Kirjoittaja Aihe: Paneelivaha  (Luettu 2446 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Paneelivaha
« : 13-06-2007, 13:57:52 »
Hei!

Onnistuisko paneelivahalla käsitellä parven puinen kaide ja sinne johtavat puiset ns. puoliportaat? Voisi olla helpompi keino kuultolakkaukseen verrattuna.

Onko kellään kokemuksia ko. aineesta?

Poissa (Piilotettu)

Re: Paneelivaha
« Vastaus #1 : 13-06-2007, 22:02:02 »
Moi,

Onko kyse Liberonin vaiko Teknoksen paneelivahasta? Molemmissa kuitenkin on luonnonvahapohja, joskin koostumus lienee erilainen. Minulla ei ole kokemusta juuri näistä nimenomaisista tuotteista, mutta jos ajattelee että meillä kotona on suunnilleen kaikki puupinta parkettia ja saunan pintoja lukuunottamatta käsitelty joko öljyillä (Sateenkarivärit) tai vahoilla (Sateenkaarivärit, Osmo, Osmo Color) mukaan lukien portaat, niin siinä mielessä kyllä. On kuitenkin helppo homma ottaa yhteys yritysten tuotetietopalveluun, jossa ekspertti osaa epäilemättä kertoa näistä enemmän.

Itseni mielestä portaissa tärkeintä niiden koossapysymisen lisäksi on että ne eivät ole liukkaat. Ulkonäkökysymys käsittelyn vaikutuksen kautta on silti laajalti ratkaistavissa myös pelkästään luonnonvahapohjaisilla tuotteilla, oli sitten ohenteena havutärpätti tai vesi.

Hieman aiheen ohi:

Olen kokeillut tehdä itse vahasekoituksia, varsinkin lisätä niiden kovuutta ja käytettävyyttä kulhoissa ja sellaisissa. Minulla oli pohjana Kotiverstaan Ylläpidon esittelemä resepti, joka näkyy täällä: http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=230.msg1097#msg1097 . Minulla ei ole pitkäaikaista kokemusta tästä reseptistä, mutta alustavasti lopputulos on hyvinkin mainio.

En ole vielä itse tyytyväinen omien kokeilujeni tuloksiin, mutta pikkuhiljaa. Tarkoitus on päästä pitkälle eroon tärpätistä ja kokeilla korvaavia aineita ja menetelmiä. Ajattelin sitten jossain vaiheessa kertoilla että mitä jäi haaviin. Vahan pitää myös joskus kovettua  ;D

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa (Piilotettu)

Re: Paneelivaha
« Vastaus #2 : 14-06-2007, 21:11:35 »
Hei,

eipä ole, mutta ajattelen kyseisen vahan olevan tarkoitettu lakatun parketin pinnalle. Jos näin on, niin mikähän on aineen tunkeutuminen puupintaan, siis käsittelemättömään puuhun. Katso asiaa purkin kyljestä, josko siinä olisi sopivuudesta jotain sanottu.

Saattaa olla, että aine sopii, kokeile ensin johonkin hukkapalaan, ja katso millaiseksi se tulee.

Minä käytän vastaaviin kohteisiin pellavaöljyä, se imeytyy hyvin ja jättää sellaisen silkkimäisen pinnan, vaatii uusinnan joidenkin päivien, siis imeytymisen, jälkeen. Imeytymistä voi parantaa lisäämällä havupuutärpättiä 10-20 prossaa. Jos hyvää meinaat, niin ensin öljy-tärpättiseos, sitten viimeiseksi pelkkä öljy. Jätä kuitenkin siihen, kun öljy lakkaa imeytymästä ja puunaa pehmeällä rätillä pinta kuivaksi ja kiiltäväksi.

Pekkat