Kirjoittaja Aihe: Lakkapinnan poisto  (Luettu 12457 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Lakkapinnan poisto
« : 26-04-2007, 15:41:18 »
Elis, tarkoituksena on hioa / poistaa lakka vanhasta mäntypöydästä, ja laittaa Osmon puuvaha päälle, elis millä olisi järkevää poistaa toi lakka? Hiomalla, jollakin lakanpoistoaineella, millä?

Poissa (Piilotettu)

Re: Lakkapinnan poisto
« Vastaus #1 : 26-04-2007, 16:52:18 »
Moi,

Mä otin mun #5 jaskan ja päästelin sillä. Sain tehtyä homman siirtämättä pöytää keittiöstä mihinkään, ainoastaan tuin sen irti seinästä liikkumattomaksi parilla puukepillä ja puristimilla. Kaikenkaikkiaan kolmesti ajoin yli noin kympän paksua mutta mahdollisimman leveää lastua, eikä tullut sellaista purua ollenkaan mikä olisi edes tahrinut mattoa alla. Pinta oli käsihöylän jäljiltä hyvä, ja ajattelen käsitellä sen kohta Abralonilla ja Osmovahalla Puusepän vinkkien mukaan.

Lapset leikki aikansa lastuilla ja askarteli niistä ja erikeeperistä jotain omaa kivaa.

http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=616.msg3919#msg3919

Voi sen toki siklatakin, ei siitäkään tule erityisesti metakkaa tai pitkälle leijuvaa pölyä. Ehkä nämä osaavammat kunnostajakommandot kertovat enemmän vinkkejä, mutta asiaa auttaa jos haluaisit laittaa tänne projektista jonkin kuvan. On sitten vieraillekin kannustavampaa esim kirjautua Kotiverstaan foorumiin että näkee kuvat.

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 26-04-2007, 16:59:52 »
Hei,

Ollee massiivipuuta? Silloin on pari tapaa, kuumailmapuhallin ja skraba, tai sikli. Siklin on oltava terävä, täällä on hyviä ohjeita teroituksesta ja siklin pitimistä.
Minä olen tykästynyt tuohon kuumailmapuoleen, on joutuisa eikä käy niin käsien päälle.
Tohotat puhaltimella reunasta alkaen itsestäsi poispäin, katsot kun lakka alkaa pehmetä ja kuplia, sitten vetelet skraballa lakan pois. Jatkat eteenpäin puhaltimella ja taas skraballa.
Minä olen yleensä käyttänyt skrabana puukkoa, silloin voi koko ajan toisella kädellä lämmittää ja toisella skrabata. Puukkoa ei vaan saa painaa liiaksi.
Lopuksi pinnan hionta tukea käyttäen ja vahat päälle.

Olen myös käyttänyt skrabana kittilastaa. Sillä olen työnnellyt lakkaa menemään ja samalla puhaltanut uutta lämpöä eteenpäin. Sopii silloin, kun lakka irtoaa helposti ja levyinä. Lastaa taas ei saa olla terävä, ettei se leikkaa puun sisään työnnössä, varsinkin mänty on pehmeää puuta.

Ja ei kun töihin
Pekkat

Poissa (Piilotettu)

• Valvoja
  • (Piilotettu)
« Vastaus #3 : 26-06-2007, 00:45:18 »
Kappas on vähän vanha asia, mutta jos homma on vielä vähän vaiheessa niin...

Kuumailmapuhaltimen kanssa pitää edetä kuitenkin hyvin varovasti, puu palaa herkästi,lakka palaa herkästi ja noiden tummien palojälkien poistoon ei hionta riitä. Lustopuu, varsinkin havupuissa, helposti "kutistuu" tällaisessa kuumakäsittelyssä, eli vaatii paklausta tai höyläystä korjaukseksi.
Lakka on usein tunkeutunut syvemmälle puun solukkoihin kuin mitä kaapimalla saadaan pois, tämän huomaa usein pettymyksekseen, jos aikoo petsata kaavitun/hiotun pinnan. Värittömän OSMOn alla tuosta jäänteestä ei ole haittaa.

Jos vain mahdollista päästä isolle tasohöylälle niin lykkää kannesta puolen- /millin lastu, niin lähtee aurigon kellastamat ja pikku kolheetkin pois ja pääset käsittelemään neitseellistä pintaa.

Monet "puusepän narikat" vetävät pöytäkansiin ohuen (katalyytti)lakan pohjalle, jonka jälkeen pinnasta hiotaan karvat pois ja loppukäsittely tehdään vahaamalla useampaan kertaan.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 01-07-2007, 15:31:26 »
Jos vain mahdollista päästä isolle tasohöylälle niin lykkää kannesta puolen- /millin lastu, niin lähtee aurigon kellastamat ja pikku kolheetkin pois ja pääset käsittelemään neitseellistä pintaa.

Isot pojat ovat varoitelleet että lakattua pintaa ei saisi tasohöyliin työntää, kuulemma tekee hallaa terälle jos lakka on puuta kovempaa. Kuulostaa ihan loogiselta mutta ei ole vielä tullut tilannetta eteen että tarvettakaan tälläiselle olisi ollut, joten en ole asiaa sen enempää selvittänyt.

Poissa (Piilotettu)

• Valvoja
  • (Piilotettu)
« Vastaus #5 : 01-07-2007, 21:03:11 »
Vaikuttaa siltä, että isot pojat omistaa sen tasohöylän.
Mutta totta on, niin saattaa tehdä, tässähän on vain kustannuskysymykset vastakkain, kaapiiko vai höylääkö ja kenen höylällä.

Riippuu tietysti myös lakasta, lakka palaa pahemmin teriin jos ajaa juuri lakan irroittavaa lastua ja hitaalla syötöllä. Siksi tollanen yli puolen millin lastu ja jäniksen nopeus.
HM-terät ei kuitenkaan paljon lakkaa kainostele, jos nyt ei päiväiseksi työkseen lakka- ja maalipintoja höyläile.