Kirjoittaja Aihe: Kuinka moni?  (Luettu 3152 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
Kuinka moni?
« : 22-07-2007, 18:51:51 »
Niin kuinka moni on kokeillut sekoitella omia maaleja?
Sekoittelin unicaa ja tärpättiä siihen sitten vielä väripigmenttiä(punaokraa).
Tuli aikalailla mahongin väristä pintaa kun lakkasin koivuisen sängynrungon.
Muutenkin on aikomus sekoitella erilaisia maaleja noista väripigmenteistä mm vernissaan,viiliin,kananmunaan.
väripigmenttien hankkiminen on vähän hankalaa ainakin tässä jyväskylän seudulla.
Onko kellään tietoa kuka myy uula-tuotteen pigmenttejä?
Woodcutter

Poissa (Piilotettu)

• Mikan puutyösivut
Re: Kuinka moni?
« Vastaus #1 : 22-07-2007, 21:24:14 »
Keittomaalia pari kertaa, toisella kertaa väristä tuli jokseenkin eri mitä oli suunniteltu. Petroolimaalia kerran, onnistui hyvin. Munatemperaa kerran, onnistui kohtuullisesti, hirveä homma pigmentin hiertämisessä.

Petroolimaalia tulee varmaan joskus tulevaisuudessakin tehtyä jos tarvitsee. Pellavaöljymaalia voisi kokeilla.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 23-07-2007, 10:00:03 »
tervan,pellavaöljyn, tärpätin, punamullan ja kimröökin sekoitusta on tullut joskus tehtyä. viimeksi vanhempieni kesäasunnon aittojen käsittelyyn.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 23-07-2007, 23:56:43 »
Tämä ei kyllä ole maali mutta, itse sekoitettu kuitenkin niinpä....

Oma spesiaali sekoitukseni on keitettyä pellavaöljyä eli vernissaa ja mehilaisvahaa yhteen sekoitettuna.
Olen myös kokeillut lisätä seokseen karnaubavahaa.
Siitä tulee sellanen kiinteä öljyinen seos jolla käsittelen sorvaustyöt ja vähän muutakin.
Sekoituksen olen suorittanut vesihauteessa.

Poissa (Piilotettu)

• Ylläpito
« Vastaus #4 : 27-07-2007, 21:43:52 »
Mä olen tehnyt suurimman osan käyttämistäni  maaleista itse.

- Pellavaöljymaalia en oo tehnyt alusta asti, mutta sävyttänyt hyvin paljon valkoista Uulaa pigmenteillä. Pigmentti pitää hieroa hyvin tilkkaan vernissaa (vanhaan aikaan käytettiin kivimorttelia tai kiveä lasin päällä, itse olen hieronut sävytystahnat lasilevyn päällä kunnes pigmentti ei enää rahise). Hieromaton pigmentti jättää maalin mataksi ja jopa vähän kokkareisen näköiseksi. Samaten voi ostaa vahvan väristä öljymaalia ja sävyttää sillä valkoista.

- Maalarinvalkoista saa kun panee nokimustaa valkoiseen, silkka valkoinen maali menee keltaiseksi ajan kanssa, mutta nokimustalla "valkaistu" pelaa kellastumista vastaan.

- Venelakkaan (öljylakkaan eikä mihinkään unicaan) voi laittaa pigmenttiä. Lähimmäksi maalia olen mennyt sillä että olen tehnyt valkoista maalia laittamalla titaanivalkoista sekaan. Kun jättää maalin kultavaksi ja lakkaa moneen kertaan saa käsittämättömän nättiä kermanvaaleaa, vähän meripihkanväristä maalia. Kun lakkaa on paljon ja pigmenttiä vähemmän kuin maalissa niin pinta näyttää samala tavalla kuultavalta kuin vaikkapa automaalarien "candy"-värit joissa on metalliväri alla ja pirun paksusti lakkaa päällä.

- Venelakkaan voi myös sekoittaa pigmenttiä kuultomaaliksi. Poltetu terra antaa mahonginsävyä, olikohan se nyt umbra jolla sai tummuneen tammen sävyjä aikaan. Tällaisella lasyyrillä voi tasoittaa mahonkiveneen paikkausten sävyeroa. Ja tietty vähintään viisi kerrosta lakkaa päälle, että väri näyttää aidolta.

- Sellakka on tietty aine erikseen. Siitäkin saa maalia, olen shellakattuja koriste-esineitä koristellus sillä että esim. leikkausten pohjiin olen laittanut sellakkaan lisättyä nokimustaa tai punaista maaliksi ja sellakkaa päälle.

