Kirjoittaja Aihe: Intarsiaa  (Luettu 101049 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
Re: Intarsiaa
« Vastaus #15 : 09-11-2008, 21:52:43 »
Työ kastellaan lakkabensiinillä, parin kolmen tunnin kuluttua teippi irtoaa leikiten.

Minä käytän mieluusti paikassa kuin paikassa sitä maalarinteippiä joka on tarkoitettu automaalareille.
Se ei kuivu samalla tavalla tiukkaan, kuin tavallinen maalarinteippi.
Aiempi nimimerkki rekufaari

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #16 : 09-11-2008, 21:55:45 »
5. Osmo

Hionnan jälkeen on tietty pintakäsittely. Minä käytän tauluissa yms. Osmocolorin vahaa, aivan verraton tuote, helppo käyttää. Pari kolme kertaa kun laittaa että tulee hyvä pinta. Mutta, käsittelee työn sitten millä vaan, vasta tässä vaiheessa selviää miltä työ lopulta näyttää. Kerran on mennyt totaalisesti pieleen, piti tehdä uusiksi.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #17 : 09-11-2008, 22:03:00 »
Työ kastellaan lakkabensiinillä, parin kolmen tunnin kuluttua teippi irtoaa leikiten.

Minä käytän mieluusti paikassa kuin paikassa sitä maalarinteippiä joka on tarkoitettu automaalareille.
Se ei kuivu samalla tavalla tiukkaan, kuin tavallinen maalarinteippi.

Saanko pyytää, ei välihuomautuksia.. Kun teippiä puristaa 2 tonnin voimalla vuorokauden niin kyllä pysyy. Ei sillä, etteikö se lähtisi irti, lähtee se. Samalla nousee syyt mukana ja näin ohuessa materiaalissa se ei käy. Mutta selitän myöhemmin miksi juuri Tesa jota automaalaritkin käyttävät.. tässä vähitellen kerron kaikki mitä tästä hommasta tiedän, teipin käytöstäkin useamman rivin.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #18 : 09-11-2008, 22:08:55 »
6.

Nyt ne varsinaiset työkalut, vasemmalta oikealle:

Viivoitin, veitset joista toisessa on myös piikki, lehtisaha + terä, sakset, kuulakärkikynä, puuliima, filmipurkki, rullamitta ja luuppi. Huomatkaa, tuossa viivoittimessakin on käytetty aina verratonta maalarinteippiä - teipinpala on tarkoituksella juuri tuossa kohdassa..

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #19 : 09-11-2008, 22:14:02 »
7. Lehtisahan terät.

Itse käytän numero 8/0, eli ohuinta mitä saa. Ja näitähän saa kaupasta nimeltä SAR-Machine. http://www.sar-machine.fi/ Löytyy paljon muutakin tilpehööriä, laatu - sellaista. Suosittelen.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #20 : 09-11-2008, 22:28:21 »
8. Sahauspöytä ja hyvä valaistus.

"Vinosahaustekniikka".  Tarkoittaa sitä, että sahauspöytä on 15° kulmassa sahaan nähden. Saha on siis pystysuorassa, mutta pöytä vinossa. Näin kahden päällekkäin sahattavan viilun saumat ovat 15° kulmassa vaakatasoon nähden. Tällä tekniikalla hävitetään sahausrako, toisaalta pystyy tekemään myös karmeita mokia..

Ja tuo valo, sitä ei oo koskaan liikaa. Tai ei ainakaan mulla ole ollut.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #21 : 09-11-2008, 23:11:51 »
9. Valopöytä

Voihan sitä ikkunankin läpi katsella, mutta valopöytä kyllä helpottaa kummasti elämää. Mulla on tuollainen ihan oikea valopöytä valokuvausharrastuksen peruja, mutta lasilevy jonka alle on laitettu lamppu ajaa kyllä saman asian. Valopöydän avulla katsotaan viilusta syysuunnat oikein, eli tukemaan sahattavan kohteen muotoja. Erittäin tärkeä työkalu varsinkin muotokuvissa.

Tuosta kuvasta muuten selviää nykyinen kotikuntanikin.. ;)
« Viimeksi muokattu: 09-11-2008, 23:13:59 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #22 : 09-11-2008, 23:41:39 »
10. Tietokone, tulostin, kopiokone.

Noista ei ny kuvaa löydy, mut noi tarvitaan kun tehdään mun tekniikalla intarsiaa. Siis jos tehdään valokuvista, voihan sitä vaikka itse piirtää jotain.. mut työkalut olis ny tuossa, olisko niistä kysymyksiä ?

