Kirjoittaja Aihe: "Peruspyökkisen" toimistopöydän kannen tärvely valkoiseksi  (Luettu 2711 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

• Remonttiblogi
Noni,

Nyt tarttis vinkkejä erityisesti materiaalien ts. merkkien ja mallien nimiä, jotka pelais hyvin yhteen.

Tarkoituksena on maalata tuo toimistopöydän "pyökkijäljitelmä" piiloon valkoisen alle ja tarkemmin ottaen himmeäksi tai puolihimmeäksi.

Varmaankin työvaiheet seuraavat:
  • Maalipesu
  • Pinnan karhennus: riittääkö ihmesieni?
  • Joku pohjamaali tartunnan parantamiseksi: mikä?
  • Pintamaali: pitäisi kestää jotain ja olla himmeä tai puolihimmeä
  • Pintamaalille vielä jokin suoja päälle?

Millä maalit kannattaa levittää? Jos telalla, niin minkälaisella?
Jotkut sanoo, että 1. maalikerros kannattaa ohentaa (pintamaali); pitääkö paikkansa?

PS. DC-fix on poissuljettu vaihtoehto :coolsmiley:

Poissa (Piilotettu)

Samaa asiaa liipaten: mikä maali sopisi ilmeisesti katalyyttilakatulle koivulle? Ruisku on käytössä mutta vaatisi vehkeen kuskauksen Oulusta Kuusamoon joten sivellin olisi mieluisampi.
Aiempi nimimerkki Jagr

Poissa (Piilotettu)

• Remonttiblogi
Itse itselleni vastaten taidan tehdä seuraavaa:
-pesen maalipesulla,
-ohennan ylijäämä Tikkurilan Unica Akvaa (vaikka onkin puolikiiltävä) ja
-maalaan pikkutelalla

Mutta se mua vielä kiinnostaisi, että miten pensselillä tasoitus oikein toimii ja tapahtuu?

Kattopaneelien maalaukseen K-raudan myyjä suositteli pelit ja pensselit, mutta ihan hirveähän siitä tuli kokeillessa.
Telalla sai silminnähtävästi paremman.

Poissa (Piilotettu)

Sama kaava kuin mille tahansa "epäilyttävälle" alustalle.
Ensin pesu,karhennus,TARTUNTApohjamaali ja väli-/pintamaali riippuen onko saavutettu riittävä peittävyys.

Eli kaupasta pitäisi tarttua 2 eri tuotetta matkaan.

Maaleista vesiohenteiset(Futura Aqua,Helmi,etc.)kalustemaalit ovat hajun puolesta miellyttäviä ja kuivuvat todella nopeasti päällemaalattaviksi.Lopullinen kovettuminen sitten kestääkin melko pitkään ja pinta jää silti ehkä aavistuksen "tahmeaksi".

Alkydimaaleilla (Futura,Empire,Maalarin valkolakka,etc.) saavutetaan mielestäni parempi pinnanlaatu,mutta ovat selkeästi vaativampia käyttää ja hajuhaitta voi kiusata.Kovettuvat mielestäni paremmin ja mielestäni sopivat paremmin juurikin kalusteisiin.Miinusta tietenkin hitaammista kuivumisajoista.

Katalyyttimaalilla (Dicco) saavutetaan sitten parhaimmillaan tehdasjälkeä vastaava lopputulos ja kulutuskesto.Ovat helppoja käyttää mikäli ruiskulla on vähänkään maalannut ja seuraa valmistajan ohjeita oikeista sekoitus ja ohennussuhteista.Käsin en ole ikinä edes yrittänyt katalyyttiä levitellä eli vaatii ruiskun.Ei tarvitse välttämättä erillistä tartuntapohjaa,kunhan karhennus on tehty hyvin.

Levitys tulee nykyään pääsääntöisesti tehtyä noille kuluttajapuolen maaleille hienonukkaisella kalustemaalitelalla(rautakaupassa osaavat neuvoa oikean tuotteen),maalin ohennussuhteen ollessa noin 10-15%.Kannattaa ihan oikeasti ensin kokeilla johonkin näkymättömään palaan jos yhtään epäilyttää,eikä suoraan yritäkään varsinaista maalauskohdetta.
Maalatessa pitää edetä systemaattisesti ja suhteellisen ripeästi jottei tarvitse palata enää korjailemaan jo kuivumisen aloittanutta kohtaa.

Mikäli pinnanlaatu pohjamaalauksen jälkeen ei miellytä,voi aina ottaa siklin tai hiomapaperin käteen ja korjata vahingot.
Huonoille pohjille ei pintamaalauksessa enää ihmeitä tehdä.

Kannattaa lukea ne ohjeet!
https://www.teknos.com/fi-FI/kuluttajat-ja-ammattilaiset/tuotteet/tuotehaku/kalustemaalit/

https://new.tikkurila.fi/kotimaalarit/koti/tuotteet_sisapinnoille/tuotteet_huonekaluille

Niin ja hyvälaatuisella keinokuitupensselillä(sokeva royal,anza platinum) tietenkin ne kohdat mihin ei telalla pääse.

