Kirjoittaja Aihe: asuntoauton korjauksesta  (Luettu 1055 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 621
asuntoauton korjauksesta
« : 08-06-2018, 12:14:09 »
Ostinpa projektiksi vm 1995 Fiat Ducato 2,5 alustalla olevan Eura-mobilin, jossa katto on saanut kosteutta itseensä.

Selailin pari blogia korjauksista läpi ja mielellään kuulisin konkareiden näkemyksiä täydennykseksi.

Suunnittelin käyväni projektin kimppuun sisäpuolelta pieni siivu pituussuunnassa kerrallaan, jotta kulkine pysyy muodossaan ja työskentely pressun alla onnistuu.

Ajattelin ensin avata seinän ja katon nurkan ja kulmalistan ruuvien ja liiman kanssa vetää nurkkaan kiinni ensin riman.
-suunnittelin laittavani mäntyä laminointiepoksilla pohjustettuna
-mitä liimaa raati suosittelee; 1k PU (Sika tms), 2K uretaani (Kiilto PL250 tms) vai jokin muu? 1K olisi kätevin, mutta pysyykö ilman primeria? 2K PU lieneisi lujin, mutta työläs sekoituksien tms kanssa

Seuraavana vaiheena suunnittelin laittavani poikittaisia rimoja liimaamalla kattoon. Kuvittelen katon olevan lasikuitua ja ajattelin laittaa katon ulkopuolelle jäykisteeksi lankun tai vanerilevyn ja ajattelin tylysti porata lankun ja katon läpi reiät ruuveille, joilla kiristän riman kiinni katon sisäpintaan ja saisin sen myös pysymään kohtuu suorana. Tätä pitänee harkita, jos katto on alumiinia, mutta lasikuidusta reikien paikkaaminen lieneisi kohtuu helppoa laminoimalla pieni kankaanpala epoksilla täytetyn reiän päälle.

Seuraavaksi lieneisi vuorossa eristeen liimaus, jossa aiempia reikiä voisi hyödyntää myös eristeen puristamiseen paikalleen. Entä mitä suositellaan tämän liimaamineen? Kampalastalla purkkiliimaa (1K, 2K?) vai uretaanivaahtoa?

Seuraavaksi suunnittelin katon sisäpuolen levyttämistä. Ohut vaneri lieneisi paras?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 71
Vs: asuntoauton korjauksesta
« Vastaus #1 : 08-06-2018, 12:25:06 »
Vaikka rakenteet olisi nyt kuivuneet, kannattaisi varmaan uhrata muutama kymppi ja pari päivää ihan ensialkuun otsonointiin. Konevuokraamoista ainakin löytyy ja ehkä (ainakin täällä Nokialla) myös huoltoasemalta, olikohan 45,-/ vrk. Eipähän jäisi mahdollisia pöpöjä eikä homeita eloon pöllyteltäväksi kun purkuhommiin alat.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 621
Vs: asuntoauton korjauksesta
« Vastaus #2 : 08-06-2018, 12:56:53 »
On ollut mielessä oman otsonaattorin osto kyllä. Kannattanee varmaan tuota tehdä useampaan otteeseen ainakun saa uutta purettua

