Kirjoittaja Aihe: Pirtin pöytään apuja  (Luettu 8950 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Pirtin pöytään apuja
« : 19-05-2018, 12:38:00 »
Olisi tarkoituksena rakentaa suurehko pirtin pöytä. Puutöitä on tullut tehtyä sen verran, että itse työstämisestä ja pintakäsittelystä varmasti selviydyn, mutta kokemusta ei ole, miten saadaan mittasuhteet jne. toimimaan. Käytännössä mittoja on haettu valmiita pöytiä mittaamalla - yllättävän vähän on varaa muuttaa mitään etenkään korkeuksiin liittyen, että pöydän ääreen mahtuu istumaan ja että pöytä ei ole liian korkea. Anyways, kenties kokeneemmat voisivat antaa vinkkejä, että ollaanko oikealla suunnalla?

Piirtelin pöydän cadilla, jotta eri mittoja saa helposti kokeiltua numeroita muuttelemalla. About tällainen olisi ehdokas:

[ Sinulla ei ole oikeuksia liitteiden katsomiseen ]

Eli 2400 x 1050 x 750 mm olisi haettu koko. Tukirakenteita ei ole mallinnettu täysin, en tiedä laitanko kaksi vai kolme tukipuuta ja pitäisikö jalkoja varten lisätä vielä vinot tukipuut. Tarkoitus on tehdä kaikki liitokset ihan vain poratappiliitoksin ja liimata runko kasaan, jos jalkihin tulee vinot puut niin ne sitten jalkaruuvilla tms. Pöytälevy tulisi irroitettavaksi, kiinnitystapa vielä avoin - taitaa tulla kyllä levylle niin paljon painoa, että pysyy paikallaan ihan omalla painollaan, jos vaan jotkut pulikat ruuvaa pöytälevyyn, jotta pysyy sivusuunnassa paikallaan?

Materiaalina tulisi olemaan 40mm paksu saarni. Liimalevynä (kolme erillistä liimalevyä, väliin kosmeettinen rako), koska ammattilaiset kertoivat, että lankusta on erittäin vaikea saada tehtyä ilman, että vetää heti kieroon. Laskeskelin, että saisin tehtyä myös tukirakenteet vakiomittaisen liimalevyn jämäpaloista, kun tukirakenteet tekisi 70 x 40 mm "laudasta" ja liimalevyt pilkkoisi about näin:

Kaiken lisäksi jalatkin saisi ehkä tehtyä tuosta samasta 70 x 40 mm matskusta (ajattelin, että ne voisi ihan hyvin jättää ontoiksikin):

Eli jos tämä suunnitelma toimii, niin käytännössä minun tarvitsee vain tilata vakiokokoisia saarnilevyjä kolme kappaletta. Ajattelin kyllä, että myyjä voisi levyt halkaista kunnon sirkkelillä, minun käytössä oleva sirkkeli ei selviydy noin massiivisista levyistä. Katkaisut voin tehdä sitten itse.

Mitä mieltä, onko toteuttamiskelpoinen suunnitelma?

Ps. Edellinen projekti oli sänky, se tuli tehtyä valmiista pyökkipalkeista. Tuli kyllä vähän ehkä massiivisempi mitä olisi tarvinnut, mutta onpahan myös ensimmäinen sänky, jossa voi vaikka hyppiä tasajalkaa, ilman, että hievahtaakaan. Kuvassa ei näy jalat, mutta täsmälleen samaa kamaa kuin runkokin ja tukipuut on kiinnitetty ihan vaan palkkikengillä. Itse palkit on kiinnitetty toisiinsa poratappiliitokssin ja kulmaraudoin. Pelkäsin, että mäntyiset tukipuut notkuvat liikaa, mutta ei sitten yhtään. Eikä ole kieroonkaan vedellyt nuo pyökkipalkit, vaikka sitäkin pelkäsin.

« Viimeksi muokattu: 19-05-2018, 12:45:37 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

Vs: Pirtin pöytään apuja
« Vastaus #1 : 19-05-2018, 17:06:47 »
Muutama nopea huomio:

Saarnesta tehtynä tuon kokoinen pöytä on painava, jalkojen ja sarjojen liitoksiin kannattaa kiinnittää huomiota. Jos teet poratapeilla, mahdollisimman paksut ja pitkät. Tuo tappien pituus menisi hukkaan, jos jalka on ontto eli en tekisi niin. Toisekseen koska kansi on joka tapauksessa painava, kannattaisi myös alaosaan eli jalkoihin saada paljon painoa, ettei painopiste ole liian ylhäällä rasittamassa rakenteita.

En ihan ymmärtänyt, mitä tarkoitat kahdella tai kolmella tukipuulla. Mutta jalkoja yhdistävä kehä (=sarjat) täytyy olla korkea, jotta on tukeva. Itse teen tuon kokoisiin pöytiin min 80 mm korkeat sarjat, mielellään vielä jotain lisätukea.

