Kirjoittaja Aihe: Talkooporukka tekemisestä kokemusta?  (Luettu 1055 kertaa)

Paikalla (Piilotettu)

Talkooporukka tekemisestä kokemusta?
« : 06-08-2018, 12:51:24 »
Olen tässä miettinyt että voisiko kattoremonttia tehdä talkoilla?

Tarkoitus vaihtaa betonitiilet sinkittyyn peltiin.

Lähinnä kokemukset hyvässä ja pahassa, sekä vinkit hyvään toteutukseen talkoohommissa kiinnostaa.

Lähetetty minun Nexus 6P laitteesta Tapatalkilla

Antti Lehtinen

Poissa (Piilotettu)

Vs: Talkooporukka tekemisestä kokemusta?
« Vastaus #1 : 06-08-2018, 13:39:58 »
Ennenhän tehtiin mm. kirkkoja, eri seurojen ja yhdistysten taloja pihapiirin rakennusten lisäksi talkoilla, niin miksi yhtä pienehköä kattoremonttia ei voisi tehdä talkoilla?

Yksi huopakaton vaihto peltiin(+katon oikaisu+ristikoiden vahvistaminen+räystäiden pidentäminen+yläpohjan eristeen vaihto+piipun pään uudelleen muuraus) tehtiin perhepiirissä ja aika pieni ponnistus se oli kun oli motivaatio asiaan. 2-3 miehellä tuo onnistui ihan helposti. Peltien nostamiseen 1,5 kerroksisen talon katolle tarvittiin lisäväkeä 2 hlöä "syöttämään" peltiä katolle. Kuukausi työssä meni kun tehtiin 8-10 tunnin päiviä (ilman vapaa päiviä).

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 06-08-2018, 16:00:48 »
jos kaveripiirissä on sellasta sakkia, että talkootyöt onnistuu, niin ilmanmuuta!

meillä on ollu useemmatkin talkoot ja ihan hyvin ne on toimineet. todella tehokasta, jos saa esim. 10 henkilöä touhuamaan. tulee nopeesti ja tehokkaasti valmista aikaan. vastaavasti olen sitten ittekkin ollut talkoissa, jos joku on pyytänyt. millon on ollu puuhommia ja millon raksahommia. omien kokemusten pohjalta annan vahvan suosituksen talkoille, jos porukka vaan on sen henkistä, että se onnistuu.

omien torppieni kohdalla olen pitänyt talkoita useemmankin kerran. joko jotain saneerausta, jotain laajennusta tai muuta remonttia. tai sitten pihatalkoita, missä kaadetaan puita ja poltetaan risuja yms. ja sitten on ollut noiden yhdistelmiä.

ja muiden talkoissa olen ollut polttopuita tekemässä, sekä myöskin remonttia tekemässä. ja unohtamatta autohommia, niin puolin ja toisin, jos jotain isompaa on tullut eteen, niin apuja oon aina saanut ja apuja olen myös aina antanut. kyllä talkoot on hieno asia sillon, kun ne toimii kumpaankin suuntaan. yhteen suuntaan toimivista talkoista ei tule oikein mitään. toimii vähän, kuin kuminauha. jos se venyy, niin sen pitää palautua. jos vain venyy ja venyy, niin lopulta se katkee.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 06-08-2018, 16:06:51 »
Muutama juttu kannattaa huolehtia; talkoolaisilla ei saa olla nälkä ja jano. Joku huolehtimaan että tarjolla on juotavaa ja säännöllisin väliajoin jotain syötävää.
Ja talkookaljat korkataan vasta illan päätteeksi tai vasta sitten kun homma on valmis. Muistan vieläkin talkoot kun isäntä heti alkuun kantoi pari koppaa kaljaa tarjolle niin puoliltapäivin rupes porukka vain nojailemaan lapionvarteen ja höpöttelemään keskenään.
Joskus ollut talkoissa; jossa hommaa käydään suunnittelemaan vasta talkoopäivänä tai isäntä lähteekin kauppareissulle hakemaan puuttuvia tarvikkeita. Kunnon suunnittelu ja mieluusti siten että kaikille löytyy tehtävää. Sekin on turhauttavaa jos talkoissa on liikaa väkeä ja osa joutuu seisoskelemaan ja odottelemaan josko tulisi jotain tekemistä.

