Kirjoittaja Aihe: Vesipetsaus ja mitä pintaan?  (Luettu 2102 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Vesipetsaus ja mitä pintaan?
« : 09-10-2009, 15:01:00 »
Tervehdys!

Työn alla pieni siirrettävä kaapisto/ pöytä keittiökaapiston jatkoksi. Materiaalina pyökki. Tarkoitus petsata pöytätaso ja runko erisävyyn lähemmäs keittiön sävyjä.

Jos olen oikein tajunut nïn vesipetsin jälkeen pinta kaipaa jotain toista ainetta? Olen miettinyt joko lakkaa tai mehiläisvahaa. Onko mitään järkeä ajatuksessa?

Poissa (Piilotettu)

• huonekalujen restaurointia ja entisöintiä
Re: Vesipetsaus ja mitä pintaan?
« Vastaus #1 : 09-10-2009, 15:54:31 »
Moikka!

Riippuu pitkälti siitä mihin käyttöön meinaat tason altistaa..

vahaa voi laittaa, mutta alle melkeinpä laittaisin öljyn tai lakan..pelkkä vaha imeytyy kovin syvälle ja seuraavan kerran kuin halutaan pintaa laittaa siihenpä sitten ei paljon mikään enää tartu, toinen heikko puoli vahassa on että se ei juurikaan kestä kostealla pyyhkimistä.
 Sellakka pinta on kaunis, mutta siinä on sama probleemi että ei juurikaan kestä kosteutta.. ???
 jos pinnan tarvii kestää kostealla pyyhkimistä niin suosittelen jotakin tärpätti ohenteista lakkaa, mielummin kiinanpuuöljypohjaista kuin alkydilakkaa..
Vesiohenteista lakkaa en suosittele laisinkaan sen kelmeän pinnan takia sekä sekään ei kestää kovin kosteutta..

-pirkko

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 09-10-2009, 16:51:12 »
Moi tästä naapurista! Käyppä katsomassa Le Tonkinois lakkoja, niitä näytti myyvän moni liike Turussa, mm. http://www.turuntoivepuu.fi/lttuotteet.htm , kauppiaan nimi on enteellinen.
- hanski

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 12-10-2009, 16:16:11 »
Hei,

Jos kaappisi saa vettä, ei vahaa.
Jos joskus haluat muuttaa pintakäsittelyä, ei vahaa.

Veden kastävää lakkaa, voit itse säätää haluamasi kiiltoasteen sekoittamalla kiiltävään mattalakkaa. Hyvä suhde on esim. 2/3 kiiltoa ja 1/3 mattaa. Lopputulos on sellainen puolikiiltävä hiukan silkkimäinen. Olen käyttänyt huonekaluihin Helo kiiltävää ja Jalo mattaa.

Kiiltävästä lakasta saa hiukan himmeämmän sekoittamalla siihen serotoniinia pari prosenttia. Samalla se nopeuttaa kuivumista, lakkauksessa huomattava, että vetelee vain ohuita kerroksia, muutoin voi mennä ryppyyn.

Hyviä lakkoja ovat myös kaikki venelakat, myös Tonkkari. Vesipetsin jälkeen hion ta ennen lakkausta.

Pekkat