Kirjoittaja Aihe: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön  (Luettu 1569 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 196
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #15 : 11-02-2018, 19:25:08 »
Tervehdys

Lisäys>on myös sisäinen jarruvastus (tamussa). Terv TK

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 911
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #16 : 11-02-2018, 19:44:54 »
Tervehdys

Muutamiin kysymyksiin vastauksia> sorvi on kyllä iso ( n. 2 tonnia Magdeburg Du40 n 1 metrin, moottori on pieni sorviin kokoon nähden). Taajuusmuuttaja on Vacon NX sarjan (joku pirun sairaala käyttöön tehty EMC härpäkkä). Tutkin manuaalia mutta siellä ei ole pienintä vastusta sanottu jarruvastukselle. Jarruvastus toimii DC puolella (luulisin/ 2 karvaa). Isosta nopeudesta jarrutus on päällä koska sen muuttaminen on hankalaa (tarvitsen/helpottaa kierre hommissa). Jos joku olisi tehnyt jonkinlaisen "virityksen" olisin kiinnostunut. Sorvia odottaa isompi taajuusmuuttaja(5,5 kw> ostettu palstalaiselta) mutta muut projektit painavat päälle. Sorvin korjaamiseen tarvitaan sorvi (kumpi oli ensin muna vai kana efekti). Moottori teho on kuitenkin riittänyt toistaiseksi. Joskus moottorin vaihto että saisi samanlaista pintaa kuin heku (kateellisen puhetta). Terv TK
http://www.zener.fi/wp-content/uploads/2016/10/Vacon_NX_kayttoohje_fi.pdf

63 ohmia mainitaan tossa jollekkin mallille jarruvastuksen resistanssiksi, hetkellinen teho jarruvastukseen voi olla ~8kW.
230v 2.2kW lämpöpatteri on vain n. 20 ohmia. Kiukaan vastuksista tai "raksalämppäristä" löytyis ehkä helpoiten kotitarveratkaisuun sopivat ohmit.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 806
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #17 : 11-02-2018, 19:53:49 »
Tuota, paljonkos vähemmän tuollainen moottori lämpenee kun se jarrutetaan vastuksen kautta vrt verkkoon jarrutus?

Vai onko kyse nyt ennemmin siitä että moottori joka mainitaan liian pieneksi ei vaan kykene massaa pysäyttämään vähemmällä lämmön tuotolla?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 715
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #18 : 11-02-2018, 19:56:51 »
Tuota, paljonkos vähemmän tuollainen moottori lämpenee kun se jarrutetaan vastuksen kautta vrt verkkoon jarrutus?

Ei vaikuta moottoriin, moottori ei edes tiedä minne sen generoima jarrutusenergia laitetaan, moottorille yhdentekevää poltetaanko se vastuksessa ja meneekö se verkkoon.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 196
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #19 : 11-02-2018, 20:23:05 »
Tervehdys

Tähän malliin NX saa kytkettyä erillisen lämpötunnistimen (PTC vastus) siis mootorille. En tiedä kumman ylikuumenemisvaroitus (vika tila) on se vikatila ilmoitus. En ole valan tehnyt sähkömies mutta olen ymmärtänyt että jarrutus on tehty sillä DC puolella (ei vaihtovirran aiheuttamaa pyörivää kenttää). Joten DC teho ajetaan itse taajuusmuuttajalle tai kytkettyyn jarruvastukseen. Vastus ( resistanssin aiheuttaa kaikkien laitteiden lämpenemisen> moottori, kaapelit ja tamu)   Terv TK
« Viimeksi muokattu: 11-02-2018, 20:41:19 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 806
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #20 : 11-02-2018, 20:31:56 »
Tuota, paljonkos vähemmän tuollainen moottori lämpenee kun se jarrutetaan vastuksen kautta vrt verkkoon jarrutus?

Ei vaikuta moottoriin, moottori ei edes tiedä minne sen generoima jarrutusenergia laitetaan, moottorille yhdentekevää poltetaanko se vastuksessa ja meneekö se verkkoon.

