Kirjoittaja Aihe: Viilutus for dummies  (Luettu 32972 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 370
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #30 : 05-03-2007, 18:00:04 »
Kysy tätä Hot Melt Oy:sta, siis todella mailaa niille tai soita puhelu. Kysy onko esim selkäaineettomia tai pehmovaahtoselällisiä VHB-teippejä puuviilulle, tai mitä muuta he suosittelisivat.

Etukäteen voit tutustua niiden valikoimiin http://www.hotmelt.fi/finnish.html  Tsekkaa myös hinnasto.

Firma on yksi niistä josta ostamme koko ajan juuri palvelun nopeuden ja teknisen tuen takia. Ostamme niiltä myös pieniä määriä erikoisempia juttuja, sama homma. tavara tulee yleensä parissa päivässä.

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 225
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #31 : 29-04-2008, 11:55:23 »
Ja lisää...

Tuosta viilupuristiumesta vielä sen verran olisin kysynyt että pulttien alapuolella ilmeisesti on vastamutterit ?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 31
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #32 : 29-04-2008, 16:05:24 »
Ja lisää...

Tuosta viilupuristiumesta vielä sen verran olisin kysynyt että pulttien alapuolella ilmeisesti on vastamutterit ?

Jo vain. Aluksi oli ilman, mutta kun useamman puristuksen teki, alkoi pultit korkata läpi.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 314
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #33 : 31-05-2008, 11:11:00 »
Tuosta jopin pultein kiristävästä viilupuristimesta voisi helpohkosti muokata paineilmalla toimivan eli vedät noitten poikkipuiden ja puristettavan kappaleen väliin sopivasti litistyvää putkea ja esisäätö pulteilla jolloin pistämällä putkeen painetta saadaa hyvä puristus.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 36
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #34 : 18-06-2008, 23:45:54 »
 Ennenkuin keskusktelu jatkuu pidemmälle kaikenlaisiin härveleihin, tässä jotain kun etsiskelin tietoa "vanhanliiton" vasaraviilutuksesta:

http://www.fwprdc.org.au/content/pdfs/PN03.2303.pdf

kokolailla kattava paketti.



Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 075
Re: Vielä viilutuksesta
« Vastaus #35 : 07-07-2008, 18:26:37 »

Isojen pintojen viilutuksessa tuo ei mielestäni toimi, tai ainakaan itse en ole salaisuutta siihen löytänyt. Jos viilu on kapeampaa kuin viilutettava pinta eli viilu joudutaan saumaamaan, aukeaa tuo sauma jossain vaiheessa lämmitettäessä vaikka olisi minkämoiset teippaukset. Ilmeisesti viilu imee liimasta sen verran kosteutta että turpoaa ja lämmitettäessä viilu kuivuu ja vetäytyy kasaan. Lopputuloksena useitakin millejä leveä rako.
Tänään on tämä nimimerkki viiluttanut ensimmäistä kertaa eläissäin.
Aamulla heti kasin jälkeen innolla Viilukeskukseen. Riittävän leveää viilua ei ollut kuin visakoivua, jonka neliöhinta 45 €/m2 ensin hirvitti ja sitten karkotti. Siispä 125mm leveää siivua kyytiin muutama neliö.

Kerrostalossa ei mitään prässipöytiä tai vakuumilaitteita ole, joten silittämällä olen näitä nyt kiinnitellyt. Ja aina tulee rako, suurimmillaan 0,6mm.
Kapinallisena en lähtenyt mitään mitään teippivirityksiä tekemään, kuumennan yhden viilun leveyden kerrallaan kiinni. Nyt olen 6h ahertanut ja osaan jo leikata mattopuukolla syysuuntaan siististi.  :)
Välineinä pitkä alumiiniviivain, pari mattopuukkoa, puuliimaa, kittilasta, vanerilevy leikkuualustana ja vaimon teflonpohjainen silitysrauta. Työtasoina ruokapöytä ja kaikki keittiön pöytätasot (emäntä on pari päivää helsingissä  ;) )


Tuota rakoa pitää sitten koittaa puru-lakkasekoituksella kitata. Onneksi kohde on niinkin harjoitusmallinen kuin olkkarin vanhojen kaiuttimien uudelleenpinnoitus  ;D
Kyllä noista vielä hyvät on tultava, perkele  >:D