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 621
Vs: asuntoauton korjauksesta
« Vastaus #3 : 08-06-2018, 13:14:03 »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 444
Vs: asuntoauton korjauksesta
« Vastaus #4 : 08-06-2018, 17:23:33 »
Omaa perävaunua korjatessa käytin Kiillon kestopur 2 komponenttiliimaa eristeiden ja puuosien liimaamiseen. Ylimääräisien reikien tekoa en suosittele, vaan tekee ulkopuolelle reilusti tuet lankuista, vanerista ja kuormaliinoista eli ottaa tuen katolle vaikka auton rungosta ja sitten puristaa levyn kattoon lattiaa vasten laitetuilla tuillla. Sisätiloissa on useasti ollut 3mm vaneri, mutta omaan kärryyn laitoin 4mm koivuvanerin ihan saatavuus syistä. Listojen alle kuuluu ainakin vaunukorjaamon mukaan laittaa butyylinauhaa ja -massaa.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 444
Vs: asuntoauton korjauksesta
« Vastaus #5 : 08-06-2018, 17:25:59 »
Tekohengityksen jälkeen laitoin vanerit takaisin seinään uretaanivaahdolla ja reilun puolen vuoden kuluttua nyppäsin ne ehjänä irti eli sitä en suosittele kiinnitykseen.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 621
Vs: asuntoauton korjauksesta
« Vastaus #6 : 08-06-2018, 20:34:31 »
Ihmettelin tuota katon rakennetta kun repäisin irti kattoluukut. Katto onkin ohutta alumiinipeltiä, joka ei ole ollenkaan kiinni edes yhdestä löytämästäni terveen näköisestä kohdasta kiinni alemmassa sandwich rakenteessa (sisältä päin vaneri tai kovalevy - rima/joku eriste - vaneri tai kovalevy. Mikähän tuossa on aivoituksena?

Tuumin, että jos samanlaista yrittää rakentaa, pitäisi tehtä varmaan irrallaan sandwich-puolivalmisteita tai sitten suosiolla rullata kattopelti pois tieltä, että pääsee molemmin puolin käsiksi

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 553
  • (Piilotettu)
Vs: asuntoauton korjauksesta
« Vastaus #7 : 10-06-2018, 08:04:37 »
Korjasin reilun kymmenen vuotta sitten vanhan LMC matkailuauton katon ja vähän muutakin. Siinä oli myös kattopelti kiinni vain katon kulmalistojen alla ja muuten irrallaan.
Irrotin kulmalistat molemmin puolin ja rullasin kattopellin kuin sardiinipurkin kannen. Näin pääsi hyvin purkamaan lahonneen katon pois. Katto on asennettu seinä- ja kaappielemennttien päälle, joten muuten korjaaminen ei olisi onnistunutkaan. Tein vanerilevyn levyisiä kattoelemennttejä, jotka sitten nostelin paikoilleen ja ruuvasin kiinni. Elementteihin laitoin kattoverhoilun jo valmiiksi niinkuin se oil ollut alkujaankin. Lopuksi kattopellin rullaus takaisin paikoilleen ja listojen tiivistys butyylimassalla ja kiinnitys ruuveilla.
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 621
Vs: asuntoauton korjauksesta
« Vastaus #8 : 10-06-2018, 09:49:39 »
Korjasin reilun kymmenen vuotta sitten vanhan LMC matkailuauton katon ja vähän muutakin. Siinä oli myös kattopelti kiinni vain katon kulmalistojen alla ja muuten irrallaan.
Irrotin kulmalistat molemmin puolin ja rullasin kattopellin kuin sardiinipurkin kannen. Näin pääsi hyvin purkamaan lahonneen katon pois. Katto on asennettu seinä- ja kaappielemennttien päälle, joten muuten korjaaminen ei olisi onnistunutkaan. Tein vanerilevyn levyisiä kattoelemennttejä, jotka sitten nostelin paikoilleen ja ruuvasin kiinni. Elementteihin laitoin kattoverhoilun jo valmiiksi niinkuin se oil ollut alkujaankin. Lopuksi kattopellin rullaus takaisin paikoilleen ja listojen tiivistys butyylimassalla ja kiinnitys ruuveilla.

Kiitos. Kattopellin rullaus pois tieltä alkaa tuntumaan järkevimmältä; pääsee samalla paikkaamaan kunnolla poistettavien läpivientien reiätkin pöydällä ja irrotukseen menevän ajan varmasti säästää puutöiden nopeutuessa. Taidan paikkaukset tehdä niin, että liimaan alumiinilaput molemmin puolin.

Tavallaan tuntuu ihan pöhköltä toi rakenne, kun pienikin vuoto pääsee kastelemaan koko katon eikä se tuosta tapetista johtuen pääse mihinkään suuntaan pois. Katolle ei jää kyllä enää mitään hilavitkuttimia niin saa talvella heittää pressun päälle.