Itse en ole niin kauhean niuho, mutta toki kattohommissa pitää sitten myös huolehtia talkoolaisten turvallisuudesta. Ei ole kiva jos aina kateen osuessa katolle, muistaa että se sukulaismies on nyt pyörätuolissa. Tuttava kävi talkoilla vähän puunkaatohommissa ja teho-osaston kautta kärsimään loppuelämän invaliditeetista.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 06-08-2018, 16:12:04 »
hyviä pointteja. mää oon tarjoillut kaljat vasta sitten, kun mennään saunaan. pitkin päivää, jos lipittää keppaanaa, niin aika nopeesti se työnteko lopahtaa.

ja oon kyllä tehnyt noita virheitä, että jotain tarpeisia on tarttenut hakea keskenkaiken. joko minä, tai sitten joku muu on saanut lähteä käymään kaupoilla.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #5 : 06-08-2018, 16:40:53 »
Ja vakuutukset kuntoon,tuttu putosi perjantaina katolta ja makaa Töölön sairaalassa lantiossa muutamia murtumia.
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
    • Puusuti
« Vastaus #6 : 06-08-2018, 16:59:08 »
Mun verstaan katto tehtiin talkoilla lukkoponttikatteella ja homma onnistui vallan mainiosti, kun yks tuttu timpuri kävi tekemässä lähdön valmiiks molemmille lappeille, jolloin homma oli selkeä heti alusta alkaen. Jotain soppaa jääkaappiin valmiiksi ai sitten joku kodinhengetär sitä hommaa hoitelemaan. Lisäks kannattaa jättää ne talkoolaise kutsumatta, jotka mielellään tuputtaa neuvojaan ja yleensä pitäis tehdä jotenkin toisin, kun olet itse ajatellut. Ja tosiaa olutta vasta, kun hommat on tehty ja ne vakuutukset ja telineet ym. kuntoon

marko
Marko Seppälä
www.puusuti.fi

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #7 : 06-08-2018, 18:38:27 »
Tuota otsikkoa tuumatessa, aattelin voin vanhoja talkoitakin muistella. Nuorena kloppina runsaan kympin ikäisenä olin  joka kesä mukana kylän pärekattotalkoissa, ensin päreitä liottamassa, sitten päreitä naulaamassa. Telineitä  ei  juuri ollut,  latotalkoissa me nuorimmat oltiin lappeen puolella, kun olimme papparaisia notkeampia ja ketterämpiä.

Yhdet nuoruuden talkoon jäivät erityisesti mieleen. Meillä oli etäisempi peltolohko, kapea ja pitkä n. 600 m. Isäni oli juuri jäänyt pois  työstään alettunaan viljelijänä. Kauran niittotalkoihin tuli entisiä työkavereita yhteensä kuusi. Oli komean näköinen aura, kun niittomehet työpäivänsä jälkeen yrittivät säilyttää etäisyytensä edelliseen niittäjään nähden. Olutta ei tuolloin ollut, kirnupiimä taisi olla energiajuomana.
Muista; Elämä on nyt!

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
  • Valvoja
  • (Piilotettu)
« Vastaus #8 : 06-08-2018, 18:53:47 »
Katon vaihdossa pitää olla ainakin yksi kaveri, joka tuon homman osaa ja neuvoo muita. Muuten tulee sutta ja sekundaa. Tai sitten aikaa kuluu.

Lisäksi aiemmin mainittu työturvallisuus on ihan hyvä muistaa. Jos talo on sellainen 1,5 kerroksinen niin harjakorkeus on melkoinen ja lape on jyrkkä.

Jos porukalla ei ole kokemusta katolla työskentelystä niin miettisin pari kertaa. Tietysti jos on nuoria poikia hommiin tarjolla niin ne siellä ketterästi pomppivat.

Pitää muistaa, että homma on tuossa teettäjän vastuulla.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #9 : 06-08-2018, 19:56:30 »
^
Tämä. Jyrkillä katoilla toimiminen ja korkealla muutenkaan ei ole kaikkien kavereiden hommaa todellakaan.

Itse koitan yleensä tehdä kaiken omin voimin, varsinaisia talkoita välttelen. Apua kyllä kyselen tiettyihin asioihin, mutta usein vain yhden tai kaksi kaveria. Usein tarve on kelinvarauksen takia pakko saada nopeasti tehtyä tai yksin liian työläs tai mahdoton, jolloin kavereita tarvii kysellä auttamaan. Silloinkin teen valmistelut tarkoin ja mietin asiat joita on tarkoitus saada aikaiseksi. Tähän mennessä tapa on tuottanut tulosta, kavereilla on selkeät hommat ja ajattelemani ajat on alitettu. Ajatuksena on ollut ettei talkoissa saa olla tehdessä liian raskasta ja hoppu.

Vastaavasti usein käyn kyllä kavereita auttamassakin tai tekemässä, jos vaan apuja kyselevät.

Safkaa ja janojuomaa sopivasti tekemisen lomassa ja oluset talkoiden päätteksi vasta.

