Kirjoittaja Aihe: Mikä purkaa Corollan akun?  (Luettu 1887 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 741
Vs: Mikä purkaa Corollan akun?
« Vastaus #15 : 13-07-2018, 20:44:35 »
1. Ei lähde käyntiin, mitään valoja kojetaulussa ei syty, eikä mitään muutakaan elämää ilmene.
2. Ladataan akku täyteen ylläpitolaturilla-->lähtee käyntiin.
3. Odotetaan 2 vko-->kohta 1.
4. Viedään akku liikkeeseen, ei vikaa.

Voi tosiaan olla, että akku ei ole ollut tyhjä missään vaiheessa, mitä vastaan sotii se, että latauksen jälkeen (1.->2.) lähti käyntiin.

No nyt ymmärrän, eli vika on tosiaan akun tyhjentymisessä. Halusin vain sulkea pois vaihtoehdot huonoissa kaapelikosketuksissa ja solenoidin kärjissä.

Seuraava kysymys onkin kuinka käyttäyttyy latauksen merkkivalo? Virta päälle kytkettäessä syttyykö normaalisti ja palaa normaalikirkkaudella?
Moottorin käydessä sammuuko latauksen merkkivalo normaalisti, eikä jää kiilumaan/hehkumaan? Jos jää, niin vika on laturissa, diodisilta rikki.

Jos edellämainittua ei tapahdu, niin seuraava todennäköinen vikakohde on tavaratilan valo. Se voi jäädä palamaan jos takaluukun lukkolaitteen mikrokytkimessä on vikaa.
Luukut ja ovet kiinni ja katsomaan jääkö se palamaan? Jos siinäkään ei ole vikaa, niin sitten Lateksin ja Jannen ohjeilla purkuvirtoja hakemaan.
Perusohje on se, että perinteinen "sähkökynä" ei saa palaa akunkenkä irroitettuna ja kynä kytkettynä akun navan ja akkukengän väliin. Silloin ollaan alle 130 mA purkuvirroissa, joilla ei ole juurikaan merkitystä.
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 703
Vs: Mikä purkaa Corollan akun?
« Vastaus #16 : 13-07-2018, 20:58:20 »
Kattovalo, hansikaslokeron valo tai peräkontin valo riitävät akun tyhjetymiseen muutamassa päivässä, pitää tarkistaa. Täysi akku on nyt tallissa valmiina toimempiteisiin.
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 698
  • (Piilotettu)
Vs: Mikä purkaa Corollan akun?
« Vastaus #17 : 25-07-2018, 02:51:43 »
Startin ja laturin kaapelipuristeiden resistanssit ei näy silmällä eikä tunnu käsipelissä liitoksia tulkitsemalla. Päällepäin kaikki saattaa näyttää kivalta ja ne on ketterä tulkita ehjiksi nopeassa tarkastelussa. Käynnistystä yrittäessä lämpökamera on nopein apuväline liitosten sekä akku- ja/tai kaapelikenkien murheita jahdatessa.

Corveten akun ja startin välinen kaapeli vaikutti ulkoasultaan ihan hyvältä, kaapelikengät kesti 122kg ukkelin massan irtoamatta. Liitosten lämpötilamittauksessa starttikengän lämpötila nousi kuitenkin 20-->120degC kahdessa sekunnissa kun starttia pyöritti uudella akulla. Amerikan Joe oli väsännyt liitokset jollain pajapihdeillä. Vastaava homma veneiden akustoissa melkein jokaisena työpäivänä. Valitetaan kummallisista DC-sähkövioista, kaikki liitokset mukamas tutkittu ja silmällä oikaisten tulkittu ehjäksi. Kaapelipuristeita ei saa kunnolliseksi ruuvipenkissä, vasaralla eikä isoillakaan putkitongeilla. Tehtaan tekemätkin +30 vuodessa pikkuhiljaa hapettuu johtimen lankojen välissä, kuparioksidi johtaa huonosti sähköä.

