Kirjoittaja Aihe: Murtosuojauksesta  (Luettu 7388 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Vs: Murtosuojauksesta
« Vastaus #30 : 13-02-2018, 21:58:16 »
Kyllä rosvon pitäisi hyväksyä ammatin valitessaan että, luopuu vapaaehtoisesti osasta ihmisoikeuksistaan, eli olla itkemättä joka kolhua tai mahdollista reikää joita voi tulla ammattia harjoittaessaan.
Mutta koska asianajajat tarttee leivän päälle kaviaaria, niin lait on tämmöset.

Kannattaa joskus käydä seuraamassa käräjillä jotain perusjuttua, tylsää ku mikä ja asianajajia ei voisi vähempää kiinnostaa mikään. Mutta joka istunnossa on tietty hetki kun kaikki asianajajat korjaa ryhtiä ja valpastuu oikein silmissä ja tunnelma kohoaa kattoon. Saa arvata mikä se hetki voisi olla? :D

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #31 : 14-02-2018, 09:51:43 »
 Lueskelin tuossa mitä tietosuojavaltuutettu sanoo kameravalvonnasta ja ilmeni että jos kameroilla meinaa jotain valvoa, pitää tässä byrokratian luvatussa maassa tehdä etupeltoon myös ns. toimintasuunnitelma. Tietääkö kukaan, mitä tuo toimintasuunnitelma pitää sisällään?
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #32 : 14-02-2018, 10:21:19 »
Lueskelin tuossa mitä tietosuojavaltuutettu sanoo kameravalvonnasta ja ilmeni että jos kameroilla meinaa jotain valvoa, pitää tässä byrokratian luvatussa maassa tehdä etupeltoon myös ns. toimintasuunnitelma. Tietääkö kukaan, mitä tuo toimintasuunnitelma pitää sisällään?
Täsmennys eli nuo ei koske yksityisen henkilön henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitettua kameravalvontaa. Kts. Henkilötietolaki 2 § 3. mom.

http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990523?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=henkil%C3%B6tietolaki#L1P2

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #33 : 14-02-2018, 10:44:26 »
yleensä yleistetään suomen lakia, että omaa omaisuutta, tai itseensä ei saisi mitenkään puolustaa. jos on joku judo mestari, niin voron saa pistää pakettiin, kunhan ei liikaa sitä telo.

ja oli tossa naapurissa yksi tapaus, kun pari rosvoa oli tunkeutunut yöllä sisään varkaisiin. talon isäntä oli herännyt ja olikohan ne nyt puukolla sitä uhkaillut. isäntä oli jotenkin luikahtanut makuuhuoneeseensa ja ottanut tyynyn alta .44 (EDIT: vai olikohan .38) revolverin ja losauttanut toista jätkää reiteen ja keuhkoon. oli mennyt hätävarjeluna, tai hätävarjelun liiotteluna. vorot oli kuitenkin luikkineet aika vikkelään karkuun. tosin, kovin kauas eivät päässeet, kun yhdellä keuhkolla alkaa nopeesti happi loppua..

mielestäni ihan oikein toimittu. saman kohtalon varmaan tarjoilisin, jos pakottava tarve olisi. sitä on nykyään jotenkin vähän säikky noiden vorojen suhteen, kun tääläkin on kertaalleen käynyt pari piripäärä putsaamassa tavaraa. eivät sentään sisälle olleet tulleet. olin himassa nukkumassa, enkä huomannut mitään.

näkeekös jostain noita annettuja tuomioita? tuon oikeuskäsittely meni jotenkin reisille siltä osin, että sillon, kun sen piti olla, niin otin töistä vapaata ja raahauduin paikalle. siellä ilmotettiin, että ei käsitelläkkään nyt, koska toinen heppu oli anonut jotain siirtoa, tai lisäaikaa tms. on jäänyt mysteeriksi, että mitä ne jätkät siitä saivat?