Ja sit kun nuo kysymykset on käsitelty, aloitetaan varsinainen kurssi. Aiheena muotokuva Ilkka Niskasesta. Kaveri lentää kerhossamme (Tampereen laskuvarjokerho ry, www.tamlk.org ) hyppykonetta, mutta hyppäsi kesän lopussa tandemlaskuvarjo-hypyn jonka jälkeen otin tuon kuvan. Yleensä pilotit kammoksuvat "ehjästä koneesta hyppäämistä", mut Ilkka teki poikkeuksen sääntöön.. Katsotaanpa miltä pilotin naama näyttää puusta tehtynä, hypyn jälkeen oli yhtä hymyä.

Joten antaapa tulla niitä kysymyksiä työkaluista, vastaan parhaani mukaan.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #23 : 10-11-2008, 17:26:46 »
olisko niistä kysymyksiä ?

Ja sit kun nuo kysymykset on käsitelty, aloitetaan varsinainen kurssi.

Noni, ei kysymyksiä. Kurssi alkakoon!  :D

nimim. malttamaton

Poissa (Piilotettu)

• Jussin Ruusupuu
« Vastaus #24 : 10-11-2008, 21:25:38 »
Onko se se lakkabensiinillä lotraaminen pakollista... Itse hieron liimaa kuvioidun viilun taakse ohuen kalvon ja sen kuivuttua otan maalarinteipit pois ennen puristusta. Työläs teippien irroitus jää pois ja kate paranee. En tiedä toimiiko tämä sinun käyttämässäsi tekniikassa.

Tervetuloa pohtimaan tätä osastolle.
T:JN
JN

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #25 : 10-11-2008, 21:36:00 »
Onko se se lakkabensiinillä lotraaminen pakollista... Itse hieron liimaa kuvioidun viilun taakse ohuen kalvon ja sen kuivuttua otan maalarinteipit pois ennen puristusta. Työläs teippien irroitus jää pois ja kate paranee. En tiedä toimiiko tämä sinun käyttämässäsi tekniikassa.

Tervetuloa pohtimaan tätä osastolle.
T:JN

Se onkin tämän homman ikävin vaihe, ja pyrinkin irroittamaan kaikki mahdolliset teipit ennen liimausta, mutta kyllä se vaan on pakollinen juttu. Mutta kun pistää työn likoamaan lakkabensiiniin niin tuo teippi lähtee aika helposti. Helpommin kuin ennen liimausta ilman lakkabensiiniä. Mutta tuun kyllä vaihtamaan ajatuksia..

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #26 : 10-11-2008, 23:02:02 »
olisko niistä kysymyksiä ?

Ja sit kun nuo kysymykset on käsitelty, aloitetaan varsinainen kurssi.

Noni, ei kysymyksiä. Kurssi alkakoon!  :D

nimim. malttamaton

No aloitetaan sitten:

Jos ny kuitenkin aloitetaan hieman helpommasta työstä, jatketaan naiskauneuden parissa.. Tuo pilottikin on kyllä mun tehtävä, mutta se on huomattavasti vaikeampi kuin tämä, helpompi selittää muutama asia kun voi verrata johonkin jo tehtyyn. Valittu kuva käsitellään jollain sopivalla ohjelmalla siten, että saadaan haluttu määrä sävyjä jäljelle, riippuen siitä montaako puulajia halutaan käyttää. Tässä on valokuva, josta on tehty kaksi muunnosta. Tehdään tämä ensimmäinen työ kahta eri viilua käyttäen, ei kannata heti kurkottaa kuuseen. Ja heti alkuun tulee pikku tauko, pitää vähän ottaa kuvia seuraavista vaiheista, joten huomenna jatkuu.. Malttakaa hetki  :)

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #27 : 11-11-2008, 11:45:57 »
Moi Taneli, hyvä nähdä että minäkin olen taas päässyt takaisin verstaalle  ;D .

Makeeta, on!  O0  O0  O0 Toiset kiitokset vielä siitä että vaivauduit tulemaan takaisin vaikka foorumilla oli silloin niitä harmillisia päivityskommelluksia (kelläpä ei semmoisia välilä olisi).

Minulla kun on jos jonkinlaista viilunpalaa myös, niin minkalaisia kohtia niistä kannattaisi arkistoida "silmiksi", "hiuksiksi" tms. ?

Menikö se nyt minulta ohi, mutta voiko siis viilukerroksia sahata useamman kerralla? Minä olen joskus vannesahalla sahannut vinolla pöydällä päällekkäisiä lautoja halki siten että saumoista tulee istuvia. Kulmat ovat pienempiä siellä (koska sahanteränleveys vs. laudan paksuus tekee suuremman L/D-suhteen kuin edes 8/0 vs 0,7mm viilulla) , mutta yhtälailla sahatessa palikoita kääntelemällä pidetään huolta siitä kulmaprojektio säilyy jotta sauma istuu kun päällekkäisten lautojen puolikkaat sovitetaan toisiinsa.