Poissa (Piilotettu)

Minä en saa telalla tasaista jälkeä, jää aina appelsiini pinta.
Olen levittänyt telalla, ja tasaus Sokeva Royal Soft. Maalina Kaluste Helmi, Futura ei toimi mun ranteella.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
  • Valvoja
  • (Piilotettu)
Mohairtela tai muu erittäin lyhyellä karvalle pinnoitettu. Ja tela pitää putsata ensin hyvin. Paree olisi maalata pari kohdetta ensi, johon irtokarvat jää. Olen huomannut sen, että parin käyttökerran jälkeen tela on parhaimmillaan.

Sitten varsinainen kohde. Telalla levitys ja hyvällä siveltimellä yksi veto päästä päähän. Ja öljymaalilla, niin tasoittuu mukavasti.
Vesioheinteiset tuppaa kuivumaan liian nopeasti (kuten edellä sanottu) ja pinta ei ehdi tasoittua. Tai pitää olla nopea,
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa (Piilotettu)

• Remonttiblogi
Mohairtela tai muu erittäin lyhyellä karvalle pinnoitettu. Ja tela pitää putsata ensin hyvin. Paree olisi maalata pari kohdetta ensi, johon irtokarvat jää. Olen huomannut sen, että parin käyttökerran jälkeen tela on parhaimmillaan.

Sitten varsinainen kohde. Telalla levitys ja hyvällä siveltimellä yksi veto päästä päähän. Ja öljymaalilla, niin tasoittuu mukavasti.
Vesioheinteiset tuppaa kuivumaan liian nopeasti (kuten edellä sanottu) ja pinta ei ehdi tasoittua. Tai pitää olla nopea,

Voisin alapuolen maalata ensin, vaikka ei se nyt hirvittävästi telaa vielä rasita.
Kenties vain nostaa irtokarvat pintaan, jotka irtoavat sitten pintapuolelle  ::)

Tulipa vain mieleen, että mistähän tuommosen valakian kannen sais halavalla?
Ts. samaan hintaan kuin tulee purkkien ja tarvikkeiden kanssa tärväys?

Minä en saa telalla tasaista jälkeä, jää aina appelsiini pinta.
Olen levittänyt telalla, ja tasaus Sokeva Royal Soft. Maalina Kaluste Helmi, Futura ei toimi mun ranteella.
Mihin se siveltimen "tasoitusvaikutus" perustuu?

Poissa (Piilotettu)

Niin kuin kirjoitin niin telasta jää appelsiini pinta, pensselillä tasoitetaan tuo appelsiini pois.
Tuossa ko. pensselissä on hakatut harjasten päät, tekee tasaisen pinnan.
Onhan niitä oikein tasoittajia olemassa, en vain tykkää.

Poissa (Piilotettu)

• Remonttiblogi
Niin kuin kirjoitin niin telasta jää appelsiini pinta, pensselillä tasoitetaan tuo appelsiini pois.
Tuossa ko. pensselissä on hakatut harjasten päät, tekee tasaisen pinnan.
Onhan niitä oikein tasoittajia olemassa, en vain tykkää.
En minäkään. Meille myyty tasoitussivellin teki suurinpiirtein samanlaista jälkeä kuin vanha rautainen harava.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
    • Sääasema Orivesi
Hyvä laatuinen pensseli silitykseen. https://www.youtube.com/watch?v=k-SGcSlNmoo

Poissa (Piilotettu)

Tynnyri: Futuralla en minäkään onnistunut. Vaihdoin Empireen niin jo alkoi toimia. Telalla ensin ja tasoittajalla perään.

-K
- Qui scribit, bis legit.

Poissa (Piilotettu)

Hyvä etten ole yksin tuon Futura ongelman kanssa.
Minulla on niin onneton verstas, etten voi käyttää liuotinohenteisia, lisäksi minun maalaamiseni on lähinnä asiakkaiden luona.
Tuohon pensseli asiaan kannattaa tutustua, yksi pensseli sopii toisen käteen toinen toisen.
Itse hain pitkään sopivaa pensseliä, sitten löytyi tuo Sokeva.
Bilteman pensseliä pitää vielä kokeilla on aika lailla Sokevan oloinen.

Poissa (Piilotettu)

• Remonttiblogi
Eipä se nyt mennyt kuin Strömsössä.
Maalipesun yhteydessä vanha pinnoite nosti karvat ylös.
Eli ilmeisesti pinta oli paikoin puhki ja kosteus pääsi turvottamaan.

Kaipa ne kuivuessa siitä hieman tasoittuu, mutta pitää silti hioa.
Ja jos pinta on kulunut eli ohuempi, niin se on luultavasti hieman kuopalla.

Täytyy katsoa ja ihmetellä, että mitä tulee vai tuleeko..

Poissa (Piilotettu)

Kesällä oli hiukan täyttä autotalliverstaassa, ja piti kunnostaa yhden kirjoituspöydän kansi.
Tietysti vanhanajan seppä oli tehnyt kunnon työtä eikä kansi lähtenyt irti piti tuoda koko pöytä kotiin.
Niin siis verstas täynnä, ei muuta kuin hionta pihasssa ja pöytä takaisin pakuun, sai toimia verstaana. Muutama kerros Heloa pintaan.
Ei olisi varmaan kelvannut kenellekkään täällä, mutta asiakas kehui.

Poissa (Piilotettu)

• Remonttiblogi
Noh, ensimmäinen kerros vedetty ja tänään toinen.

Välihionta ja telalla teen 2./lopullisen pinnan, vaikka telatessa kyllä kuplii aika raakasti.
Pitäisikö telan kierroksia hiljentää vai miksi maaliin jää ilmakuplia?