Kirjoittaja Aihe: Puuporanterien teroitus  (Luettu 3797 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 64
  • (Piilotettu)
Puuporanterien teroitus
« : 20-05-2007, 21:55:42 »
Taas kävi niin kun ei pitänyt.
Porailin naama hymyssä liimalevyn reunaan tapeille reikiä niin eikö piru lohjennut ikävästi ja vielä päältä päin  :-\
Meni sitten maalaus ja pakkelointi hommiksi :(
Niin että minkä tyyppinen terä olisi paras?
Itelläni ei ole kun noita piikkikärkisiä teriä.
Miten tuo piikkikärki oikein teroitetaan?Olen kyllä teroittanut metalliteriä satoja mutta puulle pitäs vissiin olla partaveitsen terävä terä.
Niin joo liimalevy oli tai on se vieläkin mäntyä sellaista nopeasti kasvanutta,joka soveltus paremmin polttopuuksi kuin huonekaluihin >:(
Woodcutter

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 370
Re: Puuporanterien teroitus
« Vastaus #1 : 20-05-2007, 23:48:44 »
Moi,

Been there, done that. Sylinteriporan pitää olla ihan liian hyvä toimiakseen kunnolla puussa.

Tuommoinen sylinteriporarunkoinen tapitusterä (brad point, spur point) on tavallinen kun tehdään tapille reikää. Niitä saa valmiina monen merkkisinä ja hintaisina. Sen rakenne on jämäkkä pienilläkin halkaisijoilla. HSS-sylinteriporaa voi kokeilla muotoilla esim rälläkällä ja katkaisulaikalla, rälläkkä varovasti kiinni ruuvipenkkiin ja suojalasit päähän, sormi katkaisijalle ja kokeilemaan. Ei suositella kaikille, oletan että herrat (ja rouvatkin) tietävät tässä rajansa.

Tässä on Mechelinin hinnasto Mafellin terille, käsittääkseni FAMAG tekee niitä alihankintana Mafellille. Nämä ovat kalliita teriä. http://www.mechelin-company.fi/tuotteet/data/attachments/sahkotyokalut.pdf Halvempia voinee taas kattella ehkä ohlsonilla.

Partaveitseen verrattava leikkuusärmä on tosiaan tavoite, jonka ei kuitenkaan monasti tarvi täysin täyttyä jos käyttää oikeaa auger/kierrepuuporaa. Se on yleisin puuporatyyppi varmaankin mitä on. Itsellä on joitakin lyhyitä FAMAG-merkkisiä teriä joita pyörittelen vintilällä. Ne käyvät myös väännökkääseen porakoneeseen hitaamilla kierroksilla, kuten esim tämä jokaisen timpurin pakista löytyvä malli antaa ymmärtää: http://www.oldtoolheaven.com/history/historyimg/BigAuger.jpg

Augerkierreporan teroitteluun on nähty hyväksi laadukas ja pienehkö yksihakkuinen työntämällä työstävä viila, joka viilatessa peittää ryntöpinnasta kerrallaan ainakin puolet. Myös leikkuulapaa pitäisi kokeilla teroittaa, mutta vain "sisäpuolelta", ei koskaan ulkokehän puolelta. Vallorbe tekee hyviä viiloja koska ne ovat riittävän kovia työstämään laadukkaan puuporan usein varsin kovaksi jätettyä terästä. Suhteellisen hienohko viila voisi olla hyvä. Pitää muistaa, että jos viila on tarkoitettu käytettäväksi vain työntämällä, se myös tarkoittaa sitä. Väärään suuntaan vetely pilaa viilan ennen aikojaan, eikä muutenkaan synny jälkeä. Kannattaa hankkia myös viilaharja, koska sen on käytännössä ainoa väline jolla tukkoisen viilan saa taas iskuun.