meillä on koira. yleensä se haukkuu ja joskus taas ei. tuolla kertaa ei haukkunut. mutta tossa pari päivää takaperin faija tuli aamulla aikasin poikkaseen, niin sillon kyllä haukku ja räksytti mut hereille.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #34 : 14-02-2018, 11:09:55 »
Liekkö kyse ollut tästä:

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/ryostajat-kavivat-paalle-kotona-iakas-mies-haki-revolverin-tyynyn-alta-ja-ampui-ryostajaa-tuomittiin-hatavarjelun-liioittelusta-200247200/

Yksi laukaus sisällä rintaan oli vielä hätävarjelua eli annettiin anteeksi, toinen laaki pakenevan jalkaan oli jo törkeä pahoinpitely. 1v 10kk ehtoollista ja 6000 euroa korvauksia jalkaan ammutulle. Ihan järkevä ratkaisu sinänsä näin Suomen oikeuskäytännön puolesta.

Ryöstäjille tuli kiinteetä kakkua, toiselle 1v 10kk ja toiselle 2v 3kk.

Käräjäoikeudesta noita tuomiolauselmia kait voi kysellä, ovat ihan julkista tietoa.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #35 : 14-02-2018, 12:03:42 »
joo, juurikin tuosta oli kyse.

ai se meni noin, että kertalaukaus olis ollut ok, mutta se seuraava meni jo vähän liiotteluks. ;D muistin vähän väärin.

mutta pääasia, että viesti menee perille. saattaa ehkä hieman pelotella muitakin voroja, kun koskaan ei voi tietää mitä on vastassa.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #36 : 14-02-2018, 13:36:30 »
joo, juurikin tuosta oli kyse.

ai se meni noin, että kertalaukaus olis ollut ok, mutta se seuraava meni jo vähän liiotteluks. ;D muistin vähän väärin.

mutta pääasia, että viesti menee perille. saattaa ehkä hieman pelotella muitakin voroja, kun koskaan ei voi tietää mitä on vastassa.
Hätävarjelua se on siihen asti, että välitön vaara itseä tai muuta henkilöä kohtaan  loppuu. Kaikki sen jälkeen on joko hätävarjelun liioittelua tai jonkin asteista pahoinpitelyä tai jopa tapon yritystä. Tässähän ryöstäjät oli jo ulkona ja pakenemassa paikalta kun uhri vielä vauhtia antoi lisää. Vanha viisaushan sanoo notta parempi kolmen tuomittavana kuin kuuden kannettavana, mutta ei silti pidä överiksi vetää. Kalliiksi se vauhdin antaminen kävi, varmaan tolle 6000 eurolle muutakin käyttöä olis ollu?

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #37 : 14-02-2018, 14:59:50 »
TTA:n tapaus kuulostaa täysin laittomalta.
Millähän perusteella?

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #38 : 14-02-2018, 16:52:51 »
TTA:n tapaus kuulostaa täysin laittomalta.
Millähän perusteella?

No oletin että ollaan vesistöalueella josta joku voi ajaa vaikka koppiveneellä. Tuolloin rikottaisiin kotirauhaa kuvaamalla veneen sisälle. Voi toki olla, että kameroiden peittoalue rajoittui tontille.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #39 : 14-02-2018, 17:57:56 »
Käytössäni oleva NAS levy sallisi IP kameroiden tallentimena toimimisen. Tosin kameralta pitää olla perinteinen kaapeli. NAS levyn mukana tuli lisenssi kahdelle kameralle. Tietyt kameramerkit mitkä toimii tuon softan kanssa - ovat ainakin itselleni nyt liian kalliita (mm Axis). Pitää siihenkin miettiä joku halvempi ratkaisu. Jotain vanhaa ATK rompetta ja webbikameroita löytyy. Niillä saisi yksinkertaisen liikkeen tunnistuksen koneella pyörivällä softalla. Eivät kyllä vastaa nykyisiä herkempiä kameroita.
Et maininnu NAS:n merkkiä, mutta yleensä noissa toimii suurinpiirtein kaikki ip-kamerat. Mulla on Asustorin NAS ja markkinointi lupaa yhteensopivuuden Dahuan kameroiden kanssa. Taasen Asustorin sivuilla on mainittu melkein kaikki merkit. Yleensä perusmerkkien IP-kamera on IP-kamera ja standardit on samoja. Toki on poikkeuksia ja poikkeuksien kanssa on ongelmia.
Kameroiden asetukset on normaalisti tallennettu itse kameraan. Asetuksia voi muuttaa vaikka läppärillä. Kamera kiinni läppäriin, osoite selaimeen ja sieltä muuttelemaan. Jos on poe-kamera, niin tarttee injektorin väliin.

