Kirjoittaja Aihe: Käsisahalla sahaaminen suoraan?  (Luettu 1511 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Käsisahalla sahaaminen suoraan?
« : 11-03-2018, 18:40:01 »
Nyt olisi aihe, johon oikea vastaus löytyy varmaan jo muutaman sadan vuoden takaa. Kuinka käsisahalla halkaistaan parru suoraan?

Sahauksen kohde: ratapölkky 2700x240x160 mm, joka on tarkoitus halkaista paksummassa suunnassa. Sahana 26” Pax halkaisuteroituksella (rip cut) tehdasteroituksella. (Pölkkyä ei ole käsitelty kreosiitilla)

Ongelma: sahauslinja kääntyy alapinnalla systemaattisesti oikealle, vaikka yläpinnalla mennään viivaa pitkin.

Mahdollisten syyllisten rivistö:
1) Puun syyrakenne oksineen on kiertyvä ja ohjaa terää aina samalla tavalla kieroon. Puussa olevat luonnolliset halkeamat ovat todistettavasti kiertyviä
2) Sahan teroitus tehtaan jäljiltä on toispuoleinen ja ohjaa terää taipumaan ja/tai kiertymään
3) En vain osaa sahata. Väännän, kierrän tai muuten vain sahauksen kinematiikka ei ole kunnossa.

Sahasin parruun ensin käsisirkkelillä 66 mm syvät urat, jolloin käsin sahattavaa jäi reilu 100 mm. Ennen sirkkelöintiä höyläsin pinnat tasoksi, jotta urasta tulisi mahdollisimman suora ja vastakkaiset urat olisivat samalla linjalla. Tämä vaihe onnistui.

Kun huomasin ongelman, käänsin parrun ympäri ja sahasin toiselta puolelta, sitten sahasin toisesta päästä, sahasin pystyssä, sahasin loivassa kulmassa, vaihdoin sahauspuolta systemaattisesti muutaman sentin välein, ... eli kokeilin vähän kaikenlaista. Sain lopulta halki, mutta tunteja kului siihen tahtiin, että homma alkoi tuntua tylsältä. Kuntoilu sinänsä on tervetullutta.

Itse on vaikea uskoa ongelman kinemaattiseen perussyyhyn (kai mies nyt sahata osaa), vaan kyse on kinetiikan haasteesta, jolloin pitäisi osata lukea puuta ja teroittaa saha kompensoimaan puun kieroja taipumuksia. Löytyykö käsityön mestareilta neuvoa kisällille?

Isolla vannesahalla kävin sahaamassa pari pölkkyä aiemmin, mutta haluaisin päästä eteenpäin omalla verstaalla, jonka vannesahaan tuo 240 mm on liikaa. Käsisahakin tuli ostettua  :D

Poissa (Piilotettu)

Vs: Käsisahalla sahaaminen suoraan?
« Vastaus #1 : 11-03-2018, 19:04:35 »
Kovan työn olet tehnyt käsin sahaamisen kanssa. Itse myös tykkäsin pitkään sahailla pienemmät ja ehkä isommatkin halkaisut käsisahoin mutta viimeiakoina on olkapää antanut sellaisia merkkejä että sitä pitää alkaa säästämään.
Jos se saha vetää systemaattisesti aina samaan suuntaan niin epäilisin sahan teroitusta tai haritusta vaikka saha olisi uusi.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 11-03-2018, 23:24:15 »
Löysin tuubista sahan teroitukseen liittyvän pätkän, jossa voisi olla jotain omaan sahaukseen liittyvää. Pitää kokeilla harituksen hiontaa oikealta kyljeltä.Tuon videon perusteella vaikuttaisi olevan aika pienestä kiinni.

https://youtu.be/JNWbL9R0o0g

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 12-03-2018, 12:54:20 »
Joitain hajatelmia aiheesta

- Veikkaisin, että haritus on toispuoleinen. Kaartaa sille puolelle, jolla haritusta enemmän.
- Haritusta tuppaa usein olemaan myös vähän liikaa valmistuksen jäljiltä, jolloin materiaalia poistuu tarpeettoman paljon ja sahaus on raskaampaa.
- Pitkissä halkaisuissa sahausuraa voi kiilata auki, jos puun sisäiset jännitykset vääntävät uraa kiinni sahan jäljessä.
- Terälehteä kannattaa pyyhkiä säännöllisesti parafiiniöljyllä kyllästetyllä rievulla. Vähentää kitkaa ja keventää sahaamista.
- Keskity sahatessa siihen, että käden liike on sahausuran suuntainen. Pienetkin poikkeamat tässä hankaloittavat sahaamista huomattavasti. Todella yleinen virhe kokemattomilla sahaajilla.
- Aloita kärjellä(kärkeen kannattaa viilata pienempi hammastus aloituksia varten), tee valtaosa työstä "kannalla". Kahvan puoleinen osa terästä on yleensä huomattavasti korkeampi ja sietää siten enemmän voimaa nurjahtamatta. Työ käy siis nopeammin sillä edellytyksellä, että tekniikka ja lihaksisto on kunnossa

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
    • Plektra Trading Oy Ab
« Vastaus #4 : 12-03-2018, 13:09:37 »
Meillä oli yksi Paxin saha joka tehdasteroituksen jäljiltä veti vinoon. Myönsivät että näin voi olla koska hampaat ovat suht isot ja pienikin epätasaisuus vaikuttaa. Pyyhkäisy viilalla auttanee.