Toinen vänkä puun porailuun tarkoitettu terätyyppi on lusikkapora (spoon bit), joskin se on tappihommiin huonoin mahdollinen koska siinä ei ole keskitinkärkeä. Siinä on vain se aivan mieletön ominaisuus että sillä voi porata puuhun siistejä reikiä niin loivaan kulmaan kuin pora antaa myöten ja/tai poralusikalla on mittaa. Voi aloittaa vaikkapa poraamaan suoraan pyöreään keppiin ensin kohtisuoraan pallokärjen puoleen väliin, sitten vain tylysti kantata terä parin kiekan aikana ja päästelee sitten haluttuun kulmaan loput. Lusikkaporia on suoraprofiilisia sekä sellaisia avarrinporia (reamer). Koska lusikkaporan teräosa on itseasiassa vain segmentti poraamansa reiän pinta-alsta, sillä pitää osata alkaa porata ikään kuin oikean etäisyyden päästä aiotusta keskikohdasta. Terä poraa reikää koskaan käymättä reiän keskikohdassa. Siksi sen on aluksi hieman hankala hallita, mutta kokeilu maksaa vaivan jos joskus tosiaan tarvitsee porata siistiä reikää loivaan kulmaan puuhun.

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 94
    • Puutöiden dokumentointia
Vs: Puuporanterien teroitus
« Vastaus #2 : 15-11-2017, 08:36:29 »
En viitsi tehdä uutta ketjua, kun aihe kuitenkin juuri puuporanterien teroitus (ehkä myös metalliporanterät). Ja ajattelin kysästä, kun aina ei jaksa kaikkia youtubesta kattoo.

Itsellä vähä hakusessa että mitä eroa perus metalli- ja puuporanterillä on. Ostin työkaluliikkeestä uuden metalliporanterän, koska ei kaupoista löytynyt 13mm puuporanterää ja huomasin että siinä oli terän päässä vielä maalit päällä ja ei se kyllä uponnu puuhun sit alkuunkaan. En tiedä oisko uponnu metalliin, mutta koitin pikkusen ykshakkuisella aika hienolla viilalla teroittaa sitä ja kyllä se parani ja sain sillä porattua ne tarvittavat 4 reikää/upotusta. Onko se normaalia, että uusi terä pitää aina teroittaa, vai riippuuko tapauksesta? Luulen että markettien terät (laadusta riippumatta) on teroitettu, jotta normi-ihminen pystyy niillä poraamaan. Mutta itselle on alkanut kertyä tylsiä teriä jostain syystä eikä viitsisi ostaa uusia.

Eli syy, miksi tätä kirjoitan, on se, että haluaisin tässä erottaa, kuinka perus puu- ja metalliporanterät pitäis teroittaa nimenomaan puuporausta varten. Smirgeli, viila vai joku muu ja kuuluuko näitä mitenkään puunata/hoonata? Höylät ja taltat olen kyllä saanut teräväksi.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 628
    • http://veistely.mbnet.fi/
Vs: Puuporanterien teroitus
« Vastaus #3 : 15-11-2017, 16:13:09 »
en muista olenko joskus aikaisemminkin puuporista täällä höpissyt, mutta antaa mennä. Ennen kuin sain tapituskoneen ostettua ja piti saada viimeisen päälle tarkkoja tapituksia akkuvääntimellä niin käytin ohjuria, eli puupalikkaa jonka läpi porattu alumiini- tai kupariputkesta tehty holkki poranterää ohjaamaan, alapinnassa hiomapaperia pidon lisäämiseksi. Puuporanterissä, siis niissä halvemmissa mitä yleensä raaskii ostaa on se vika, että syövät liian nopeasti, tämä aiheuttaa varsinkin päätypuuhun porattaessa ongelmia kun terä haukkaa liian nopeasti. Omat 6, 8, ja 10mm teräni teroitin timantilla ihan käsivaralta, päästökulmaa loiventamalla ja yli puolet onnistui ensi yrittämällä.