Joo, siis itse olen palkoilla yhdessä turvallisuusalan yrityksessä ja noitten videovalvontajärjestelmien kanssa on tullu tolskattua aika paljon.

Paikalla (Piilotettu)

« Vastaus #40 : 14-02-2018, 19:02:04 »
Käytössäni oleva NAS levy sallisi IP kameroiden tallentimena toimimisen. Tosin kameralta pitää olla perinteinen kaapeli. NAS levyn mukana tuli lisenssi kahdelle kameralle. Tietyt kameramerkit mitkä toimii tuon softan kanssa - ovat ainakin itselleni nyt liian kalliita (mm Axis). Pitää siihenkin miettiä joku halvempi ratkaisu. Jotain vanhaa ATK rompetta ja webbikameroita löytyy. Niillä saisi yksinkertaisen liikkeen tunnistuksen koneella pyörivällä softalla. Eivät kyllä vastaa nykyisiä herkempiä kameroita.
Et maininnu NAS:n merkkiä, mutta yleensä noissa toimii suurinpiirtein kaikki ip-kamerat. Mulla on Asustorin NAS ja markkinointi lupaa yhteensopivuuden Dahuan kameroiden kanssa. Taasen Asustorin sivuilla on mainittu melkein kaikki merkit. Yleensä perusmerkkien IP-kamera on IP-kamera ja standardit on samoja. Toki on poikkeuksia ja poikkeuksien kanssa on ongelmia.
Kameroiden asetukset on normaalisti tallennettu itse kameraan. Asetuksia voi muuttaa vaikka läppärillä. Kamera kiinni läppäriin, osoite selaimeen ja sieltä muuttelemaan. Jos on poe-kamera, niin tarttee injektorin väliin.

Joo, siis itse olen palkoilla yhdessä turvallisuusalan yrityksessä ja noitten videovalvontajärjestelmien kanssa on tullu tolskattua aika paljon.
NAS levy on QNAP valmistama. Pitäisi itse asiassa katsoa uusin tilanne, siitä on jo pitemmän aikaa kun sivuilta katsoin tuettujen kameroiden malleja & merkkejä...

Pihapiirissä on erillisiä rakennuksia, joihin tulee todennäköisesti tarve vetää kiinteät yhteydet (sisäverkossa). Kuituyhteys olisi harkinnassa, saisin sen rakennusten väliin pingotetulla tukivaijerilla kuljetettua. Yksi vaikuttava tekijä on samalla paikalla myöhemmin tulevat RF tehot. Kaikkien laitteiden -mukaan lukien mahdolliset kamerat- pitäisi kestää kuukahtamatta kymmenien metrien etäisyydeltä tulevat, ainakin 100...200 watin RF tehot. Kameroiden käyttäytymisestä tässä tilanteessa, minulla ei ole kokemuksia. Ainakin riski häiriöihin on olemassa... Siinä paikalla on toteutuksen alla etäohjattava radioamatööriasema.
« Viimeksi muokattu: 14-02-2018, 19:23:15 kirjoittanut (Piilotettu) »
Timo, OH7HMS

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #41 : 14-02-2018, 20:09:22 »

NAS levy on QNAP valmistama. Pitäisi itse asiassa katsoa uusin tilanne, siitä on jo pitemmän aikaa kun sivuilta katsoin tuettujen kameroiden malleja & merkkejä...

