Kirjoittaja Aihe: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten  (Luettu 1050 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 750
Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« : 07-07-2018, 14:57:46 »
Mitäpä valmistelua pitää tehdä, jos aikomus olisi hitsata vanhan auton pohja kerralla kuntoon. Osin ergonomian vuosi suunnittelen kaatavani auto kyljelleen ja korjaavani kaikki viat kerralla. Äkkiseltään tulee mieleen: akku pois, öljyt pois, bensa pois ja jäähdytysneste pois. Mahtaakohan jarrujärjestelmä ja ohjaustehostin vuotaa/ilmaantua kaatamisesta? Kyseessä siis eräälainen vanhan auton peruskorjaus, jossa käydään koko tekniikka ja kori läpi.

Auton alle ajattelin laittaa pari vanhaa joustinpatjaa. Lommoriski on tietty olemassa, mutta eipä ole autokaan ihan uusi. :)

Kukaan kokeillut moista?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 013
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #1 : 07-07-2018, 15:30:34 »
Äkkiseltään tulis mieleen, että jos ei ne auton alla olevat patjat syty hitsatessa tuleen, niin verhoilu ainakin syttyy.
Tehostajien säiliöiden korkeissa on usein reikä, joten kallistettaessa nesteistä osaa pakenee.
-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 750
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #2 : 07-07-2018, 15:34:47 »
Äkkiseltään tulis mieleen, että jos ei ne auton alla olevat patjat syty hitsatessa tuleen, niin verhoilu ainakin syttyy.
Tehostajien säiliöiden korkeissa on usein reikä, joten kallistettaessa nesteistä osaa pakenee.

Eipä ne patjat syty, kun kastelee märiksi ennen hitsausta. Verhoilu toki palaa, jos ihan kohdalla on, mutta palaa vaikka auto olisi vaaka-asennossa. :D

Pieni nestepako ei haittaa, mutta jos ilmaa pääsee järjestelmään, niin on isompi homma kuin vain nesteen lisäys.

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 144
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #3 : 07-07-2018, 17:57:05 »
Noihin nesteiden tyhjennyksiin ja ilmauksiin en ota kantaa, mutta tässä yksi tapa tuohon auton kaatoon, vai pitäisikö kuitenkin sanoa kallistukseen.
Muutaman kerran olen päässyt käymään Saksan Mannheimissä lokakuun alussa järjestettävään isoon (ehkä jopa Euroopan suurin?) harrasteajoneuvotapahtumaan (Veterama). Alueella on myynnissä varaosien ja ajoneuvojen lisäksi myös paljon työvälineitä. Digikameran eteen vuoden 2005 tapahtumasssa jäi oheinen systeemi. Kuvassa olevasta autosta on irroitettu toisen puolen pyörät ja pyörän napoihin on kiinnitetty tuollaiset kaarevat kiskot. Toinen puoli on tunkattu ylös tuolla pitkällä systeemillä joka toimi akkuporan voimalla.

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 405
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #4 : 07-07-2018, 19:47:10 »
Mä olen aina ihmetellyt jenkkien/brittien ja saksalaisten himmeleiä, niitä on paljon erilaisia ja lisää löytää "car tilter" tms. hakusanoilla. Osa on ihan himmeleitä, mutta osa näyttää todella päteviltä.

Jos jättää akselit paikoilleen, niin joku tollainen vois olla ratkaisu...



Jos taas akselit pitää ottaa pois, niin onko rungossa sopivat kiinnityskohdat?

Kannataa miettiä miten saa kanssa pysymään stabiilisti lattialla. Monessa niissä ei ole tuentaa, jos ne liikkuu lattialla.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 134
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #5 : 07-07-2018, 19:59:31 »
Tuolta löytyy monenmoista ratkaisua http://www.homemadetools.net/category/rotisseries

Paikalla (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 102
  • (Piilotettu)
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #6 : 07-07-2018, 21:42:55 »
Tapa joka oli ennen jonkin verran käytetty, ja itsekin on tullut käytetty kerran. Toimi ainakin 60 ja 70 luvun autojen korimuodon kanssa. Tarvitaan kolme miestä. Kolmestaan ensin auto kahdelle pyörälle, lähelle tasapainoista. Sitten yksi menee ja laittaa auton renkaan pystyyn maahan. Sitten auto lasketaan pystyssä olevan renkaan varaan, siten että rengas ottaa kiinni vesikouruun. No vesikourua ei nyky autoista löydy, mutta vastaava kohta ikkunoiden yläpuolelta löytyy. Oikein tehtynä ei autoon tule mitään jälkiä ja on aika turvallista.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 750
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #7 : 11-07-2018, 22:29:26 »
Kiitos vinkeistä. Pitääpä oikein pohtia tuota kaatotapaa, kun toistaiseksi ollut mielessä vain ne nesteet. :) Mutta onhan tuo toki hyvin olennainen osa selä auton peltien, että hitsaajan työturvallisuuden kannalta.


Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 871
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #8 : 11-07-2018, 22:36:34 »
jäähynesteitä ei tartte poistaa. se on suljettu systeemi, jos vaan on kunnossa. muuta en osaa sanoa tohon asiaan.