Niinpä. Eliklä fpopin ongelmaan ei vastus tuo ratkaisua.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 715
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #21 : 11-02-2018, 21:29:25 »
...olen ymmärtänyt että jarrutus on tehty sillä DC puolella (ei vaihtovirran aiheuttamaa pyörivää kenttää). Joten DC teho ajetaan itse taajuusmuuttajalle tai kytkettyyn jarruvastukseen. Vastus ( resistanssin aiheuttaa kaikkien laitteiden lämpenemisen> moottori, kaapelit ja tamu)   Terv TK

Jooei, nyt on DC:t ja DC:t sekaisin. DC-jarrutuksessa moottoriin työnnetään lisää sähköä, tasavirtaa. Voisi selittää sen koneen lämpenemisen. Tämä on eri asia kuin dynaaminen jarrutus (vastukseen tai verkkoon jarrutus). Dynaamisessa jarrutuksessa moottori muuttuu generaattoriksi (kuorma pyörittää sitä), se tuottaa sähköä joka palautuu tamun DC-välipiiriin, sinne tulee ylimääräistä sähköä joka pitää hävittää jonnekin tai muuten tulee välipiiriin ylijännite. DC-välipiiristä se voidaan laittaa vastukseen (hukkaan) tai takaisin sähköverkkoon.

Jos siinä on tosiaan DC-jarrutus käytössä, niin se ei ole hyvä. Ei se ole oikein tarkoitettu tällaiseen "isompaan" jarrutukseen. Vaihda dynaamiseen jarrutukseen, kytke jarruvastus ja aktivoi jarrukatkoja, saattaapi loppua moottorin lämpeneminen (ja ota DC-jarru pois).
« Viimeksi muokattu: 11-02-2018, 21:37:08 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 806
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #22 : 11-02-2018, 21:40:50 »
Silkasta mielenkiinnosta hotellikuolemaa viettäessä lukaisin vähän nx;n manuaalia:
Parametri 520
Vuojarrutus                                       234567
              (2.4.12)             
Vuojarrutusta voidaan käyttää DC-jarrutuksen sijaan tehostamaan jarrutustehoa silloin,
kun lisäjarruvastuksia ei tarvita.
Kun jarrutusta tarvitaan, taajuutta lasketaan
ja moottorin vuo kasvaa, mikä puolestaan
lisää moottorin jarrutuskykyä. Toisin kuin DC-jarrutuksessa voidaan moottorin nopeutta
säätää vuojarrutuksen aikana.
Vuojarrutus voidaan asettaa pois päältä tai päälle.
0 = Vuojarrutus POIS PÄÄLTÄ
1 = Vuojarrutus PÄÄLLÄ
Huom!
Vuojarrutuksessa energia muuttuu lämmöksi moottorissa. Tämän vuoksi
vuojarrutusta tulisi käyttää vain ja
ksoittain, jottei moottori vaurioidu.


Onko fpopilla tuo siis päällä?

http://www.zener.fi/wp-content/uploads/2016/04/Vacon-NX-All-in-One-Sovellusopas.pdf

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 911
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #23 : 11-02-2018, 22:38:37 »
Vaconin ohje oli selkeempi kuin abb:n, mulle oli nimittäin epäselvää ovatko vuojarrutus ja dynaaminen jarrutus sama asia. Eivät siis ole vaan vuojarrutus on enemmän dc-jarrutuksen sukua.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 806
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #24 : 11-02-2018, 22:46:11 »
Ei tuo tuttua ole miullekaan, ikinä en ole mihinkään tuollaista käyttänyt.
Jotain ponttisahalinjoja yms mihin on haluttu nopea pysäytys olen laittanut tälläisiä
http://www.ateo.fi/a-stop.php

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 567
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #25 : 12-02-2018, 00:03:13 »
Taiwanilainen kopio  tuosta Bridgeport työkalu jyrsimestä,merkkiä en nyt muista.Siihen oli lisätty pika liike syöttömoottoriin taajuusmuuttajalla.Syöttömoottorin jäähdytykseen oli ruuvattu tavallinen laitetuuletin sinne jäähdytyspuhaltimen päähän.Eikä ollut ihan sopiva sovitus kun oli tarvinnut pienillä prikoilla fyllätä välys sopivaksi.Tuosta pikaliikkeen käytöstä johtui että siellä oleva matopyörä vaihteen pronssinen hammaspyörä loppui alle 6kk käytön jälkeen.Maahantuoja ei saanut toimitettua varaosana muuten hammaspyörää vaan purkivat varastossa olleesta koneesta vastaavan osan jotta kone saatiin taas toimintaan.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 806
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #26 : 12-02-2018, 00:22:01 »
niin, ainahan äkkiliikkeet ja -pysähdykset rasittavat myös mekaniikkaa.