Pihapiirissä on erillisiä rakennuksia, joihin tulee todennäköisesti tarve vetää kiinteät yhteydet (sisäverkossa). Kuituyhteys olisi harkinnassa, saisin sen rakennusten väliin pingotetulla tukivaijerilla kuljetettua. Yksi vaikuttava tekijä on samalla paikalla myöhemmin tulevat RF tehot. Kaikkien laitteiden -mukaan lukien mahdolliset kamerat- pitäisi kestää kuukahtamatta kymmenien metrien etäisyydeltä tulevat, ainakin 100...200 watin RF tehot. Kameroiden käyttäytymisestä tässä tilanteessa, minulla ei ole kokemuksia. Ainakin riski häiriöihin on olemassa... Siinä paikalla on toteutuksen alla etäohjattava radioamatööriasema.
Ilmavälivaimennushan auttaa asiaa, mutta jos varman päälle haluaa tehdä, niin metallikotelolla oleva ulkokamera ja suojattua kaapelia. Ja noille maadoitukset.
Mutta joo, jos teho lähtee paljon, niin siinähän kuukahtaa telkkarit ja kännykätki.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #42 : 14-02-2018, 22:08:14 »
Minulla ei ole mitään niin arvokasta omaisuutta, että sen vuoksi alkaisin varasta vahingoittamaan. Lähimmäiset ovat arvokkaita ja heidän siirtäminen turvaan olisi ensisijaista. Varkaan tunnistaminen ja avun hälyttäminen on tarpeen.
Koira on oikein hyvä varoittamaan vieraista, mutta ei suojele omaisuutta silloin kun on mukana matkassa suojelemassa laumaansa.
++MStr                      Aiempi käyttäjänimi strand

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #43 : 15-02-2018, 00:24:56 »
Seuraavat väittämät, näkemykset ja tulkinnat perustuvat AVI:n sekä LU-viranomaisten kommentteihin ja odotuksiin sekä kuuteen toimintasuunnitelmaan teknisestä valvonnasta joissa olen ollut osallisena. Seuraava teksti ei ole kirjoittajaa sitova tieto.

Toimintasuunnitelmassa kirjataan vapaamuotoisesti mitä valvot, mitä valvonta-aineistoa aiot tallentaa ja kenellä on pääsy tallenteisiin.

Kirjaa suunnitelmaan omin sanoin mitä valvot teknisin menetelmin, minkä vuoksi ja minkälaisella tekniikalla. Ei tarvitse yksilöidä käytettyä tekniikkaa tarkasti paitsi tallenteiden säilytysaika jos valvottua aluetta määrittää tietosuojalaki tai valvontaa määrittelee lisäksi jokin muu määräys, asetus tai laki. Suunnitelman aluemäärittelyksi kelpaa sisätiloissa pohjapiirrokseen piirretyt karkeat alueet ja ulkotiloissa maasto/katukartta. Kameroiden, ilmaisimien ja muiden liikumista ilmaisevien ratkaisujen tarkkaa sijaintia, toimintatapaa, resoluutiota ja valvottuja sektoreita ei tarvitse kirjata. Kuvaa, ääntä ja edellisiksi tulkittavaa (lidar, pistepilvet, lämpökuvat) aineiston taltiointi ja tallennus tietosuojalain mukaan. Liveseurantaa ilman tallennusta ei tarvitse sisällyttää suunnitelmaan jos ei nappaa.