Miten noi kulmalistat saa käytännössä ehjänä irti? Omassa kulkineessa ne on aika reilulla kädellä saumattu jollain massalla ja epäilen että irrotukseen tarvii voimaa tai älyä.

Mitä vaneria, liimoja ja eristettä käytit?
« Viimeksi muokattu: 10-06-2018, 09:59:00 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 71
Vs: asuntoauton korjauksesta
« Vastaus #9 : 10-06-2018, 11:47:07 »
Ihmettelin tuota katon rakennetta kun repäisin irti kattoluukut. Katto onkin ohutta alumiinipeltiä, joka ei ole ollenkaan kiinni edes yhdestä löytämästäni terveen näköisestä kohdasta kiinni alemmassa sandwich rakenteessa (sisältä päin vaneri tai kovalevy - rima/joku eriste - vaneri tai kovalevy. Mikähän tuossa on aivoituksena?

Olisikohan tarkoituksena estää kondenssiveden kertyminen rakenteisiin?

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 763
Vs: asuntoauton korjauksesta
« Vastaus #10 : 10-06-2018, 18:33:38 »
Olisiko tuolla rakenteella jotain tekemistä lämpölaajenemisen kanssa?
Alumiini on aika hyvä lämmönjohde, tuolla katolla voi joskus olla aika lämmintä niin jostainpäin
voisi kumminkin tapahtua repeämistä?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 553
  • (Piilotettu)
Vs: asuntoauton korjauksesta
« Vastaus #11 : 10-06-2018, 19:30:18 »
Korjasin reilun kymmenen vuotta sitten vanhan LMC matkailuauton katon ja vähän muutakin. Siinä oli myös kattopelti kiinni vain katon kulmalistojen alla ja muuten irrallaan.
Irrotin kulmalistat molemmin puolin ja rullasin kattopellin kuin sardiinipurkin kannen. Näin pääsi hyvin purkamaan lahonneen katon pois. Katto on asennettu seinä- ja kaappielemennttien päälle, joten muuten korjaaminen ei olisi onnistunutkaan. Tein vanerilevyn levyisiä kattoelemennttejä, jotka sitten nostelin paikoilleen ja ruuvasin kiinni. Elementteihin laitoin kattoverhoilun jo valmiiksi niinkuin se oil ollut alkujaankin. Lopuksi kattopellin rullaus takaisin paikoilleen ja listojen tiivistys butyylimassalla ja kiinnitys ruuveilla.

Kiitos. Kattopellin rullaus pois tieltä alkaa tuntumaan järkevimmältä; pääsee samalla paikkaamaan kunnolla poistettavien läpivientien reiätkin pöydällä ja irrotukseen menevän ajan varmasti säästää puutöiden nopeutuessa. Taidan paikkaukset tehdä niin, että liimaan alumiinilaput molemmin puolin.

Tavallaan tuntuu ihan pöhköltä toi rakenne, kun pienikin vuoto pääsee kastelemaan koko katon eikä se tuosta tapetista johtuen pääse mihinkään suuntaan pois. Katolle ei jää kyllä enää mitään hilavitkuttimia niin saa talvella heittää pressun päälle.

Miten noi kulmalistat saa käytännössä ehjänä irti? Omassa kulkineessa ne on aika reilulla kädellä saumattu jollain massalla ja epäilen että irrotukseen tarvii voimaa tai älyä.

Mitä vaneria, liimoja ja eristettä käytit?

LMC:ssä oli kulmalistan alla vielä kumitiiviste, joka oli koriin tiivistetty butyylimassalla. Alumiinilista irtosi helposti kun sai kaikki ruuvit irti eikä kumitiivistekään muistaakseni kovin tiukassa ollut. Butyylimassahan ei kovetu ollenkaan, joten noista kumitiivisteistä se sitten olikin aika viheliäistä poistaa. Parhaaksi työkaluksi osoittautui Feinin Multitool ja siihen se hampaaton liiman irrotusterä.

