Kirjoittaja Aihe: Intarsiaa  (Luettu 101060 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Intarsiaa
« : 07-11-2008, 00:58:46 »
Terveeks vaan..

Ollut hieman taukoa tänne kirjoittelussa, muita hommia. Nyt on taas se aika vuodesta kun minulla on aikaa keskittyä intarsian tekemiseen. Sivut ovat vaiheessa, löytyy aikanaan joko intarsia.fi tai marquetry.fi . Tai, no löytyy jo nytkin, mutta vain etusivu, kaksi työtä.. tekeillä kuitenkin ovat. Itse opin tekniikan aikanaan kymmenisen vuotta sitten IKATA:ssa, eli Ikaalisten Käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa. Anetjärven Arto, "Artsi" veti viiden päivän intensiivikurssin, sain sinä aikana yhden työn puoliksi valmiiksi, eikä juttu oikein kiinnostanut. Jossain vaiheessa kuitenkin tuli jotain kuitenkin väsättyä, siitä se alkoi, vähitellen.. lopulta en juuri mitään muuta koulussa väsännytkään, intarsiaa vain. Ja ne pakolliset työt, että sain todistuksen. Intarsian ohella parasta mitä tuossa koulussa opin, oli työnteko. Kouluun mentiin aamu seitsemään, silloin tuli siivooja ja päästiin sisään, klo 16 jälkeen alkoi "iltatyöt", virallisesti klo 20 asti mutta joskus meni seuraavaan aamuun.. Ei laskettu tunteja silloin..

Tässäpä kuva työstä jonka aloitin eilen.. koko on n. 20 x 20 cm. Toinen kuva "Ressu" on ensimmäinen työni.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
Re: Intarsiaa
« Vastaus #1 : 07-11-2008, 01:36:19 »
Sanat ei riitä. KAUNISTA!

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 07-11-2008, 11:08:42 »
Ei voi kuin hämmästellä..

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 07-11-2008, 19:20:27 »
Terve vaan Taneli.

Joo kyllä sulla edelleen toi viilu taipuu hyppysissä. Nättiä on jälki.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
« Vastaus #4 : 07-11-2008, 19:42:38 »
Ihan mielenkiinnosta onko toi Ressun ympärill oleva viilu Kotoa?
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa (Piilotettu)

• Ylläpito
« Vastaus #5 : 07-11-2008, 20:51:45 »
Noi on todella hämmästyttäviä, mä olen yritellyt intarsiaa ja kyllä siellä saumat on semmosia etten kuvittele laittavani kuvia näytille.

Ja sitäpaitsi on ollut kaunis nainen mallina tuossa kuvassa :)

Jos saitit on vielä vaiheessa niin luuletko että meidän kotiverstaan nettiosaamisesta ois apua niiden jalostamiseen? Tuo on niin hienoa meinikiä, että se kyllä pitäisi saada julkaistua ihan kunnolla.

Pekka
Puutyöneuvoja ja propagandaa - http://www.sihistin.fi

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 07-11-2008, 22:10:50 »
Ihan mielenkiinnosta onko toi Ressun ympärill oleva viilu Kotoa?

Sitähän se.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 07-11-2008, 22:35:24 »
Noi on todella hämmästyttäviä, mä olen yritellyt intarsiaa ja kyllä siellä saumat on semmosia etten kuvittele laittavani kuvia näytille.

Ja sitäpaitsi on ollut kaunis nainen mallina tuossa kuvassa :)

Jos saitit on vielä vaiheessa niin luuletko että meidän kotiverstaan nettiosaamisesta ois apua niiden jalostamiseen? Tuo on niin hienoa meinikiä, että se kyllä pitäisi saada julkaistua ihan kunnolla.

Pekka

Minä teen vinosahaustekniikalla, siinä saa tuon sauman aika lailla hävitettyä, kunhan ei vain kallistele terää sahauksen aikana.. ergonomisesti oikea työskentelyasento on a ja o, itse pystyn olemaan varsin rento työskentelyn aikana, silloin tulee hyvää jälkeä kun ei tarvi jännittää..