Mutta talkoisiin selkeät hommat jokaiselle ja hyvin suunniteltuna hommat kyllä onnistuu.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #10 : 10-08-2018, 16:09:32 »
mää oon aina noita vakuutuksia ihmetellyt. koskien esim. näitä talkoita, tai sitten ihan vain muutenvaan yleisesti. yksissä mun järjestämissä talkoissa kaveri astu lautaan, missä oli naula pystyssä. sinnehän se naula upposi jalkaan aika pahan näkösesti.. sen verta jumiin se jäi, että se ei saanu sitä itte irti. toinen kaveri sitten repäs sen jalasta irti ja lähdin sitten itte kuskaan kaveria terkkariin. ihan samalla tavalla se sai siellä hoitoa, kun kuka tahansa. eikä ollut edes paikkakuntalainen. mitään vakuutuksia ei ollut. ja kaikki omatkin vammat on hoidettu ihan ok:sti ilman mitään tapaturmavakuutuksia.

että mihinkä niitä vakuutuksia tarvitaan, jos jo maksetaan veroja sitä varten, että terveydenhuolto palvelee tarpeen niin vaatiessa? mulla ei ole ikinä ollut mitään ylimääräsiä vakuutuksia ja ihan hyvin olen saanut terveyspalveluita sillon, kun niitä olen tarttenut. niin kunnalliselta puolelta, työterveydestä, kun ihan vasiten rahalla sitten yksityiseltäkin. ei ole ollut edes matkavakuutuksia ja ulkomaillakin olen lekurilla käynyt. siellä selviää rahalla, mikä on ihan ymmärrettävää. mutta koskein nyt lähinnä näitä suomen sisäsiä juttuja, niin ihmettelen vain, että mitä extraa sillä saa, että maksaa jotain vakuutuksia?

Paikalla (Piilotettu)

« Vastaus #11 : 10-08-2018, 16:17:16 »
Kai sillä saa näennäisesti sisäisen rauhan?
Kun mukamas talkoiden järjestäjä on vastuussa siitä jos ja kun jollekin jotain sattuu.

Tuollaisessa elinikäisessä vammassa saattaa tietysti tuollainen talkoovakuutus jotain jo korvatakin.

Se on sitten asia erikseen, miksei oma tai työnantajan tarjoama vapaa-ajan vakuutus tuota kattaisi?

Antti Lehtinen

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #12 : 10-08-2018, 16:32:28 »
Tuollaisessa elinikäisessä vammassa saattaa tietysti tuollainen talkoovakuutus jotain jo korvatakin.
Se on sitten asia erikseen, miksei oma tai työnantajan tarjoama vapaa-ajan vakuutus tuota kattaisi?

Ehkä ne katsoo että talkoot ei ole vapaa-aikaa, vakuutusyhtiöt kyllä osaa. Mihinhän se vedetään raja talkoiden ja puuhastelun välille?

Paikalla (Piilotettu)

« Vastaus #13 : 10-08-2018, 16:46:36 »
Työnantajani tarjoama vapaa-ajan vakuutus kattaa myös harrastukset. Pitäiskö soittaa, josko ehdot rajaavat moottorisahalla jonglöörauksen pois ;)

Tai miekan nielennän.

Kiinnostavaa olisi myös tietää, vaikka tuollaisessa naulaan asumisessa, että lukeeko vakuutus-yhtiöstä että kaikilla pitää olla asianmukainen koulutus ja turva-varusteet?

Eli k.o tilanteessa kaikilla turvakengät, kypärät, kuulosuojaimet, silmäsuojaimet ja työturvallisuus kurssi hyväksytysti käytynä.

Joten kysymys on että auttaako talkoovakuutus mitään, jos oikeasti sattuu. Paljonko se sitten painaa jos pyörätuoliin joutuu, että korvaavat 5vuoden ajan tulonmenetyksiä ja sairaalakäyntejä. Tämän jälkeen löytyy varmasti pykälä, jonka perusteella kaikki on jo korvattu, eikä enää mitään korvata.

Antti Lehtinen

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #14 : 10-08-2018, 16:53:35 »
mutta vaikka joku lisävakuutus ei kattaisikaan, tai jos koko vakuutusta ei edes ole ja jalka murtuu poikki. niin jätetäänkö se jalka sit vaan sellasekseen, parantukoot, jos on parantuakseen...? vai korjataanko se kuitenkin meidän verorahoista ihan normaalisti? mitä sen on väliä murtuuko se jalka yksin kompastuessaan kävelylenkillä, kylässä käydessään, vai kotona talkoissa, missä on porukkaa? kuntoonhan ne se tässä maassa tuntuis jokatapauksessa laittavan. ja niin on tehneetkin ainakin kaikissa mun tapauksissa. joten en ymmärrä vieläkään noita lisävakuutuksia..