Koivuvaneria käytin ja eristeenä 30mm styroxia. Samaa oli käytetty alunperinkin eikä sopivan paksuista uretaanilevyä ollut silloin saatavilla. En nyt muista mitä liimaa käytin puuosien liimaukseen, mutta styroxit liimasin vanereihin mattoliimalla. Toimii kuin kontaktiliima, mutta ei sulata styroxia.
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 621
Vs: asuntoauton korjauksesta
« Vastaus #12 : 10-06-2018, 21:09:50 »
Korjasin reilun kymmenen vuotta sitten vanhan LMC matkailuauton katon ja vähän muutakin. Siinä oli myös kattopelti kiinni vain katon kulmalistojen alla ja muuten irrallaan.
Irrotin kulmalistat molemmin puolin ja rullasin kattopellin kuin sardiinipurkin kannen. Näin pääsi hyvin purkamaan lahonneen katon pois. Katto on asennettu seinä- ja kaappielemennttien päälle, joten muuten korjaaminen ei olisi onnistunutkaan. Tein vanerilevyn levyisiä kattoelemennttejä, jotka sitten nostelin paikoilleen ja ruuvasin kiinni. Elementteihin laitoin kattoverhoilun jo valmiiksi niinkuin se oil ollut alkujaankin. Lopuksi kattopellin rullaus takaisin paikoilleen ja listojen tiivistys butyylimassalla ja kiinnitys ruuveilla.

Kiitos. Kattopellin rullaus pois tieltä alkaa tuntumaan järkevimmältä; pääsee samalla paikkaamaan kunnolla poistettavien läpivientien reiätkin pöydällä ja irrotukseen menevän ajan varmasti säästää puutöiden nopeutuessa. Taidan paikkaukset tehdä niin, että liimaan alumiinilaput molemmin puolin.

Tavallaan tuntuu ihan pöhköltä toi rakenne, kun pienikin vuoto pääsee kastelemaan koko katon eikä se tuosta tapetista johtuen pääse mihinkään suuntaan pois. Katolle ei jää kyllä enää mitään hilavitkuttimia niin saa talvella heittää pressun päälle.

Miten noi kulmalistat saa käytännössä ehjänä irti? Omassa kulkineessa ne on aika reilulla kädellä saumattu jollain massalla ja epäilen että irrotukseen tarvii voimaa tai älyä.

Mitä vaneria, liimoja ja eristettä käytit?

LMC:ssä oli kulmalistan alla vielä kumitiiviste, joka oli koriin tiivistetty butyylimassalla. Alumiinilista irtosi helposti kun sai kaikki ruuvit irti eikä kumitiivistekään muistaakseni kovin tiukassa ollut. Butyylimassahan ei kovetu ollenkaan, joten noista kumitiivisteistä se sitten olikin aika viheliäistä poistaa. Parhaaksi työkaluksi osoittautui Feinin Multitool ja siihen se hampaaton liiman irrotusterä.

Koivuvaneria käytin ja eristeenä 30mm styroxia. Samaa oli käytetty alunperinkin eikä sopivan paksuista uretaanilevyä ollut silloin saatavilla. En nyt muista mitä liimaa käytin puuosien liimaukseen, mutta styroxit liimasin vanereihin mattoliimalla. Toimii kuin kontaktiliima, mutta ei sulata styroxia.

Siis ihan perus mattoraksaliimaa?
http://www.kiilto.com/fi/tuotteet/kiilto-m1000-eco-lattia-ja-seinaliima/

Olispa kyllä alyttömän paljon kätevämpää tuollaisella liimata kuin 2K tököteillä.