Pieniä, alle 10A kulutuksia mitatessa yleismittari akun miinusnavan ja -kaapelin välissä toimii. Normiradion kanavamuisti kuluttaa ~200mA. Yksi mahdollinen munapää vois olla laturin magnetoinnin kytkentä suoraan akulta laturille, kulkematta virtalukon kautta. Kasarijapsissa ajatusmalli edellyttää että konehuoneessa on käynyt näppärä kummipoika/muu kyläseppä, tai virtalukon pohja on vaurioitunut.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 703
Vs: Mikä purkaa Corollan akun?
« Vastaus #18 : 25-07-2018, 05:56:06 »
Näyttää siltä, että vika on kuitenkin akussa. Akusta lähti 0,01 A virta, jonka kello ottaa. Mitään muuta virtavuotoa ei löytynyt. Laturi oli kunnossa.

Tässä Corollassa ei ole ollut sähkövikoja. Mistä sellainen yhtäkkiä tippuisi? Sen sijaan akku on ihan uusi, käyttöaika on minuutteja, ei tunteja. Voiko akku olla viallinen vaikka arvot ovat kunnossa ja se latautuu laturilla?
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 741
Vs: Mikä purkaa Corollan akun?
« Vastaus #19 : 25-07-2018, 06:31:26 »
Tuo on ihan normaali purkuvirta. Todennäköisesti silloin on tuo uusi akku on kuitenkin viallinen, vaikkakin mitattu ehyeksi.
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 504
Vs: Mikä purkaa Corollan akun?
« Vastaus #20 : 25-07-2018, 08:40:24 »
Mulle käynyt kerran niin, että akku vaikuti ehjältä ja parin ekan mittauksen mukaan vaikuttu ehjältä. Jopa eka kuormitusmittaus varmisti, että akku antaa virtaa normaalisti, kaveri käänteli akkua lattialla ja mittasi toisen kerran: Ei tullut mitään virtaa kurmttaessa, vaikka napajännite oli ok. Sanoi että sisällä joku siltaus oli huono, noita sattuu harvoin, mutta ilmeisesti toinen jota epäili vahvasti. Akku oirehti sillä tavalla että vaikutti toimivan, mutta sitten joku startti vaikutti siltä että virrat hävii kkonaan: kulluu "klik" starttisolenoidista ja valot sammmuu (ihan kun ei yhtään virtaa), sitten kun mittaa, niin napajännite oli kuitenkin reippasti yli 12V kuormittamattomana. Tämäkin oli ihan uusi akku, vika ilmeni toisella tai kolmannella startila.

Toisella akulla toimi. Joten siitä päättelin akun hajonneen.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 698
  • (Piilotettu)
Vs: Mikä purkaa Corollan akun?
« Vastaus #21 : 27-07-2018, 00:07:38 »
Voiko akku olla viallinen vaikka arvot ovat kunnossa ja se latautuu laturilla?
Voi olla rikki, mutta kellon kuluttama 10mA tai pikkuisen seinälaturin 4A lataus ei riitä starttauskyvyn mittariksi. Nopein konsti asian selvittämiseksi ilman mittareita on vaihtaa akut päikseen ehjäksi todettuun autoon - käynnistyykö naapurin auto uudella akullasi.

Yhtäkkiä ei oikein muuta vikaa voi ilmestyä kuin akunvaihdon yhteydessä käsitellyt kaapelit sekä kaapeli- ja akkukengät. 80-luvun liitokset eivät enää ole uusia. Akkujen tappinavat ovat erikokoisia plus- ja miinuspuolella, vastaavasti akkukengät ovat merkitty (+)/(-). Napaisuus on sinulla varmasti oikein mutta väsäilijöiden mielestä kahden millin kontaktipinta riittää jos kenkä on varmasti kiristetty pilalle:)

Akkukengistä lisää: Moponet myy vitosella sovitesarjaa joilla tappinapaisen akun saa teoriassa sovitettua M8 lattanavoille. Kyseisessä nippelissä on kontaktipintaa mitatusti 20mm2, edellyttäen että kaapelikenkä sattuu täsmälleen suoraan. Jos ei osu niin kytkentäala on alle 10mm2 vaikka nippeli kiristyy avaimella uskottavan oloisesti. Tuossa on aika turhaa luulla että >=25mm2 kaapeleista olisi mitään riemua.

