Kirjoittaja Aihe: Nyt syntyvän ideaalikoulutus?  (Luettu 1844 kertaa)

Paikalla (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 078
  • (Piilotettu)
Vs: Nyt syntyvän ideaalikoulutus?
« Vastaus #15 : 10-03-2018, 19:39:30 »
Maailmassa muutosten tahti vaan kiihtyy jatkuvasti. Sanoisin että on aivan turha yrittää tosiaan nyt miettiä, mille alalle pitäisi nyt syntyvän suuntautua. Peruskoulun jälkeen tuota joutuu jo vähän miettimään. Todennäköistä on, että nyt syntyvä tulee työelämänsä aikana kouluttautumaan vähintään kolme kertaa uudelleen. Nytkin on jo monia työtehtäviä hävinnyt suomesta jo kokonaan, tai ainakin koulutettujen henkilöiden määrät on reilusti ylimitoitettuja tarpeeseen nähden. Kun ajattelee sitäkin, kuinka paljon Nokia työllisti suorasti tai välillisesti elektroniikka-alan ihmisiä. Hyvin lyhyessä ajassa tuokin ala pieneni todella paljon. Itse koko ikäni Lahden seudulla asuneena, tiedän hyvin miten Lahtea pidettiin puuteollisuus kaupunkina. Nyt ei montaa puualan yritystä ole jäljellä, ja jäljellä olevat työllistää varmaan sen 1% siitä mitä oli parhaimmillaan. 

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 617
Vs: Nyt syntyvän ideaalikoulutus?
« Vastaus #16 : 10-03-2018, 20:08:48 »
 Jos on huono arvaamaan, joutuu varmasti kouluttautumaan moneen otteeseen. Mikähän olisi sellainen koulutus, josta saisi hyvät eväät laaja-alaisesti tuleviin jatko/muunto/vaihto/takinkääntökoulutuksiin? Jotta pitääkö sinne jonnekin pohjanmaalle Väyrysen kouluun lähteä?
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 595
Vs: Nyt syntyvän ideaalikoulutus?
« Vastaus #17 : 11-03-2018, 06:48:05 »
 Kannattaisikohan sittenkin kouluttautua hometalojen remppaajaksi? Tuskin ne loppuvat 20 vuodessa. En myöskään usko talojen 3D-tulostamisen lyövän itseään läpi laajalti noin lyhyessä ajassa.
Anatoomisesti väärässä paikassa sijaitseva peukalo hankaloittaa puuhastelua..

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 778
Vs: Nyt syntyvän ideaalikoulutus?
« Vastaus #18 : 11-03-2018, 09:59:08 »
sanoisin vielä, että kyllä ne omat mielenkiinnonkohteet sitten ohjailee ehkä oikealle alalle, kun aika on. tai vaikka ei siinä vaiheessa tietäisikään, kun kouluun mennään, mitä tahtoo isonoa tehdä, niin se mielenkiinto mielestäni on paras opettaja.

itte kävin metallipuolen koulut ja sen jälkeen olin ihan muun alan hommissa "koko" elämäni, paitsi nyt viimiset parivuotta olen ollut omanalan, koulutusta vastaavissa hommissa.

paitsi tulevaisuudessa mitä ilmeisemmin vaaditaan ihan joka alalle joku tutkinto, tai koulutus ja päälle vielä kaikenmaailman lisäkurssit. tuntuu, että nykyäänkään ei oikein mitään voi tehdä, jos ei ole just jotain tiettyä koulutusta ja kursseja käytynä. mullakin oli vaikeuksia, kun työturvallisuus ja tulityökortit oli vanhentuneet jo 10 vuotta sitten. piti vähän neuvotella ja ensitöikseni hoidella nuo kuntoon. ja sillon, kun pläräilin työpaikkailmotuksia, niin kovin hankalalta tuntui työnsaanti juuri sen takia, koska kauheesti kaiken näkösiä vaatimuksia. kuorma-autoakaan ei voi mennä ajaan, vaikka olisi kortti. pitäisi olla jotain niitä lisäkursseja suoritettuna.. tuntuu ihan hölmöläisten hommilta välillä. en itte ainakaan sen viisaammaksi muuttunut noiden tulityö yms. kurssien käynneillä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 347
Vs: Nyt syntyvän ideaalikoulutus?
« Vastaus #19 : 11-03-2018, 11:09:40 »
Itse pohdiskelin aikoinaan että sähköjohtoja täytyy vetää tulevaisuudessa yhä enemmän. Sähkärin koulutuksen aikana kävin ihan oman mielenkiinnon vuoksi ohjelmoinnin iltakurssilla.  Työelämässä sitten huomasin että jäätyneiden piuhojen vetoa enemmän kiinnosti automaatio ja sitten kun kuun ja tähtien asennot sattui kohdalleen, kouluttauduin ohjelmistopuolelle.