Mitä malliin tulee, julkaisen alkuperäisen kuvan kotisivuillani jos tuo työ vielä hionnan ja pintakäsittelyn jälkeen näyttää esikuvalta. Ja nuo kotisivut, kiitos vain mutta asiantuntemusta löytyy kyllä, itse en niitä tee vaan teetän kaverilla joka asuu tuossa kävelymatkan päässä, tekee noita työkseen.. tässä on vaan ollut paljon muuta tekemistä niin en ole tuohon vielä ehtinyt paneutua, mutta nyt olen ottamassa ison (harha?)askeleen ja ryhtymässä palkansaajasta sen maksajaksi, ainakin itselle.. Sivuista vielä, pitää ensin saada niille vähän sisältöä, ei viitti kovin keskeneräisenä julkaista.. tähän malliin:

Poissa (Piilotettu)

• Jussin Ruusupuu
« Vastaus #8 : 09-11-2008, 12:15:52 »
Terve Taneli,
Mukavaa nahdä että intarsia kiinnostaa vieläkin!. Tällä erikoisosaamisalalla ei ole liikaa tekijöitä maassamme.
T:JN
JN

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #9 : 09-11-2008, 14:38:12 »
Terve Taneli,
Mukavaa nahdä että intarsia kiinnostaa vieläkin!. Tällä erikoisosaamisalalla ei ole liikaa tekijöitä maassamme.
T:JN

IKATA:ssa aikoinaan yksi opettaja sanoi ettei tällä hommalla voi elää Suomen kokoisessa maassa, mutta taidat sinäkin vielä hengissä olla kun tänne kirjoittelet..  O0 Nyt vihdoin, kymmenen vuoden empimisen jälkeen ajattelin minäkin kokeilla, saapa nähdä sitten. Eilen juuri väsäsin kämppääni uutta "tuotantolinjaa", alkaa olla pian valmis tositoimiin. Pitääpä laittaa tänne muutama kuva siitä kun saan tuon työpöydän siivottua.

Tuun poikkeen sun osastolla ens viikonloppuna, kun ei täältä oo matkaa kuin tuo 80 km. Näin isänpäivän kunniaksi tässä olis kuva pojasta. Poika ei oo mun mutta kuitenkin mun tekemä.. ;)

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #10 : 09-11-2008, 17:58:01 »
Mukava nähdä täällä huippuosaamista, laita vielä joskus mukaan muutama kuvan työn eri vaiheista. Taitaa olla useimmille vallan vieras ala, minulle myös.

Pekkat

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #11 : 09-11-2008, 21:33:44 »
Mukava nähdä täällä huippuosaamista, laita vielä joskus mukaan muutama kuvan työn eri vaiheista. Taitaa olla useimmille vallan vieras ala, minulle myös.

Pekkat

Okei, intarsiakurssi Tanelin tapaan, olkaa hyvät:

Aloitetaan työkaluista:

1. Maalarinteippi, sitä palaa.. ja merkki on sitten Tesa. Ei kannata edes harkita jotain halpakaupan teippejä.

Teippiä tarvitaan viilun suojaamisen lisäksi moneen muuhunkin hommaan. Siitä myöhemmin lisää.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #12 : 09-11-2008, 21:38:11 »
2. Lakkabensiini.

Tuosta maalarinteipistä on enimmäkseen hyötyä, mutta on siitä haittaakin. Liimausvaiheessa teippi jäsähtää viilun pintaan niin lujaan kiinni että tarvitaan irroitusainetta se poistamiseen. Teipin lisäksi kuluu lakkabensiiniä, mielellään hajutonta versiota. Työ kastellaan lakkabensiinillä, parin kolmen tunnin kuluttua teippi irtoaa leikiten.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #13 : 09-11-2008, 21:41:43 »
3. Levypuristin omasta päästä & Bilteman 2 tonnin tunkki á 9,90 € / kpl

Jos ei oo varaa hienoihin hydraulipuristimiin niin tässä halpis versio. Voimakin useimmiten riittää.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #14 : 09-11-2008, 21:47:30 »
4. Epäkeskohiomakone.

Kun tulee aika hioa työ, aivan ehdoton peli on epäkeskohiomakone. Mulla on Feston tekele, mutta on niitä varmaan halvempiakin. Oon vaan huomannut et se mikä kesti koulussa kestää mullakin, siksi Festo. Hionta aloitetaan 150 tai 180 paperilla, itse viimeistelen 240:llä. Tuntuu ehkä hurjalta ajatukselta hioa 0,7mm vahvaa viilupintaa koneella, mutta jäähän sitä hionnan jälkeen vielä 0,3 -0,5 mm jäljelle, se riittää. Koskaan en ole hionut työtä puhki..