Kirjoittaja Aihe: Vanha Abranet vs. nykyinen Abranet, onko laatu heikentynyt?  (Luettu 2784 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Onkohan joukossamme montakin Mirka Abranet -hiomaverkkoja käyttävää. Minä hankin Mirka Deros -epäkeskon joskus aikoinaan kun se oli ihan uusi juttu. Enkä ole katunut päivääkään. Samalla shoppasin siihen pari laatikollista 80-karkeuksista verkkoa ja olin hyvin tyytyväinen myös verkkojen kestoikään. Vaan on sitä tullut askarreltua sen verran, että ne verkot ovat menneet ja uusia on pitänyt ostaa.

Jotenkin on sellainen tunne, että vanhoilla verkoilla hioi paljon pidempään ennen kuin hiomajyvät olivat kadonneet. Nyt ei ehdi kuin muutamaa kohtaa huristella ja verkko alkaa jo tuntua froteepyyhkeeltä hiomapaperin sijaan. Onko tämä särmien puute vain minun päässäni, onko se pehmennyt, vai tuntuuko jostakusta muusta samalta noiden hiomaverkkojen suhteen? Asian todentamista helpottaa tosi paljon - not - se, että ei niitä vanhoja verkkoja tosiaan tietenkään ole enää yhtään tallella.

Vai voisiko Abranet HD olla sama kuin se vanha ja nykyinen perus-Abranet on sitten hötömpää... Minulla on ollut aina vain paketteja, joissa lukee pelkästään Abranet.
Samu Saurama
Ikuinen kaiutinrakentaja
www.AudioVideo.fi

Poissa (Piilotettu)

Vs: Vanha Abranet vs. nykyinen Abranet, onko laatu heikentynyt?
« Vastaus #1 : 14-05-2018, 20:53:49 »
Onko tuo Abranet HD sellaista aika kovaa? Sillä ei mielestäni tee kyllä yhtään mitään.
Muuttuu aika nopeasti froteepyyhkeeksi.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 14-05-2018, 21:33:26 »
Sorvihommissa kuluu hiomatarviketta ja olen ollut huomaavinani että abranet kestäisi vähemmän aikaa kuin paperit. Mitään kestokoetta en ole tehnyt, ihan fiiliksen pohjalta lauon. Voihan olla että abranetteja tulee käytettyä huomaamattaan paljon enemmän.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #3 : 14-05-2018, 22:10:21 »
Autohionnoissa olen abranettejä käyttänyt ja sitä ne ei kestä yhtään. Kokemusta aiemmasta laadusta ei ole mutta kohtuuttoman kalliita ovat nykyiset suhteutettuna niiden kestoon. Ei isoa alaa ehdi maalia hiomaan kun alkaa olemaan paperi lopussa. Puuta hioin joskus aiemmin noilla abraneteilla ja ihan sama arvio mitä autohommissa.
Savosta, Jumalan armosta

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 14-05-2018, 22:24:23 »
Kyllä nuo Mirkat ovat ihan ok, mutta Festool ihan kuraa, oma mielipide.
Tuli ostettua Festoolin hiomaverkkoja, onnettoman ohuita ja menevät hetkessä rypylle hiomalautasella.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 15-05-2018, 09:43:15 »
Sama kokemus Festoolin verkoista. Abranetti kestää siihen verrattuna tuplasti.

Siedän tuon huonon keston sen pölynpoiston takia, voi joskus hioa jopa ilman sikanassea.
Aiempi nimimerkki Jagr

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 15-05-2018, 10:18:24 »
Olen käyttänyt 125 mm Abranet pyöröjä pad saverin kanssa Makitan pikkuisella hiomakoneessa ja siinä ainakin ne vanhemmat ovat kestäneet hyvin.

Samoin ne pienemmät käsihiontatuen abranet liistakkeet kestäneet oikein hyvin puun hionnassa.

Olen käyttänyt joitakin Autonet pyöröjä myöskin, einkä muista että kesto olisi ollut ainakaan huonpi kun muissa, mutta mun otanta on hyvin pieni.

Mikä koko, mikä kone, oliko päd saveri ja mitä hiottu? Löytyskö gallupilla jotain yhteistä tekijää joka selittäis hyvän tai huonon keston?

Pekka

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 18-05-2018, 10:02:05 »
pad saver?? mahdollista saada suomeksi??