Vaikutelmasta sen verran kysyisin, että käsitän kyllä että työ on paloista tehty puutyö eikä "valokuva", mutta sellaiset kohdat ja tilanteet kiinnostavat missä ei kannata tehdä kompromisseja. Niitä ei kuitenkaan rajattomasti liene, jo luovan työnkin nimissä, vaiko?

terv,

Samu

...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #28 : 11-11-2008, 13:18:49 »
Moi Taneli, hyvä nähdä että minäkin olen taas päässyt takaisin verstaalle  ;D .

Makeeta, on!  O0  O0  O0 Toiset kiitokset vielä siitä että vaivauduit tulemaan takaisin vaikka foorumilla oli silloin niitä harmillisia päivityskommelluksia (kelläpä ei semmoisia välilä olisi).

Sattuuhan sitä.. olen täällä aina silloin tällöin käynyt mutta nuo muut harrastukset veivät sen verran paljon aikaa että oli intarsiahommat jäissä niin en sitten viitsinyt alkaa mitään kirjoitteleen. Mutta homma jatkuu nyt.

Minulla kun on jos jonkinlaista viilunpalaa myös, niin minkalaisia kohtia niistä kannattaisi arkistoida "silmiksi", "hiuksiksi" tms. ?

Pistän tähän yhden kuvan työstä, jossa onnistuin löytämään ruusupuu-viilusta juuri oikean kohdan hiuksiksi.

Menikö se nyt minulta ohi, mutta voiko siis viilukerroksia sahata useamman kerralla? Minä olen joskus vannesahalla sahannut vinolla pöydällä päällekkäisiä lautoja halki siten että saumoista tulee istuvia. Kulmat ovat pienempiä siellä (koska sahanteränleveys vs. laudan paksuus tekee suuremman L/D-suhteen kuin edes 8/0 vs 0,7mm viilulla) , mutta yhtälailla sahatessa palikoita kääntelemällä pidetään huolta siitä kulmaprojektio säilyy jotta sauma istuu kun päällekkäisten lautojen puolikkaat sovitetaan toisiinsa.

Niin tarkoitin tuossa edellä että tässä mallityössä käytetään vain kahta eri viilua, vaikkapa haapaa ja pähkinää. Aina sahataan kahta viilua päällekkäin.

Vaikutelmasta sen verran kysyisin, että käsitän kyllä että työ on paloista tehty puutyö eikä "valokuva", mutta sellaiset kohdat ja tilanteet kiinnostavat missä ei kannata tehdä kompromisseja. Niitä ei kuitenkaan rajattomasti liene, jo luovan työnkin nimissä, vaiko?

terv,

Samu

No niinkuin huomaat, kuvankäsittely helpottaa paljon elämää, mutta itse katson aina valopöydän päällä, että viilun syysuunta tukee kohteen muotoja. Varsinkin kasvoissa se on tärkeää. Käytän joskus paljonkin aikaa siihen.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #29 : 11-11-2008, 13:36:42 »
Moi,

Helkatin hieno tärppi tuossa tukassa, menee tosiaan uskottavasti.

Niin tarkoitin tuossa edellä että tässä mallityössä käytetään vain kahta eri viilua, vaikkapa haapaa ja pähkinää. Aina sahataan kahta viilua päällekkäin.

Alright, selvensi kyllä. Olettaisin että useammala viilukerroksella voi tulla mielenkiintoisia leikkuukulmaennakointeja jos haluaisi käytellä pienellä alueella monia eri viiluja.

Onko siinä tapauksessa mahdollista tehdä ensin yksi kerrospari valmiiksi, ja sitten käyttää sitä toisena kerroksena kun lisää kolmannella uudella viilulla lisää kuvioita?

No niinkuin huomaat, kuvankäsittely helpottaa paljon elämää, mutta itse katson aina valopöydän päällä, että viilun syysuunta tukee kohteen muotoja. Varsinkin kasvoissa se on tärkeää. Käytän joskus paljonkin aikaa siihen.

Okei. Eli työasento, viilujen mallaus ja paljon varateriä sahaan ainakin toistaiseksi. Mitäs vielä olisi muuta kuin nuo muut tarvikkeet?

Tuo teippijuttu vielä jänskättää. Teippiä puristetaan voimakkaasti viilunpintaan, ja teipin liiman pitää kuitenkin olla suht jämyä. Teipin irroittaminen on sitten haastavaa, ja se pitää irroittaa liuottimella niin ettei puuviilu turpoa muodottomaksi.

Kokeilin juuri ruiskutettavaa isopropanoli-PVA -liuosta puun pinnalle, ja se kostuttaa turhan hyvin. Kova mehiläisvaha näyttää pitävän ja myös irtoavan paremmin. Nyt ei ollut juuri Tesan teippiä, mutta kun tästä lähden kotia niin koukkaan hakemassa rullan pari.

Voisitko jossain vaiheessa näyttää miten teippiä tarkalleen ottaen käytetään, aplikoinnista alkaen?

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...