Omaan multipöristimeen olisi ainakin ao kaltaisia hampaattomia teriä:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/773347/BOSCH-PMF-Kaavintera-52mm
https://www.motonet.fi/fi/tuote/773510/Bosch-AIZ28SWC-yleisveitsi-monitoimilaitteisiin
https://www.motonet.fi/fi/tuote/773917/Bosch-PMF-kaavintera-laastiliimabetoni-ATZ-52-SC-52-mm

Tarkoititko jotain tuollaisia vai autolasimiesten koukkuteriä?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 553
  • (Piilotettu)
Vs: asuntoauton korjauksesta
« Vastaus #13 : 10-06-2018, 22:11:09 »
Korjasin reilun kymmenen vuotta sitten vanhan LMC matkailuauton katon ja vähän muutakin. Siinä oli myös kattopelti kiinni vain katon kulmalistojen alla ja muuten irrallaan.
Irrotin kulmalistat molemmin puolin ja rullasin kattopellin kuin sardiinipurkin kannen. Näin pääsi hyvin purkamaan lahonneen katon pois. Katto on asennettu seinä- ja kaappielemennttien päälle, joten muuten korjaaminen ei olisi onnistunutkaan. Tein vanerilevyn levyisiä kattoelemennttejä, jotka sitten nostelin paikoilleen ja ruuvasin kiinni. Elementteihin laitoin kattoverhoilun jo valmiiksi niinkuin se oil ollut alkujaankin. Lopuksi kattopellin rullaus takaisin paikoilleen ja listojen tiivistys butyylimassalla ja kiinnitys ruuveilla.

Kiitos. Kattopellin rullaus pois tieltä alkaa tuntumaan järkevimmältä; pääsee samalla paikkaamaan kunnolla poistettavien läpivientien reiätkin pöydällä ja irrotukseen menevän ajan varmasti säästää puutöiden nopeutuessa. Taidan paikkaukset tehdä niin, että liimaan alumiinilaput molemmin puolin.

Tavallaan tuntuu ihan pöhköltä toi rakenne, kun pienikin vuoto pääsee kastelemaan koko katon eikä se tuosta tapetista johtuen pääse mihinkään suuntaan pois. Katolle ei jää kyllä enää mitään hilavitkuttimia niin saa talvella heittää pressun päälle.

Miten noi kulmalistat saa käytännössä ehjänä irti? Omassa kulkineessa ne on aika reilulla kädellä saumattu jollain massalla ja epäilen että irrotukseen tarvii voimaa tai älyä.

Mitä vaneria, liimoja ja eristettä käytit?

LMC:ssä oli kulmalistan alla vielä kumitiiviste, joka oli koriin tiivistetty butyylimassalla. Alumiinilista irtosi helposti kun sai kaikki ruuvit irti eikä kumitiivistekään muistaakseni kovin tiukassa ollut. Butyylimassahan ei kovetu ollenkaan, joten noista kumitiivisteistä se sitten olikin aika viheliäistä poistaa. Parhaaksi työkaluksi osoittautui Feinin Multitool ja siihen se hampaaton liiman irrotusterä.

Koivuvaneria käytin ja eristeenä 30mm styroxia. Samaa oli käytetty alunperinkin eikä sopivan paksuista uretaanilevyä ollut silloin saatavilla. En nyt muista mitä liimaa käytin puuosien liimaukseen, mutta styroxit liimasin vanereihin mattoliimalla. Toimii kuin kontaktiliima, mutta ei sulata styroxia.

Siis ihan perus mattoraksaliimaa?
http://www.kiilto.com/fi/tuotteet/kiilto-m1000-eco-lattia-ja-seinaliima/

Olispa kyllä alyttömän paljon kätevämpää tuollaisella liimata kuin 2K tököteillä.

Omaan multipöristimeen olisi ainakin ao kaltaisia hampaattomia teriä:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/773347/BOSCH-PMF-Kaavintera-52mm
https://www.motonet.fi/fi/tuote/773510/Bosch-AIZ28SWC-yleisveitsi-monitoimilaitteisiin
https://www.motonet.fi/fi/tuote/773917/Bosch-PMF-kaavintera-laastiliimabetoni-ATZ-52-SC-52-mm

Tarkoititko jotain tuollaisia vai autolasimiesten koukkuteriä?

Joo, juuri tuollaista liimaa käytin merkki tosin saattoi olla joku muu, mutta tuota vastaava.
Ja kaavinteräkin oli vastaava kuin tuo eka vaihtoehto. Jotenkin on kai terän liike niin nopea, ettei sitkeä liima siihen pahemmin tartu.

Löytyi muutama kuvakin.
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.