Uskon että sähköön liittyvät työt ei vähene edelleenkään. Mutta kun ihminen viettää hyvin suuren osan ajastaan töissä, tulisi työn olla tekijälleen mielekästä. Ei voi vain miettiä että esim. myyntitykkinä olisi töitä, jos myyntihommat ei tunnu itselle mieluisilta. Mutta toisaalta on typerää kouluttautua vaikka Suomen kielen historian tutkijaksi ja elää työttömänä valittaen ettei oman alan töitä löydy.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 322
Vs: Nyt syntyvän ideaalikoulutus?
« Vastaus #20 : 29-03-2018, 09:53:35 »
15v kertoi mulle että heidän koulussa on monta rinnakkaisluokkaa. Matematiikassa heikommille on oma luokkansa, heille on helpommat kokeet, saavat pitää kaavakirjat kokessa ja arvostelu on kaksi numeroa lievempi kun luonnontietoluokassa.

Reilua, eikö totta?

Kilpaile sitten siinä samoista lukiopaikoista.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 66
Vs: Nyt syntyvän ideaalikoulutus?
« Vastaus #21 : 29-03-2018, 10:03:57 »
15v kertoi mulle että heidän koulussa on monta rinnakkaisluokkaa. Matematiikassa heikommille on oma luokkansa, heille on helpommat kokeet, saavat pitää kaavakirjat kokessa ja arvostelu on kaksi numeroa lievempi kun luonnontietoluokassa.

Reilua, eikö totta?

Kilpaile sitten siinä samoista lukiopaikoista.
Tämä, nykyään tuntuu että tasavertaiset mahdollisuudet tarkoittaa että kaikki pääsee "samaan aikaan maaliin" kun oman oikeustajun mukaan kaikkien pitäisi päästä lähtemään samalta viivalta, tietty niille jotka tarvitsevat enemmän ohjausta tai helpotusta kokeisiin tulisi semmoista tarjota. On yhteisen edun vastaista että sitten nämä matemaattisesti lahjattomat pääsevät kilpailemaan tasavertaisesti jatko paikoista, jos menestys kokeissa on kuitenkin ollut ala-arvoista.

Ideahan tässä on ettei vain kenellekkään tule paha mieli. Paitsi sitten vasta aikuisena kun kukaan ei enää katso perään ja pidä pumpulissa.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Jaakko

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 054
    • Käsityöläisen kotisivut
Vs: Nyt syntyvän ideaalikoulutus?
« Vastaus #22 : 29-03-2018, 10:21:30 »
Mun lapsuudessa peruskoulussa oli kielissä ja matematiikassa suppeat ja laajemmat kurssit. Käytännössä ne jotka aikoivat lukioon valitsivat ne laajat kurssit ja heistä koottiin sitten omat luokkansa. Itse olin aika surkea matematiikassa mutta tästä huolimatta valitsin laajan matematiikan ja kovalla työllä selvitin sen läpi. Lukiossa sama juttu ja kirjoitinkin siitä lopulta approbaturin. Hyvin on sekin arvosana riittänyt kun älysin olla lähtemättä tekuun taikka tekniseen korkeakouluun, kumpikaan tuskin muutenkaan olisi ollut meikäläisen mestoja... :)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 322
Vs: Nyt syntyvän ideaalikoulutus?
« Vastaus #23 : 29-03-2018, 11:19:40 »
Niin, mä ymmärrän laajan/suppeen kurssin. Mä kävin ne kanssa.

Mutta tässä kun on todistuksessa aivan saman nimisestä aineesta, eikä numerosta mitenkään tiedä millä perusteilla se on saatu.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 946
Vs: Nyt syntyvän ideaalikoulutus?
« Vastaus #24 : 29-03-2018, 12:04:18 »
Tässä kohtaa mennään metsän puolelle siinä, että ajatellaan heidän (hyvin pärjäävien ja heikompien) kilpailevan samoista asioista. Vaikka molemmat lukioon pääsisivätkin, pärjää se jo peruskoulussa paremmin menestynyt lukiossakin paremmin. Heikommalle voi tulla seinä vastaan pikaisestikin. Eli ei kannata pitää sitä jotenkin epäreiluna.

Jotta voidaan arvioida lievemmin, tulee oppilaalla olla erityisen tuen päätös. Ja se näkyy päättötodistuksessa tähdellä. Opot tekee kyllä työnsä tässä vaiheessa ja kertovat lukion vaativuudesta. Ei sinne noin vain lähdetä ajatellen, että kyllä tällä helpotetulla ysillä pärjää. Ja jos erityisen tuen oppilas saa ysin matikasta, puretaan kyseisen aineen erityinen tuki saman tien ja ollaankin siinä "oikeassa" seiskassa.