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 225
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #36 : 26-07-2008, 21:06:44 »
Miten ootta tavannu reunojen saumakohdat tehdä näissä viilutuksissa ? Levyn varmaan saa jokseenkin jokainen päälypuolelta ainakin jotenkuten viilutettua, mutta vitutus alkaakin sitten kun ruvetaan reunoja hitsaamaan ;D

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 388
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #37 : 26-07-2008, 22:15:57 »
Mitäs levyä sulla on viilutettavana. No, reunan muotoilu sen määrää, suoraan reunan joko 5mm lista tai vähintään 3mm viilu joka on samaa puuta kuin pintaviilukin. Tässä vaiheessa on hyvä laittaa myös mahdollista reikää varten puupala, johon se reikä voidaan tehdä niin ettei sieltä näy levyä. Voihan ne reunat tietysti viiluttaa eri puullakin kuin pinnat. Tasataan molemmin puolin ja viilutetaan yli kaiken.  O0
- hanski

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 119
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #38 : 27-07-2008, 20:17:24 »
Tein tossa mennäviikolla oivan hankinnnan: ostin alipainepumpun, sellasen käytetyn mallin, ollut aiemmin navetassa lypsykoneen veturina. Imutehoa on 0,6m3 minuutissa ja alipainetta 0,6bar. Taivuttelin sillä muotin päälle 4mm hdf levyä, jotta sain tehdyksi 20mm paksut kaarevat kylppärin allaskaapin ovet. Alipainepussina toimi roudarin teipillä kasattu rakennusmuovista valmistettu säkki. Toimi todellla hyvin ja vain vain kuvitella kuinka helppoa toi viilutus olisi kyseiselllä menetelmällä. Itselläni on hydraulinen viiluprässi, joten suorille muodoille en rakentamaani aparaattia tarvitse, mutta jos jollakulla on sen verran vähäistä toi viilutus, ettei prässin hankkiminen tule kysymykseen, niin silloin toi voisi toimia hyvinkin. Lisäksi sillä tosiaan tekee paljon muutakin kun viiluttelee. Alipaine on kiva kaveri jos vaikka tarvitsee tehdä ympärijyrsittäviä jigejä tai muuten vaan pitää kappaletta paikallaan. 0,5 barin paineella saa 20x20cm tallaan 200kg:n voiman. Kyseinen pumppu maksoi muuten 150€, joka sekin maksetaan 400metrin  stp panelin höyläyksellä.
         Saksan messuilla käydessäni törmäsin alipaineprässiin joka oli rakennettu alipainemenetelmällä siten , että reiitetyn pöydän päälle oli kasattu rhs putkesta kehä, jonka sisällä oli löysähkoö silikonimatto paksuus 3mm ja reunojen alla tiivisteet imu tapahtui alapuolelta tiiviistä laatikosta ja kappale asennettiin saranoidun kehän ja silikonimaton alle. Kansi kiinni ja pumppu päälle niin siinä viiluttui ja muotopuristui niin suorat kuin muotin päälläkin olevat kappaleet. Hintaa aparaatilla oli 10 000 €. Itse laskeskelin, että jos toi silikoni on 100€ m2 niin 122x244 alipainepuristimen sais kyhättyä varmaan neljällä sadalla eurolla ja  siihen sitten vielä toi pumppu, joita varmaan maitotilojen lopeteltua löytyis kasapäin.


T. Petu

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 159
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #39 : 30-07-2008, 22:38:00 »
Kontaktiliimalla viilutusta Audioparts.fi:n sivuilla: http://audioparts.fi/index.php?id=16

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 72
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #40 : 11-10-2008, 17:53:37 »
Nonni tulipahan kokeiltua viilutusta ekan kerran ja pilalle meni. Wenge viilun läpi tuli liimat ulos ja viilua poistaessa tökkäsin kämmeneen mattoveitseillä reiän.

Oisko liimat lähtenyt hiomalla pois ?
Onko wenge jotenkin erityisesti sellanen viilu että siitä tulee liimat helposti läpi ? Tiedän ainakin että mahonki on sitä. Kerran myös sillä epäonnistuttu.
Voiko liialla puristimien kiristämisellä aiheuttaa liiman läpi pursuamisen ?
Puuha Pete kaiken rikkoo

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 314
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #41 : 11-10-2008, 20:57:08 »
olisko ollu liikaa liimaa? Tai ei niin hyvin hommaan sopivaa liimaa? eli sitä liimaa ei pidä laittaa sinne väliin yhtään enempää mitä tarve vaatii koska se ei puristettaessa pääse minnekään muualle pois kuin viilun läpi. toisin on esim liimalevyn teossa, ylimääräiset liimat pursuilee nätisti ulos.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 370
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #42 : 11-10-2008, 21:17:31 »
Moi,

Wengessä on isot huokoset. Tiedän kavereita jotka vihaavat wengeä äärettömästi tuon ominaisuuden takia kun tavoitellaan sileää pintaa ja huokosiin menee tavaraa niin perhanasti eikä siltikään tahdo tulla tasaista.

