Kirjoittaja Aihe: Viilutus for dummies  (Luettu 33012 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Vs: Viilutus for dummies
« Vastaus #60 : 25-02-2014, 23:55:15 »

Sakemannilasta pystyt tilaamaan viiluja joissa on suoraan liimapinta valmiina, kalvo poistetaan ja tällätään kiinni. Tuo olis varmasti kaikkein näppärin vaihtoehto, jos ei halua liimojen kanssa ropata.

Tuohan kuullostaa hyvältä, mutta meneekö jo liian helpoksi? ;)

Simo, jos kerran kunnolla tehdään, niin kyllähän sen pitäisi tietysti kauemmin kun pari vuotta kestää.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #61 : 22-12-2017, 11:04:32 »
Kaipaisin neuvoa viilun pintakäsittelyyn.

Olen käyttänyt Osmon vahaa liimapuulevyyn jossa se on toiminut hyvin. Viilun päällä se on ollut hieman vähemmän hyvä. Olen pohtinut tuleekohan Titebond-liima ohuesta viilusta läpi ja vaikuttaa vahauksen lopputulokseen? Tosin olen ollut ehkä hätäinen ja jättänyt vahapinnan liian kuivaksi kun pelkään että pintaa jää tahmeaksi (ehkä pelko on turha).

Jos haluan pitäytyä vahassa, olisiko parempi viiluttaa kontaktiliimalla jota olen joskus kokeillutkin? Olen käyttänyt Futura Aqua-lakkaa viilun päällä ja sillä saa ihan kivan kovan pinnan. Tosin pystyn lakkaamaan vain yhden sivun kerrallaan (kaiutinkotelot) koska pelkään lakan valumista ja jos kerros on liian ohut, tuntuu että pinnasta ei tulee niin tasainen. Olen käyttänyt laadukasta pensseliä. Onko pensseli ylipäätään hyvä tuollaiseen?

Aikaa ei ole hirveästi harrastaa joten olisi mukava löytää joku suht helppo ja vakiintunut tapa jolla saada hyvä puupinta. Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan!

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #62 : 22-12-2017, 13:29:56 »
Ohuesta viilusta tulee useinkin liimat läpi. Hiomalla pitäisi ongelma poistua. Paksumpaa viilua käyttämällä ei ole noita ongelmia.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #63 : 22-12-2017, 15:24:46 »
Tahmeaksi pinta ei jää. Ja muistathan laittaa monta ohutta kerrosta mieluummin kuin pari semiohutta. Eli kaikki pyyhitään pois mitä lähtee.

-K
- Qui scribit, bis legit.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #64 : 24-12-2017, 14:52:45 »
Festool: Millä mekanismilla hiominen auttaa jos liima tulee viilun läpi? Eikös liimaa ole siinä viilussa joka kerroksessa jos se on tullut läpi?

Kahimooni: Eli vahaa käytettäessä kannattaa pyyhkiä heti pois ylimääräiset levityksen jälkeen? Olen käyttänyt aina kangasriepua. Monesti olen kuitenkin nähnyt että on levitetty pensselillä ja että pyyhitään vasta 15min jälkeen ylimääräiset pois (eli annetaan ilmeisesti imeytyä ensin).

Jos jaksatte niin vääntäkää vielä rautalangasta :) oletetaan että pitäydyn noissa ohuissa viiluissa. Mattalakkausohjeet kiinnostavat myös.

Kiitos paljon.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #65 : 24-12-2017, 15:06:13 »
Levitetään vahaa siten että sitä pinnassa on riittämiin. Sitten tosiaan pyyhitään kaikki pois mitä lähtee kohtuudella. Toistetaan pari-kolme kertaa vuorokauden välein. Hionta välissä jos tarvitsee esim. karhunkielellä.

Yleisin virhe vahoissa on että laitetaan liikaa. Se vahaus ei ole nopean ihmisen hommaa.

-K
- Qui scribit, bis legit.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #66 : 24-12-2017, 21:16:21 »
Kokemus kertoo, että kun liima on tullut läpi, saa sen hiomalla näkyvistä. En tiedä mihin perustuu, mutta tälleen tapahtuu. Toki sitä pinnassa on, mutta lakan alta ei näy. Vaha voi olka toinen juttu.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #67 : 25-12-2017, 10:00:12 »
Ohuesta viilusta tavallinen pvac-liima lyö helposti läpi, varsinkin tammesta ja muista hauraista viiluista. Sitten kun ne liimanjämät jäävät siihen hyvinkin hiotun viilun pinnalle, öljypohjaiset pintakäsittelyaineet eivät niihin kohtiin imeydy ja liimakohdat näkyvät ikävästi. Lakat eivät niinkään imeydy puuhun vaan kasvattavat kerrosta ulospäin eikä liimakohdat juurikaan näy.

Muutenkin mun mielestäni ohut viilu ja öljy/vaha on vähän ongelmallinen yhdistelmä. Öljy kun ei juurikaan muodosta suojaa mekaanista kulutusta vastaan ja kolhun tullessa viilupintaa ei voi hioa puhtaaksi. Siksikin lakka olisi parempi viilupinnalla.

T. Kimmo