Toisaalta väitän, että esimerkiksi peruskoulun opettajana saattaa pärjätä paremmin, jos kaikki numerot ei ole ihan tapissa. Joskus tuntuu, että joidenkin mielestä koko yhteiskunta pyörii matematiikan ja fysiikan ympärillä ja ansiosta.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 322
Vs: Nyt syntyvän ideaalikoulutus?
« Vastaus #25 : 29-03-2018, 12:25:43 »
Minusta yhteiskunnan pitäisi nimenomaan tasoittaa sama asteikko kaikkille. Eli se on ysi tai seiska olipa missä koulussa tahaansa. Tai muuten on sama taso kun intiassa, jossa vataosa arvosanoista/tutkinnoista on ostettu/lahjotttu tai muuten vertailukelvottomia. Kreikan tie on meidän tie, mutta ei nyt vedetä sitä ihan intian kaaokseen.

Sinäänsä olen aivan samaa mieltä että ei arvosanat, metrikkaa ja mittaamminen ylensäkkään korreloi juuri minkään yhteiskunnallisen asian kanssa. Näkeehän sen monien instanssien rekryissä. UM on avoimen ikärasistinen. Joissakin instansseissa vain armeijan kapianen tai puolutoveri kelpaa. Joillakin aloilla etsitään kuuden ällän ylioppilasta tai kympin matikkaa, olipa sillä mitään todellista tai kuvitelua korrelaatiota työn tekemisen kannalla.

Siksi olisi erittäin tärkeää että yhteiskunnassa annetaan signaali että vaikka maailma olis mätä, niin on alueita joissa ihmiset ovat yhdenvertaisia ja arvosanat ovat yhdenvertaisia, eikä niitä sumplita suuntaan tai toiseen. Kohta muuten putoaa pohja pois usko yhtenäiseen koulutukseen.

Pekka


Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 716
Vs: Nyt syntyvän ideaalikoulutus?
« Vastaus #26 : 29-03-2018, 16:31:26 »
15v kertoi mulle että heidän koulussa on monta rinnakkaisluokkaa. Matematiikassa heikommille on oma luokkansa, heille on helpommat kokeet, saavat pitää kaavakirjat kokessa ja arvostelu on kaksi numeroa lievempi kun luonnontietoluokassa.

Reilua, eikö totta?

Kilpaile sitten siinä samoista lukiopaikoista.
No eihän tuossa ole mitään järkeä. Onko se niin että, reilu peli on perseestä.
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 4 290
  • (Piilotettu)
Vs: Nyt syntyvän ideaalikoulutus?
« Vastaus #27 : 29-03-2018, 17:18:52 »
Jäänyt mieleen se Hesarin työpaikkailmoitus jossa haitaritehdas haki vientipäällikökseen alle kolmekymppistä Di:tä joka osaa vähintään viittä kieltä,soittaa erinomaisesti haitaria ja omaa absoluuttisen sävelkorvan.Tuskin oli jonoa ovella.
Aiempi nimimerkki Viilari

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 216
Vs: Nyt syntyvän ideaalikoulutus?
« Vastaus #28 : 29-03-2018, 17:59:35 »
Tuotapa tuota.

Kyllä ne päättöarvioinnin kriteerit ovat ihan samoja kaikille. Niinkuin Festool tuossa mainitsi, yksilöllistettyyn arviointiin tarvitaan erityisen tuen päätös ja silloin arvosanakin on tähdellä merkitty, kun ei ole opiskeltu samoja sisältöja kuin muut. 
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa on nuo hyvän osaamisen kriteerit kuvattuna, siitä sitten kuntakohtaisesti kirjataan kunnan opetussuunnitelmaan osaamisen ja arvosanan kuvaukset tavoitteena tietysti juuri tuo samalle viivalle asettaminen. Toisissa aineissa se on eksaktimpaa ja toisissa spekulatiivisempaa, pyrkimys on kuitenkin varsin tasa-arvoinen. Tuon valtakunnallisen opetussuunnitelman laatii opetushallitus ja se on velvoittava asiakirja, raami sille miten opetuksen voi järjestää.

Opetuksen järjestäjä voi antaa vähän perustellumman kuvauksen kuin se 15v oppilas.
Mikään ei ole niin törkeää kuin lautatarhan hoito, eikä sekään kovin törkeää

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 961
Vs: Nyt syntyvän ideaalikoulutus?
« Vastaus #29 : 03-04-2018, 08:39:17 »
Joskus tuntuu, että joidenkin mielestä koko yhteiskunta pyörii matematiikan ja fysiikan ympärillä ja ansiosta.

Joidenkin mielestä kaikki ON matematiikkaa:
http://discovermagazine.com/2013/dec/13-math-made-flesh
Lyhyt selostus aiheesta https://www.youtube.com/watch?v=HGG4HmlotJE

</ot>

:)
/Antti
Ei voi mitään, joskus vaan hymyilyttää...