- "Huonekaluvaha" jolla käsittelen melkeen kaiken taltankahvoista shellakalla pohjustettuihin koriste-esineisiin on tehty sotkusta jossa on mehiläisvahaa liuotettuna pineenitärpättiin (vesihauteessa), vähän vernissaa notkisteeksi ja tervaa sen takia että minkäs teet, teet sen tervan kanssa.

Tervaaminen... http://puuvene.net/tervaus.html

Maalit on samanlainen juttu kun ruuanlaitto. Tee ny maailman paras räsähti kyljyksille niin aina tulee joku joka kertoo paremman. Hyvät on hyviä silti aina. Pentuna kun en paremmasta ymmärtäny niin tein hiton hienon "shellakkapuleerauksen" rakkaimpien tavaroitten sikarilaatikkoon tavallisella akryylilattiavahalla ja hyvä siitä tuli siitäkin.

Pekka
« Viimeksi muokattu: 29-07-2007, 18:20:20 kirjoittanut (Piilotettu) »
Puutyöneuvoja ja propagandaa - http://www.sihistin.fi

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 28-07-2007, 00:00:46 »
Moi,

On tehty seuraavaa:

Ostetaan edullinen pippuri- tai suolamylly, ja porataan sopiva vino reikä sen kylkeen. Reikään asennetaan tratti. Liitetään pyörittelypää pylväsporakoneeseen tms konepyörittäjään. Jos käy säkä, (kovakromattu tai keraaminen) jauhinpää tekee hienoa tavaraa. Hitaahkot kierrokset, varoitaan ettei lämpiä liikaa, tulee muuten vääriä sävyjä. Kierroksien pitäisi kuitenkin olla tasaiset. Kaman voi ajaa pari kertaa läpi eri asetuksilla.

Pylväsporakoneen karaan liitetään maksimiläpimittainen putki, jonka toiseen päähän on kierretty jenka. Sillä ja pultilla ja mahdollisella lisämuhvilla putken päähän kiinnitetään (käytetty) pyörösahanterä siten, että se pyörii oikeinpäin, sahaavasti. Kierroksia maun mukaan tai miten kantti itsellä kestää. Vaikuttavaa. Voit jättää välineen päälle pönttöön pyörimään kunnes pigmentti on muodostanut hyvän dispersion. Tarkista maku.

Masterbatchia, eli pieneen öljymäärään liuotettua pigmenttiä, jossa tarkoituksena on dispersion radikaali parantaminen isompaan öljymäärään sekoitettaessa, on tehty myllynkivien kaltaisilla välineillä myös. Lasialusta on hyvä siksi koska se on väritöntä.

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 28-07-2007, 20:39:52 »
Hei,

Munatemperaa olen tehnyt alusta saakka, siis shellakka hartsi vernissa, maaväri, kananmuna sekoitettu maaliksi. Uulatuote noita maavärejä on myynyt jo pitkään, nyt sieltä saa jo valmiiksi sekoitettuja värejä joka lähtöön, niin että nuo sekoittelut on jäänyt vähemmälle. Lisäksi munatemperaa ei kannata käyttää kovin suuriin huonekaluihin, säilyvyys, siis maalin tulee onkelmaksi, kun vaimo ei oikein anna säilyttää jääkaapissa.
Lisäksi maavärin hiertäminen on hankalahkkoa. Valmiita öljyvärejä olen sitten sävytellyt tarpeen mukaan, varsinkin  musta on käytössä sekoituksissa. Lisäksi olen taiteilijavärejä sekoitellut maaliin, siis noita tuubeissa olevia tahnoja.

Pekkat

Paikalla (Piilotettu)

• (Piilotettu)
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
« Vastaus #7 : 29-07-2007, 10:47:13 »
Itte säilytän Uulan maaleja alustassa (kellarikerros) kun siellä on kesällä lämpöä 10-12 astetta ja talvella liki nollaa. Vois olla hyvä vaihtoehto jääkaapille, en määkään sais maaleja säilyttää jääkaapissa. Koitin myös tehrä valkoista roslakin mahonkia lisäämällä valkoista väriä (titaanidioksidiako se oli )suoraan sekoittamalla, sinne se laski pohjalle. Huhran tekstistä näin missä tein virheen, enhän hiertänyt väriä sekaan.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #8 : 29-07-2007, 21:05:12 »
Hei,

AtoA:lle, Kyllä maalit mulla säilyy, siis noi valmiina ostetut. Kyse oli siis munatemperasta, jonka tein itse alusta saakka, ja johon siis kuuluu kananmunaa mukaan. Vain tämän maalin säilytys tuon munan takia vaatisi jääkapin, eikä säilyvyys siltikään ole ikuista.

Pekkat