t ..... steffe
Plektra Trading Oy Ab
https://plektratrading.fi/

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 12-03-2018, 15:06:03 »
Tein videon tuosta halkaisusahaamisesta  ::)  Laittakaa tekstitykset päälle niin näkyy suoritusohjeetkin

https://www.youtube.com/watch?v=fb2fW3gzba0.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 12-03-2018, 15:39:28 »
Käyttivät muinoin puusepät puun halkaisusahauksessa ainakin Ranskanmaalla tällaista kehikon sisään rakennettua kahden henkilön voimalla käytettävää terää. Etuna mallissa on, että kumpikin sahaaja näkee sahauslinjan ja pystyy tekemään siihen tarvittavat muutokset nopeasti, jos linja alkaa heittää. Olen itsekin joskus kuolannut tällaisen "Frame saw" -sahan perään Bad Axe Tool Worksin kotisivuilla, mutta lompakkoni sanoo "ei!", eikä naapuria saisi kuitenkaan suostuteltua sahausavuksi :-\.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 13-03-2018, 15:35:31 »
Itsellä samanlainen Pax -halkaisusaha, ja se ei ollut terävä suoraan paketista (se on *melkein* terävä, mutta ei tarpeeksi). Myös tuntui viettävän toiseen suuntaan. Pieni käsittely viilalla ja harituspihdeillä korjannee asian. Kannattaa katsella jotain opetusmateriaalia aiheesta jos et ole ennen sahoja teroittanut.

Myös harjoitus ja hyvä työasento auttaa.

Tuollainen "frame saw" edellisestä kommentista toimii ihan hyvin myös yhden miehen käytössä, tosin vähän pienempikokoisena. En ole itse vielä kokeillut, mutta uutta kehystä odottamassa on yksi pokasahan terä jonka puuosat ovat antaneet periksi.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #8 : 13-03-2018, 22:37:30 »
Pitääpä käydä hampaat viilan kanssa läpi ... ehkäpä joka toinen toiselta puolelta, vaikka onkin halkaisuun teroitettu. Harituspihtejä en omista, mutta enköhän keksi tavan, jolla tuon saa mitattua, vaikka tässä tapauksessa sahaaminen kertoo, tuliko hyvä.

Ilmeisesti puun syyrakenteella ei ole juurikaan merkitystä.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #9 : 13-03-2018, 23:14:59 »
Harituksen tarkasti vanha kenttäsirkelinomistaja tuollaisella puupalikalla jossa neljä ruuvia:

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #10 : 14-03-2018, 07:38:01 »
Sitä haritusta voi vähentää ihan vaan  vasaralla kevyesti naputtelemalla.
https://youtu.be/13C5MWTKfwE  alkaen ~5:45

Harittaminen onnistuu vasaralla jos pihtejä ei ole.
https://youtu.be/clfDCLncTl0
https://youtu.be/13C5MWTKfwE

Paikalla (Piilotettu)

« Vastaus #11 : 14-03-2018, 08:21:19 »
Harituksen tarkasti vanha kenttäsirkelinomistaja tuollaisella puupalikalla jossa neljä ruuvia:

Pakko kysyä miten tuo toimii?

Itse ongelmaan; eikös tuo että se vääntää aina samaan suuntaan riippumatta miten päin sulla parru on kerro siitä että sahassa on ongelma eli puoltaa?

itsellä toiminut paremmin silleen että sahannut piirrettyä viivaa pitkin eli oon jättänyt tuon alku uran tekemättä. Jotenkin mulla silmä ei pysty seuraamaan tommoista leveää viivaa mikä sirkkelillä tulee. Joskus mulla toiminut siten että sahannut "pitkää uraa" eli pitänyt sahaa loivassa kulmassa. Joskus taas varsinkin pystyparrussa että mahdollisimman kohtisuoraan.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #12 : 14-03-2018, 08:28:00 »

Pakko kysyä miten tuo toimii?

Itse ongelmaan; eikös tuo että se vääntää aina samaan suuntaan riippumatta miten päin sulla parru on kerro siitä että sahassa on ongelma eli puoltaa?

itsellä toiminut paremmin silleen että sahannut piirrettyä viivaa pitkin eli oon jättänyt tuon alku uran tekemättä. Jotenkin mulla silmä ei pysty seuraamaan tommoista leveää viivaa mikä sirkkelillä tulee. Joskus mulla toiminut siten että sahannut "pitkää uraa" eli pitänyt sahaa loivassa kulmassa. Joskus taas varsinkin pystyparrussa että mahdollisimman kohtisuoraan.
Toimii käsittääkseni siten että palikka asetetaan tarkastettavan terän kylkeen siten että kolme alinta ruuvia osuu terän runko-osaan, ja tuolla ylimmäisellä ruuvilla säädetään paljonko halutaan haritusta.
 Sitten käydään hampaat yksitellen läpi tarkistaen että hammas osuu ruuviin mutta ei kanna liikaa

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Jaakko

Paikalla (Piilotettu)

« Vastaus #13 : 14-03-2018, 08:49:00 »
Toimii vastaavasti kun toi mun mittaväline.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #14 : 14-03-2018, 08:52:57 »
Joskus se vaan on niin, että kaikki muu vastustaa; vain saha puoltaa. Jos käsisahojen kanssa aikoo enemmän touhuta niin kannattaa ne harituspihdit hankkia. Somaxit tai sen malliset on minusta mukavimmat käyttää. https://plektratrading.fi/harituspihdit-saw-set-pliers-size-1.html

Mikään ei ole niin törkeää kuin lautatarhan hoito, eikä sekään kovin törkeää