Kirjoittaja Aihe: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten  (Luettu 2734 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 765
Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« : 07-07-2018, 14:57:46 »
Mitäpä valmistelua pitää tehdä, jos aikomus olisi hitsata vanhan auton pohja kerralla kuntoon. Osin ergonomian vuosi suunnittelen kaatavani auto kyljelleen ja korjaavani kaikki viat kerralla. Äkkiseltään tulee mieleen: akku pois, öljyt pois, bensa pois ja jäähdytysneste pois. Mahtaakohan jarrujärjestelmä ja ohjaustehostin vuotaa/ilmaantua kaatamisesta? Kyseessä siis eräälainen vanhan auton peruskorjaus, jossa käydään koko tekniikka ja kori läpi.

Auton alle ajattelin laittaa pari vanhaa joustinpatjaa. Lommoriski on tietty olemassa, mutta eipä ole autokaan ihan uusi. :)

Kukaan kokeillut moista?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 044
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #1 : 07-07-2018, 15:30:34 »
Äkkiseltään tulis mieleen, että jos ei ne auton alla olevat patjat syty hitsatessa tuleen, niin verhoilu ainakin syttyy.
Tehostajien säiliöiden korkeissa on usein reikä, joten kallistettaessa nesteistä osaa pakenee.
-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 765
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #2 : 07-07-2018, 15:34:47 »
Äkkiseltään tulis mieleen, että jos ei ne auton alla olevat patjat syty hitsatessa tuleen, niin verhoilu ainakin syttyy.
Tehostajien säiliöiden korkeissa on usein reikä, joten kallistettaessa nesteistä osaa pakenee.

Eipä ne patjat syty, kun kastelee märiksi ennen hitsausta. Verhoilu toki palaa, jos ihan kohdalla on, mutta palaa vaikka auto olisi vaaka-asennossa. :D

Pieni nestepako ei haittaa, mutta jos ilmaa pääsee järjestelmään, niin on isompi homma kuin vain nesteen lisäys.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 151
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #3 : 07-07-2018, 17:57:05 »
Noihin nesteiden tyhjennyksiin ja ilmauksiin en ota kantaa, mutta tässä yksi tapa tuohon auton kaatoon, vai pitäisikö kuitenkin sanoa kallistukseen.
Muutaman kerran olen päässyt käymään Saksan Mannheimissä lokakuun alussa järjestettävään isoon (ehkä jopa Euroopan suurin?) harrasteajoneuvotapahtumaan (Veterama). Alueella on myynnissä varaosien ja ajoneuvojen lisäksi myös paljon työvälineitä. Digikameran eteen vuoden 2005 tapahtumasssa jäi oheinen systeemi. Kuvassa olevasta autosta on irroitettu toisen puolen pyörät ja pyörän napoihin on kiinnitetty tuollaiset kaarevat kiskot. Toinen puoli on tunkattu ylös tuolla pitkällä systeemillä joka toimi akkuporan voimalla.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 619
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #4 : 07-07-2018, 19:47:10 »
Mä olen aina ihmetellyt jenkkien/brittien ja saksalaisten himmeleiä, niitä on paljon erilaisia ja lisää löytää "car tilter" tms. hakusanoilla. Osa on ihan himmeleitä, mutta osa näyttää todella päteviltä.

Jos jättää akselit paikoilleen, niin joku tollainen vois olla ratkaisu...



Jos taas akselit pitää ottaa pois, niin onko rungossa sopivat kiinnityskohdat?

Kannataa miettiä miten saa kanssa pysymään stabiilisti lattialla. Monessa niissä ei ole tuentaa, jos ne liikkuu lattialla.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 143
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #5 : 07-07-2018, 19:59:31 »
Tuolta löytyy monenmoista ratkaisua http://www.homemadetools.net/category/rotisseries

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 205
  • (Piilotettu)
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #6 : 07-07-2018, 21:42:55 »
Tapa joka oli ennen jonkin verran käytetty, ja itsekin on tullut käytetty kerran. Toimi ainakin 60 ja 70 luvun autojen korimuodon kanssa. Tarvitaan kolme miestä. Kolmestaan ensin auto kahdelle pyörälle, lähelle tasapainoista. Sitten yksi menee ja laittaa auton renkaan pystyyn maahan. Sitten auto lasketaan pystyssä olevan renkaan varaan, siten että rengas ottaa kiinni vesikouruun. No vesikourua ei nyky autoista löydy, mutta vastaava kohta ikkunoiden yläpuolelta löytyy. Oikein tehtynä ei autoon tule mitään jälkiä ja on aika turvallista.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 765
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #7 : 11-07-2018, 22:29:26 »
Kiitos vinkeistä. Pitääpä oikein pohtia tuota kaatotapaa, kun toistaiseksi ollut mielessä vain ne nesteet. :) Mutta onhan tuo toki hyvin olennainen osa selä auton peltien, että hitsaajan työturvallisuuden kannalta.


Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 140
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #8 : 11-07-2018, 22:36:34 »
jäähynesteitä ei tartte poistaa. se on suljettu systeemi, jos vaan on kunnossa. muuta en osaa sanoa tohon asiaan.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 13
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #9 : 12-08-2018, 16:31:46 »
Asiaan ei ehkä ihan suoraan liity, mutta ennen vanhaan rallikisoissa oli tapana ajaa auto ojaan, jotta se oli helppo kaataa hiukan lisää pohjan remppahommissa. Muistan itsekin, kun piti vaihtaa kaverin Ladaan laatikko kesken kisan, niin kyljelle vaan, varapyörä alle ja laatikko vaihtoon. Ei siinä mitään nesteitä mistään poistettu. Toki, laatikon vaihtoon meni 12 minuuttia (otettiin kellolla aika). Toki kannattaa laittaa vaikka teippiä jarrunestesäiliön ja muidenkin huohottavien säiliöiden korkkien päälle, niin ei valu liemet pihalle.
Yllättävän paljon saa autoa kallistaa, ennen kuin tasapainopiste menee yli.

Olen muuten joskus nähnyt semmoisen keinutuolinjalassysteemin, jolla saa kallistettua autoa molemmille puolille. Auto nostetaan ensin tunkilla, ja sitten laitettiin pyörännapoihin jalasten kiinnikkeet, ja niin oli auto kuin keinutuoli. Jollakulla on varmaan vieläkin sellaiset härpäkkeet, katso googlesta.

Yksi vaihtoehto on myös hommata kaksi pyörivää moottorinkannatinta, puskurit pois, ja kannattimet välipaloilla kiinni puskurin kiinnikkeisiin, niin pääsee pyörittään autoa vapaasti. Muistelen ainakin Sundströmmin kisapajassa käytetyn ko. systeemiä, kun vahvistettiin kilpa-auton koreja.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 361
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #10 : 12-08-2018, 19:19:29 »


Yksi vaihtoehto on myös hommata kaksi pyörivää moottorinkannatinta, puskurit pois, ja kannattimet välipaloilla kiinni puskurin kiinnikkeisiin, niin pääsee pyörittään autoa vapaasti. Muistelen ainakin Sundströmmin kisapajassa käytetyn ko. systeemiä, kun vahvistettiin kilpa-auton koreja.

meillä on itte tehty grilli missä auton saa vartaaseen pyörimää. monet kilpurin korit tehty ja pari siviiliautoa.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 726
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #11 : 12-08-2018, 21:48:28 »
 Eipä ole pitkä aika kun tuli netissä vastaan tuommoinen keksintö jossa toisen puolen renkaat pois ja tilalle kaaret. Filmi oli kuvattu joskus -50/60 luvulla, mustavalkoinen ja suomalainen. Enpä kuitenkaan tähän hätään löytänyt mokomaa yleltä/youtubesta.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 153
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #12 : 12-08-2018, 22:07:43 »
Menee jo aiheen sivulle, mutta tuli pari vuotta takasin vaihdettua autoon rengas ilman tunkkia hädän hetkellä. Eturenkaan eteen metsästä sopiva kivi ja ajamalla sen päälle rikkonaisen takarenkaan sai kevyesti käsin autoa nostamalla pois.

Työkaluja oli mukana 300kg, vararengasta tai tunkkia ei.  ;D


Kyllä auton saa melko kyljelleen laittaa, akku ei tykkää yleensä kaatumisesta, vaihteistosta tulee usein öljyt pihalle ja polttoaine tulee ulos tai tukkii huohotuksen kamalin seurauksin. Tankki tyhjetessään lommolle tai muuta kamalaa.

En tykkää itse käännellä autoja kyljelleen, ylös tasaisesti on paljon fiksumpi. Ei siinä oikein kyljellään pääse tekemään mitään jos ei täysin hylsy ole kyseessä. Ja täys katastrofi ottaa mitään pois tieltä. Saati sitten käydä tekemässä töitä sisäpuolella.

Kummallisia asentoja hitsata ei ainakaan voi välttää.

Korigrilli ja täysin purettu auto on asia erikseen.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 361
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #13 : 13-08-2018, 00:28:02 »


akku ei tykkää yleensä kaatumisesta,




mulla on kilpurissa ainakin 10v vanha akku. edellisessä korissa 3 kertaa se on käynyt ylösalasin ja viimeksi kerkes olla puoli tuntia korkit alaspäin (auto katollaan) ja yhä toimii

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 114
Vs: Auton kaataminen pohjan hitsausta varten
« Vastaus #14 : 13-08-2018, 09:49:07 »
Samaan tarkoitukseen tein kaatolaitteen. Resepti oli tämä:  2 kpl valotolpan mutkapäätä, ne latoilla akseleiden päihin kiinni. Hökötyksen alle saranoitu maahan tuleva palkki ja toiset palkit siihen saranalla joka lukittiin auton kyljellä ollessa tapilla kaariputkeen. Hitsasin ensin ulkona siinä ja maalaushommia varten se nostettiin sisälle myös sellaisenaan.