Olisit voinut kuitenkin siklata sen pinnan vielä kun liima olisi ollut täysin kovettunut (mitä liimaa muuten käytit?) . Jos viilu oli vakio 0,7mm niin siitä voi ottaa sen noin 0,3 mm vielä pois. Siklin pitää olla teräkunnossa. Wenge tarvii poikkeuksellisen terävät terät erityisesti kun leikkaat sitä poikkisyyhyn. Muuten chippaa turhan herkästi.

Wenge on neljännesahattuna (tai viilu täysin säteen suuntaan leikattuna) ja öljyttynä ja kiiltäväksi vahattuna yksi Afrikan makeimman näköisiä mustanruskeita puita, mutta heti kun siinä rupeaa enemmän näkymään erikseen sitä isoa ruskeaa juovaa niin en itse enää oikein tykkää.

Varokaa myös niitä tikkuja. Toisille wenge ei tee mitään, ja toisille pieni tikku sormessa turvottaa koko kämmenen wappupalloksi. Se on kuulemma jonkinlainen allerginen reaktio kyseessä.

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 388
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #43 : 11-10-2008, 21:51:19 »
Terve Vesku. Tuo on aika yleinen vaiva, mutta mitä kovempi puu sitä paremmat mahikset saada siklillä siitä siedettävä, kun liima pysyy siellä reijässä eikä näytä ympäristössä samalta  kuin öljytahra. Tuollaisia isoja tahroja näkee mm. teak viilutetussa vanerissa, joka kannattaakin tutkia tarkkaan ostettaessa, on niitä venemiesten harmeja.
Käytän liimauksessa hammaslastaa jonka olen tehnyt Dremelillä tai neulaviilan reunalla. Sellainen 50mm-70mm leveä suorakaiteen muotoinen ohut pakkelilasta, siihen tussia n.3mm alareunaan ja jakaa sen 2x2mm hampaisiin josta joka toinen viilataan pois, jos tulee liikaa liimaa niin sitä on helppo pienentää viilaamalla hampaita matalammaksi.
En tiedä onko sillä merkitystä mutta vedän liimaraidat aina viimeksi kapeampaan suuntaan jos vaikka tulis ilmat paremmin pihalle. Liimalevyn teossakin kätevä, laittaa ensin makkaran ja levittää sitten lastalla. Siinä on sekin hyvä puoli että ohuet liimapaikat jäävät niin kapeiksi että liimautuvat viereisistä liimanauhoista sitten puristuksessa.  O0
- hanski

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 370
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #44 : 11-10-2008, 22:55:36 »
Käytän liimauksessa hammaslastaa jonka olen tehnyt Dremelillä tai neulaviilan reunalla. Sellainen 50mm-70mm leveä suorakaiteen muotoinen ohut pakkelilasta, siihen tussia n.3mm alareunaan ja jakaa sen 2x2mm hampaisiin josta joka toinen viilataan pois, jos tulee liikaa liimaa niin sitä on helppo pienentää viilaamalla hampaita matalammaksi.

Paras tapa tehdä tuon kaliiperin hammaslasta on laittaa millinen PE-muovinpala ruuvipenkkiin siten että siitä näkyy milli pari leukojen yli. Sitten rautasahalla vetämällä tekee siihen hampaat, esmes kahden teränleveyden välein. Ruuvipenkin leuat rajoittavat syvyyden hienosti. Pärseet voi veistää mattopuukolla pois. Polyeteenin saa täysin puhtaaksi lähes kaikista liimoista kun antaa liiman ensin kovettua siihen päälle.

Jos haluaa leveämmän hammasvälin niin voi laittaa rautasahaan kaksi terää rinnakkain. Silloin tarvii myös laittaa teränripustimien tapit ristiin jotta molemmille terille saa kiristystä, eli toisessa päässä sahaa tappi käännetään vaan toiseen suuntaan, onnistuu useimmissa rautasahoissa.

Rinnakkaisteräinen rautasaha on paras työkalu vaapun leukalapun uran sahamiseen  O0 . Tulee kerralla tarpeeksi leveä ura.

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...