Kirjoittaja Aihe: Elektroniikan harrastuksessa 20v tauko?  (Luettu 10171 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Elektroniikan harrastuksessa 20v tauko?
« : 17-09-2011, 11:54:49 »
Tilasin saksasta hieman 1wire komponenetteja, kun ihan kaikkee ei saa valmiina. Toimittaja toimitti DHL:lle tilauksen seuraavana päivänä ja nyt se on ollut viikon matkalla, jokohan saan sen pian.

Periaatteena mulla on ollut se, etten tee mitään itse, jos sen saa kaupasta, ellei motivaationa ole oppiminen.

Tuhosin eilen elektroniikkaliikkeisiin eilen noin 200€, kun kävin hakemassa vähän materiaaleja 20v tauon jälkeen. Kylläpä maailma on muuttunut. Tarviin kohta hengityssuojaimen, etten vahingossa hengitä pintaliitoskomponentteja keuhkoon. Ja mikroskoopin että edes näen ne. Ja opaskoiran, jotta löydän silmälasit, joilla löydän työkalut ja komponentit. Taitaa olla helpompaa opettaa ipanalle homma ja luottaa hänen motoriikkaan.

Vielä kun keksis, millainen on speksi NYKYISELLE juotostinalle ja juottimelle, jolla voi riittävällä kotitarveluotettavuudella juottaa SMTB, DO08, SOP06 ja muita vaikeita kotelotunnuksia, joita ei mun nuoruudessa ollut. Lopetin harrastuksen juuri kun noita pintaliitoskompoja alkoi vyöryä markkinoille. Onko ne muuten oikeesti PITAliitoskomponentteja. Enhän mä niistä edes erota millä polariteetilla on diodit ja trankut. Puhumattakan niiden kotelomerkinnöistä.

Tää vaan oli vuodatus, johon voi toki vastatakkin. Toi mun weller TCP-S näyttää vähän väärältä työkalulta.

Jos ei lähe homma heti futaamaan, niin mun pitää pitää uusi 20v tauko ja katsoo jos tämä pintaliitosvillitys poistuu tai tarve poistuu. Vihaan kehitystä. Stoneghenen rakentamisesta ei ole niin kauan ja vielä pitäs opetella pintaliitoksia. PRKL.

PekkaNF

Poissa (Piilotettu)

Vs: Elektroniikan harrastuksessa 20v tauko?
« Vastaus #1 : 18-09-2011, 21:25:48 »
Ei kait niihin pintaliitoskomponentteihin tartte välttämättä sekaantua? Käyttää vaan niitä perinteisiä ja pistää pintaliitokset niihn paikkoihin mihin ei löydy.
Ittekin joskus tuli käpisteltyä noita mikro-ohjaimia jonkin verran ja pidin vähän samankaltaisen noin 8v tauon ja tuossa vuosi sitten kaivelin kamat uudelleen esille ja koodailin r/c nopeudensäätimen ja rakensinkin melkein toimivan kaksikanavaisen nopeudensäädön suunnanvaihdolla ja ns. tankkiohjauksella.
Hommaat vain siihen kolviisi pieniä kärkiä ei kun juottamaan! Niin ja sitten hyvää lyijyllistä tinaa, lyijyttömissä tinoissa yleensä aikapaljon korkeampi sulamislämpötila.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 18-09-2011, 22:22:13 »
Ne on ne lyijyttömät tinat aika vaikeita ihan oikeille tehtaillekin...
- J

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 18-09-2011, 22:56:19 »
Mulla on Wellerin juotinasema ilman lämmönsäätöä. Mahtaisko siihen saada säädettävää termostaattia? 20V vanha Bilteman tina sulaa kivasti, mutta korjauskohteiden tinojen sulattaminen on tuskaista.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 19-09-2011, 06:49:52 »
Eikös niissä wellereissä ole ns termostaatti siinä kärjessä? Jatkuvalämmitteinenhän se ei ole niin termosstaatti sitä löytyy. Näin ainakin muistelen että niihin saisi erilämpötilalla olevia kärkiä tai vaihdettua sen termostaatin.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 19-09-2011, 08:15:23 »
Jos se kolvi on vanhaa Magnastat (WTC..) sarjaa niin siinähän ei ole varsinaista termostaattia vaan lämmönsäätö perustuu kärjen takapäässä olevaan raudanpalaseen ja magneettikytkimeen. Rautahan menettää "kykynsä" tarttua magneettiin kun lämpenee riittävästi. Kärkiä saa numeroituna 6-9 eri lämpötiloille.

P

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 19-09-2011, 10:34:00 »
Kuulostaa tutulta. Jouduin itsekin lopettamaan tuon harrastuksen, kun käsien vapina alkoi haitata hommia. Nyt olen taas jonkin aikaa puuhastellut noiden Arduinon korttien kanssa. Meinaa vaan tuskaa olla jopa tuo normaali mikropiirien juottaminen.

-Jussi-

-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 19-09-2011, 13:56:23 »
mitä asiaan liittyvää teillä on rakenteilla?

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #8 : 19-09-2011, 14:49:10 »
Mulla on haaveena logata talon kulutuksia (LKV, öljy, sähkö) sen verran, että saan paremmalla tiedolla arvioida ilmastointilaitteen/tulevan päälämmityslaitteen mitoitustietoja, ettei tarvitse lähtee "arvailemaan" eli tyyppimitoituksiin, jotka tuntuu olevan aina sellaisia, joilla helpoiten voidaan osoittaa aina kunkin laitteen edullisuus ja "takaisinmaksuaika", vieläpä yleensä sellaisilla lähtöoletuksilla, jotka eivät stitten lopulta ole totta "juuri tässä tapauksessa", joten sitten voi arvata mitä tämä vaikuttaa TMA:n.

