Kirjoittaja Aihe: Jätekatos autokatoksen osana - palosuojaus  (Luettu 646 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Jätekatos autokatoksen osana - palosuojaus
« : 06-03-2018, 17:33:13 »
Osaako joku suoralta kädeltä sanoa, onko huono idea suunnitella jätekatosta autokatoksen yhteyteen?

Kyse on vanhasta kerrostalon autokatoksesta. Roskikset ovat nyt "laittomasti" autokatoksessa, laitimmaisella autopaikalla. Tilanne pitäisi korjata ja taloyhtiön hallitus suunnittelee korjausta siten, että katoksen päädystä erotetaan/osastoidaan tila palosuojaseinällä autopaikoista.

Seinä autopaikkojen suuntaan pitää tietysti olla palosuojattu, mutta pitääkö myös kattoa suojata palosuojaseinästä roskistilaan päin? Entä tilan peräseinä ja etuosan seinä? Pitääkö tilan olla tuuletettu enemmän kuin etuosan seinässä olevalla kulkuaukolla?

Varmaan määräyksissä on myös paikkakunnasta riippuvia tulkintoja. Kysynkö rakennusvalvonnasta vai palotarkastajalta?

Itse en pidä ajatusta parhaimpana mahdollisena ja ajattelin tuoda näkemykseni esiin, mutta selvitellä asiaa ensin itselleni.
Asiaan vaikuttaa myös se, että mielestäni paras ratkaisu nykytilanteen korjaamiseksi olisi tarjolla oleva mahdollisuus ottaa yhteiset Molokit naapuritaloyhtiön kanssa tonttien yhteiselle rajalle. Tämä vaihtoehto on nyt tarjolla mutta ellemme siihen lähiaikoina vastaa, se menee ohi kun naapuritalo tekee oman päätäksensä yhtiökokouksessaan lähikuukausina.

EKa

Poissa (Piilotettu)

• Valvoja
  • (Piilotettu)
Vs: Jätekatos autokatoksen osana - palosuojaus
« Vastaus #1 : 06-03-2018, 17:45:26 »
Varsinais-Suomessako ei tarvise lajitella jätteitä? Täällä Hämeessä pitää olla vähintään seitsemän keräilyastiaa, jos yli kymmenen huoneiston yhtiö. Molokkien käyttö ei tule näistä syistä, eikä vallitsevan keräilykalustonkaan suhteen kyseeseen.

Tuossa jätekatos/autokatos kombinaatissa on kaksi pahaa palokuormaa ihmeteltäväksi. Aloita niistä viranhaltijakuulemisista.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 06-03-2018, 19:37:09 »
http://www.ym.fi/fi-FI/Maankaytto_ja_rakentaminen/Lainsaadanto_ja_ohjeet/Rakentamismaarayskokoelma/Paloturvallisuus

Tuolta 848/2017 ja sen perustelumuistio

Oulun kaupungilla on nyt jo vanhentuneeseen rakmk perustuva palokortti mistä voi katella tulkintoja noiden suojaetäisyyksien tarkastelulle.

https://asiakas.kotisivukone.com/files/rakennustarkastusyhdistysrty.kotisivukone.com/Palokortti_paivitys_2015-10-30.pdf

Suunnittelu olisi syytä teettää ammattilaisella jos/kun yhtiöstä ei löydy ammattitaitoa asian suhteen.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 06-03-2018, 20:19:00 »
Varsinais-Suomessako ei tarvise lajitella jätteitä? Täällä Hämeessä pitää olla vähintään seitsemän keräilyastiaa, jos yli kymmenen huoneiston yhtiö. Molokkien käyttö ei tule näistä syistä, eikä vallitsevan keräilykalustonkaan suhteen kyseeseen.

Tuossa jätekatos/autokatos kombinaatissa on kaksi pahaa palokuormaa ihmeteltäväksi. Aloita niistä viranhaltijakuulemisista.
Kyllä pitää Varsinais-Suomessakin lajitella. Ko. taloyhtiössä on 25 asuntoa ja naapurissa 22 asuntoa.
Meil ei vehkehet rajoota ja Molokeista meil o jo uus sukupolovi käytös. (meniköhän oikein, kun olin vain n. 10v opissa Etelä-Pohjanmaalla?) https://www.molok.com/fi/molok-tuotteet/molokdomino/#accessories

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 06-03-2018, 20:42:01 »
Minä olen asennellut n.25 asunnon yhtiöihin kolmen nopan molokkeja. Onko ne nyt niitä dominoja. Tuliskohan niitä siten, että yksi iso sekajätteelle ja kaksi puolitettua muille. En tiedä miten jätteet jaetaan seitsemään eri jakeeseen. Stadissa riittää viisi.

Mutta itse asiaan, kannattaa tosiaan kysyä tuota asiaa rak. Valvonnasta ja oikeastaan ennen kaikkea palotarkastajalta. Palotarkastajan sana on painavampi näissä asioissa. Hän sitten neuvoo kuinka etenette suunnittelussa yms.

Poissa (Piilotettu)

• Valvoja
  • (Piilotettu)
« Vastaus #5 : 06-03-2018, 21:51:22 »
Minä olen asennellut n.25 asunnon yhtiöihin kolmen nopan molokkeja. Onko ne nyt niitä dominoja. Tuliskohan niitä siten, että yksi iso sekajätteelle ja kaksi puolitettua muille. En tiedä miten jätteet jaetaan seitsemään eri jakeeseen. Stadissa riittää viisi.

Päijät-Hämeen Jätehuollon alueella jaetaan seitsemään sortimenttiin: Energiajäte, kaatopaikkajäte, biojäte, keräyspaperi, paperi- ja pahvipakkausjäte, sekä 2017 alusta vielä keräyslasi ja pienmetallijäte. Näille kaikille pitää olla astiat ja väärin lajittelusta rangaistaan korotetulla maksulla jos jää kliinni.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 06-03-2018, 22:10:05 »

Päijät-Hämeen Jätehuollon alueella jaetaan seitsemään sortimenttiin: Energiajäte, kaatopaikkajäte, biojäte, keräyspaperi, paperi- ja pahvipakkausjäte, sekä 2017 alusta vielä keräyslasi ja pienmetallijäte. Näille kaikille pitää olla astiat ja väärin lajittelusta rangaistaan korotetulla maksulla jos jää kliinni.

Tuohan tekee sitten sen yhden nopan lisää. Itse kannatan jätteiden lajittelua, kunhan se on järkevää. Jos eritavalla lajitellut jätteet menevät kaikki samaan polttouuniin, on lajittelu mielestäni kokolailla turhaa.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 07-03-2018, 00:01:07 »
Oulussa asiaa tulkittiin pientalon osalta niin, että autopaikka on se palopesäke mistä tulen leviäminen tulee hidastaa. Suorat seinät palosuojattiin vesikattoon asti, tällöin ei tarvinnut kattoon tehdä palosuojausta. Voisi kuvitella tässä olevan vastaava tilanne. Parempi tosin varmistaa kunnasta paikallinen tulkinta.
Hyvin suunniteltu on vielä tekemättä.