Näistä kirjoitetaan ruutupaperille tekstimuotoinen kuvaus, ylänurkkaan merkitään revisionumero. Dokkarista toimitetaan pyytävälle taholle allekirjoitettu kappale ja yksi kappale säilytetään omassa kaapissa. Kun oma revisio päivittyy niin muillekin on kohteliasta toimittaa päivitetty versio viipymättä. ilmoitusta voi pyytää AVI, poha, paikallinen poliisi, stuk, finavia, trafi tai vaikka hallin vuokraisäntä. Vaikka lappua ei olisi kukaan pyytänyt niin se on hyvä tehdä ja säilyttää, saattaapi joku tulla kysymäään sen perusteella että näkyvä kamera on seinälle asennettu. Selvityksen tekijä turvaa ykkösenä oman /ceensä, vaikkapa siinä ettei mediassa luvatta julkaistu aineisto ole peräisin ilmoittajan tallenteesta. Viranomaiset voivat myös pyytää ilmoituksen perusteella mahdollista tallennettua aineistoa käyttöönsä, vaikkapa kameratallennetta rosvon sijainnin jäljitykseen/tunnistukseen.

Satunnaisesti lehdistössä julkaistu valvontalaitteen valokuva korttiautomaatille skimmaajaa asentavasta mulkusta, raiskaajan positioista tai kioskikeikan tekijästä perustuu pitkälti yksityissektorin tuottamaan valvonta-aineistoon. Näiden tallenteiden mahdollisimman nopea löytäminen perustuu osaltaan teknisen valvonnan ennakkoilmoituksiin, ts. tietoon siitä missä teknistä valvontaa on asennettuna. Aiheesta on hyvä keskustella. Yksi tulkitsee kokonaisuutta Orwell-tyyliin ja toinen kokee turvallisuutta.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #44 : 15-02-2018, 11:46:15 »
Minulla ei ole mitään niin arvokasta omaisuutta, että sen vuoksi alkaisin varasta vahingoittamaan. Lähimmäiset ovat arvokkaita ja heidän siirtäminen turvaan olisi ensisijaista. Varkaan tunnistaminen ja avun hälyttäminen on tarpeen.
Koira on oikein hyvä varoittamaan vieraista, mutta ei suojele omaisuutta silloin kun on mukana matkassa suojelemassa laumaansa.

Itse ymmärrän hyvin että toisen omaisuuteen kajoaminen kiehauttaa tunteita ja saattaa aiheuttaa väkivaltaa varasta kohtaan.
En voi ymmärtää että jotkut suhtautuvat varastamiseen siten että "se on vain polkupyörä". Se fillari saattaa olla nuoren omilla rahoin hankkima ja omin käsin huollettu aarre. Se voi olla jonkun liikkumisväline. Ja vaikka tavaraan ei saisi rakastua, se voi olla jonkun lahja toiselle ja sisältää tunnearvoa paljon enemmän kuin rahallista. Itse sain pitkään anomalla lainaksi isäni kurssipuukon kouluun (aikaan jolloin kouluun sai tuoda puukon) koska käsityötunnilla oli tarkoitus tehdä pajupillejä. Menin vilauttamaan sitä luokkakavereille, mutta kun käsityötunti alkoi ja otin puukkoa repusta, se oli varastettu. Sinänsä arvoton puukko, mutta isälleni tärkeä ja itse koin vuosikausia hirveitä tunnontuskia, koska olin luvannut etten kadota puukkoa.
Varkaus aiheuttaa myös pelkoa ja syyllisyyttä; miksi minä, miksi minulta? Omasta pihasta tapahtuva varkaus aiheuttaa myös turvattomuuden tunnetta; oliko kyseessä joku huumehöyryinen hullu, joka kiinni jäädessään tekisi jotain muutakin?

Oma lukunsa on tämä meidän oikeusvaltiomme, jossa verottajalle muutaman satasen ilmoittamatta jättäminen aiheuttaa suuremmat seuraukset kuin toiselta tonnin arvoisen tavaran varastaminen. En siis yhtään ihmettele jos jotkut varkaan kiinni saadessaan laittavat tämän muistamaan mitä tuli tehtyä - koska poliisi ei sitä tee.
« Viimeksi muokattu: 15-02-2018, 11:49:29 kirjoittanut (Piilotettu) »