Toi on siis se rationaalinen perustelu. Toinen perustelu on sitten oppia ja kerrata jotain jo aiemmin opittua. Hassua kyllä, kaupoissa on edelleen aika paljon vanhoja komponentteja joita on tullut opiskelua jo pitkä aika sitten, mutta moni uusi tekniikka on sitten pintaliitoskomponenteilla. Olen ostanut muutama SO -> DIL adapterin, mutta tuskin se siihen jää ja jollain ne pitaliitokset pitää saada siihen adpteriin kiinni. Onneksi on suurennuslasi jalalla ja valolla.

PekkaNF

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #9 : 19-09-2011, 15:07:16 »
mitä asiaan liittyvää teillä on rakenteilla?

Tuossa joku aika sitten kokeilin Android-puhelimella ohjata Arduinon lähtöjä. Arduinon päällä Ethernet-kortti, jossa pyöri pieni web-serveri.
Edelleen on koteloimista vaille kaivinkoneen kaivupuomin asennon näyttö. Samoin menossa on taukosummerin rakentaminen, jossa PC-ohjelma antaa Arduinolle tiedon mitä soitetaan ja koska. (nuo on vähän sellaisia puolitilaustöitä)
Noista 1-wire antureista olikin jo muualla juttua. Haluaisin seurata talon eri huoneiden lämpötiloja vanhassa rintamamiestalossa. Toiveena on nähdä miten lämpö kulkee ilmalämpöpumpulta ja takalta ympäri asuntoa. Ja jos ei kulje niin voiko asiaan vaikuttaa muutamalla aukolla seinässä, tai tuulettimella katossa.

-Jussi-

Edit: Ei mainos, mutta tuolta http://www.tietopetri.fi/ ja ->Tuotteet ->SMD... löytyy pintaliitoskomponenteille harjoitustöitä.
« Viimeksi muokattu: 19-09-2011, 15:11:17 kirjoittanut (Piilotettu) »
-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #10 : 19-09-2011, 17:51:47 »
Pintaliitokset menee tavallisella ohutkärkisellä kolvilla. Joitakin mikropiirejä saa vain pintaliitoskotelossa mutta onneksi on adaptereita saatavilla. Tuossa on I2C-väylään I/O-laajennus, PCA9555. Adapteri TSSOP24-DIL24.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #11 : 19-09-2011, 22:29:55 »
Hei

Mistä saa noin siistejä adaptereita?

Pekka

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #12 : 19-09-2011, 22:41:18 »
Olin joskus 90-luvun puolivälissä peruskoulussa Kempillä työharjoittelussa parisen viikkoa. Siellä tuli pari päivää juoteltua pintaliitoskomponentteja, kun joitain erityisjuttuja piti tehdä, joihin ei kannattanut isoja koneita käyttää.
Injektioruiskussa oli juotospastaa jota töräytettiin neulan läpi piirilevylle, komponentti päälle ja pienellä kuumailmapuhaltimella pasta sulaksi. Oli hemmetin kätevää. Ainakin siihen asti kunnes onnistuin osoittamaan sen kuumailmapuhaltimen peukkuani kohti. Paloi peukkuun nuppineulanpään kokoinen alue karrelle alta sekunnin.

Noh, ei ehkä ihan harrastajavehkeitä, mutta enpä taaskaan osannut olla hiljaakaan...
Väinö

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #13 : 19-09-2011, 22:50:09 »

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #14 : 22-09-2011, 12:26:06 »
 Moro

Sotkeudunpa tähän jos vaikka olisi apua..
 Pintaliitoskomponentteja juotettaessa kannattaa ehdottomasti käyttää juotosnestettä (fluksia) , mieluummin kuin mitään pastaa. Juotostinassa on kyllä itsessäänkin juotosta edesauttavaa ainetta mutta se ei näissä hommissa oikein tunnu toimivan. Lyijyllistä tinaa on edelleen saatavana, käynee harrastus hommissa. Juottaminen sillä on helpompaa kuin lyijyttömällä, sulamislämpötila on vajaa 200C, lyijyttömällä 30-40C enemmän. Itse olen käyttänyt suunnilleen tämmöstä tekniikkaa: fluksia juotospadeille (niille liitospinnoille), vähän tinaa padeille (ohutta tinalankaa niin annostelu on helpompaa) , asetellaan komponentti paikoilleen ja pidetään se siinä esim. ohuella piikillä, painellaan juottimella komponentin jalat kiinni äsken tehtyihin pieniin tinakerroksiin. Tinan pitäisi sulaa samantien ja muodostaa kunnon juotos. Saattaa olla että tässä vaiheessa lisää fluksi on tarpeen. Tapa on siis vähän toinen kuin perinteisiä komponentteja juotettaessa missä liitettävät pinnat lämmitetään ensin juottimella ja viedään tina sitten kuumaan liitoskohtaan. Onnistuu Wellerilläkin kuten jo aiemmin täällä todettu. Juottimen kärjen pitää olla puhdas ja hyvin tinattu, se vähentää yhdessä fluksin käytön kanssa kiusallisten tinasiltojen muodostumisen mahdollisuutta  ja parantaa lämmön johtumista kohteeseen. Kärjen massan pitää olla riittävä ettei se jäähdy kosketettaessa liitosta, liian korkealla lämpötilalla ei kannata kompensoida tuota jäähtymistä, sillä voi vaurioittaa piirilevyä tai komponenttia.
 Tulipas nyt höpötettyä vähän enemmänkin. Pekkanf vanhana elektroniikkarakentelijana asiat tuntee, jospa silti jonkin vinkin tästä sai.

t. joukke