Ai niin, varmista että akun miinuskaapeli on oikeasti kiinni korissa ja moottorissa. Tämä vika on helppo poissulkea liittämällä erillinen apukaapeli akun miinusnavasta moottorin lohkoon. 12VDC nimellisjännitteellä pienikin resistanssi vie helposti vuorosanat näytelmän päätähden suusta.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 149
  • (Piilotettu)
Vs: Mikä purkaa Corollan akun?
« Vastaus #22 : 27-07-2018, 06:52:24 »
Aihetta vähän sivuten vielä vinkki siihen tilanteeseen kun akun navan ympäristö näyttää siltä, ettei siihen tekisi mieli edes koskea. Eli sini-vihreätä hapettumaa on riittävästi. Niin kuumaa vettä kuin hanasta tulee, kertakäyttömukiin. Siinä kun huljuttelee vähän aikaa tuota hapettunutta akkukenkää, niin taas on liki uuden näköinen, täysin koskematta tuohon iljettävän näköiseen mömmöön. Tulevaisuutta ajatellen tietysti pitäisi käsitellä sopivalla rasvalla asennuksen jälkeen.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 504
Vs: Mikä purkaa Corollan akun?
« Vastaus #23 : 27-07-2018, 12:20:58 »
Ramin huomio tuosta akun kiinnityksestä ja maadoituksesta on aivan aiheellinen huomio: Kävi kerran niin ettei sitruuna käynnistynyt, mittarivalot ja muut paloi kirkaasti, mutta startti ei jaksanut vääntää. Mitä pippua? Fluke akkuun kiinni ja akku näytti normaalilta, eikä notkahtanut kun startiin läväs päälle. Startille näytti menevän täysi jännite, mutta kun mittasin moottorin raudat akun miinusnapaa vastaan, niin sielläpä olikin reipas 7V jännitettä :) Ransaklainen oli ollut niin fiksu, että akusta lähti kaksi erillistä maadoituspiuhaa: Toinen auton runkoon, isoon levyyn, johon tuli monta maadoituspiuhaa ja toinen moottoriin. Valitettavasti vaan moottoriin tuleva piuha oli kiinnitetty vaihelaatikon kiinnikeeseen, sellaiseen josta vaihdelaatikko kannakoidaan runkoon. Siinä taas oli käytetty normaaleja aluslevyjä, joten suomen suvessa ja talvessa oli sitten hieman hapettunut. Osien putsaus ja sen jälkeen toimi taas kun unelma.

Jos on mittari, niin kannattaa tutkia startatessa ja ladattaessa erikseen jännite akun navoista ja erikseen maata vasten laturin lähdöstä ja startista, jos jännitettä häviää välille liki voltti, niin sitten on pakko toimia johdonmukaisesti.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 698
  • (Piilotettu)
Vs: Mikä purkaa Corollan akun?
« Vastaus #24 : 13-08-2018, 00:15:37 »
Akku- ja maadoituskaapeleista vielä: Akku- ja kaapelikenkä ei ole automaattisesti hyviä vaikka oisivat päältä puhtaita. +20 vuotta käyttöä oksidoi ketterästi kaapelin langat puristetun kaapelikengän sisäpuolella. Resistanssimittauksesta ei ole tässä yhtään mitään hyötyä koska tarkastelu edellyttää reipasta kuormitusta. Jännitemittaus käynnistyksen aikana on hyvä, tosin vain suuntaa-antava koska mittarin ja sen näyttöä tulkitsevan ihmisen nopeus on rajallinen. Ikääntyneissä autoissa, veneissä ja työkoneissa ihmetellään ja vaihdetaan akkuja, latureita ja lataussäätimiä liian usein vaikka murheen alkuperäinen syypää on muualla. Johtavuudeltaan kelvottomassa kaapelikengässä kestää roikkua satakiloinen ukkeli eikä liitospuristeen vikaa näe silmällä. Näiden aiheuttajien testaus ja poissulkeminen on helppoa ja halpaa rinnakkasella tilapäiskaapelilla.

Semi-OT: Oletteko joskus ihmetelleet kovin ohuita kaapeleita auton moottorin ja akun välillä? Ei se mitään, minä olen.