Kyllä metrin leveän kannen voi tehdä yhdestä liimalevystä, onhan se tehty vain n. 50 mm leveistä soiroista. Näissä soiroissa tehdaslevyssäkin sydänpuoli vaihtelee välillä ylä- ja välillä alapuolella niin käyristymisvoimat ikään kuin kumoavat toisensa. Eikä saarni ole erikoisen elävää puuta. Kannen kun vielä kiinnität reunoiltaan tukikehään niin sekin sitoo kantta. Aika monta kymmentä puukantista pöytää on tullut tehtyä eikä ole perään asiakkaat huudelleet ainakaan tämän takia.

Koko on ihan hyvä mittasuhteiltaan. Jos ette ole normaalia lyhyempiä, tekisin korkeudeksi sentin tai kaksi enemmän. Varsinkin jos tekee korkeat sarjat niin mahtuu istumaan hyvin.

T. Kimmo

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 19-05-2018, 17:40:56 »
Kiitokset, tätä juuri kaipasin! Minulla ei tuo terminologia ole välttämättä oikein, siitä epäselvyydet. Eli muutan suunnitelmaa siten, että jalat tulevat olemaan täyttä puuta ja jos lisään pöydän korkeutta 1cm niin saan sarjoista 80x40mm ja alhaalla on edelleenkin reilysti tilaa istujan jaloille.

Tuosta kannesta, (emännän) alkuperäinen toive oli siis ihan puhdasta lankkua kolme kappaletta, ei liimalevyä. Mutta useampikin puuseppä sanoi, että leveät lankut vetävät herkästi kieroon etenkin jos itse ei pysty höyläämään jne, joten muutin suunnitelmaa niin, että tulee vain kolme liimalevyä ja tyylikysymyksien vuoksi liimalevyjen väliin jää pieni rako, ei siis halutakaan mitään metrin leveää liimalevyä.

Kiitokset kommenteista!

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 19-05-2018, 20:01:56 »
Kyllä kannen voi tehdä kolmesta irtolankusta. Päihin kannattaa silloin laittaa poikittain sidepuu, joka estää lankkujen käyristymistä. Sidepuu pitää toki kiinnittää niin, että se sallii lankkujen sivusuuntaisen elämisen.

T. Kimmo

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 11-06-2018, 22:09:49 »
Noniin piirustukset on päivitetty ja puutavara tilattu. Menee juhannuksen jälkeen, mutta pitää alkaa jo miettimään pintakäsittelyä. Onko hyviä ajatuksia, miten saarni olisi hyvä pintakäsitellä? Ajatuksena olisi saada ruskea - tummanruskea pinta.

Osmo värivahaa on moni suositellut (nykyinen pöytä onkin sillä käsitelty), mutta itse tykkäsin aika tavalla spriipohjaisesta petsistä ja öljystä, jolla tuo sänky tuli käsiteltyä. Tulisiko vahasta kuitenkin kestävämpi pinta pöydälle?

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 12-06-2018, 10:40:22 »
Laita se spriipetsi alle ja 2-3 kerrosta Osmon kirkasta vahaa päälle. Pelkällä öljyllä ei ruokapöytään kummoistakaan pintaa saa ilman tuhotonta kerrosmäärää, pois lukien danish oilit yms. Osmon vahalla saa jo vähän kulutuskerrosta ja on helppo uusia tarvittaessa. Itse en ole koskaan tykännyt värivahoista, jotenkin pinta on tuhruisen näköinen verrattuna petsattuun.

T. Kimmo

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 10-09-2018, 19:06:03 »
Noniin, homma vähän kesti kun oli paljon puuhaa, mutta viimein on muutettu maalle ja pirtin pöytä on paikoillaan:

Koskaan en ole tällaista projektia tehnyt, joten tein varmaan kaikki mahdolliset virheet, mitä on tehtävissä. Kaikista vannon myös oppineeni ja ensi kerralla ne vältän. Paitsi tappiliitoksia en ensikään kerralla lupaa onnistua tekemään puusepän laadulla, pelkään että kulmarauhtoihin on silloinkin turvauduttava.

Mutta kyllä tuli ISO ja tukeva (kiitos kulmarautojen) ja värisävystä tuli oikein passeli. En sitten kuitenkaan alkanut petsaamaan, vaan pinnassa on 50-50 suhteella Osmon värivahaa Konjakki-Tammi ja päällä Osmon Top Oilia muutama kerros. Kansi on kiinni kulmaliu'uilla, jotta se voi elää sivusuunnassa mielin määrin. Taidot eivät ihan riittäneet puusepän liitoksiin...

Kiitokset kaikille avusta!