Kirjoittaja Aihe: Apua aloittelijalle teroitusvälineiden hankintaan  (Luettu 5237 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Hei

Olen aloittelemassa puutyöharrastusta omakotitalon rakentamisen ja kiinnostuksen myötä. Olen pikkuhiljaa
ostellut vanhoja rautahöyliä, kirveitä ja talttoja. Minulta kuitenkin puuttuu kaikki terien teroittamiseen
tarvittavat välineet. Olen tässä lueskellut tältä foorumilta tästä aiheesta muun muassa näitä.

Tormekin järkevyys
http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=682.0

Pekan höylän teroitusvideo

Työkalujen teroittaminen
http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=50.0

Voisitteko arvon foorumilaiset neuvoa mitä teroitusvälieneitä minun kannattaisi hankkia?
Tarkoitus olisi siis pystyä teroittamaan höylän terät, taltat, puukot ja kirveet.
Tuntuu, että olen entistä enemmän pihalla näistä asioista luettuani aiheesta.

Poissa (Piilotettu)

Vs: Apua aloittelijalle teroitusvälineiden hankintaan
« Vastaus #1 : 06-02-2018, 21:53:46 »
Parastahan olisi jos näitä vaihtoehtoisia teroitusmenetelmiä pääsisi kokeilemaan niin osaisi hieman helpommin valita omaan käyttöön sopivimman teroitusmenettelyn. Tosin ainakin käsin hiomakivillä teroittaminen vaatii hieman harjoittelua ennenkuin se onnistunee sujuvasti kohtuuvaivalla. Tormekin kanssa arvelen päästävän nopemmin sujuvaan lopputulokseen. Budjettikin vaikuttaa varmasti asiaan.

Jos kiinnostaa kokeilla tormekia niin sovitaessa sellaista voisi Tuusulassa käydä koettamassa.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
« Vastaus #2 : 07-02-2018, 08:21:56 »
Porissakin pääsee Tormekkia kokeileen, sovitaan vaan koska.
Paikkakunta profiilissa auttaa näissä vinkeissä, näkee onko kysyjällä mahrollisuutta tulla poikkeemaan.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 07-02-2018, 08:54:27 »
Ajankohtainen ketju myös tännekin. Kotiseudulla (Pohjois-Savo) olisi teroitettavaa enemmänkin, useampi kirves, talttaa, saksia, höylän et puukon terää yms.

Vanha tahkon kivi löytyy (halkaisija noin 40...50cm), se vaatisi hieman rakenteita ympärilleen toimiakseen kätevästi. Kampi siinä on kiinni kiilattu kiven keskelle. Myös kaksi karkeuksinen hiomakivi löytyy, tarkkaan en tiedä mikä karkeus niissä on. Yksi hienompi kivi löytyy - se alkaa tehdä terään jo kiiltävämpää pintaa. Uskoakseni on öljykivi. Liekö tuolle millaisia pinnan tasoituskeinoa, siinä on muutamia syvempiä naarmuja nyt?

Itselläni voisi olla ehkä alussa paikallaan tehdä kiville puusta pitimet / kotelot, saa sitten ne poikittain Kotiseudulla höyläpenkkiin kiinni. Pienempänä nuo kivet voisi kulkea mukana, tänne Espooseen myös.

Pitänee miettiä, jos tarvitsee sen teroitustuen hankkia hiomakiven kanssa käytettäväksi. Siitä ei ole käyttökokemuksia vielä...
Timo, OH7HMS

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 07-02-2018, 09:13:51 »
Terve, kannattaa katsoa Paul Sellersin videoita. Olen itse samassa tilanteessa, puutyöt alkoivat kiinnostaa ja olen selvittänyt asioita pikkuhiljaa. Lähes kaikesta mitä olen tähän mennessä oppinut kiitos kuuluu kyllä herra Sellersille. Mukaanlukien teroittaminen, missä käytän nyt hänen metodejaan. Timanttilevyillä teroitan ilman ohjaimia. Teräviisteestä teen hieman kuperan. Se tuntuu luontevalta ja terä tuntuu toimivan hyvin. Nahalla hinkkaan terän lopuksi ja muutaman kerran työn lomassa.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 07-02-2018, 09:18:34 »
Edellinen koskee siis höylän teriä, talttoja ja puukkoja.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 07-02-2018, 09:19:46 »
Paitsi puukkoon en pyri tekemään kuperaa teräviistettä.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 07-02-2018, 09:20:08 »
Toinen hyvä youtube-ukko on Rob Cosman, selkeät ohjeet eri puuhiin, myös teroitukseen.

Itse hankin 600:sen timanttilevyn ja plektrasta 1000/8000 kiven sekä teroitusohjaimen. Hieno fiilis kun ihokarvat leikkaantui ekaa kertaa!