Tehdas ei mitoita kaapeleiden poikkipintaa kulutetun virran ja siirtotien pituuden teorian mukaan kuten alan oppikirjallisuus laskukaavoillaan yksinkertaistaa. Teollisen valmistuksen talousmatematiikassa on mukana kaapelieristeen suurin sallittu lämpötila, suurimman virrankulutuksen keskimääräinen aika sekä akun kyky tarjota riittävä jännite käynnistykseen em. ajan suunniteltuun syklimäärään asti. Tarkoittaa käytännössä että Corollan pitää käynnistyä (n) sekunnin kuluessa ja kaapelieristeen lämpötila saa samalla nousta (t) degC asti kunnes käynnistyskertoja on kertynyt riittävän monta. Lisäksi laskennassa on mukana eri markkina-alueiden paikallisia olosuhdekertoimia. Mitoitusperuste on kokonaisuutena aivan erilainen kuin oppimateriaalin kaavoista hätäisesti laskettuna. Pannaan laskuriin +20 vuotta ikää osille niin alkaa elinkaaresta löytyä yllättäviä huoltokohteita. Auto/vene/konetehtaan tuotteen elinkaari on karkeasti alle 15 vuotta. Pitemmälle jaksolle ei ole taloudellisesti järkevää suunnitella muuta kuin osien kierrätystä uuden Corollan raaka-aineeksi. Menetelmä säilyy niin pitkään kun korvaavan tuotteen hankintameno on ostajan arvomaisemassa tärkeä tekijä.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 011
Vs: Mikä purkaa Corollan akun?
« Vastaus #25 : tänään kello 16:47:28 »
plus tietenkin, että aina löytyy joitain poikkeuksia. kuten mielestäni autoteollisuuden puolelta mersu reilusti ennen 2000 lukua. sillon 80 luvulla ja 90 luvun alussa ne tehtiin vielä kestämään. toki sen aikasella tietämyksellä ja kokemuksella ja materiaalien normaalit ominaisuudet huomioonottaen. esim. rauta ruostuu ihan samalla tavalla, vaikka se olisi valssattu pelliksi vuonna 1950, tai 2018. jotkut ovat käyttäneet sinkitystä ja jotkut sitten taas parempia maaleja ja lakkoja, pohjan suojausta jne. mätänee ne mersutkin, mutta ei ole ihan pahimmasta päästä nuo 80, tai 90 luvun alun pelit. enemmän nuo 2000 luvun nurkilla olevat mersut mätänee, etenkin vitot ja väyryset. ja niin mätänee vanhat japanilaisetkin. ja niin paljon mainetta niittänyt audi "sinkittyine" korineenkin mätänee, kunhan vaan on tarpeeks vanha. koska joskus oli aika myös audeilla, kun ei vielä käytetty sinkkiä pelleissä.

ja koskee kokolailla melkein kaikkea, eikä vain autoja. jos ostat tänä päivänä jonkun tuotteen ja vertaat sen kestoa 30 vuotta sitten valmistettuun tuotteeseen, niin aika suurella varmuudella käy niin, että se tänään ostettu tuote ei tule kestämään yhtä kauaa, kun vastaava tuote sillon joskus 30 vuotta sitten. tarkotan nyt siis ihan kaikkea. vaikka kodinkoneita, tai mitä tahansa, mikä nyt mieleen juolahtaa ja on edes sinneppäin vertailukelposta. mikähän muu olis hyvä esimerkki, kun nuo autot. vaikka talotekniikka. vesikiertonen lämmitys. ennen vanhaan tehtiin rautaputkista vapaakierrolla ja hampulla tiivistettiin kierteet. systeemit saattoi toimia hyvinkin 60 vuotta. kun jos tänäpäivänä teen lämmitysjärjestelmäremontin ja pistän putket nykytekniikalla sinkityillä putkilla, puristusliitoksilla O-renkaineen sun muineen, niin tuskin tulee kestään edes 50 vuotta putkien osalta. puhumattakaan kiertovesipumpuista ja kaikesta muusta, mitä siihen liittyy. näin ainakin itse näen nämä asiat. en sitä sano, etteikö nykytekniikka olisi monissa asioissa paljon parempaa, kun menneinä vuosina. onhan se parempaa ja kehittyneempää, mutta ei se kestä yhtä kauaa.