia lusikka on ainoa virallinen ammattiliiton hyväksymä työkalu tuohon, johtuu helposta saatavuudesta, löytyy kaikista kuppiloista työmaan läheltä.

Vähemmän ammattilaisen kannattaa rajata silikonilla sotkemisaluetta maalarin teipillä, ei ole kovin suuri vaiva kuitenkaan. Kun on suojateippi sekä seinälaatan alareunassa, että lattiassa, niin etusormella voi heti tuoreeltaan pyyhkäistä silikonisauman siistiksi. Tämän jälkeen välittömästi teipit pois, äläkä enää koske saumaan. Teipatessa tulee huomioida, ettei laita suojateippiä lattiassa paria milliä kauemmas seinästä. Silikonisauman paksuus kaukana olevan teipin reunassa jää teipin paksuiseksi ja alkaa näin ohuena helposti rispaantua.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #9 : 01-02-2018, 07:57:07 »
Kiitoksia vinkeistä/ohjeista, eiköhän se näillä onnistu.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #10 : 01-02-2018, 11:40:13 »
Olen vuosikausia käyttänyt halpahalleissa myytävää silikonilastaa, neljä lastaa 16 eri kulmaa.
Siinä on se etu, että on riittävän korkea niin silikoni ei mene ohi.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #11 : 01-02-2018, 14:58:28 »
^Ääni tälle. Itsellä on kanssa ne lastat. Käytin erityisesti keittiötason ja välitilalevyn saumauksissa. Saa tarkkaa ja siistiä.
Sittemmin tullut erehdyksen ja yrityksen kautta opittua käyttää peukaloa/etusormea.

Ensimmäiset saippuavesikokeilut meni mönkään kun pursotin liian löysästi sitä silikonia ja saippuavesi pääsi tietysti sinne silikonin alle. No eihän se tarttunut tasaisesti. Oleellista on viiltää truutan nokka vinoksi ja vetää sen levyinen sauma kuin haluaa kerralla. Ja siten että se tarttuu jo truutatessa seiniin. Sen jälkeen ehkä saippuavesi seinään ja pyyhkäisy. Itse kastanut sormea saippuavedessä ja pyyhkäissyt sillä. Itsellä pahimmat mokat on laittaa liikaa silikonia ja pyyhkäistä liian pitkä pätkä kerralla. Silloin se mömmö kertyy kasaksi ja tarttuu saumaan liian leveälti. Ja jättää tahrat, joita ei saa oikein millään pois.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #12 : 01-02-2018, 15:22:32 »
Minä laittaisin silikonin sijasta MS-polymeerimassaa. Se on kokemukseni mukaan kestävämpää ja saumaa voi työstää myös sen kovettumisen jälkeen. Levitys ihan samoin kuin tuossa edellä on ohjeistettu silikonille.

Kirkasta MS-polymeerimassaa en suosittele saumaukseen sillä se on liian läpinäkyvää ja kaikki sauman/raon muodot näkyvät sen läpi. Tällöin vähän samea "kirkas" silikoni on parempi.

Jos saumassa on vähänkin liikettä (lämpö / kosteus) niin olen huomannut, että silikoni elastisuudestaan huolimatta joko irtoaa toisesta reunasta tai sauma "halkeaa" keskeltä. Juuri äsken itse jouduin korjaamaan tuollaiset 5v vanhat haljenneet silikoni-saumat keittiön lasisen välitilalevyn ja työtason saumasta.

Aiemmin minulla muovisen lattiakaivon tiivistyksessä silikonisauma ei kestänyt vuottakaan, vaan irtosi siitä muovirenkaasta. MS-polymeerimassa kesti täysin virheettömänä yli 5 vuotta, kun muutin pois ko. asunnosta. Tuo muovikaivo eli jonkin verran, kun sen päälle astuttiin.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #13 : 01-02-2018, 17:03:57 »
Lastalla ei saa tehtyä epätasaista saumaa, se on aina samanlainen.
Juurikin tuota edellä menevää mälliä on helppo seurata ja ottaa pois.
Myöskään uudelleen aloituksessa ei tule saumaa/jälkeä.
En ole koskaan sumuttanut saippuavettä juurikin tuon takia kun sitä on sitten jokapuolella.
Sormen olen kastanut saippuaveteen.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #14 : 01-02-2018, 18:54:30 »
TapioK laittoi muistaakseni hyvät ohjeet silikonien laittoon foorumille, kuka löytää haulla?

Edit
Täällähän tämä http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=19717.msg198062#msg198062