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #8 : 07-02-2018, 09:21:35 »
Mulla on Plektrasta timanttilevyt fine ja coarse, taisi vastata 600 ja 300.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #9 : 07-02-2018, 09:21:48 »
Olen teroitellut omat puukot ja taltat aluksi sellaisella halpis tahkosmirkelillä ja lopuksi pyyhkässyt terät levyyn liimattua vesihiomapaperia vasten. Vanhoja hiomakiviä kyllä löytyy, mutta kun ne muistuttaa enemmän perunamaata niin niillä on hieman hankala saada hyvää terää aikaiseksi.
Mitään ohjureita ei multakaan löydy, ainakaan vielä.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #10 : 07-02-2018, 09:27:19 »
Mulla on kans vesihiomapaperit ja suora levy. Varsinkin isompiin materiaalin poistoihin/ muotoiluun/ oikaisuun olen käyttänyt 120 ja 240 paperia.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
    • Plektra Trading Oy Ab
« Vastaus #11 : 07-02-2018, 09:39:14 »
Moi

Meillä on Tormekin tahko, japanilaisia vesihiomakiviä, timanttiteroittimia, ja teroitusohjaimia kokeiltavissa kaupassamme Helsingissä.

Terv ...... steffe

https://plektratrading.fi/

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #12 : 07-02-2018, 09:41:10 »
Mulla on kans vesihiomapaperit ja suora levy. Varsinkin isompiin materiaalin poistoihin/ muotoiluun/ oikaisuun olen käyttänyt 120 ja 240 paperia.
Hiljan joku valitteli tuosta hiomapaperin käytöstä, hidasta.
Itse käytän myös hiomapapereita tason päällä, ohjaimilla ja ilman. Jos kyse on suuremmasta materiaalin poistosta, aloitan #40 tai#60 paperilla, ei tarvitse olla vesihiomapaperia, silloin tapahtuu riittävän nopeasti.
Siitä sitten hienompaan 100,240,400,800,1500,2500 ja stroppi autosolilla tai vastaavalla nahkaan. Terä tarkastellaan eri karkeuksien välillä ja katsotaan, että edellisen karkeuden hiomanaarmut poistuvat. Tuosta satasesta hienompaan teroitus käy nopeasti, ei tarvita kuin ehkä parikymmentä teroitusliikettä per karkeus.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #13 : 07-02-2018, 14:50:05 »
Itse käytin pitkään noita vesihiomapapereita ja toimiihan ne jotenkuten ja niillä pääsi hyvin alkuun opettelemaan käsinteroitusta halvalla. Pidemmänpäälle ja isomman työkalusetin kanssa hiomapaperit tulevat kyllä melko kalliiksi. Terät viimeistelin ylensä 1000-2000 paparilla ja päälle kiillotus autosollin kiillotustahnalla.
Osalla lujempia teriä ja varsinkin työkaluteräksisten terien kanssa hiomapaperit ovat toivottoman hitaita.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #14 : 07-02-2018, 16:22:02 »
Suosittelen timanttikovasimia. Poistaavat materiaalia nopeasti, eivät tukkeudu helposti ja pysyvät suorina. Kun materiaalin poisto on nopeaa, näkee pian onko terän kulma oikein ja voi tehdä tarvittavat korjaukset käsien asennossa. Pidän tuota tärkeänä ominaisuutena opetteluvaiheessa.

Mulla on ollut vuosia käytössä nelisivuinen n.20€ maksanut teroitinpalikka jossa 200, 300, 400 ja 600 karkeudet. Sen lisäks 1200 eze lap. Kauheasti en ole laatueroja huomannut noiden timanttivehkeiden välillä. Kalliimmat on vähän tasomaisempi kuin halvat mutta alkuun pääsee halvoillakin. Käsityökaluille asetetut geometriset toleranssivaatimukset ovat  muutenkin lähteneet ihan lapasesta puutyöharrastajien keskuudessa.
Yleensä muoto kuntoon #200-300, pahimmat naarmut pois #600 ja mikroviiste #1200. Sen jälkeen kiillotus vaikka autosolin kromglans tahnalla.  #300-#600-kiillotuskin riittäisi ihan hyvin useimpiin hommiin.

Isompaan terien muotoiluun voi ostaa vaikka halvan penkkihiomakoneen.

Harjoittelu kannattaa aloittaa hiiliteräksellä, on nopeampaa ja helpompaa teroittaa kun seosteräkset.

Jos haluat niiden vanhojen kivien kanssa aloittaa niin ne voi oikaista karkealla hiomapaperilla tasaisella alustalla. Reilusti nestettä teroitettaessa, menevät muutoin todennäköisesti tukkoon  hyvin nopeasti

edit.
Kiillotukseen esim puupalaan liimattu ohut nahkan pala ja siihen tuota tahnaa. Toimii myös esim. mdf levyn pintaan mälvättynä. Tai tulostuspaperiinkin olen joskus levittänyt ja asettanut sen vaan tasaiselle alustalle ja kiillottanut siinä.
« Viimeksi muokattu: 07-02-2018, 16:26:37 kirjoittanut (Piilotettu) »