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #8 : 18-05-2018, 10:19:42 »
Pad saver. Suosittelen käyttämään. Ylimääräinen tarralappu hiomakoneen hioma-alustan ja paperin (tai hiomaverkon) välissä. Kun uudestaan ja uudestaan repäisee hioma-alustan tarrasta paperin irti, tarra menettää pikku hiljaa tehonsa. Kun laittaa väliin pad saverin, niin tarran heikennyttyä vaihtaa vain uuden saverin, eikä tarvitse vaihtaa paljon kalliimpaa padia.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #9 : 18-05-2018, 12:51:51 »
Juu tuon tiedän.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #10 : 18-05-2018, 13:29:06 »
Ahaa. Mikä oli sitten kysymys? Suomennos??

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #11 : 18-05-2018, 13:50:57 »
Suomennos, kaikille asiolle ei varmaankaan ole suomenkielisiä vastineita.
Monessa muussakin asiassa täällä käytetään vieraskielisiä termejä, snobbailuako?

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #12 : 19-05-2018, 16:05:41 »
Olen käyttänyt 125 mm Abranet pyöröjä pad saverin kanssa Makitan pikkuisella hiomakoneessa ja siinä ainakin ne vanhemmat ovat kestäneet hyvin.

Samoin ne pienemmät käsihiontatuen abranet liistakkeet kestäneet oikein hyvin puun hionnassa.

Olen käyttänyt joitakin Autonet pyöröjä myöskin, einkä muista että kesto olisi ollut ainakaan huonpi kun muissa, mutta mun otanta on hyvin pieni.

Mikä koko, mikä kone, oliko päd saveri ja mitä hiottu? Löytyskö gallupilla jotain yhteistä tekijää joka selittäis hyvän tai huonon keston?

Pekka

Kone on 150mm lautasella oleva Mirka, 5mm hiomaliikkeellä. Deros 650 siis muistaakseni. Kaiutinprotoja olen hionut aina eniten, pehmeää havuvaneria. Välillä muita levyjä ja joskus oikeaa puutakin. Mutta siinä kun vuosia sitten useamman laatikon hioi yhdellä verkolla, nyt tuntuu, että saa vaihtaa verkkoa kesken kaiutinlaatikon. Pad-savereit ovat olleet käytössä alusta asti, mutta en tiedä, miten se ohut tuplatarralärpäke vaikuttaisi hiomaverkon kulumiseen.

Sillä, että sanoo nykykäytössään Abranetin toimivan tai kuluvan, ei ole oikeastaan merkitystä. Ajatus oli, onko joku muukin käyttänyt niitä pitkään ja kokenut, että laatu olisi muuttunut...
Samu Saurama
Ikuinen kaiutinrakentaja
www.AudioVideo.fi

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #13 : 19-05-2018, 16:34:06 »
Mullakin on puuhommissa samanlainen tuntuma kuin Samulla, aiemmin yhdellä Abranet-lätkällä hioi kauemmin. Ehkä tukkeutumista enemmän ne menee vaihtoon reunan rispaantumisen vuoksi, tätä ilmiötä en ole alkuaikojen Abraneteissä huomannut. Käytössä Festoolin ja Mirkan 150 mm epäkeskokoneet ja tavalliset Abranetit.

Vaikka niitä kuluu aiempaa enemmän ostin juuri uudet laatikolliset hiomalätkiä. Pölynpoisto niissä on vaan hyvä.

T. Kimmo

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #14 : 19-05-2018, 18:11:19 »
Mulla on ollut vaan vanhaa varastoa, pitäis ostaa verrokiksi uutta saman kaliiberin pyöröjä kun tulee sellainen projekti vastaan jossa voi kokeilla vanhaa ja uutta.

Eli meillä on olleet aivat samat materiaalit: Havuvaneri, kokopuu, (mänty/pyökki) liimapuulevy, joten sekään ei selitä vahvaa mutua...asia olis eri lastulevyllä yms, joissa on helvetin paljon enemmän abrasiivista materiaalia, niissä pölyn ja kulutuksen määrä riippuu ihan materiaalista.

Mulla hienoinen mutu, että padsaverilla on hieman vaikutusta jos hio muita kun täysin suoria pintoja...nimenomaan tuon reunan keston kannalta. Tiedä mikä vaikutus sitten on koneella (ja sen hiomaalustan rakenteella), puhumattakaan siitä jos pyörö osuu "vauhdissa" pintaan eli ei ole jarrua kun lätkä irti pinnasta.

Minä kyllä uskon että Samun havainto on aivan oikea, olis vaan kiva tietää syy tähän ilmiöön.

Pekka