Kirjoittaja Aihe: Auton pellitystä haussa  (Luettu 1186 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 34
Auton pellitystä haussa
« : 13-09-2018, 22:12:26 »
Moi , olisi tarvetta näppärälle autopeltisepälle. Pitäisi saada kynnykset ja helmat piikkinokka Mosseen -56 . Ei saa valmista osaa mistään joten pitäisi pystyä suorasta pellistä tekemään . Turun ympäristöstä olisi mukava , kuitenkin noin 100 km:n säteeltä.Vinkkikin kova sana , jollei jäsenistä löydy auttajaa.-wiku

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 114
Vs: Auton pellitystä haussa
« Vastaus #1 : 13-09-2018, 23:19:29 »
Äkkiä tulee mieleen tämä: http://www.eyeballproducts.com/

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 947
Vs: Auton pellitystä haussa
« Vastaus #2 : 13-09-2018, 23:26:20 »
siis tarvitset vain pellit, ja itse liimaat ne kiinni?
kuka tahansa peltiseppä pokkailee mallista uudet, mossen peltejä tuntematta tuskin ne kovin monimutkaiset on.
rälläkällä pala pois ja sen kanssa menet ostoksille. kahdesta tai kolmesta kappaleestahan se muodostunee mossessakin.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 34
Vs: Auton pellitystä haussa
« Vastaus #3 : 14-09-2018, 07:56:52 »
Huomenta, hieman huonosti aloitin tuon kirjoittelun . Haussa siis tekijä tuolle työlle , joskus itse kyllä liimaillut migillä peltiä mutta aikaa kohta parikymmentä vuotta .Nykyisin kun autopeltisepät on osien vaihtajia, joten sillä lähdin kyselemään josko täältä löytyisi sellaista vanhanaikaista tekijää joka osaa pellin venytykset ja liimaukset . Nuo Eyballproductin tapaiset paikat ovat kyllä yksi mahdollisuus mutta uskoisin heillä olevan sen verran töitä , ettei tuollaisen muutaman päivän homma tee muuta kuin sotke heidän muiden projektien aikatauluja.
-wiku

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 157
Vs: Auton pellitystä haussa
« Vastaus #4 : 14-09-2018, 13:20:55 »
Ko. Kotisivuilla luki että tekevät vaikka irto-osia jos niikseen tulee, eli vaikuttaa juuri kysyjälle tarkoitulta putiikilta.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 4 405
  • (Piilotettu)
Vs: Auton pellitystä haussa
« Vastaus #5 : 14-09-2018, 13:37:41 »
Löytyisikö saksanmaalta ooppelin valmisosaa? Tuo mossehan on tehty saksasta ryövätystä ooppelin tehtaassa.Jossainvaiheessa noiden tuonti loppui kuin seinään,myöhemmin syyksi paljastui Kystymin ydinonnettomuus joka johti autotehtaan hylkäämiseen: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ky%C5%A1tym
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 768
Vs: Auton pellitystä haussa
« Vastaus #6 : 14-09-2018, 16:55:48 »
Nykyisin kun autopeltisepät on osien vaihtajia,
-wiku
Tuosta yleistyksestä kyllä mieleni pahoitan... >:(
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 34
Vs: Auton pellitystä haussa
« Vastaus #7 : 15-09-2018, 10:26:21 »
Hei, pahoittelut jos mielesi pahoitit asiasta . Mutta onhan tuossa tottakin pohjalla . Nykyautoissa kun noita ei oikein voi kolvailla paikkoja kun kaikki pellit ovat jotain suur/muuta terästä josta voimat häviää lämmittämällä . Siitätuo toteamus nykypeltisepistä. Vanhan kaartin kaverit saa vaikka pillillä pellit paikoilleen ja heillä nuo pellin työstövälineet on tuttuja . Veikkaus ettei 9o-luvun alun jälkeen koulutuksessa noiden laitteiden käyttöä edes opetettu amiksessa. Tytär valmistui autokorikorjaajaksi 2013 eikä hänen koulutuksesta ole paljon apua tähän leikkiin muuta kuin maalausvaiheessa. Nämä peltihommat oli lähinnä ollut pöydän vieressä peltipalojen yhteenliittämistä sekä peltiosien vaihtoja . Muokkkausvälineitä ei koulussa pahemmin kuulemma ollut.
--wiku

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 768
Vs: Auton pellitystä haussa
« Vastaus #8 : 15-09-2018, 16:38:58 »
Hei, pahoittelut jos mielesi pahoitit asiasta . Mutta onhan tuossa tottakin pohjalla . Nykyautoissa kun noita ei oikein voi kolvailla paikkoja kun kaikki pellit ovat jotain suur/muuta terästä josta voimat häviää lämmittämällä . Siitätuo toteamus nykypeltisepistä. Vanhan kaartin kaverit saa vaikka pillillä pellit paikoilleen ja heillä nuo pellin työstövälineet on tuttuja . Veikkaus ettei 9o-luvun alun jälkeen koulutuksessa noiden laitteiden käyttöä edes opetettu amiksessa. Tytär valmistui autokorikorjaajaksi 2013 eikä hänen koulutuksesta ole paljon apua tähän leikkiin muuta kuin maalausvaiheessa. Nämä peltihommat oli lähinnä ollut pöydän vieressä peltipalojen yhteenliittämistä sekä peltiosien vaihtoja . Muokkkausvälineitä ei koulussa pahemmin kuulemma ollut.
--wiku
No, minähän en ole mitään kouluja käynyt autopeltisepän töihin, kolmisenkymmentä vuotta sitten siirryin asentajan töistä pikkuhiljaa peltipuolelle. Minulla oli hyvä tuuri siinä suhteessa, että sain oppini/perusteet vanhoilta peltisepiltä. Minulla oli myös suuri mielenkiinto työhön ja halu oppia eri tekniikoita esim. pellin oikaisemiseen. Suorasta pellistä opettelin aikoinaan tekemään helmapellit, pyöränkaaret yms. Motto on ollut jo kauan aikaa, että milli kittiä on liikaa. Omia oppejani olen myös pyrkinyt auliisti jakamaan aloitteleville peltisepille, jotka ovat yllättävän hyvin ottaneet niitä vastaan, kun ovat huomanneet ne toimiviksi. Siksi pahoitan aina mieleni, kun yleistetään nykyiset peltisepät osanvaihtajiksi, minäkin olen vielä nykyinen peltiseppä.

Nykyautoissa on autonvalmistajien ohjeistus melko tarkka , mitä saa oikoa, mitä vaihdetaan ja miten vaihdetaan. Mitä saa hitsata, mitä pitää kaarijuottaa, minkäkokoinen tulppahitsi pitää olla, minkälaisella pistehitsauskoneella saa hitsata, yms. Lisäksi on tullut alumiinin oikaisut, erilaiset liimaustekniikat yms. Kolariturvallisuus on tärkeä asia, mikä pitää ottaa huomioon nykyään. Pintapeltejä oiotaan nykyään mielestäni enemmän, kuin 20 vuotta sitten, osien vaihto/hinnat on muodostunut kalliimmaksi vs. oikaisu.

Anteeksi tämä purkaus ja palataan takaisin asiaan. Toivottavasti wikulle löytyy peltien tekijä.

Vielä pieni lisäys aloitteleville peltisepille. Panssariviila on peltisepän työkalu... Käyttäkää sitä!
« Viimeksi muokattu: 15-09-2018, 16:45:46 kirjoittanut (Piilotettu) »
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.